رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

در ۳۰ ثانیه یاد بگیر، تمام عمر بازی کن!

سانتورینی که نام سنتی‌اش ثِرا است جزیره‌ای در دریای اژه در کشور یونان است. به دلیل محلی که جزیره واقع شده و رنگ سفید خانه ها و ابنیه بسیار معروف شده است.

سانتورینی در حدود 3600 سال پیش یک فوران عظیم آتشفشانی را شاهد بوده است و بدین ترتیب بیشتر قسمتهای امروزی جزیره را به بیرون ریخته است. در طول سالیان و قرن های بعدی، یونانیان بر لبه تیز این آتشفشانهای بلند، روستاهایی را بنا نهادند که زیباییش در کنار آبی دل انگیز خلیج آن چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می کند.در کنار خانه‌های سفید این جزیره میتوان به گنبدهایی آبی که بر روی صخره‌های شیب‌دار ساخته شده‌اند نیز اشاره کرد.

«برگرفته از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد»

سانتورینی در دنیای واقعی

 

و اما بردگیم سانتورینی

سانتورینی یه بازی «استراتژی محض» دو نفره هستش، به این معنی که هیچ شانسی در بازی وجود نداره. از طرف دیگه هم بسیار ساده و دم دستیه، یعنی یه بچه کلاس اول دبستان هم می‌تونه بازی کنه. در عین حال انقدر بازی عمیقیه که در عمل می‌تونید یک عمر بازی کنید و همچنان استراتژی‌های جدیدی رو در این بازی کشف کنید. به همین دلایل برخی سانتورینی رو با بازی گو مقایسه می‌کنن.

 

 

قوانین بازی

هر نوبت شامل دو مرحله است:

حرکت : یکی از «بنا»هاتون رو به یکی از خانه‌های همسایه حرکت بدین. این حرکت می‌تونه در همون سطح (طبقه)، یک سطح بالاتر و هر چند سطح پایین‌تر باشه. (بله، صفحه‌ی بازی سه بعدیه)

1

ساختن : یه ساختمان در یکی از خانه‌های مجاور بنایی که پیش از این حرکت دادین بسازید. اگه دارین روی یک ساختمان ۳ طبقه می‌سازید (سطح ۳)، به جاش یه «گنبد» روش بذارید. خانه‌ای که ساختمان گنبددار در اونه، در واقع از بازی حذف شده و دیگه نمی‌شه با بنا واردش شد یا روش ساخت و ساز کرد.

2

و تمام.

بله، همه‌ی قوانین بازی همین بود. تنها نکته‌ای که باید بدونید اینه که برنده‌ی بازی کسی است که یکی از دو بنای اون بالای یه ساختمان ۳ طبقه برسه.

3

ایزدان، پهلوانان و قدرت‌های ویژه هر کدام

تا همین جا هم بازی تکمیله و بارها و بارها می‌تونید بازی کنید بدون این که خسته بشید. اما جذابیت اصلی بازی به کارت‌های ایزدان و پهلوانان یونان باستانه که در ابتدای هر بازی یکی از اونا رو انتخاب می‌کنید. هر کدوم قابلیتی رو به شما می‌دن که با دیگری متفاوته و تا آخر بازی این قابلیت رو شما خواهید داشت و  باعث می‌شه سبک بازیتون از بیخ عوض شه. مثلاً زئوس (فرمانروای ایزدان یونان باستان) این قابلیت رو به بنای شما می‌ده که یه طبقه زیر خودش بسازه! یا آپولو (ایزد خورشید و روشنایی) این قابلیت رو به بنای شما می‌ده که جاش رو با بنای حریف عوض کنه و الی آخر.

4

پیشنهاد

باید اعتراف کنم که معمولاً بازی‌های این سبک – استراتژی محض، استراتژی آبستره، استراتژی انتزاعی یا هر اسم دیگه‌ای که میخاید براش بذارید – برای نگارنده جذابیت چندانی نداره. ولی سانتورینی بیش از یک بازی استراتژی محضه. جز کارت‌های ایزدان و پهلوانان که تجربه‌ی بازی رو هر دفعه تر و تازه می‌کنن – و حداقل من در هیچ بازی دیگر در این سبک مشابهش رو ندیدم – بردگیم سانتورینی باز تعریف تاریخچه‎‌ی جزیره سانتورینی است. هر بار که بازی می‌کنید انگار که بخشی از تاریخ جزیره رو دارید رقم می‌زنید. تاریخ ویران شدن و ساخته شدن از ابتدا.

شما رو ارجاع می‌دم به نظر ریچارد هم (رادو) که همین چندی پیش باهاش مصاحبه کرده بودیم و اونم مثل نگارنده در کل علاقه چندانی به این سبک بازی‌ها نداره. دیگه خود دانید:

رادو از سانتورینی می‌گوید

بازی استراتژی محض برای کسانی که این سبک رو دوست ندارن!

جذاب، تاکتیکی و معمایی. هر بار که بازی می‌کنید.

بازی رو چطوری بسازم؟

واقعاً برای این بازی به هیچ چیز جز مرجع ایزدان و پهلوانان نیاز ندارید که اون رو هم می‌تونید از این پیوند دانلود کنید. حالا کافیه که یک جدول مربعی شکل ۵x۵ روی کاغذ بکشید و بازی رو شروع کنید. به جای بلوک‌های ساختمان می‌تونید از تاس و یا حتی قوطی کبریت! استفاده کنید. برای بنا‌ها هم می‌تونید از مهره‌ها و یا مادمک (Meeple) های بردگیم‌های دیگه استفاده کنید.

 

راستی اگه استراتژی در بازی پیدا کردید ما رو هم بی‌‌نصیب نکنید 😉

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. رضا گفته؛
    16:10 1395/10/14

    برنده‌ی بازی کسی است که یکی از دو بنای اون بالای یه ساختمان ۳ طبقه برسه.
    شرمنده من این جمله رو نفهمیدم میشه توضیح بدین؟

    • کامبیز سیروس بخت گفته؛
      17:20 1395/10/14

      سلام رضا جان
      یه بار دیگه به گیف (انیمیشن) نگاه کن. یکی از بناها(مهره‌ها) در اول نوبتش از طبقه دوم یک ساختمان به طبقه سوم ساختمان دیگه(که پیش از این ساخته شده) میره و برنده بازی میشه.
      امیدوارم دیگه متوجه شده باشی 🙂

  2. یاشار گفته؛
    21:00 1396/05/21

    سلام
    با تشکر از سایت زیباتون…. مسحورش شدم
    یه سوال…
    یه مادمک میتونه در حین حرکت به خانه مجاور، از سطح صفر بره سطح دو یا سه؟

لینک کوتاه