اسم فامیل، نقطه بازی، کشتی جنگی و ایکس او(دوز). اینا بازی هایی هستن که در دوران کودکی تجربه کردیم و شاید هم هنوز در جمع های خانوادگی به هنگام سفر و طبیعت گردی که تلویزیون، کامپیوتر، کنسول و اینترنت در دسترس نیست، بازی می کنیم. نقطه اشتراک تمام موارد یاد شده نیاز به کمترین امکانات برای بازی کردن هستش: قلم و کاغذ(و شاید هم تاس، کسی چه می دونه)

مقدمه

بازی LAP که اسم خودش رو از حروف اول نام طراحش لخ آندره پیانوفسکی(Lech Andrzej Pijanowski) گرفته، یه پازل دونفره رقابتی هستش. این بازی زمانی معروف شد که سید سکسون(Sid Sackson) – که خیلی ها به عنوان پدر طراحی بازی مدرن می شناسنش – در کتاب مشهور A Gamut of Games قوانین بازی رو شرح داد.

A Gamut of Games

LAP ترکیبی است از کشتی جنگی(Battleship) و فکربکر(Mastermind). مشابه کشتی جنگی بازیکنان سعی می کنن بفهمن که حریفشون یه صفحه دو بعدی رو به چه ترتیبی چیده و مثل فکربکر می بایست از منطق برای فهم این ترتیب استفاده کنن.

نمایی از بازی LAP
photoنمایی از بازی LAP

قوانین بازی

بازیکنان روی کاغذ خودشون یک جدول 8X8 می کشند و با اعداد و حروف سطرها و ستون های جدول رو نام گذاری می کنند. سپس مخفیانه جدول مورد نظر رو به 4 قسمت تقسیم می کنند، تنها شرط اینه که مساحت هر قسمت می بایست دقیقاً 16 مربع باشد(عکس بالا رو ببینید).

هر بازیکن به نوبت یک سوال در مورد یک بخش 2X2 از رقیبش می پرسه. برای مثال، با فرض این که رقیب جدولی که در عکس بالا تصویر شده رو در دست داره، پرسیده می شه: “AB12؟”(سوال درمورد گوشه سمت چپ بالای جدول) و رقیب می بایست در جواب بگه که “3 تا از مربع ها در قسمت 1 و یکی از مربع ها در قسمت 2 هستش.”(یا به طور خلاصه می تونه بگه: “1112”)  دقت کنید که پاسخ هیچ گاه مشخص نمی کنه که کدوم مربع در کدوم قسمت وجود داره، بلکه تنها گویای اینه که از 4 مربع مورد سوال چه تعدادی داخل هر کدام از 4 قسمت هستن و  ترجیح بر اینه که عدد 4 مربع به ترتیب از کم به زیاد گفته بشه.

بالاخره یکی از بازیکنان طرح رقیب رو می فهمه و اعلام می کنه. اگر حدسش درست باشه برنده و اگر غلط باشه بازنده می شه. از آن جایی که تعداد نوبت های هر دو بازیکن یکسان هستش، ممکنه هر دو بازیکن در نوبت خودشون طرح رقیب رو حدس بزنن که در صورتی که هر دو صحیح و یا هر دو غلط حدس بزنن بازی مساوی می شه.

پیشنهاد

سوال و جواب ها رو روی کاغذ بنویسید، چرا که تعدادشون به سادگی به 20 می رسه. برای پیچیده تر کردن طرحتون تعداد بخش های 2X2 که در یک قسمت هستن رو به حداقل برسونید. به هنگام حل کردن همواره به خاطر داشته باشید که هر قسمت 16 مربع مساحت داره. تو مثالی که پیش از این زدیم(1112) امکان نداره که مربع سمت چپ بالا در قسمت 2 باشه:

LAP_example
چرا که در این صورت قسمت 2 تنها شامل یک مربع می شه.

در پایان اگه به یکی از بازی های کشتی جنگی، فکربکر و یا سودوکو علاقه دارین پیشنهاد می کنیم بازی LAP رو امتحان کنید.

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده…