رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

گاو مجنون نترکیده!

ساختن بازی‌های چاپی (چاپ کن، بازی کن/ PnP / Print & Play) خودش یه جور سرگرمیه ولی از اون جایی که بعضاً اجزا و کامپوننت زیاد دارن – انواع و اقسام مهره، تاس، صفحه – معمولاً سمتشون نمی‌ریم. به همین دلیل در این مجموعه از مقالات بازی‌هایی رو معرفی می‌کنیم که تو جیب جا بشن! عمدتاً بازی‌های کارتی با حداقل کامپوننت. اگر هم مثل نگارنده ضیق وقت دارید – مودبانه تنبلی – اصلاً نگران نباشید. با ما همراه باشید که در پایان مقاله روشی ساده و سریع برای ساخت بازی رو بهتون معرفی می‌کنیم.

unexploded_cow-banner

فرض کنید که کلی گاو دارین که همگی دچار مرض لاعلاج جنون گاوی شدن و از طرفی، در ممالک محروسه فرانس هم کلی مراتع و مزارع وجود داره که بمب گذاری شده! با دولت متبوعه مشترکاً به این نتیجه می‌رسید که گاوهای کذایی رو بفرستید تا منفجر بشن و زمین‌ها رو پاکسازی کنن، شما هم در ازای این کار پولش رو بگیرید. بهش می‌گن بُرد – بُرد. به همین سادگی!

اگه یه روزی فهرستی از ایده‌ها یا بهتره بگم بهانه‌های عجیب و غریب برای بازی‌ها درست کنیم، مسلماً بازی “گاو نترکیده” در ده یا شاید هم پنج تا عنوان برتر قرار می‌گیره…

قوانین اصلی بازی

در ابتدای بازی به ازای هر بازیکن پانصد فرانک پول در بانک می‌ذاریم و هر کسی سه عدد کارت می‌کشه.

شما در نوبتتون یک کارت شهر رو می‌کنید. این شهریه که می‌بایست پاکسازی کرده و در ازاش پول بگیرید.

نمونه کارت‌های شهر

نمونه کارت‌های شهر

بعدش دو تا کارت می‌کشید. این کارت‌ها بر دو دسته هستن:

الف) کارت‌ رویداد (Event) : که توضیح این که چه تاثیری دارن روی خود کارت نوشته شده. مثلاً: دو عدد کارت دیگه بکش.

نمونه کارت‌های رویداد

نمونه کارت‌های رویداد

ب) کارت گاو : که می‌تونید جلوی خودتون یا دیگران بازی کنید. حالا چرا باید کارت رو جلوی دیگران بازی کنید؟ چون بعضی از گاوها امتیاز منفی دارن و برخی هم جاسوس هستن! یعنی زمانی که جلوی کسی منفجر بشن به جای این که امتیاز یا همون پول به طرف پرداخت بشه به شما پرداخت می‌شه. در عین حال اگه کارتی رو جلوی دیگران بازی کنید، اون بنده خدا باید پولش رو بده.

نمونه کارت‌های گاو

نمونه کارت‌های گاو – کارت‌های قرمز به این دلیل که گاوهاشون شلخته هستن امتیاز منفی دارن!

حالا می‌تونید هر چند تا کارت که دوس داشتین جلوی خودتون یا دیگران بازی کنین. البته که می‌بایست هزینه‌اش رو پرداخت کنین (عدد کوچک‌تر نوشته شده روی کارت گاو).

در نهایت یک تاس معمولی یا شش وجهی می‌ریزید. این تاس مشخص می‌کنه که در این نوبت کدوم گاو منفجر می‌شه. از سمت راست گاوهای جلوی خودتون رو می‌شمرید و گاوی که عددش اومده رو منفجر می‌کنید. اگه برای مثال تاس عدد چهار بیاد در حالی شما سه تا گاو بیشتر جلوتون ندارین، شمارش رو از نفر سمت چپتون ادامه می‌دید و گاوی که عددش اومده رو منفجر کرده، جایزه‌اش رو به طرف می‌دید (در این مثال گاو اول سمت راست در جلوی نفر سمت چپ شما).

اگه تاس شش بیاد، اون وقت تاس رو به نفر سمت چپتون می‌سپرید و اونه که باید تاس انفجار رو دوباره بریزه.

اگه در نوبتتون کارت گاوی که جلوی شماست منفجر بشه، امتیاز شهر رو هم بدست میارید و کارت شهر پاکسازی شده رو دور می‌ندازید.

زمانی که تمامی کارت‌های شهر تموم بشه دور آخر بازیه به نام “مرگ ناگهانی” (Sudden Death) که انقدر تاس می‌ریزید تا گاوهای منفجر شده باعث بشن پول بانک به اتمام برسه.

در نهایت کسی برنده بازیه که بیشترین پول رو جمع کرده باشه.

قوانین کلی بازی همینا بود که گفته شد، جزییات بیشتر و استثناها رو می‌تونید در دفترچه راهنمای بازی بخونید (غر نزن آقا! با مثال و تصویرسازی‌هاش سر جمع سه صفحه بیشتر نیست 😉

تجربه بازی

بازی همون حسی رو داره که تصویرسازیش منتقل می‌کنه. یعنی عجیب در عین حال بامزه با کمی تا حدی چاشنی جنون و سبک مغزی! به خصوص اگه فاز بازی رو بگیرید و صدای انفجار و بهتر از اون صدای ماغ کشیدن رو دربیارید. البته به شخصه من بع بع کردن رو ترجیح می‌دم، هیچ ربطی هم به موهای فرم نداره…

استراتژی؟!

