رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بازی گروهی «گمگشته در دریا»

چیزی که الان معرفی می‌کنم قطعاً بازی رومیزی نیست، شاید حتی بازی هم نتونیم در نظر بگیریمش اما به هر حال یه تجربه‌ی گروهی خیلی خوبه که می‌شه توی مدرسه، دانشگاه یا جمع‌های دوستانه اجرا کرد.


بازی «تصمیم‌گیری گروهی» چیه؟

توی این نوع از بازی (یا فعالیت گروهی) هدف اینه که یه عده بتونن قدرت مشورت، تصمیم‌گیری و مدیریت خودشون رو محک بزنن. این نوع از بازی‌ها رو توی بعضی از کلاس‌ها یا شرکت‌ها برای دانشجویان یا کارمندان اجرا می‌کنن تا بتونن بفهمن چه کسانی توانایی رهبری کردن تیم رو دارن (حتی اگه تصمیم‌شون اشتباه باشه) و چه کسانی مطیع تصمیم‌های دیگران هستن (حتی اگه تصمیم خودشون درست‌تر باشه). توی این نوع از بازی‌ها معمولاً یه شرایط دشوار برای بازیکن‌ها تعریف می‌شه و هدف اصلی اینه که اون‌ها بتونن با گرفتن تصمیم‌های درست زنده بمونن. تنها چیزهایی که برای این بازی لازمه، چند برگ پرینت از روی جدول پیوست و تعدادی مداد یا خودکار یا روان‌نویس یا خودنویس یا … بسه دیگه.

مراحل بازی این‌جوریه:

۱- داستان بازی رو برای همه تعریف می‌کنین

۲- به هرکسی پرینت این جدول رو به همراه مداد (یا خودکار یا خودنویس یا …) می‌دین

۳- هر بازیکن مدتی به جدول نگاه می‌کنه و برای رتبه‌بندی موارد یه تصمیم شخصی می‌گیره و ثبت می‌کنه

۴- بازیکن‌ها به گروه‌های سه یا چهار نفری تقسیم می‌شن تا تصمیم‌های گروهی بگیرن و ثبت کنن

۵- نتیجه‌های به دست اومده رو با جواب متخصص‌ها مقایسه می‌کنین تا ببینین کدوم گروه‌ها زنده می‌مونن (و در چه وضعی) و کدوم گروه‌ها جان به جان آفرین تسلیم می‌کنن.

این نوع از بازی، سناریوهای متنوعی داره که برای معرفی، ماجرای «گمگشته در دریا» رو انتخاب کردم. شاید بعدها بقیه‌ی سناریوها رو هم یکی‌یکی معرفی کنم.

طراح بازی: گراهام ناکس

داستان گم شدن در دریا (اقیانوس)

شما به همراه ۳ تا از دوستان‌تان یک قایق تفریحی دربست گرفته‌اید تا در تعطیلات، عرض اقیانوس اطلس را طی کنید. چون هیچ‌کدام از شما تجربه‌ی کافی در دریانوردی ندارید، دو دریانوردِ کارکشته هم استخدام کرده‌اید که قایق را برای‌تان هدایت کنند.

متأسفانه در میانه‌ی راه، موتورخانه‌ی کشتی دچار آتش‌سوزی شد. دو دریانورد استخدامیِ شما برای خاموش کردن آتش دست به کار شدند و از شما خواستند که هرچه لازم می‌دانید بردارید و با قایق نجات به آب بزنید. متأسفانه انفجاری که در موتور قایق رخ داد باعث کشته شدن هر دو دریانورد شد و انتهای قایق را درون آب فرو برد. قایق هر لحظه بیشتر در آب فرو می‌رود و فضای کمی برای مسافران باقی مانده است.

شما موقعیت مکانیِ خودتان را نمی‌دانید چون تمام دستگاه‌های رادیویی و ناوبری از بین رفته‌اند. فقط می‌توانید حدس بزنید که صدها کیلومتر از نزدیک‌ترین خشکی فاصله دارید.

قایق نجات چهارنفره‌ای که دارید را در آب انداخته‌اید و حالا باید چیزهای لازم را با خودتان ببرید. به‌جز قوطی کبریتی که توی جیب‌تان دارید، ۱۵ «چیز» مختلف هنوز در قایق سالم مانده است که باید برای بردن یا نبردنِ آن‌ها تصمیم بگیرید. وقت چندانی هم ندارید.

دستورالعملِ بازی

باید ۱۵ وسیله‌ی سالم‌مانده در قایق اصلی را برای همراه بردن، اولویت‌بندی کنید. این وسایل قرار است تا زمان رسیدن نیروهای نجات‌بخش، شما را در زنده ماندن وسط اقیانوس کمک کنند. هدف این است که واجب‌ترین چیزی را که به نظرتان به‌دردبخور است با عدد ۱ ، بعدی را با عدد ۲ و … تا عدد ۱۵ شماره‌گذاری کنید و بعد ببینید که آیا با انتخاب‌هایی که کرده‌اید زنده می‌مانید یا نه.

مراحل زیر را طی کنید:

۱- به هر بازیکن یک کپی از جدول رتبه‌بندی وسایل و یک مداد بدهید.

۲- ده دقیقه زمان مشخص کنید تا هر بازیکن به تنهایی جدول را ببیند و وسایل موجود در آن را از دید خودش اولویت‌بندی کند. او باید جواب‌های خودش را در ستون گام ۱ بنویسد.

