رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تاس شخصیت ساز!

قبل از هر چیز، اگه تجربه‌ی بازی‌های نقش آفرینی رو داشته باشید، نام بازی نظر شما رو به خودش جلب می‌کنه. در این نام با اصطلاح Role Player ( به معنای بازیکن نقش آفرین: کسی که بازی نقش آفرینی یا RPG بازی می‌کنه) بازی شده. سردستی میشه نام بازی (Roll Player) رو ترجمه کرد به، «بازیکن تاس بریز»! و همین الان بگم که این نام به همراه اشاره‌ی نهفته‌ای که در اون وجود داره، کاملاً کل بازی رو در دو کلمه خلاصه کرده. با ذکر این نکته که بازی برای یک الی چهار نفر طراحی شده و زمان بازی حداقل یک ساعته، میریم سر این مطب که چطوری نام بازی در دو کلمه، کل بازی رو بازتاب میده؟

در خیلی از بازی‌های نقش آفرینی رومیزی یا قلم کاغذی و برخی از بازی‌های نقش آفرینی اکشن (ARPG) کامپیوتری، پیش از این که شروع به بازی کنید، می‌بایست شخصیت خودتون رو بسازید. جزییات شخصیتی که قراره نقش اون رو بازی کنید، از رنگ چشم و زندگینامه گرفته تا قدرت، هوش، جان، تجربه، سلاح‌، زره، مهارت‌ها و خیلی موارد دیگه متغیره. ساختن شخصیت در واقع مرحله‌ی آماده سازی پیش از شروع بازی هستش. ولی نه در بازی Roll Player، که در این بازی تمام کاری که شما می‌کنید همین ساختن شخصیته، اونم با تاس ریختن به مقدار فراوان و چه چیزی بهتر از این!

D&D character Sheet

نمونه برگه شخصیت (Character Sheet) در بازی دی اند دی یا سیاهچال و اژدها (D&D / Dungeons and Dragons)

 

torment tides of numenera

ساختن شخصیت در بازی Torment: Tides of Numenera که به تازگی منتشر شده.
جالب این که برای مشخص شدن مهارت‌ها همچنان به صورت سنتی، تاس 20 وجهی (d20) می‌ریزید.

ستاپ بازی

در ابتدا می‌بایست از بین چهار گزینه انسان، اِلف، دورف و هافلینگ یک نژاد انتخاب کنید. بعدش نوبت میرسه به انتخاب کلاسِ شخصیت شما. برای مثال جنگجو، جادوگر یا راهب. پیشینه‌ی شخصیت انتخاب بعدیه. مواردی مثل این که شخصیت شما شکارچی، پژوهشگر یا اشراف زاده است. در نهایت نوبت میرسه به انتخاب گرایشات. این که شما قانون مدار هستید یا هرج و مرج طلب؟ خیر یا شر؟ در کنار انتخاب بین خصوصیاتی مانند سلحشوری یا انزوا. این موارد با هم شخصیت شما رو میسازن. در عین حال هر شخصیت 6 خصیصه مختلف داره: قدرت، چابکی، استقامت، هوش، خرد و جذبه.

خوب، می‌فهمم اگه پیش از این نقش آفرینی بازی نکرده باشین، این همه انواع و اقسام گزینه براتون سرسام‌آور به نظر بیاد. ولی نکتش این جاست که اولاً تمام موارد بالا رو می‌تونید به صورت تصادفی انتخاب کنید. دوماً هیچ‌کدوم از اون 6 خصیصه که گفتیم (از قدرت تا جذبه) در ابتدا مقدار یا عددی ندارن و در واقع بازی از این جا تازه شروع میشه و  پای تاس و تاس ریختن میاد وسط.

