رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معمای پُل یا «پس قصه معمایی ظهر جمعه چه شد؟»

 

 

مثل همیشه جواب معمای هفته‌های پیشین را می‌توانید در این پیوند بخوانید.

و اما پیش از هر چیز یک معما این بار به صورت انیمیشن:

 

خُب، توانستید معما را حل کنید؟ معمایی که با هم دیدیم یک معمای کلاسیک منطقی است، از دسته معماهای «رد شدن از رودخانه»، که حالا دیگر از مسائل کلاسیک در «هوش مصنوعی» محسوب می‌شوند. در این معماها باید افراد یا اجناسی را از یک طرف رودخانه (پل) به طرف دیگر منتقل کرد و تعداد افراد در هر انتقال، یا اجناسی که نمی‌توان آنها را با هم حمل کرد یا باقی گذاشت، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند. اگر معما برای شما آشنا بود شاید «معمای کشیش‌ها و آدمخوارها» (پیوند) یا «معمای گرگ و گوسفند و کلم» (پیوند) را پیش از این شنیده باشید.

 

معمای گرگ، گوسفند و کلم

معمای گرگ، گوسفند و کلم؛ یک کشاورز می‌خواهد یک گرگ، یک گوسفند و یک بسته کلم را از یک طرف رودخانه به طرف دیگر رودخانه ببرد، ولی قایق او فقط برای خودش و یکی از آنها جا دارد. اگر گرگ و گوسفند تنها باشند، گرگ گوسفند را خواهد خورد و اگر گوسفند و کلم تنها باشند، گوسفند کلم را خواهد خورد.

نگفتی! پس قصه معمایی ظهر جمعه چه شد؟

پس از توفیق اجباری که حاصل شد و هفته گذشته «قصه معمایی ظهر جمعه» منتشر نشد! نگارنده این طور تصمیم گرفت که با توجه به بازخوردهای چهار قسمت اول، دو هفته یکبار به سراغ معماهایی کمی تا حدی ساده‌تر برود. برای شروع سراغ ویدیوهای TED Ed – با شعار «درس‌هایی که ارزش دیدن دارند» – رفتم و با کمال مسرت متوجه شدم که گروهی از داوطلبان در ایران این مجموعه ویدیوها را زیرنویس کرده و در سایت آپارات آپلود می‌کنند (پیوند). این ویدیوها به صورت انیمیشن هستند و موضوعاتی گوناگون از ریاضیات گرفته تا کیهان شناسی را پوشش می‌دهند. خلاصه این که پیشنهاد می‌کنم یک نگاهی بیندازید. اگر هم تنها به دنبال ویدیوهای معمایی هستید، باید بگویم که عنوان آنها معمولاً به این صورت است: “آیا می‌توانید معمای «فلان» را حل کنید؟”.

مخلص کلام این که از جمعه هفته دیگر «قصه معمایی ظهر جمعه» را ادامه خواهیم داد با این تفاوت که این قصه‌ها هر دو هفته یکبار منتشر خواهند شد و در هفته‌های میانی به سراغ معماهایی شاید ساده‌تر خواهیم رفت (تمام تلاشم را خواهم کرد).

 

بعدالتحریر: اگر با مجموعه تِد (TED) و فعالیت‌های تدکس (TEDx) در ایران آشنایی ندارید، بدانید و آگاه باشید که نصف عمرتان بر فنا است، در عین حالی که ویکی‌پدیا دوست شما است:

مقاله تِد در ویکی پدیای فارسی

سخنرانی‌های تِد با زیرنویس فارسی

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. ف پ گفته؛
    01:05 1396/11/02

    سلام
    چه خوب باعث شد متوجه بشم قصه‌های ظهر جمعه(که باز نکرده‌بودم!) معما بوده و من هم که دوست‌دار معما

لینک کوتاه