رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برگزاری نمایشگاه مجازی

هنوز شیوع بیماری کرونا و لزوم قرنطینه یکساله نشده ولی در همین مدت کوتاه دنیا شاهد تغییرات زیادی هم در سبک زندگی و هم در شکل کسب و کار بوده است. صنعت بازی رومیزی هم به همین روال تغییرات زیادی داشته و به هم خوردن اصل پایه‌ای این سرگرمی یعنی دورهم جمع شدن افراد، شوک‌های بسیاری به این حوزه وارد کرده است. اما ظاهرا بشر سرسخت‌تر از این حرف‌هاست و برای هر مشکلی راهی پیدا می‌کند و دست روی دست نمی‌گذارد. نتیجه این شد که تمام نمایشگاه‌های بازی که در سال‌های قبل هرکدام معمولا میزبان صدها هزار نفر بوده‌اند بازهم برگزار شدند ولی نه به شکل واقعی، بلکه به شکل مجازی!

همین چند روز پیش نمایشگاه UK Games Expo (که قبلا گزارشی از آن اینجا تهیه کرده بودیم) هم به شکل مجازی برگزار شد و در کنار GEN CON مجازی و Comic Con مجازی سومین نمایشگاه مطرح مرتبط با بازی در سال ۲۰۲۰ بود که از راه دور انجام می‌شد. اگر پیگیر این نمایشگاه‌ها بوده باشید احتمالا دیده‌اید که هر کدام پیشرفتی در برگزاری داشته‌اند و جنبه‌های جدیدی از یک رویداد از راه دور را پوشش داده‌اند. اما اگر دنبال نکرده‌اید و کنجکاو هستید تا بدانید که یک نمایشگاه مجازی چگونه برگزار می‌شود با من همراه باشید تا برایتان بگویم.

بخشی از غرفه‌های نمایشگاه UK Games Expo

راهروهای مجازی

اولین نکته در مورد یک نمایشگاه دیجیتالی این است که نسخه‌ی مجازی باید شبیه‌سازی از واقعیت باشد. در واقع بازدیدکننده باید بتواند آزادانه در غرفه‌ها و راهروهای نمایشگاه قدم بزند و از آن طرف هم غرفه‌دار باید بتواند براحتی وارد تعاملی با بازدیدکننده شود (مثلا باب صحبت را با او باز کند و یا بازی را برایش توضیح دهد و غیره). این مساله در هر سه نمایشگاه ذکر شده به این روش انجام شد که در سایت برگزارکننده صفحه‌ای به جانمایی غرفه‌ها اختصاص داده شده بود. بازدیدکننده می‌توانست با کلیک روی هر غرفه وارد صفحه‌ی مربوط به آن شود و هم فهرستی از محصولات و خدمات آن شرکت را ببیند و هم اینکه اگر رویدادی در حال وقوع است از آن باخبر شود (مثلا رونمایی از بازی جدید). اما این رویدادها به چه شکل اجرا می‌شوند؟

بنرهای مجازی

تمامی رویدادهای نمایشگاه‌ها در یک پلتفرم برنامه زنده (مثل Twitch) اجرا شد. مثلا اگر شما با رفتن به غرفه‌ی Z-MAN متوجه رویداد بازی جدید آنها شوید می‌توانید همان‌جا با کلیک روی لینک رویداد آن را تماشا کنید و همزمان نظر بگذارید و با اجراکنندگان و دیگر بازدیدکنندگان وارد تعامل (محدود) شوید. از طرف دیگر در همان سایت نمایشگاه، صفحه‌ای به تمامی رویدادهای روز اختصاص داده شده که می‌توانید برای آنها برنامه‌ریزی کنید و سر ساعت مشخص آن را تماشا کنید. در کل رویدادهای این نمایشگاه‌ها ترکیبی از موارد زیر بودند:

  • Demo (معرفی بازی)
  • Play through (امکان تماشای یک بازی از اول تا آخر)
  • Interview (مصاحبه با عوامل تهیه‌ی بازی)
  • Seminar (پنل گفتگوی دست‌اندرکاران)
  • Promote (معرفی خدمات شرکت)

اما هنوز جای یک ویژگی مهم خالی است و آن هم امکان تعامل نزدیک‌تر غرفه‌دار و بازدیدکننده است. اینجاست که نرم‌افزار Discord با ویژگی‌های جذاب خود به میان آمد.

برنامه‌ی شرکت CGE در نمایشگاه

 

تعامل مجازی

دیسکورد یک پلتفرم ارتباطی (از طریق متن، صدا و تصویر) است که به شکل ویژه‌ای برای کسب و کارها و از آن مهم‌تر گیمرها طراحی شده است. در این برنامه (که رایگان هم هست) شما می‌توانید یک سرور برای خودتان بسازید و آن را به اتاق‌های مختلفی تقسیم کنید. مثلا در سرور رومیز ما اتاق ایده‌پردازی، اتاق بازیسنجی (playtest)، اتاق پیش‌تولید، اتاق تولید و اتاق بحث آزاد داریم. اتاق‌های هر سرور می‌تواند متنی (برای تایپ کردن) و یا صوتی باشند. حالا دیسکورد چطور به یاری برگزارکنندگان نمایشگاه آمد؟

هر کدام از غرفه‌داران نمایشگاه برای خود یک سرور مخصوص نمایشگاه در دیسکورد ساختند و لینک آن را در صفحه‌ی خود در سایت برگزارکننده قرار دادند. بعد از آن بازدیدکنندگان می‌توانند با کلیک روی آن لینک به سرور دیسکورد آن شرکت بروند و وارد صحبت با غرفه‌داران بشوند و از برنامه‌های آنها باخبر شوند، کاملا مانند اینکه واقعا وارد فضای غرفه‌ی آن شرکت شده‌اند. در این سرورها غرفه‌داران به پرسش‌های بازدیدکنندگان پاسخ می‌دادند و تلاش می‌کردند تا نظر آنها را برای تجربه‌ی بازی‌ها جلب کنند. همچنین همانجا می‌توانستند قرار و مدار تجربه‌ی بازی‌های آن شرکت را ببینند و در صورت علاقمندی ملحق شوند.

صفحه‌ی دیسکورد Z-Man گیمز

میز مجازی

حالا می‌رسیم به یکی دیگر از بازوهای مهم نمایشگاه مجازی و آن هم چیزی نیست جز پلتفرمی برای بازی کردن! در حال حاضر اکثر ناشران از یکی از دو نرم‌افزار Tabletopia و Tabletop Simulator استفاده می‌کنند که به شما امکان می‌دهد در یک محیط سه‌بعدی بازی خود را بسازید و سپس با دادن لینک به دیگران با آنها آنلاین بازی کنید. (الان چند ماهی است که به دلیل عدم امکان برگزاری جلسات حضوری پلی‌تست، ما هم در رومیز تمام بازی‌های در حال طراحی را از طریق تیبل‌توپیا تست می‌کنیم). با وجود چنین ابزاری دیگر همه چیز ردیف است: کسانی که وارد غرفه (دیسکورد) یک ناشر بشوند می‌توانند سر یک میز بنشینند (تیبل‌توپیا) و بازی کنند و همزمان صدای دیگران را از طریق همان اتاق صوتی دیسکورد بشنوند.

Terraforming Mars روی Tabletopia

پس به شکل خلاصه مواد اولیه برای ساخت یک نمایشگاه مجازی به این شرح است:

  • سایت برگزارکننده
  • صفحه‌ی ناشر در آن سایت
  • سرور دیسکورد برای تعامل
  • تیبل‌توپیا برای بازی کردن

و تنها چیزی که بازدیدکننده برای استفاده نیاز دارد اینترنت و اَپ دیسکورد است (باقی موارد روی براوزر اجرا می‌شود). البته هنوز موارد دیگری مثلا امکان خرید و سفارش بازی در غرفه باقی می‌ماند که خودش مبحث بسیار مهمی است و توضیح جداگانه‌ای لازم دارد. اما اگر در خصوص موارد مطرح‌شده سوالی داشتید در بخش نظرات مطرح کنید تا در اولین فرصت پاسخ بدهم.

 

آینده‌ی نمایشگاه مجازی

بزودی و در اوایل آبان ماه نمایشگاه SPIEL.digital که همان اسن سال‌های پیش است قرار است برگزار شود. از قرار برگزارکنندگان این نمایشگاه می‌خواهند با استفاده از تمام تجربیات نمایشگاه‌های دیگر، امکانات بهتری را برای بازدیدکنندگان و غرفه‌داران فراهم کند. تا اینجا که هنوز شکل دقیق پنل و سایت اشپیل نهایی نشده ولی تصاویر ماکت‌های آن گواه از نسخه‌ی جذاب‌تری به نسبت قبلی‌ها دارد. از آنجاییکه رومیز هم در این نمایشگاه غرفه دارد من هم در تلاش هستم تا محتوای مناسب و جذابی برای بازدیدکنندگان غرفه مجازی تدارک ببینم و حتما و با پیشرفت ماکت پنل، اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهم داد.

