رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

رومیز تو پریز

با دو تا سوال ساده شروع میکنیم: اول اینکه چند تا بازی روی مبایل یا تبلتتون دارین؟ مطمئنم که زیاد! خب راستش خود من روی تبلتم انقدری بازی دارم که اگه یه روزی دست اف بی آی بهم برسه حداقل 100 سالی رو باید تو هلفدونی سر کنم! سوال بعدی اینه که: جدا از بازیهای روی مبایلتون، چند تا بازی رومیزی واقعی دارین؟ در مورد خود من این رقم زیر 30 تا بازیه. و حالا سوال سوم اینه که چند تا از بازیهای روی تبلت یا مبایلتون، بازیهای رومیزی هستن که دیجیتالی شدن؟ خب در مورد خود من میشه تقریبا حدود نود درصد بازیهای روی تبلتم! چرا؟ خب به هزاران دلیل. دلیل دومم اینه که خیلی از بازیهای رومیزیِ دیجیتال، تجربه متفاوت تری رو از بازی اصلی عرضه میکنن؛ مثلا امکان بازی آنلاین! اگر هم راجع به دلیل اولم میخاین بدونین باید بگم هیچ ربطی به اینکه “بازی رومیزی واقعی رو نمیشه مفتی دانلود کرد” نداره!

توی سالهای گذشته، به خصوص بعد از عرضه آیپد و باقی تبلتها، بازیهای رومیزی زیادی تبدیل به نسخه های دیجیتالی شدن و سعی کردن با این روش هم مخاطبهای قدیمیشون، که حالا یکی یه تبلت دستشون بود ، رو جذب کنن و هم مخاطبهای جدیدتری که شاید آشنایی چندانی با اینجور بازیها نداشتن رو پیدا کنن. در طی چند سال مدلهای مختلفی از این دست بازیها روی دستگاه های هوشمند و همراه عرضه شد که میشه به شکل زیر تقریبا طبقه بندیشون کرد:

بازیهای معروف دیجیتالی شده: که عینا از روی یک بازی رومیزی واقعی درست شده باشن؛ مثل تیکت تو راید، اسمال ورلد، کارکاسونه، کاتان، استون ایج، لردز آو واتردیپ، گلکسی تراکر و … . این بازیها اوایل، معمولا چند سال پس از عرضه بازی اصلی و زمانیکه اون بازی حسابی معروف شده بود ساخته میشدن. اما هرچی جلوتر میریم این فاصله کمتر میشه. تا جاییکه الان یه سال از عرضه بازی اصلی نگذشته نسخه دیجیتالی رونمایی میشه.

Small world

نسخه دیجیتال بازی “اسمال ورلد”

بازیهای از بیخ دیجیتال: که از ابتدا دیجیتال طراحی و اجرا شده بودند ولی کاملا تلاش می کردند تا حس و حالی بین بازی رومیزی واقعی و بازی دیجیتال رو القا کنن؛ مثل هارث استون، کاردز اند کستلز، لوتز اند لجندز و … . این بازیها عموما روی جلوه های بصری خیلی آزادانه تر میتونن مانور بدن چون اصولا قرار نیست به یه نسخه واقعی پایبند باشن. غیر از مزیت بصری، اغلبشون از ویژگیهای مدیای دیجیتال خیلی خوب استفاده میکنن، طوری که تقریبا پیاده سازی همون بازی به شکل بازی واقعی غیرممکن یا خیلی سخت میشه.

card_hunter

بازی آنلاین “کارد هانتر” که روی تبلت با عنوان “لوتز اند لجند” عرضه شد

بازیهای نیمه دیجیتال: که در واقع کمکی بودن برای بهتر شدن تجربه یه بازی رومیزی. مشابه اپهایی که برای بازیهای مختلف وجود داره. از اپهای کمکی برای مونوپولی گرفته تا اپ کمکی بازی ایکس کام که اصولا بدون اون بازی کردن بیمعناس! این نرم افزارها در واقع هم بخشهایی از بازی رو (مثل نگه داشتن زمان، مشخص کردن هدف بعدی و …) مدیریت میکنن و هم با کمک موسیقی و کار تصویری، تجربه بازی رو کلی ارتقا میدن.

XCom

بازی رومیزی “ایکس کام” به همراه اَپ کمکی روی تبلت

بازیهای یه ذره آنالوگ: که بازیهای کاملا دیجیتالی هستن که از ابزار بازیهای رومیزی برای منحصر به فرد شدن تجربه بازیشون استفاده میکنن. مثله بازیهایی که کاملا دیجیتال هستن ولی باید موقع تاس ریختن، از یه تاس بلوتوث استفاده کنین که نرم افزار هم سریعا عدد تاس رو میخونه و باقی ماجرا. متاسفانه من به شخصه به خاطر محدودیتهای بازار ایران، تا حالا چنین مدلی رو تجربه نکردم، اما طوطیان شکرشکن روایت میکنن که شدیدا با صفاست و هر از گاهی هم ابزارهای جدیدتری برای این سبک عرضه میشن.

yoho

بازی “ورلد آو یو هو” که تنها یک صفحه است و باقی روی گوشی

خب از اونجایی که تهیه و بازی کردن خیلی از بازیهای رومیزی توی ایران کار سختیه، احتمالا این سری مطالب بتونه کمک و راهنمایی باشه برای اونایی که دوس دارن این بازیها رو تجربه کنن. توی این مطالب سعی میشه بیشتر به تفاوتها و برتریها و یا کاستیهای نسخه دیجیتالی اشاره بشه و نباید توقع یه راهنمای کامل بازی کردن ازش داشته باشین. همچنین بازیهایی که روی پرتالهای اینترنتی و آنلاین (مثل بوردگیم آرنا و تیبل توپیا و …) پیدا بشن هم معرفی خواهند شد.

