رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شش ضلعی عشقی

مقدمه

فکر می‌کنم دیگه زیادی راجع به بازی‌های داستانی و هیجان انگیز صحبت کردیم. مگه اونایی که عاشق بازی‌های آبستره استراتژی هستن چشونه؟ مگه اتلو، گو و دومینو مشکلی دارن؟ هممون تو گوشی‌هامون هزارتا بازی داریم که قبل خواب یا وقتی تو مطب دکتر منتظر نشستیم بازی می‌کنیم! کندی کراش، فلو و دایموند. اینا بازی‌هایی هستند واسه کسایی که عاشق پازل، سودوکو و فکر کردنن. خب دنیای بردگیم هم ازین قضیه مستثنا نیست و کلی بازی‌های آبستره درست درمون داره. سال ۲۰۰۴ استاد کنیتزیا آلمانی – که قبلا کلی از وجناتش براتون گفتم – یکی از موفق‌ترین بازی‌های این سبک رو وارد بازار کرد. یه بازی ساده که هم میشه گفت برای همه آشناست هم چندتا نکته هوشمندانه جدید داره. بازی Ingenious رو از یک تا چهار نفره می‌شه بازی‌ کرد و حتی یه مدل بازی تیمی هم داره.

 

کلیات و هدف و تجربه بازی

ماجرا ازین قراره که شما تو نوبتتون یه سری تایل شش ضلعی رو روی نقشه قرار میدین و بسته به اینکه رنگ تایل چیه و در چه شرایطی با تایل‌های کناریش تماس داره امتیاز رنگ‌های مختلف رو می‌گیرین. سعی می‌کنم با این تصاویر بهتر توضیح بدم.

ingenious-photo

بیشترین امتیاز هر رنگ هجده امتیازه. حالا نکته هیجان انگیز بازی اینه که آخر بازی، هر رنگی که کمترین امتیاز رو توش جمع کرده باشین، به عنوان امتیاز کُلتون حساب می‌شه. یعنی اگه امتیاز رنگ‌های آبی، سبز، زرد، قرمز و بنفشتون ۱۵ باشه و امتیاز رنگ نارنجیتون ۲ باشه، امتیاز کلی شما ۲ حساب میشه. این نکته بازی رو پر از هیجان می‌کنه چون شما میبینید که هر بازیکن از چه رنگی چه امتیازی داره و سعی می‌کنین جلوی امتیاز جمع‌ کردن دیگران رو بگیرین. این خیلی باحاله که همزمان باید به فکر خودتون و به فکر خراب کردن بازی دیگران باشین.

البته که تو این بازی شانس هم دخیله. شما تو نوبتتون بعد از بازی کردن از توی یه کیسه مهره بعدی رو بیرون میارید و این باعث میشه که همه‌چیز هم دست شما نباشه. جذابیتش به اینه که با اون مهره‌هایی که دارین بهترین گزینه بازی رو پیدا کنید که هم به شما بیشترین امتیاز رو بده و هم دست حریف رو ببنده.

این بازی در دو نسخه تولید شده، یکی از نسخه‌هاش مهره‌های پلاستیکی محکم داره که خیلی جنس خوبی دارن، و یه نسخه هم با مهره های مقوایی داره که خب ماندگاری نسخه اول رو نداره، اما قیمتش خیلی مناسب‌تره. طراحی گرافیک ساده با ۶ تا شکل و شش رنگ اصلی کار رو راحت کرده و تصویرسازی هم کلا نداره.

اگه چهار نفر باشید می‌تونید به صورت تیمی هم بازی کنید، به این شکل که هر دو نفر که روبروی هم نشستن تو یه تیم هستن ولی از مهره‌های همدیگه خبر ندارن، بعلاوه اینکه امتیاز هر تیم با هم جمع می‌شه یعنی اگه شما امتیاز قرمز ۵ داشته باشین و یارتون امتیاز قرمز ۱۲، تیم شما امتیاز قرمزش از ۳۶ شده ۱۷. این یه پیچیدگی بامزه به بازی اضافه می‌کنه.

 

نقاط قوت

نقاط ضعف

 سادگی قوانین  صدای جیرجیرک در طول بازی
تعداد بازیکن از ۱ تا ۴
مدل بازی تیمی و عادی
سیستم امتیازدهی هوشمندانه

پیشنهاد

در مجموع این بازی رو به کسایی که عاشق پازل و بازی‌های آبستره هستن پیشنهاد می‌کنم. تو بازار ایران بازی‌های این سبک نسبتا بیشتر موجوده و این باعث میشه که این بازی برای آدما آشنا باشه و دریچه مناسبی برای معرفی کردن آدما به دنیای بردگیم باشه. ظاهرشم اینو به آدم القا می‌کنه که این یه بازی فکریه و جون میده برای آدمایی که نسبت به بازی کردن دافعه دارن! این آدمارو می‌تونید بشونید پای این بازی و تو چشاشون ببینید که دارن لذت می‌برن.

امیر آئین
امیر آئین

سی سال اول با افتخار به بازی گذشت. حالا یا بازی کردن پای کامپیوتر، یا پای پلی‌استیشن، یا تو گیم‌نت، یا پشت میز بازی. برنامه سی سال دوم اینه که کمی بیشتر تو این سرگرمی فرو برم. ولی این رو یادتون باشه، اگه من فرو برم، تنها نمی‌رم، همتون رو با خودم می‌برم. انقدر پر حرفی می‌کنم، انقدر در ویدئو‌ها دلقک بازی در میارم، انقدر پشت میکروفون‌ها سر و صدا راه می‌اندازم، تا بالاخره تسلیم بشین و مثل من و دوستام، بشینین پای میز بازی.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. بازتاب هارومیز – سه‌گانه استراتژی انتزاعی؛ جدال مغزین

  2. بازتاب هارومیز – سه‌گانه استراتژی انتزاعی؛ جدال مغزین

لینک کوتاه