رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چون پرده برافتد...

پنهان کاری تو خیلی از بازی های رقابتی وجود داره؛ از کارت های موجود در دست گرفته تا اهداف پنهان و کاراکتر/نژاد/جبهه پنهان و غیره. این مخفی بودن گاهی بخش کوچیکی از بازیه و گاهی نقش مهمی در بازی داره. مکانیسم های متعددی از این ویژگی استفاده می کنن، که شاید یکی از اولین مواردی که به ذهن بیاد بلوف زدن باشه. از طرفی، در بازی های همکاری کمتر انتظار پنهان کاری می ره و معمولا اگر یک نفر داره علیه بقیه بازی می کنه (مثل Fury of Dracula یا Betrayal at House on the Hill) و بخشی از حرکاتش رو از بقیه مخفی می کنه، حداقل جبهه فرد مشخصه و همه می دونن دشمنشون کیه. اما خیلی از ما گاهی دوست داریم تو بازی آب زیر کاه باشیم و از پشت خنجر بزنیم. در سمت دیگه ماجرا هم از یک طرف حس تعلیق ناشی از وجود خیانتکار، و از طرف دیگه تلاش برای شناسایی خائن و خنثی کردن اقداماتش جذابیت خودشو می تونه داشته باشه. در این مطلب قصد داریم چند تا از بهترین های این ژانر رو (با نیم نگاهی به اینجا) معرفی کنیم.

Dead of Winter

dead_of_winter_scenes_by_fdasuarez-d78sbcz

در این بازی شما تعدادی بازمانده در یک فضای آخرالزمانی هستید که باید از یک طرف با سرمای سخت و تبعات اون مثل قحطی و امثالهم، و از طرف دیگه با زامبی ها مبارزه کنید. بازیکن ها برای غلبه بر بحران های موقت و همینطور یک هدف مشترک همکاری می کنن. اما هر کس هدف فردی خودش رو هم داره که معمولا هم راستا با هدف گروهه. اما ماجرا وقتی جالب می شه که بدونیم ممکنه بین ما یه قاتل زنجیره ای یا یه دانشمند دیوانه و … هم باشه که اهداف شیطانی خودش رو دنبال می کنه. بقیه بازیکن ها این فرصت رو دارن که خائن رو شناسایی کنن، اما اگر دو بار به افراد اشتباه اتهام زده بشه، بازی با باخت همه بازمانده ها تموم می شه.

Shadows over Camelot

Soc

بازیکن ها شوالیه های میز گرد (یاران آرتور) با توانایی های منحصر به فردشون هستن که باید با نیروهای تاریکی مبارزه کنن و سفرهای ماجراجویانه نظیر پیدا کردن اکس‌کالیبور (Excalibur) انجام بدن، که در صورت موفقیت به پیروزی علیه قوای اهریمن نزدیک تر می شن. شکست دادن دشمن چندان هم ساده نیست، چه برسه به این که یک نفوذی هم در میان شوالیه ها باشه. مثل Dead of Winter گاهی امکان داره که حتی واقعا یه خائن وجود نداشته باشه، اما حتی شک وجود خائن به تنهایی هم می تونه اتفاقات جالبی رو در بازی رقم بزنه.

Battlestar Galactica

battlestar-galactica

در این بازی که بر اساس سریالی به همین اسم ساخته شده، شما افراد داخل یک سفینه هستید که باید قبل از به پایان رسیدن منابع یا تخریب شدن سفینه به وسیله cylonها خودتون رو به مقصد نهایی برسونید. علاوه بر تم، تفاوت های مهمی در مقایسه با دو بازی قبلی وجود داره. اول این که تعداد خائن ها یا همون cylonها بسته به تعداد بازیکن ها داره. همیشه حداقل یک نفر وجود خواهد داشت که علیه بقیه بازی کنه، ولی cylonها همدیگه رو نمی شناسن. از اون مهم تر این که تعیین جبهه یک بار هم در میانه بازی انجام می شه و ممکنه کسانی که تا قبل از اون متحد شما بودن تبدیل به دشمن شما بشن. و در آخر این که cylonها هر زمان که بخوان می تونن هویت خودشون رو فاش کنن و با از دست دادن مزیت هویت پنهان، امکان دسترسی به راه های دیگه ای برای نزدیک شدن به پیروزی براشون فراهم بشه.

The Resistance

Avalon

در یک پریشانشهر (dystopia) در آینده، یک گروه مقاومت قصد دارن ماموریت هایی رو علیه حکومت خودکامه انجام بدن. اما مشکل اینجاست که جاسوس های حکومت در بین نیروهای مقاومت نفوذ کردن. در اینجا هم تعداد خائن ها بسته به تعداد بازیکن ها است، با این تفاوت که جاسوس ها همدیگه رو می شناسن و این امکان همکاری بین اون ها یکی از ویژگی های متمایزکننده این بازی از موارد قبلیه. البته مکانیزم اصلی بازی از مافیا یا Werewolf گرفته شده، اما تعداد بازیکن مورد نیاز کمتر، حذف گرداننده بازی و باقی موندن همه بازیکن ها تا انتهای بازی، اون رو تبدیل به یکی از محبوب ترین بازی های دورهمی کرده. بعدا این بازی با اضافه شدن شخصیت ها و با تم شاه آرتوری، با نام Avalon ارائه شد که البته مکانیسم های Avalon در نسخه های بعدی تو همون تم پریشانشهر هم پیاده سازی شدن. (جا داره اشاره ای هم بشه به بازی Secret Hitler که مکانیسم بازی اصلی رو با کمی تغییر در قالب یک تم جدید آورده)

(Deception: Murder in Hong Kong (CS-Files

DMHK

بازیکن ها نقش کارآگاه هایی رو دارن که سعی می کنن با استفاده از سرنخ هایی که یکی دیگه از بازیکن ها در نقش پزشک قانونی بهشون می ده، پرده از راز یک جنایت بردارن. تا این جای کار شبیه Mysterium به نظر می آد و از تصویرسازی های خاص هم خبری نیست. اما ویژگی این بازی اینه که قاتل یکی از کارآگاه ها است و باید همراه با بقیه کارآگاه ها تظاهر به تلاش برای حل پرونده و البته سعی در گمراه کردنشون بکنه. وقتی تعداد بازیکنا بیشتر باشه، نقش های جانبی شریک جرم و شاهد هم می تونن اضافه بشن که جذابیت و پیچیدگی بازی رو بیشتر هم می کنه.

 

در پایان فقط حواستون باشه که هر چقدر این بازی ها می تونن هیجان انگیز باشن، می تونن تفرقه انگیز و خانمان برانداز(!) هم باشن. ولی پدربزرگ درونم همیشه می گه بازی برای چند ساعته، اما دوستا واسه یه عمرن.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. محمدرضا گفته؛
    00:06 1398/11/18

    سلام.
    مقاله ی خوبی بود.
    اینجور دسته بندی کردن ها کار کسایی رو که به سبک ها و مکانیزم های خاصی علاقه دارن توی خرید بازی راحت تر میکنه.
    راستی اسم دقیق اون بازی ، “The Resistance: Avalon Promo Cards” هست.
    با تشکر

لینک کوتاه