رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نام گل سرخ

در دنیای بازی‌های رومیزی رده‌ای از بازی‌ها هستن که به اونا در اصطلاح «تکمیلی» (Filler) گفته میشه. دلیلش هم اینه که ساده و سریع هستن و بازی کردن اونا حداکثر نیم ساعت بیشتر طول نمی‌کشه. یه جورایی کارکرد پیش غذا یا دسر رو قبل یا بعد از غذای اصلی دارن. زمانی که فرصت کم دارین، یا میخواین قبل از بازی اصلی – که ممکنه یک یا چند ساعت طول بکشه – خودتون/ذهنتون رو گرم کنین، یا این که بازی به پایان رسیده و همچنان یه نیم ساعتی فرصت باقیه. در این موارده که بازی‌های تکمیلی یا Filler گزینه‌های مناسبی هستن.

biblios box cover

باکس کاور بازی کارتی Biblios

با این مقدمه احتمالاً تا به حال متوجه شدین که Biblios هم از دسته بازی‌های تکمیلیه. در این بازی شما نقش راهبینی در یک صومعه قرون وسطایی رو دارین، که زندگی‌تون رو وقف این کردین تا بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌ی کتب خطی رو جمع آوری کنید. بازی برای 2 الی 4 نفر بازیکن بالای هشت سال طراحی شده و زمان بازی هم نیم ساعته.

هدف از بازی

کارت‌های بازی در پنج رنگ مختلفه و هر کارت عددی بین یک تا چهار داره. در پایان بازی هر بازیکن جداگانه مجموع اعداد کارت‌های خودش در هر پنج رنگ رو محاسبه می‌کنه. نکته اینجاست که فقط یک بازیکن امتیاز یک رنگ رو می‌گیره، اونم کسیه که بیشترین مجموع اعداد کارت‌های اون رنگ رو داشته باشه.

biblios suits

کارت‌های بازی در پنج رنگ مختلف هستن

 

در ابتدای بازی امتیاز هر رنگ 3 هستش که توسط تاس‌هایی به همون رنگ نشون داده میشه. در طول بازی راه‌هایی وجود داره که این امتیازات کمتر یا بیشتر بشن (به زودی بهش می‌رسیم)

biblio dice

تاس‌های بازی که امتیاز هر رنگ رو نشون میدن در شروع بازی همگی 3 هستن.

روند بازی

بازی در دو مرحله انجام میشه که کاملاً با هم فرق می‌کنن:

مرحله اول: هدیه

در این مرحله هر بازیکنی که نوبتشه، به تعداد یکی بیشتر از بازیکنا کارت می‌کشه (پنج کارت در بازی چهار نفره). نکته اینجاست که این کارت‌ها رو یکی یکی می‌کشه نه یکجا. بازیکن هر کارتی رو که می‌کشه، می‌تونه یکی از این سه کار رو باهاش انجام بده:

– کارت رو برای خودش نگه داره.

– کارت رو به صورتی که همه ببینن (به رو)، روی میز بذاره.

– کارت رو به طوری که کسی نبینه (به پشت)، در جایی مجزا قراره بده. این دسته از کارت‌ها در مرحله دوم (مزایده) استفاده میشن.

هر بازیکن تنها یک کارت رو می‌تونه برای خودش نگه داره و همین طور تنها یک کارت رو می‌تونه در بخش مزایده قرار بده. حالا بازیکنان بعدی به نوبت یکی از کارت‌هایی که رو شده، را انتخاب کرده و برای خودشون برمی‌دارن. در پایان نوبت هر بازیکن، به همه‌ی بازیکنا از جمله خودش، یک کارت رسیده و یک کارت هم در بخش مزایده قرار داده شده. حالا نوبت به بازیکن بعدی میرسه که همین کار رو تکرار کنه. این کار رو انقدر ادامه میدیم تا دسته کارت‌های بازی به اتمام رسیده و نوبت برسه به مرحله دوم بازی.

قبل از این که مرحله دوم رو توضیح بدیم، باید بگیم که به جز پنج رنگ گفته شده، دو نوع کارت دیگه در بازی وجود داره: کارت‌های «سکه» با اعداد یک تا سه، که برای شرکت کردن در مزایده ازش استفاده میشه. و کارت‌های اسقف، که این امکان رو به بازیکن میدن که عدد روی یک یا دو تاس رو، یک واحد کم یا زیاد کنه (اعداد روی هر تاس امتیاز اون رنگ از کارت در پایان بازی هستن).

biblios bishop

نمونه کارت «اسقف» که این امکان رو به بازیکن میده تا از یکی از تاس‌ها (رنگ‌ها) یک امتیاز کم کنه.

مرحله دوم: مزایده

در این مرحله هر کدوم از بازیکنا به نوبت یکی از کارت‌های دسته کارت مزایده رو – که در مرحله قبل جمع شده – نمایان می‌کنه. حالا بازیکنی که نوبتشه یه قیمت برای کارت رو شده تعیین می‌کنه و دیگر بازیکنا به نوبت می‌تونن قیمت رو افزایش بدن. این کار انقدر تکرار میشه تا همه به جز یه نفر از مزایده انصراف بدن و بازیکن باقی مونده، پس از پرداخت قیمت، کارت رو صاحب میشه.