صفحه‌ی بازی مجزای هر کدوم از بازیکنان

صفحه‌ی بازی مجزای هر کدوم از بازیکنان

هدف از بازی

هدف از بازی اینه که با جمع کردن تاس و اختصاص دادن هر کدوم به یکی از 6 خصیصه، شخصیت خودتون رو بسازین. این که هر خصیصه در انتهای بازی باید چه عددی داشته باشه رو، کلاس شخصیت شما (جنگجو، راهب، جادوگر و غیره) مشخص می‌کنه. در عین حال هر بازیکنی روی صحفه‌ی بازی خودش (در واقع همون برگه‌ی شخصیت یا Character Sheet) ماتریسی از جای تاس‌ها داره و پیشینه شخصیت مشخص می‌کنه که چه رنگی از تاس در کدوم مکان باید باشه تا امتیاز بگیرید. در تصویر بالا کلاس شخصیت، جادوگر (Wizard) هستش و مشخص می‌کنه که اگه در انتهای بازی قدرت (STR) شخصیت 14 یا 15 باشه، بازیکن دو امتیاز می‌گیره. در عین حال پیشینه شخصیت پژوهشگره (Savant) که اگه در پایان بازی، بازیکن بتونه هر شش رنگ‌ تاس نشون داده شده رو سر جای خودش قرار بده، 6 امتیاز میگیره و اگه 2 یا 3 رنگ تاس رو سر جای خودش قرار بده، تنها 1 امتیاز می‌گیره.

روند بازی

هر دور از بازی شامل چهار مرحله است:

مرحله‌ی تاس ریختن: بازیکنی که نوبتشه تعدادی تاس‌‌ (یکی بیشتر از تعداد بازیکنا) از کیسه درمیاره و می‌ریزه. بعد اونا رو به ترتیب از کم به زیاد می‌چینه.

مرحله‌ی انتخاب تاس: با شروع از بازیکنی که نوبتشه، به نوبت هر بازیکنی یه تاس رو انتخاب می‌کنه و می‌بایست به انتخاب خودش تاس رو، روی خانه‌ی خالی سمت چپ یکی از خصیصه‌ها (attributes در عکس بالا) بذاره. بعد از انجام این کار می‌تونه اکشن اون خصیصه رو انجام بده. برای مثال اکشن خصیصه‌ی قدرت (STR) اینه که بازیکن می‌تونه هر کدوم از تاس‌های روی صفحه‌ی خودش رو که خواست برداره و به وجه مخالفش برگردونه (مثلاً یک رو بکنه شش). یا چابکی (DEX) این امکان رو به شما میده که جای دو تاس رو عوض کنین. با استقامت (CON) می‌تونین عدد روی یکی از تاس‌ها رو یک واحد کمتر یا بیشتر کنین. با هوش (INT) می‌تونین یه تاس رو دوباره بریزین، بعد انتخاب کنین که عدد جدید رو میخاین یا همون عدد قدیم. جذبه (CHA) باعث میشه تو مرحله‌ی بعد به هنگام خرید، یک سکه تخفیف داشته باشین.

هر ردیفی (خصیصه‌ای) رو که کامل کنین یک سکه می‌گیرین و هر تاس طلایی رنگ که روی صفحه‌تون بذارید دو سکه بدست میارید.

مرحله‌ی بازار: همیشه به تعداد یکی بیشتر از بازیکنا، کارت‌های سلاح، زره و مهارت وجود داره. هر کارتی قیمتی داره و ممکنه پس از خریدن گرایش بازیکن رو تغییر بده. نکته اینجاست که ترتیب بازیکنا در این مرحله به این صورته: هر کسی که تاس کمتری در مرحله‌ی قبل انتخاب کرده باشه، زودتر خرید می‌کنه. برای مثال کارت «جیب بری» گرایش شما رو یک واحد به سمت شر می‌بره ولی در عوض این قابلیت رو به شما میده که در نوبتتون، یکی از تاس‌هاتون رو یک واحد کم کنید و به جاش دو سکه بگیرید.

کارت مهارت «جیب بری»

کارت مهارت «جیب بری»

 

مرحله‌ی بازنشانی: در این مرحله همون طور که از نامش پیداست، همه چیز بازنشانی میشه. بازار دوباره از کارت پر میشه. ژتون بازیکن شروع کننده به نفر بعدی میرسه (در جهت عقربه‌های ساعت) و هر بازیکنی می‌تونه یکی از مهارت‌هایی که استفاده کرده رو دوباره استفاده کنه. در واقع هر زمان شما یک مهارت رو استفاده می‌کنین، کارت اون مهارت رو نود درجه می‌چرخونین تا مشخص بشه که از اون استفاده کردین. شما در یک نوبت می‌تونین از هر چند تا مهارت که خاستین استفاده کنین ولی، در مرحله‌ی بازنشانی فقط یکی از اون مهارت‌ها بازنشانی و برای نوبت بعد قابل استفاده میشه.