در لابلای این بررسیها هم حتما سری به تکنولوژیها و نوآوریهای جدید میزنیم تا تصویری از آینده برامون شکل بگیره. آینده ای که ظاهرا نوید یه همجوشی خیلی جذاب و حیرت انگیز رو میده. شاید دور نباشه اینکه روی صفحه های بازیهای رومیزیمون، اکشن فیگورهایی حضور داشته باشن که تماما هولوگرافیک باشن و وقتی که بهشون دستور حمله به نیروهای تاریکی رو میدین با انیمیشنی درخور، شمشیر از نیام بکشن و فریاد زنان به اون طرف صفحه بدوند. البته احتمالا وسط راه ناگهان می ایستن تا شما تاس بریزی ببینی چند چندی!

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. کیان گفته؛
    06:11 1394/11/13

    واقعا کارتون حرف نداره من شیرازم … من تهران اومدم یه سری به کافتون میزنم 😀 فقط اسم این بازی ها رو هم زیر عکس هاشون خوب بود 🙂 بازم ممنون بابت این سایت خوب چقدر خوبه یه سری ادم خوره گیم مثل خودت پیدا کنی :))))

    • امیر سلامتی گفته؛
      10:02 1394/11/13

      قدمت روی چشم. زیرنویس عکس هم الساعه. از قدیم هم گفتن که خوره چون خوره بیند خوشش آید ؛)

  2. شاهین گفته؛
    15:18 1397/05/10

    لطفا یکی جواب منو بده آقا امیر لطفا یه سایتی چیزی بهم بگو که توش بردگیم آنلاین بزنم دارم دیوونه میشم البته ببخشید که حرفم راجب به این مطلب نیست نمیدونستم کجا اینو بگم گفتم یه جایی بگم آقا امیر باشه شاید اون جوابمو داد

  3. شاهین گفته؛
    21:19 1397/05/10

    میدونم ولی هرکاری میکنم نمی تونم بازی کنم نمی دونم باید ثبت نام کنی یا یه چی دیگه

  4. نیما نعیمی گفته؛
    13:52 1397/06/27

    سلام اقای امیر سلامتی از وقتی که شمارا دیدم من عاشق برد گیم شدم و همه زندگی برد گیمه چون فقط به برد گیم فکر میکنم من سن کمی دارم و هروقت هم سن شما شدم یک سایت بزنم به نام برد فان که میخواستم نظر شما هم راجب شما بپرسم شما مثل یک استاد هستید برای من من شمارو خیلی دوست دارم و یک سوال هم دارم از خیابان تکاوران شمالی تا کافه شما چقدر راه است؟ اگه میشه جواب بدین من یه سر میام به کافه تون خیلی ممنون از این به بعد شما استاد من هستید لطفا منو راهنمایی کنید من یک بازی ایرانی هم با دوستانم طراحی کنیم هم از نظر کیفیت خوب باشد و هم از نظر گیم پلی فعلا داریم برنامه ریزی میکنیم با تشکر نیما نعیمی و گروه برد فان

  5. نیما نعیمی گفته؛
    13:45 1397/06/28

    سلام اقای امیر سلامتی من نیما نعیمی هستم من عاشق برد گیم هستم من همه ی ویدئو های شما و گروه رومیز رو میبینممن سن کمی دارم میخواهم وقتی هم سن شما شدم یک فرشگاهی بنام برد فان بزنم نظر شما چیه ؟ من شمارو خیلی دوست دارم و عاشق برنامه های شما هستم کارتون عالیه واقعا حرف نداره ببخشید از میدان الغدیر تا کافه برد شما چقدر راه است؟ من میخوام یه سر بیام اگه بشه با شما بازی کنم خیلی از برنامتون ممنون گروه من قراره یه بازی فکری ایرانی طراحی کنیم که کیفیت و گیم پلی عالی داشته باشد لطفا از ما حمایت کنید با تشکر از رومیز و اقای امیر سلامتی

    • امیر سلامتی گفته؛
      14:21 1397/06/31

      سلام دوست عزیز
      خوشحالم که تونستیم شما رو به این سرگرمی علاقمند کنیم.
      کافه برد به سایت رومیز ارتباطی نداره. از خود کافه سوال کنین

  6. شایان گفته؛
    01:25 1398/09/28

    سلام.
    لطفاً برای مطالب دنباله‌دارتون یه تگ بذارید که راحت بتونیم بقیه‌شون رو پیدا کنیم. کلاً هم اگه از تگ زیاد استفاده کنید، خیلی پیدا کردن مطالب سایتتون راحت‌تر می‌شه.
    تشکر فراوون از سایت خیلی خوبتون.

لینک کوتاه