اما سوال مهمی که باقی می‌ماند این است که آیا برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی قرار است جای نمایشگاه واقعی را بگیرد؟ این سرگرمی که به دورهم بودن و امکان تعامل مستقیم معروف است چطور می‌تواند با این محدودیت‌ها به بقای خود ادامه بدهد؟

نظر شما چیست؟ چقدر برگزاری یک نمایشگاه مجازی برایتان جذابیت دارد؟ نکات مثبت و منفی آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. Hadi behrouzi گفته؛
    14:05 1399/06/03

    دمتون گرم … فقط اگه میشه بعدا (بعد از اینکه نمایشگاه شروع شد) بگید چطوری به غرفه شما هم سر بزنیم … تشکر😁

    • کیانوش گفته؛
      14:52 1399/06/03

      سلام،من هم همین سوال رو دارم و اینکه ایا غرفه شما به زبان فارسی هم از بازدیدکنندگان استقبال میکنه؟و کدوم بازی ها رو در نمایشگاه نشان میدهید؟بعد اقای سلامتی من یک ایده دارم که برای پلی تست داره اماده میشه.میخواستم نظر و پیشنهادشما رو (در صورت تمایل بشنوم.)چه زمانی میتونم به شما ارائه بدم؟

      • امیر سلامتی گفته؛
        19:05 1399/06/03

        سلام. تلاش می‌کنم فارسی هم داشته باشیم ولی مطمئن نیستم.
        برنامه‌ی ما حضور با ۵ بازی هست که بزودی اعلام میشه
        در مورد ارسال طرح لطفا مقالات مربوط به ارائه سل شیت رو مطالعه کنید

  2. امیررضا گفته؛
    14:28 1399/06/03

    سلام
    لطفا اطلاع رسانی کنید که نمایشگاه اسن دقیقا کی شروع میشه و چه جوری میتونیم آنلاین تجربه اش کنیم.

    • امیر سلامتی گفته؛
      19:03 1399/06/03

      سلام. نمایشگاه اوایل آبانه. وقتی مشخص‌تر بشه حتما روش بازدید رو شرح میدم

  3. نسترن آبادی گفته؛
    15:29 1399/06/03

    سلام و خسته نباشید
    یه نکته منفی اش اینه که کاش سرعت اینترنت خیلی بالا بود تا آدم راحت میبود و اینکه لمس کارتا و مهره و تاس ها یه چیز دیگه است
    راستی میتونیم مقاله مون رو به شما بفرستیم ؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      19:06 1399/06/03

      سلام. بله سرعت اینترنت مهمه.
      در حال حاضر امکان بررسی مقاله نداریم. سپاس از شما

  4. ناشناس گفته؛
    16:36 1399/06/03

    سلام.این مطلب عالییییییییییییی بود.میشود زمان این نمایشگاه و نحوه ورود به این نمایشگاه و والبته غرفه خودتان را بگویید؟

  5. کیانوش گفته؛
    18:43 1399/06/03

    سلام اقای سلامتی،من دنبال بازی حمله ارواح 5دقیقه به 12هستم ،اما همه جا ناموجوده،من فایل چاپیش رو دارم ولی باز مهره ها رو نمیدونم چجوری درست کنم و پاتک هم خیلی از قوانین این نسخه رو نه در گیم پلی نه در تصاویر نداره.میخواستم اگه میشه بگین این نسخه رو از کجا میتونم پیدا کنم و اگه یافت نمیشه،آیا پاتک لایسنس داره؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      19:07 1399/06/03

      سلام. اطلاعی از این بازی ندارم
      پاتک فکر نمی‌کنم داشته باشه. چون روی جعبه که ذکر نشده

  6. علی سحابی گفته؛
    01:00 1399/06/04

    تبریک میگم به تیم خوب رومیز و اقای سلامتی بابت بازی جدید و حضورتون تو نمایشگاه و براتون ارزوی موفقیت میکنم سوالم اینه که بازیهایی قراره تو اسن که ارایه بشه همه طراحی خودتون هستند یا بازیهایی مثل رکب و لوت رو هم عرضه میشن؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:13 1399/06/05

      ممنون از شما
      هم بازی‌های بومی‌ شده و هم بازی‌های اوریجینال رو عرضه می‌کنیم.

  7. ناشناس گفته؛
    12:33 1399/06/04

    سلام.آقای سلامتی میشود از بین 4 بازی یکدانه را انتخال کنید؟برای دونفر و سه نفر بازیکن میخواهم.خواهشا بازی جدید پیشنهاد ندید و از بین همین 4 عدد انتخال کنید
    یک:گربه های منفجره
    دو:قلمروی ستارگان
    سه:کودتا پلاس(کودتا قبلا بازی شده)
    چهار:آزول

    • ناشناس گفته؛
      12:35 1399/06/04

      البته آزول را حذف کنید چون در سایت مادمک ناموجود است(از این سایت معمولا میخرم)

    • امیرصدرا گفته؛
      14:54 1399/06/04

      سلام دوست خوبم من خودم کودتا پلاس رو دارم و با جمع های مختلف بازی کردم واقعا معرکه است به نظر من حتما بخرش گربه های منفجره هم خوبه ولی نه به اندازه کودتا قلمرو ستارگان هم باحال هست ولی فقط دونفره میشه بازی کرد خب آزول که کلا یه شاهکاره( و از کودتا هم بهتره البته این نظر منه ) ولی قیمت بالایی داره