پایان بازی

بازی زمانی به اتمام میرسه که تمامی بازیکنا هر هجده خانه‌ی خالی روی صفحه‌ی خودشون رو با تاس پر کرده باشن. امتیازات محاسبه میشه و کسی که بیشترین امتیاز (شهرت) رو گرفته، برنده‌ی بازیه.

roll-player-artwork

 

پیشنهاد

اگه تجربه بازی‌های نقش آفرینی رو دارید و بهشون علاقمند هستید که فکر نمی‌کنم لازم باشه چیزی در تمجید از بازی گفته بشه. Roll Player حس بازی‌های نقش آفرینی رو کاملاً منتقل می‌کنه. در عین حال بعد از پایان بازی می‌تونید با خیال آسوده به صندلی تکیه بدید و رقیبتون رو به چالش بکشید که چطور ممکنه جنگجوی اون از ساحره‌ی شما قدرتش کمتر باشه و ازش بخاید که داستان فلاکت بار جنگجو رو از اول براتون تعریف کنه!

اگه هم فضای داستانی فانتزی، خیالی یا حماسی براتون جذابیت نداره، خیالی نیست! چرا که بازی در واقع یک معمای ریاضی است که می‌بایست حلش کنید. درسته که بازی خیلی خیلی تاس داره (دقیقاً 73 تاس) ولی اکشن مربوط به خصیصه‌ها و مهارت‌هایی که در ادامه از طریق کارت‌ها کسب می‌کنید، این امکان رو به شما میده که همیشه استراتژی‌ای برای مقابله با تاس‌هایی که به دلخواه شما نیستن داشته باشید. بعیده که در بازی شرایطی پیش بیاد که احساس کنید که تاس نیاوردن، شما رو از لذت بازی محروم کرده (با تو هستم مونوپولی).

نسخه قابل چاپ بازی رو می‌تونید از گوگل درایو یا دراپ باکس دانلود کنید. لطفاً توجه کنید که نسخه چاپی که برای کمپین بازی در کیک استاتر درست شده، تصویرسازی نداره و روی کارت‌ها و صفحه هر بازیکن تنها متن هستش. در عین حال، علاوه بر چاپ فایل‌های موجود می‌بایست 73 تاس با این رنگ‌ها داشته باشید: 10 تاس آبی، 10 تاس قرمز، 10 تاس بنفش، 10 تاس سیاه، 10 تاس سفید، 10 تاس سبز و  در نهایت 13 تاس زرد یا طلایی. البته که تهیه این مقدار تاس کار دشواری به نظر میاد ولی اگه بسته تاس‌های آموزش ریاضی (در رنگ‌های مختلف) رو خریداری کرده باشید، این کار به مراتب ساده‌تر میشه. در عین حال به تعدادی ژتون نیاز خواهید داشت (برای گرایش و همین طور جذبه) که پیشنهاد می‌کنم از مکعب‌های کوچک چوبی (Cube) موجود در بازی‌هایی مثل «توباگو» استفاده کنید. به اضافه‌ی مقادیری سکه که اونا رو هم می‌تونید از بردگیم‌های دیگه قرض بگیرید. یک کیسه هم برای تاس‌ها دم دست داشته باشید.

نمایی از نسخه قابل چاپ بازی

نمایی از نسخه قابل چاپ بازی

 

اگه هم احساس می‌کنید که نسخه چاپی بازی با توجه به نداشتن تصویرسازی و نیاز به تعداد تاس زیاد به دردسرش نمی‌ارزه، اصلاً ناراحت نباشید، چرا که نسخه آنلاین رو می‌تونید به صورت رایگان در سایت Tabletopia بازی کنید. پیشنهاد می‌کنم از مرورگر موزیلا فایرفاکس استفاده کنید (نسخه نهایی تیبل توپیا روی گوگل کروم هنوز منتشر نشده). در عین حال به پلاگین Unity Web Player (قابل نصب بر روی ویندوز و مک) هم نیاز خواهید داشت.

نمایی از بازی Roll Player در سایت Tabletopia

نمایی از بازی Roll Player در سایت Tabletopia

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. بسيار عالي خيلي وقت بود منتظر همچين چيزي بودم ،
    خيلي حال كردم شما هم تو ليست حاميان جشنواره بازي هاي رايانه اي هستين :>

لینک کوتاه