گیمر همیشه تنها – قسمت اول: موتور آرمانشهر!

معرفی بازی رایگان، تک نفره و قابل چاپ Utopia Engine

در این چند وقت اخیر خیلی پیش اومده که در بخش نظرات یا شبکه‌های اجتماعی از نگارنده در مورد بازی‌های تک نفره یا سولو سوال بشه. واقعیتش در ابتدا تعجب کردم، چرا که ما در رومیز بیشتر روی خصلت گروهی و دورهمی بازی‌های رومیزی تاکید می‌کنیم. ولی به خاطر آوردم زمانی – همین سه یا چهار سال پیش – که بردگیم طلسم (Talisman) رو روی تبلت خودم تک و تنها بازی می‌کردم و خیلی هم ذوق زده و خوشحال بودم. بگذریم که اگه الان یه پولی هم بهم بدن، حاضر نیستم دوباره بازیش کنم!

دردسرتون ندم، این شما و این هم قسمت اول از مجموعه مقالات بازی‌های تک نفره که در هر قسمتش بازی رو معرفی خواهیم کرد که حتی المقدور خودش یا نسخه دیجیتالش در دسترس باشه…

بازی در باب بازسازی آخرالزمان!

بازی در باب بازسازی آخرالزمان!

روز رستاخیز در راه است و تنها امید ما قدرت این فناوری کهن است. تو می‌بایست «موتور آرمانشهر» را بازسازی کنی. تنها دو هفته فرصت داری و اگر شکست بخوری، دنیا نابود خواهد شد.

اجزای بازی

– مداد و پاک کن

– دو عدد تاس معمولی (شش وجهی)

– دو صفحه پرینت شده بازی در قطع A4

هدف از بازی

هدف شما در بازی فعالسازی «موتور آرمانشهر» پیش از فرارسیدن روز رستاخیز است. برای این کار می‌بایست شش ناحیه مهلک را جستجو کرده تا شش سازه تشکیل دهنده‌ی «موتور آرمانشهر» را بیابید. پس از یافتن سازه‌ها می‌بایست آنها را فعال کرده و به هم پیوند دهید، تا موتور به راه بیفتد.

فشار اصلی روی شما در بازی کمبود زمان است ولی، می‌توانید با فعالسازی سازه‌ها و انرژی بدست آمده از آنها، روز رستاخیز را کمی به تعویق بیندازید.

جریان بازی

در ابتدای بازی شما تنها یک اکشن دارید: جستجو. اگر جستجوی شما به خوبی پیش بره، آیتم‌های مفید و حتی سازه ممکنه پیدا کنید. در غیر این صورت شما می‌بایست با موجوداتی خطرناک پیکار کنید. در بین جستجوها می‌تونید استراحت کنید. زمانی که یک سازه رو پیدا کردید، می‌تونید سعی در فعالسازی اون بکنید. پس از این که دو عدد (یا بیشتر) از سازه‌ها رو پیدا کردید، می‌تونید اونا رو به هم پیوند بزنید. بعد از این که هر شش سازه رو پیدا کرده و به هم پیوند زدید، می‌تونید فعالسازی نهایی رو انجام بدید، بلکه دنیا رو نجات داده و برنده بازی باشید.

utopia_engine_3

 

در ادامه اکشن‌های بازی رو مروری اجمالی می‌کنیم:

جستجو

search

یکی از نواحی رو برای جستجو انتخاب کنید. حالا هر کدوم از جداول خالی جستجو (A) رو انتخاب کرده (فرقی نداره) و دایره سمت چپی (C) رو با مداد پُر کنید. هر دایره‌ای که داخلش عدد -1 نوشته شده رو که پر کنید، یک روز از زمان باقی‌مانده تا «روز رستاخیز» کم می‌شه.

حالا دو تاس رو بریزید و اعداد بدست آمده رو در خانه‌های دلخواه در جدول جستجوی انتخاب شده بنویسید. این کار رو 2 بار دیگر تکرار کنید تا جدول پُر بشه. حالا یک به یک اعداد ستون پایین را از ستون بالا کم کرده و نتیجه بدست آمده را با هم جمع بزنید. عدد نهایی حاصل شده نتیجه جستجوی شما رو مشخص می‌کنه. هر چقدر این عدد کوچکتر باشه، شما جستجوی بهتری داشتید و آیتم بهتر و حتی سازه پیدا کردید و هر چه این عدد بزرگتر باشه، پیکار سخت‌تری در انتظار شما خواهد بود.

پیکار

combat

پس از این که بر اساس نتیجه جستجو مشخص شد که با چه موجودی می‌بایست پیکار کنید، دو تاس بریزید. اگر عدد ستون حمله (ATK) آمد، یک واحد از جان شما کم می‌شه و اگه عدد ستون ضربه (HIT) بیاد، هیولا کشته شده. این کار رو تا زمان مرگ خودتون یا هیولا ادامه بدید و به یاد داشته باشید که همیشه اول نوبت با حمله هیولا است.

استراحت

به ازای هر روز استراحت، یک واحد جان (HP) به شما اضافه خواهد شد.

فعالسازی و پیوند سازه‌ها. فعالسازی نهایی

activation

روند فعالسازی و پیوند نزدیک به جستجو با تفاوت‌هایی کوچک است. برای مثال در فعالسازی سازه‌ها برخلاف جستجو شما به دنبال بزرگترین عدد برای نتیجه جمع تفاضل‌ها هستید.

 

مسلماً موارد بالا تنها بخشی از بازی بود برای این که جریان بازی رو بهتر درک کنید. جزییات بیشتر رو می‌تونید در دفترچه قوانین بازی مطالعه کنید. همین بس که در مورد رویدادها، ابزارها، قابلیت‌های سازه‌ها و گنج‌های افسانه‌ای صحبتی نکردیم.

تجربه بازی

درسته که بازی تاسی هستش و در نتیجه شانس در اون تاثیرگذاره ولی این طور نیست که بازی مهارتی نباشه. چند بار اول – بعضاً به طور مفتضحانه‌ای! – شکست خواهید خورد تا بتونید استراتژی پیدا کنید که شاید، شما رو برنده بازی کنه. طراح بازی با علم به این موضوع، روشی برای ثبت امتیاز در بازی دیده که هر بار که شکست می‌خورید، امتیاز بدست اومده رو با دفعات پیشین مقایسه کنید و پیشرفت‌تون رو در بازی به چشم ببینید. البته که اگر هم موفق بشید این بازی سخت (البته در بردن، نه در قوانین) و چالشی رو ببرید، باز هم می‌تونید بازی کنید تا رکورد و امتیاز خودتون رو بهتر کنید.

سازنده خوش سلیقه‌ی این نسخه خانگی از بازی، ورق‌ها رو لمینیت کرده تا بتواند با ماژیک روی آن نوشته و به سادگی پاک کند. از طرفی ورق‌ها رو روی تخته چسبانده و تخته را در زاویه 30 درجه قرار داده تا راحت‌تر بازی کند.

سازنده خوش سلیقه‌ی این نسخه خانگی از بازی، ورق‌ها رو لمینیت کرده تا بتونه با ماژیک روش بنویسه و به سادگی پاک کنه. از طرفی ورق‌ها رو روی تخته چسبانده و تخته رو در زاویه 30 درجه قرار داده تا راحت‌تر بازی کنه.

 

دانلود نسخه قابل چاپ بازی

دانلود دفترچه قوانین از گوگل درایو

دانلود دفترچه قوانین از دراپ باکس

 

دانلود صفحات بازی از گوگل درایو

دانلود صفحات بازی از دراپ باکس

نکته: دو صفحه اول فایل پی دی اف بالا نسخه اصلی بازی است و صفحه سوم نسخه اقتصادی بازی در یک صفحه است که پرینت آن جوهر کمتری مصرف می‌کند.

نظرات

6 نظر برای ”گیمر همیشه تنها – قسمت اول: موتور آرمانشهر!“

دمتون گرم.

رضا ۱۶م آذر ماه ۱۳۹۵ پاسخ

بسیار مشعوف شدم.

علیرضا ۱۶م آذر ماه ۱۳۹۵ پاسخ

ترجمه اش نیست؟

مهدی ۱۷م آذر ماه ۱۳۹۵ پاسخ

نه متاسفانه

کامبیز سیروس بخت ۱۸م آذر ماه ۱۳۹۵ پاسخ

بازیش کردم و باید بگم واقعا سخته…
البته درسته که تاسیه و شانس نقش خیلی زیادی داره ولی برای یک بازی تک نفره هیجانش عالیه.

رضا ۱۹م آذر ماه ۱۳۹۵ پاسخ

با ترحمه ترنسلت هیچی نمیشه فهمید 🙁

مهدی ۲۴م آذر ماه ۱۳۹۵ پاسخ

نظر شما؟