رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پرینت کن، ببُر و بازی کن!

چندی پیش نگارنده با سایتی به نام Good Little Games آشنا شد که بنیانگزاران این سایت و همفکران طراحشون، بازی‌های قابل چاپ رو به رایگان در اختیار مخاطبین سایت قرار میدن. این بازی‌ها اکثراً کارتی بوده و خیلی‌هاشون کمتر از بیست و هفت کارت (سه برگه A4) دارن (شما بخونید: قابل حمل یا پرتابل هستن و بلکه هم تو جیب جا میشن!). از طرفی معمولاً اجزای زیادی نیاز ندارن و حداکثر یک یا چند عدد تاس معمولی (شش وجهی)، مهره و احتمالاً کاغذ و قلمی برای یادداشت امتیاز کافیه. در عین حال فایل‌ها طوری صفحه بندی شدن که با یه پرینتر خانگی که در قطع A4 پرینت می‌گیره، کارتون راه بیفته. راستی قواعد وقوانین بازی‌ها هم کم و ساده است و یادگیریش راحته. کافیه همین رو بگم: عمدتاً به جای این که بازی‌ها کتابچه قوانین داشته باشن، قوانین رو، روی همون کارت‌ها جا دادن!

good-little-games

در زمان نوشتن این مقاله، سیزده بازی در سایت وجود داره که در ادامه قراره تعدادشون بیشتر هم بشه…

 

اگه همچنان متقاعد نشدین که به سایت یه سری بزنین و بازی‌ها رو چک کنید، با ما همراه باشید تا کمی بیشتر درباره‌ی بنیانگزاران، طراحان و مدل تجاری سایت و بازی‌هاش صحبت کنیم:

چه کسانی این سایت رو به راه انداختن؟

احتمالاً شما هم مثل نگارنده این طور حدس زدین که بنیانگزاران سایت و طراحان بازی‌ها، یه عده طراح تازه‌کار هستن که با این کار میخواستن کارهاشون دیده بشه. ولی بگم که اصلاً و ابداً این طور نیست! اشخاصی که این سایت رو راه انداختن یعنی «برت گیلبرت» (Brett Gilbert) و «ماتیو دانستن» (Matthew Dunstan)، از طراحان نامی دنیای بردگیم و بازی‌های رومیزی هستن. شاید مشهورترین بازی اونا Elysium باشه که در سال 2015 کاندید بهترین بازیِ جوایز معتبری مثل Kennerspiel و Golden Geek Awards هم شد.

elysium

باکس کاور بردگیم Elysium

و چرا رایگان؟

درسته که دانلود بازی‌ها برای عموم آزاد و رایگانه، ولی اونایی که به ادامه این کار علاقه‌مند هستن، می‌تونن به صفحه Good Little Games در سایت Patreon رفته و سازندگان رو حمایت مالی کنن.

ای بابا، Patreon دیگه چه صیغه‌ایه؟!

patreon logo

شما که مخاطب مطالب رومیز هستید، به احتمال خوبی با بردگیم‌هایی که از طریق سایت «کیک استارتر» سرمایه اولیه انتشار خودشون رو بدست میارن (در اصطلاح «فاند» میشن)، برخورد کردین و به اهمیت این سایت در صنعت بازی‌های رومیزی پی بردین. مدل کسب و کار سایت Patreon، به صورت حق اشتراکیه. شما به این سایت رفته و در اصطلاح آبونه یا همون مشترکِ تولیدکننده‌ی محتوای مورد علاقتون میشید و تا زمانی که خواستید با پرداخت حق اشتراک (به صورت ماهانه یا موارد مشابه) به اون تولید کننده یاری می‌رسونید.

چه کسانی از خدمات Patreon استفاده می‌کنن؟

کمابیش هر شخص یا گروهی که محتوای آنلاین درست می‌کنه: سازندگان ویدیو در سایت یوتیوب، طراحان «وب کامیک»، نویسندگان، موزیسین‌ها و حالا طراحان بازی.

درآمدشون مگه چقدر هستش؟

Crash Course یکی از گروه‌هاییه که نگارنده کارهای اونا رو در سایت یوتیوب دنبال می‌کنه و اتفاقاً یکی از راه‌های اصلی کسب درآمدشون از طریق سایت Patreon هستش. ویدیوهایی عمدتاً در زمینه «علوم پایه» و «علوم انسانی» تولید می‌کنن که نه تنها آموزنده هستن، بلکه بسیار جذاب و دیدنی‌اند. این گروه با بیش از 7700 مشترک در سایت Patreon، بیشتر از 29000 دلار درآمد ماهیانه دارن…

crash course board games

ویدیوی Crash Course درباره‌ی بردگیم‌ها که بیش از 160 هزار بار در یوتیوب دیده شده. لیست پخش ویدیوهای مربوط به موضوع بازی Crash Course رو در این پیوند ببینید.

 

خوب، پس از این همه آسمون ریسمون بافتن، امیدوارم متقاعد شده باشید که یه سری به سایت Good Little Games بزنید و بازی‌هاشون رو امتحان کنید. راستی این رو هم در پایان اضافه کنم که، اگه مشکلی با کمی هزینه کردن ندارین و ترجیح میدین بازی‌هاتون با کیفیت بهتری چاپ بشن و در نتیجه عمر بیشتری داشته باشن، راهنمای چاپ رو در انتهای مقاله مربوط به معرفی بازی کارتی Unexploded Cow حتماً بخونید.

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. بازتاب هارومیز – مکانیسم‌ها در طراحی بردگیم

  2. Alireza گفته؛
    22:44 1398/10/14

    سلام.به همتون خسته نباشید میگم
    من میخوام بازی مافیا رو درست کنم.
    اما هرچقدر میگردم یه نسخه چاپی از بازی ک تم زیبایی داشته باشه پیدا نمیکنم.
    شما میتونید کمک کنید؟؟؟؟

  3. محمد مهدی عربی گفته؛
    07:23 1398/12/23

    جمیشه بازی bad grandmas که توی همین سایته رو قوانینیشو توضیح بدید؟ من انگلیسیم زیاد خوب نیست و با ترنسلیت هم نتونستم قشنگ بفهمم

لینک کوتاه