رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

واقعیت افزوده؛ آینده بازی‌های رومیزی؟

طی چند هزار سال تاریخ بشریت، بازی‌های رومیزی از «گو» و «سِنِت» (Senet) تا بازی‌های امروزی مثل ریسک و اگریکولا و غیره، تغییر زیادی نکردند. حداقل نحوه بازی کردن اونها تغییر نکرده. همگی دور هم جمع می‌شیم، بازی رو میزاریم روی میز و تاس میریزیم، مهره‌ها رو حرکت میدیم، کارت می‌کشیم و در کل بازی می‌کنیم. ولی با پیشرفت فناوری این روند در حال تغییره. امروز می‌خوام راجع به پنج بازی رومیزی صحبت کنم که دیگه نیازی به تاس و مهره و اینا نداره، ولی میز هنوز باید باشه. در واقع بازی‌های رومیزی که از «واقعیت افزوده» استفاده می‌کنند.
الان خیلی‌ها ممکنه بگن:

این «واقعیت افزوده» که میگی چی هست اصلا؟ باید از این هدست‌ها بگیریم؟!

در جواب بگم که واقعیت افزوده (Augmented

Reality) یا به اختصار AR تصاویر کامپیوتری را از طریق یک دستگاه به محیط اطراف اضافه میکنه. حالا این دستگاه میتونه گوشی همراه شما باشه، مثل بازی «پوکمون گو» که میتونید کاراکترهای بازی را وسط خیابان ببینید.

Hologrid: Monster Battles

ایده واقعیت افزوده از اوایل قرن بیستم وجود داشته، ولی این قسمت چهارم فیلم جنگ ستارگان (Star Wars: A New Hope) بود که در صحنه‌ای «چوباکا» و «آر تو دی تو» در حال انجام یک جور شطرنج «هولوگرافیک» به تصویر کشیده شدند.

شما می‌تونید آثار «فیل تیپِت» (Phil Tippett)، خالق این هیولاهای مینیاتوری رو در بسیاری از فیلم‌های «علمی-تخیلی» مثل «پلیس آهنی» (RoboCop) و Dragonslayer ببینید. در سال ۲۰۱۶ استودیو تیپت با استودیو Happy Giant شروع به همکاری کردند که نتیجه‌اش بازی Hologrid بود.

حالا من این همه حرف زدم این بازی چی هست اصلا؟

این بازی ترکیب یک بازی «استراتژی نوبتی» با یک بازی کارتیه که برای ۲ نفر یا ۲ تیم طراحی شده. این بازی برای اندروید، آیفون و آیپد موجود است که قابلیت بازی چند سکویی (Cross-platform) را داراست.

HoloGrid

الان میگین که واقعیت افزوده چی شد پس؟

خب برای این که بتونید این بازی رو انجام بدید، باید بسته بازی که شامل دو نگهدارنده گوشی همراه، دو دسته کارت و قوانین بازی هست بخرید. برای بازی کردن شما کارت هیولایی که می‌خواهید رو، جلوی دوربین گوشی یا تبلت خودتون قرار میدید و هیولا روی دستگاه شما ظاهر میشه و میزنید دمار از روزگار هیولاهای همدگیه در میارید:

Live Game Board

Live Game Board یک بازی نیست بلکه به عنوان اولین سکوی (پلتفرم) بازی‌های واقعیت افزوده شناخته میشه. قسمت فیزیکی این سکو فقط یک صفحه است که ممکنه از کاغذ گرفته تا پلاستیک باشه که طرح صفحه بازی روی آن چاپ شده. صفحه بازی رو روی میز پهن می‌کنید، بعد به سادگی بازی مورد نظر رو دانلود کرده و گوشی یا تبلت خودتون رو جلو صفحه نگه داشته و بازی می‌کنید. تنها مشکل LGB اینه که فقط برای سیستم عامل اندروید موجوده.
قبل از این که بگید خب که چی؟ یه نگاه به این ویدئو بندازید:

و اما قسمت جالب برای طراحان بازی. این سکوی جدید دارای «کیت توسعه نرم‌افزار» (SDK) برای موتورهای یونیتی و Vuforia است که می‌تونید به صورت رایگان دانلود کنید و بازی‌های خودتون رو در فروشگاه LGB قرار بدید.

GameOn

GameOn هنوز منتشر نشده. البته در زمان نگارش این متن هنوز منتشر نشده. ولی آخه چرا می‌خوام راجع به یک چیزی که هنوز منتشر نشده و تازه پولش رو از کیک استارتر جمع کرده حرف بزم؟

خوب اگه شما هم طرفدار کارت‌های عجیب و غریب و تصویرسازی‌های باحال باشید، راجع به این پروژه کنجکاو میشید.