    • سید امیر مهدی سجادی گفته؛
      13:08 1399/06/06

      با سلام…
      کودتا پلاس بازی پارتی گیمیه . پس نمیتونه بازی دو و سه نفره باشه و جذابیتی نداره. گربه های انفجاری هم همین طور . کسانی که گفتن ناموجوده می تونن بگردن در اینترنت و یا حضوری بخرن. آزول بد نیست ولی بهترین گذینه قلمرو ستارگان هست که اگه در سایت آرتی کالا بروید می توانید چاپ اول بازی را خریداری کنید…

        • امیر گفته؛
          23:08 1399/06/09

          آزول برنده جایزه اشپیل سال 2018 شده ولی نشون داده که در حالت بازی 3 و 4 نفره به بهترین بازی ممکن تبدیل میشه. ولی به دلیل قیمت بالای این بازی (قیمت:370هزار تومان) ارزش خرید برای کسانی که می خوان یه بازی گیت وی (به ترجمه خود آقای سلامتی ، بازی های دم دری!) بکنن نداره. اما این نکته ناگفته نمونه که الان بیشتر بازی های داخلی ، قیمت بلایی گرفته . به نظر من الان دست به جیب نشو و بازی نخر. چند وقت دیگه بازی کلاغ‌پر میاد که (به معنای واقعی) یه شاهکاره (البته این در مقاله مسابقه ای که بازی کلاغ پر در اون بوده نوشته شده و نظر اساتید این مسابقه بزرگ اروپایی(Hipoopodic اگه اشتباه نکرده باشم(اسم مسابقه))هست. امیدوارم انتخاب درست رو بکنی ؛ چون انتخاب ، سخت ترین کار در زندگیه…

          • ناشناس گفته؛
            10:35 1399/06/10

            از پاسخ شما هم ممنونم.بله آزول بازی خوبیست ولی من جایی پیدایش نکردم همینطور قلمرو ستارگان را.دنبال این بودم که ببینم کودتا پلاس بهتر است یا گربه های انفجاری که گزینه دیگری هم برایم اضافه کردید اونم بازی کلاغ پر بود.فعلا که قصد خرید ندارم فقط میخواستم ببینم کدام بهتر است.ممنون از نظرتان

  8. arash گفته؛
    16:49 1399/06/04

    سلام لطفا یه مقاله راجع به بازی هایی با مکانسیم لگسی(legacy) بنویسید و بگید اگه کارتا و اجزا بازی تخریب نشن امکان بازی مجدد وجود داره؟عناوینی مثل ریسک لگسی؛پادمیک لگسی و gloomhaven ممنون

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:21 1399/06/05

      سلام. بله بعضیاشون مدلی طراحی شدن که بعد از پایان کمپین هم قابل بازی باشن.
      ولی پندمیک و ریسک اینطور نیستن

  9. parsikoola گفته؛
    17:05 1399/06/05

    سلام جناب سلامتی ارادت! خسته نباشید میگم بهتون بابت این مقاله و تشکر می کنم از رسانه رومیز که بزرگترین مرجع بردگیم هست .اقای سلامتی امکانش هست که بازی axis and allies رو هم بررسی کنید یک بازی استراتژیک و طولانی هست از اقای لری هریس اگه درست گفته باشم

  10. سید امیر مهدی سجادی گفته؛
    22:05 1399/06/05

    سلام
    رومیز کانال دیسکورد داره؟اگه داره میشه لینک دیسکوردتون رو بزارید تا ما بتونیم توی غرفه مجازی رومیز باشید و از اخبار بردگیم با خبر بشیم…
    با تشکر از آقای امیر سلامتی گللللللللللللل

    • امیر سلامتی گفته؛
      10:34 1399/06/08

      سلام. بله البته اون سرور خصوصی و برای کارمون هست.
      ولی بزودی یک سرور برای علاقمندان درست می‌کنم که حالت فروم داشته باشه

  11. سید امیر مهدی سجادی گفته؛
    22:59 1399/06/09

    با سلام
    می خواستم بدونم که بازی کلاغ‌پر کی و در چه فروشگاه اینترنتی ای عرضه میشه و آیا سایت مورد نظر تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنه یا نه.
    ممنون میشم جواب بدهید.

    • امیر سلامتی گفته؛
      09:41 1399/06/10

      سلام. بازی هنوز عرضه نشده ولی بعد از عرضه احتمالا در اغلب فروشگاه‌های اینترنتی موجود باشه.
      در مورد رعایت پروتکل‌ها اطلاعی ندارم. از همون جایی که ازش تهیه می‌کنید باید بپرسید.

لینک کوتاه