رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

گودزیلا علیه گیدورا

مقدمه

آقا ما بچه بودیم، روزامون چجوری می‌گذشت؟ ویدئو فیلم‌های گودزیلا و گیدورا رو نگاه می‌کردیم، بعد با بچه‌های خانواده میرفتیم تو حیات خونمون وسطی بازی می‌کردیم. برای اونایی که آشنایی ندارن، وسطی یه بازیه که توش دوتا تیم می‌شن و یه تیم دو طرف وایمیسه و یه تیم وسط. دو طرفیا یه توپ رو میندازن واسه همدیگه. در عین حال سعی می‌کنن با ضربات محکم توپشون همدیگرو ناقص کنن. حالا اینایی که وسطن اگه بتونن توپ رو بگیرن، جاشونو با اونی که توپو ازش گرفتن عوض می‌کنن.

ریچارد گارفیلد که به طراحی بازی‌های کارتی و پر طرفدار Magic: The Gathering و Android: Netrunner معروفه، سال ۲۰۱۱ یه بازی به اسم King of Tokyo منتشر کرد دقیقا مثل وسطی، با این تفاوت که فضای فیلم‌های گودزیلا رو وارد ماجرا کرده. مشخصا خیلی حال میده!

کلیات، هدف و تجربه بازی

تو بازی King of Tokyo هر کسی یه هیولا داره و سر فرمانروایی توکیو با بقیه بازیکنا رقابت می‌کنه. اینجوریه که هر کسی تو نوبتش تاس می‌ریزه و بسته به اینکه نتیجه تاسش چی میاد ممکنه امتیاز بگیره، جونش زیاد شه یا از همه بهتر به بقیه هیولاها حمله کنه. اصولا کسی برنده می‌شه که یا امتیازش به ۲۰ برسه، یا بتونه همه هیولاهای دیگرو نابود کنه.

تاس ریختن توی این بازی پر از هیجان و لذته. تاس‌های مشکی رنگ خوشگل و خوشدست با طرح‌های مخصوص بازی، به رنگ سبز. هر بازیکن تو نوبتش ۶ تا تاس رو میریزه. بعد می‌تونه هر چندتا از این تاس‌ها رو دوباره بریزه، و برای بار سوم هم اینکارو تکرار کنه تا به نتیجه دلخواهش برسه. دفعه سومی که تاس میریزین باید هر نتیجه‌ای که اومد رو بپذیرین. این مکانیسمیه که از بازی Yahtzee وام گرفته و نتیجه‌ هم بسیار عالیه!

 

tokyo_dice

تاس اعداد یک، دو و سه به شما امتیاز میده به شرطی که از اون عدد سه تا جمع کرده باشین. مثلا اگه سه تا از تاس عدد دو جمع کنین، دو امتیاز می‌گیرین. حالا هر تاس اضافه‌ای هم که مثل همین عدد باشه به شما یک امتیاز اضافه می‌کنه. پس اگه چهارتا دو بیارین جمعا سه امتیاز می‌گیرین.

تاس قلب به شما جون و تاس انرژی به شما انرژی میده. شما جون لازم دارین واسه زنده موندن و انرژی لازم دارین واسه کارت خریدن. تو این بازی یه سری کارت خیلی باحال هم هست که به شما قابلیت‌های باحال می‌ده. مثلا ممکنه یهو جونتون رو زیاد کنه یا بهتون یه تاس جایزه بده. این کارت‌ها باعث می‌شن که بازی از حالت یه نواختی در بیاد و سر خریدنشون باهم حسابی کلکل کنین.king_of_tokyo_cards-lg

تاس پنجه یا همون Attack باعث می‌شه به بقیه هیولاها حمله کنین. اینجای ماجراست که خیلی جالبه. اگه شما توی توکیو بایشن، حملتون به کسایی که بیرون از توکیو هستن اصابت می‌کنه. و حمله همه کسایی که بیرون از توکیو هستن هم به شما می‌خوره. اینجای ماجرای خیلی شبیه بازی وسطی خودمونه و اینکه تشخیص بدین کی باید از توکیو فرار کنین یکی از جذابترین قسمت‌های ریسک‌پذیری این بازیه.

 

 

تصویر‌سازی، گرافیک و اجزاء بازی

تصویرسازی این بازی رو بنجامین رینال انجام‌ داده که کلا تو کار طراحی لولوهای کارتونی و باحاله. تو این بازی‌ هم شخصیت‌ها در عین حالی که ابهت خودشون رو حفظ کردن و خیلی بنظر خفن میان، خیلیم خودشون رو جدی نگرفتن و جای طنزی‌ هم باقی گذاشتن. تو تصویرسازی کارت‌های بازی هم همین موضوع تکرار شده و در مجموع نتیجه بسیار دلچسب و خوشایندی داره. طراحی گرافیک بازی چالش آنچنایی نبوده ولی خب همه چیز سرجاشه و از هیچی گیج نمی‌شین که خودش جای تقدیر داره.

و اما اجزای بازی. هیولاها بجای فیگورهای کوچیک پلاستیکی، استندهای بزرگ مقوایی هستن که هم قیمت بازی رو پایین آورده، هم جذابیت بصری هیولاها رو دو چندان کرده. استفاده از مقوا بجای پلاستیک به نفع طبیعت هم هست و خیلی هم عالیه. بقیه ماجرا هم کیفیت خیلی خوبی داره. هر بازیکن یه صفحه برای نگه‌داشتن مقدار امتیاز و جونش جلوش داره که واقعا می‌شد با یه سری ژتون سر و تهش رو هم آورد، و من از یلو گیمز تشکر می‌کنم که اینکارو نکرده.

King-of-Tokyo-1

 

 

نقاط قوت

نقاط ضعف

 سادگی قوانین نسخه دو نفره بازی بد است.
تعداد بازیکن از ۲ تا ۶  برای خوندن نوشته‌های روی کارت‌های بازی باید زبان انگلیسی بلد باشین.
بسیار هیجان انگیز و دلچسب
مناسب برای همه گروه‌های سنی
زمان بازی کوتاه حدودا ۳۰ دقیقه

پیشنهاد

من به همه آدمهایی که تا حالا تو زندگیشون کلمه تاس رو شنیدن پیشنهاد می‌کنم این بازی رو امتحان کنن. این یه بازی بسیار کوتاه و جذابه که نه اونقدر استراتژیکه که حوصله و وقت آدم‌های اتو کشیده رو سر ببره، نه اونقدر پوچه که جماعت اهل بازی رو پس بزنه! همه چیز سر جاشه. مطمئن باشین ازین بازی خوشتون میاد. اگه خوشتون نیومد من شخصا مسئولم!

امیر آئین
امیر آئین

سی سال اول با افتخار به بازی گذشت. حالا یا بازی کردن پای کامپیوتر، یا پای پلی‌استیشن، یا تو گیم‌نت، یا پشت میز بازی. برنامه سی سال دوم اینه که کمی بیشتر تو این سرگرمی فرو برم. ولی این رو یادتون باشه، اگه من فرو برم، تنها نمی‌رم، همتون رو با خودم می‌برم. انقدر پر حرفی می‌کنم، انقدر در ویدئو‌ها دلقک بازی در میارم، انقدر پشت میکروفون‌ها سر و صدا راه می‌اندازم، تا بالاخره تسلیم بشین و مثل من و دوستام، بشینین پای میز بازی.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

    لینک کوتاه