آقای «دامیِن لوپز» طراح «گیم-آن» سعی داره با استفاده از اپلیکیشن Aurasma و کارت‌هایی که مخصوص «گیم-آن» طراحی شده، تجربه یک بازی کارتی و ویدیوگیم رو ترکیب کنه و حاصل یک بازی رومیزی با واقعیت افزوده جالب شده:

Genesis Augmented Reality

«تصور کنید بازی‌های «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «پوکمون گو» یه بچه داشته باشن!

این تعریفی است که طراح‌های نوجوان این پروژه ازش ارائه دادن. توضیح بیشتری نیاز نداره. بازی دارای شخصیت‌های کاملا متفاوت، با قدرت‌ها و حتی داستان‌های مختلف است.

قبل از این که بگید خب که چی حالا! شما می‌تونید برگه مربوط به هر مرحله بازی رو دانلود کنید. حتا اگه حوصله بازی تک نفره رو ندارید، می‌تونید با دوستتون بازی کنید. تنها مشکل اینه که این بازی هنوز در مرحله آزمایشی قرار داره و در دسترس عموم نیست.

CastAR

تصور کنید به جای نگه داشتن گوشی برای لذت بردن از دنیای واقعیت افزوده، یک جور عینک بزنید و با حرکت دست خودتون بازی کنید. این دقیقا همون کاری است که در CastAR می‌کنید.
طراح های این دستگاه با ترکیب «واقعیت مجازی» (Virtual Reality یا VR) و «واقعیت افزوده» تجربه خاص و بسیار جالبی رو به وجود آوردن. برخلاف بقیه بازی‌ها و پلتفرم‌های این فهرست، CastAR نیازی به هیچ کارت یا صفحه‌ای نداره. CastAR اولین عینک واقعیت افزوده است.

حالا این که بپرسید عینک واقعیت افزوده چی هست؟

عینک واقعیت افزوده مثل یه عینک معمولیه که بالای هر فریم یک پروژکتور نسب شده و با کمک اونها یک تصویر سه بعدی جلوی چشم شما به وجود می‌آورند. قسمت باحال این عینک اینه که شما می‌تونید اون رو به یک عینک واقعیت مجازی تبدیل کنید. چه جوری؟ این عینک با قطعه‌ای می‌آید که می‌تونید به عینک وصل کنید و از واقعیت مجازی لذت ببرید.
استفاده های این وسیله فرای دنیای بازیه و می‌تونه در خیلی جاها، مثل مراکز آموزشی و ارائه انواع پروژه‌ها، استفاده بشه:

 

 

مقاله‌ای که خواندید برگرفته است از Five Augmented Reality Devices That Hold The Future Of Tabletop Gaming .

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. محسن گفته؛
    15:10 1396/06/04

    اصلا حس خوبی نداره و فقط ی نمونه دیگه از بازی های ویدئویی به حساب میاد و بطور کامل حس بازی های رومیزیو از ادم میگیره

  2. رضا گفته؛
    01:50 1396/06/05

    به شدت جالب و هیجان انگیز به نظر میاد ولی دوسش ندارم. این ویدئو آخریه نشون داد برای دی اند دی خیلی می تونه مفید باشه. این تکنولوژی به نظرنم هنوز ناقصه و باید به مغز بیشتر نزدیک بشه. البته همیشه اولین قدم ها سخت ترینند. این که می گم ناقصه نه این که بد باشه، ولی فقط یک شروع برای نوع جدیدی از گیمه که مکنه رگه های کم رنگی از برد داشته باشه. ولی در هر صورت فکر نمیکنم پیشرفت تکنولوژی تاثیری بر بردگیم بزاره و تا جایی که می دونم علاقه مندهای بردگیم برای همین غیر دیجیتالی بودنشونه که دوستشون دارن. تشکر. ترجمه ها معمولا بهترین مطالب سایت اند.

  3. با احترام به تمامی کسانی که دارن برای پیشبرد بازی های رومیزی میکنند و باعث بوجود امدن این واقعیت افزوده و … شدند، باید بگم که بعید میدونم این پروژه جایگزین بازی های رومیزی بشه…شاید برای نیم ساعت جذابیت داشته باشه ولی قطعا نمیتونه جاشو رو بگیره…بازی های رومیزی رو خیلیامون به خاطر این دوس داریم که مجازی نیست والا میتونیم کتان رو از طریق کامپیوتر تو خونه هامون با هم بازی کنیم یا خیلی بازی های دیگه. ولی ترجیح میدیم این کار رو نکنیم. این رو هم بگم که البته نسخه اندروید یا دیجیتالی خیلی بازی های رومیزی در حال انجام هست

  4. طالب فرشچی گفته؛
    20:58 1399/02/15

    این که میشه همون بازی های ویدئویی یا کامپیوتری ،، هیچ چیزی نمیتونه جای کارت کشیدن یا تاس انداحتن و حرکت مهره ها و لمس برد و مهره ها رو بگیره من که اصلا نمیپسندم مثل الان که منچ یا شطرنج روی گوشی ها هست ولی هیچ حس و حالی نداره

لینک کوتاه