درسته که گفتیم بازی بیشتر سرگرم کننده هستش ولی این به این معنی نیست که استراتژی نداره! برای شروع، درسته که می‌تونید هر چند تا کارت خواستید بازی کنید ولی بهتره که صبر کنی تا دست قوی داشته باشید، اون وقت کارت‌ها رو بازی کنید. دیگه این که قدر کارت‌های منفی رو بدونید و ازشون حتی‌المقدور استفاده کنید. هر وقت هم پول بیشتری در بانک خواستید، می‌تونید یه کارت مثبت رو جلوی دیگران بازی کنید تا اونا مجبور شن پولش رو به بانک پرداخت کنن.

این ایده به ذهن بیمار کدوم بنی بشری رسیده؟

خوشحالم که این سوال رو مطرح کردین! این بازی دو طراح داره:

جیمز ارنست

جیمز ارنست

پیش از این در مقاله “چالش طراحی بازی هزار ساله” به ارنست اشاره کردیم و بازی که طراحی کرده و برنده این چالش شده بود رو معرفی کرده بودیم. (این بازی رو هم می‌تونید با حداقل کامپوننت در خونه بازی کنید، جز تاس و یه سری حبوبات به چیزی نیاز نداره!). انتشارات جناب ارنست با نام Cheapass Games کلی بازی رایگان دیگه هم داره که پیشنهاد می‌کنم یه نگاهی بندازید.

ارنست در توضیح این که چرا بازی‌هاش رو رایگان در دسترس عموم قرار می‌ده گفته:

اگه من یه بازی رو منتشر کنم مثلاً به قیمت 10 دلار، احتمالاً یه دلارش برای خودم می‌مونه. حالا اگه بازی رو بدم به یک ناشر بزرگ که نسخه جذاب‌تری از بازی رو مثلاً به قیمت 30 دلار تولید کنه، بازم یک دلار سهم من هستش. از اون جایی که ارزش بازی به گیم پلی اون هستش و نه چیز دیگه، تصمیم گرفتم راه دیگه‌ای رو پیش بگیرم… خلاصه این که اگه بازی من رو بازی کردید و پسندیدید دونِیت یادتون نره.

در این باره ارنست در دفترچه قوانین همین بازی در بخش Free? Seriously? توضیحات بیشتری داده که در صورت علاقمندی می‌تونید بخونید.

پل پترسون

بازی گیوتین

این اولین باری نیست که پترسون بازی با طنزی بدیع می‌سازه. برای مثال در بازی گیوتین، بازیکنان بر سر این که چه کسانی در انقلاب فرانسه می‌بایست سرشون به گیوتین سپرده بشه با هم رقابت می‌کنن.

رسماً به گیوتین مقوایی در بازی وجود داره!

رسماً یه گیوتین مقوایی در بازی وجود داره!

 

بعد از این بازی سراغ چه بازی‌های قابل چاپ دیگه‌ای بریم؟

پیش از همه بازی نامه‌ای به گیلاس رو بهتون پیشنهاد می‌کنم.

promo-02

بعد اون پیشنهاد می‌کنم به پیوند لیست بازی‌های آماده برای ساخت در وبلاگ بازیها سر بزنید که تو این جا کلی بازی منتظرتون هست.

در نهایت در فروشگاه گیمی باکس هم می‌تونید چندین و چند بازی پرینتی پیدا کنید.

دانلود فایل‌های بازی

صفحه بازی در سایت رسمی شرکت Cheapass

دفترچه قوانین بازی

کارت‌های بازی : تنها چیزی که برای انجام بازی حتماً باید پرینت بگیرین، باقی به انتخاب خودتونه، اگه پرینت کنین بازی جذاب‌تر می‌شه.

پشت کارت‌های بازی

پول‌های بازی

راهنمای برش پول‌های بازی

نحوه ساخت بازی برای دوستان با مشکل ضیق وقت

به یکی از فروشگاه‌های چاپ دیجیتال برید. فایل موردنظرتون رو بهش بدید و بگید روی مقوای سبک (ترجیحاً 120 یا 150 گرمی) براتون پرینت بگیره، بعد لمینیت کنه (ترجیحاً لمینیت مات) و بعدش بُرش بده و در نهایت کارت‌ها رو براتون دوربُری کنه. به همین سادگی!

راستی اگه بازی رو پرینت کردین و بازی کردین، خوشحال می‌شیم نظرتون رو در کامنت‌ها بگین.

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

    • کامبیز سیروس بخت گفته؛
      17:58 1395/08/23

      بنده از طهران دست شما رو به گرمی می فشارم :))
      راستی حالا که لاس وگاس هستی جای ما رو هم خالی کن یه سری به همایش meeplecon هم بزن 😉
      http://www.meeplecon.com/

  1. بازتاب هارومیز – رومیز نیوز آبان ماه

  2. بازتاب هارومیز – پرینت کن، ببُر و بازی کن!

لینک کوتاه