کارت‌های در پنج رنگ مختلف و اسقف، توسط کارت‌های سکه خریداری میشن. از طرفی اگه کارت رو شده خودش «سکه» باشه، بازیکنا با سوزاندن کارت از دستشون قیمت رو پرداخت می‌کنن. در واقع در این حالت هر کسی کارت بیشتری از دستش بسوزونه، صاحب کارت «سکه» میشه (کارت‌های سوزونده شده می‌تونن هر نوع کارتی باشن، حتی سکه).

biblios box design

طراحی چشم‌نواز جعبه بازی که مشابه کتاب هستش.

پایان بازی

بعد از این که کارت‌های دسته کارت «مزایده» به پایان رسید، بازیکنا مجموع نمرات خودشون در هر رنگ رو حساب می‌کنن و مشخص میشه که امتیاز هر رنگ رو چه کسی گرفته. اگه خاطرتون باشه، در ابتدای بازی هر رنگ سه امتیاز داره ولی در طول بازی، بازیکنا توسط کارت‌های «اسقف» می‌تونن امتیازها رو کم یا زیاد کنن. در نهایت بازیکنی که مجموع امتیاز پنج رنگ‌ مختلفش بیش از دیگران باشه، برنده‌ی بازی است.

موخره

قبل از هر چیز، موضوع این بازی واقعاً بی‌همتاست. معمولاً موضوع بازی‌هایی که داستان اونا در دوران قرون وسطی می‌گذره، در مورد شوالیه‌ها و جنگ و جدال اوناست، یا در زمینه ساخت و ساز قلعه و شهره، یا در باب تجارت و سوداگری. این تنها بازی‌ایه که نگارنده، با محوریت کتاب، اونم نسخه خطی می‌شناسه. شاید براتون جالب باشه بدونید، طراح بازی «Steve Finn» که در دنیای بردگیم با نام Dr. Finn شهرت یافته، در اصل دکترای فلسفه داره و اتفاقا محبوب‌ترین بازیش همین Biblios هستش. اولین بازی که با این باری و موضوعش آشنا شدم، بلافاصله یاد کتاب «نام گل سرخ» افتادم (بعله، همون عنوان پرطمطراق مقاله). بدون این که بخوام داستان رو لو بدم، تنها به گفتن این نکته بسنده می‌کنم: دوستانی که کتاب رو خوندن یا فیلم سینمایی اون رو دیدن، می‌دونن که «کتاب» یا بهتره بگم ستایش از کتاب، چه نقش کانونی‌ای در این داستان معمایی داره.

نام گل سرخ

سمت چپ: طرح جلد ترجمه انگلیسی. سمت راست: پوستر فیلم سینمایی با شرکت «شان کانری».

 

نکته جالب دیگه در بازی اینه که دو مرحله بازی از دو مکانسیم کاملاً مجزا استفاده می‌کنن. مرحله اول «شانست رو امتحان کن» (Push Your Luck): کارتی که کشیدی و عدد 3 هستش رو نگه می‌داری یا ریسک می‌کنی تا شاید کارتی با عدد 4 بهت برسه! و مرحله دوم هم که اسمش روش هست: مزایده (Auction). با این همه بازی کاملاً یکدسته و دراصطلاح طراح، بازی رو درآورده. بعد از این که Biblios بازی کردین، هر وقت که تاس‌هاتون رو دوباره میریزین تا جفت شش بیارین، حس می‌کنین که دیگه باید یه مزایده‌ای برگزار کنین!

و در نهایت عنصر «حافظه» که در این بازی بسیار تعیین کننده است. اگه با کسی بازی می‌کنین که حافظه به مراتب قوی‌تری از شما داره، بدونید که شانس چندانی در بازی نخواهید داشت. این مساله انقدر در بازی اهمیت داره که در برخی از چاپ‌های بازی، پشت باکس کاور اختصاص داده شده به نحوه‌ی توزیع اعداد در کارت‌های بازی.

نسخه چاپی

biblios re-theme

نسخه چاپی بازی Biblios با تصویرسازی و موضوعی جدید: جمع‌آوری «تمبر» به جای گردآوری کتب نسخه خطی

 

دانلود نسخه چاپی بازی کارتی Biblios

دانلود «کتابچه قواعد» بازی کارتی Biblios (انگلیسی)

biblios re-theme cards

نمایی نزدیک از کارت‌های بازطراحی شده

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. shahin گفته؛
    12:00 1396/04/14

    سلام، لینک یا آدرس فایل پی دی اف یا عکس قابل چاپ بازی به همراه کارت و راهنما این بازی یا سایر بازی ها رو دارید ایمیل کنید با قابل دانلود کنید

لینک کوتاه