۳- از همه بخواهید که گروه‌های سه یا چهار نفره تشکیل بدهند. هر گروه باید تصور کند که خودش به تنهایی در بازی شرکت کرده و قرار است وارد قایق نجات بشود. اعضای گروه باید با هم همفکری کنند تا به اولویت‌بندی گروهیِ واحدی برسند که بتواند آن‌ها را تا رسیدنِ نجات، زنده نگه دارد. آن‌ها اولویت‌بندی خود را در ستون گام ۲ ثبت می‌کنند. برای این مرحله ۲۰ دقیقه وقت در نظر بگیرید. اگر تنهایی بازی می‌کنید، از این مرحله صرف‌نظر کنید.

۴- پاسخی که متخصصان گروه نجاتِ نیروی دریایی آمریکا به این اولویت‌بندی‌ها داده‌اند را با پاسخ‌های خودتان مقایسه کنید. پیشنهاد ما این است که برگه‌ی پاسخ‌ها را تا قبل از این مرحله چاپ نکنید یا روی صفحه نبینید. وقتی زمان آن فرا رسید، لینک پاسخ را در پایان مقاله کلیک کنید. رتبه‌بندی متخصصات را در ستون گام ۳ بنویسید.

۵- برای تک‌تک وسایل موجود در جدول، عدد به دست آمده برای ستون‌های گام ۴ و گام ۵ را پُر کنید. یادتان باشد که موقع به دست آوردن اعداد، نیازی به علامت‌های + و – نیست. مهم فقط مقدار اختلاف با عدد مربوط به جواب اصلی است.

۶- حالا اعداد ستون‌های گام ۴ و گام ۵ را جمع بزنید و در زیرشان بنویسید تا امتیاز انفرادی و امتیاز گروهیِ تک‌تک افراد و تیم‌ها به دست بیاید. عدد هرچه کم‌تر باشد بهتر است.

۷- اعداد به دست آمده را با جدول امتیازها که در آخر صفحه‌ی پاسخ‌ها قرار دارد (ته همین مقاله هم هست) مقایسه کنید تا ببینید کدام تیم‌ها زنده می‌مانند و کدام‌ها غرق می‌شوند. هر تیمی که در شرایط بهتری زنده بماند، برنده خواهد بود.

دو نتیجه‌گیری
  • اگر امتیاز انفرادی شما بهتر از امتیاز تیم‌تان باشد معلوم می‌شود که مهارت بهتری در زنده‌ماندن داشته‌اید اما این توانایی در شما نبوده که دیگران را هم درباره‌ی انتخاب‌های درست خودتان قانع کنید. بنابراین انتخاب‌های اشتباه دیگران را پذیرفته‌اید. شاید بهتر باشد تنهایی به فکر نجات خودتان باشید!
  • کسی که امتیاز فردی‌اش کم‌ترین اختلاف را با امتیاز تیم خودش دارد احتمالاً در مجاب کردن بقیه به درست بودن انتخاب‌هایش از همه موفق‌تر بوده است، یعنی قدرت رهبری خوبی در کارهای تیمی دارد.

دانلود پاسخ‌ها

اگر بازی را تمام کرده‌اید، می‌توانید پاسخ‌ها را از این‌جا دانلود کنید یا روی صفحه‌ی موبایل یا لپ‌تاپ ببینید.

Copyright
Insight by Grahame Knox is licensed under a Creative Commons Attribution-Non-
Commercial-No Derivative Works 3.0 Unported License
.
شهاب صقری
شهاب صقری

نفس کشیدن توی هوای بُردگیم شادم می‌کنه ... همیشه همین‌طور بوده

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

    • شهاب گفته؛
      17:56 1397/10/10

      چشم، فرصت بشه حتماً باز هم می‌ذاریم. اگه بازی کردین بازخورد و نتیجه‌ش رو به ما هم بگین.

  1. محمدحسین گفته؛
    21:30 1397/10/10

    عالی بود ! من خیلی از بازیش خوشم اومد. حتما سناریو های دیگه هم قرار بدین .

    • شهاب صقری گفته؛
      22:17 1397/10/10

      خوشحالم که ازش خوشتون اومده. سعی می‌کنم سناریوهای دیگه‌ش رو هم منتشر کنم.

  2. امیررضا گفته؛
    12:16 1397/10/11

    مثل همیشه عالی
    شبیه بازی های نقش آفرینی هست.
    لطفا سناریوهای دیگه بازی رو هم بزارید و در کدام سایت می توانم مثل این بازی ها رو ببینم.؟

  3. امیررضا گفته؛
    12:17 1397/10/11

    مثل همیشه عالی
    لطفا سناریوهای دیگه بازی رو هم بزارید و در کدام سایت می توانم مثل این بازی ها رو ببینم.؟

    • شهاب صقری گفته؛
      12:43 1397/10/11

      سعی می‌کنم بقیه‌ی داستان‌ها رو به‌مرور کار کنم. این آقای گراهام ناکس تعداد زیادی بازی برای سرگرم کردن یه گروه آدم داره که توی دسته‌های مختلف قرار می‌گیره. این نوع از بازی‌های «تصمیم‌گیری گروهی» از بهترین‌هاشونه. این هم یه تعداد دیگه‌شون:
      https://insight.typepad.co.uk/insight/team-building-games/

لینک کوتاه