رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بازی رومیزی ایمهوتپ Imhotep

در این مقاله بازی رومیزی ایمهوتپ Imhotep را معرفی می‌کنیم که یکی از بردگیم‌های مطرح سال ۲۰۱۶ بود و در همان سال نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازی سال آلمان یا Spiel des Jahres شد. این بازی استراتژی در حال حاضر رتبه‌ی ۵۸ بهترین بازی‌های خانوادگی boardgamegeek را در اختیار دارد.


مقدمه

ایمهوتپ، معروف به «کسی که در صلح می‌آید»، به قول ویکی‌پدیا یک «همه‌چیزدان، همه فن‌ حریف، علامه، بحر‌العلوم، جامع منقول و معقول، جامع‌الاطراف» مصر باستان بوده و به عنوان اولین مهندس و معمار و فیزیکدانی که در تاریخ ثبت‌شده شناخته می‌شه. خلاصه اینکه از هر انگشت باستانی‌ش سه‌ تا هرم و چند تا ابوالهول می‌ریزه. حالا چی می‌شه که منِ هیچ‌چیز‌ندان میام با این معرفی سطحی، شیرینی می‌کنم؛ چون می‌خوام راجع به بازی رومیزی به نام ایمهوتپ صحبت کنم.

سال ۲۰۱۶ «فیل واکر هاردینگ» بازی ایمهوتپ رو توسط کمپانی Kosmos منتشر کرد و یک بازی جدید به گروه‌ بازی‌های ساده، هیجان‌انگیز، و مناسبِ شروع رو به قفسه‌ها و قلب‌هامون اضافه کرد. در این بازی شما در نقش معمارانی بازی می‌کنید که برای رسیدن به مقام والایی همچون ایمهوتپ کبیر با هم رقابت می‌کنید. البته که مقام ایمهوتپ بعد از ۲۰۰۰ سال به خدای درمان و دارو می‌رسه؛ پس بعید می‌دونم ماها با دو سه دست بازی کردن بتونیم هم رده استاد بشیم.

در این تصویر ایمهوتپ با نشستن بر صندلی‌ای در موزه لوور، خدای شیمی را خجالت‌زده می‌کند.

 

حمله مومیایی‌ها به کاخ سفید

تیتر خیلی جذابی بود نه؟ انگار تو این بازی قراره با مومیایی‌ها بجنگیم یا حداقل مهره‌های مومیایی سه بعدی خیلی جذابی داره؛ خیر. این فقط یک حربه تبلیغاتی کثیف بود برای اینکه به شکل مصنوعی علاقه‌مندتون کنم که ادامه متن رو بخونین! بریم سر اصل مطلب. بعد از این همه مدت، فکر می‌کنم دیگه اونقدری با سلیقه‌ام آشنا شده باشین که بدونین بازی‌های ساده و هوشمندانه‌ای که قوانین کمی دارن و مناسب آلوده‌کردن اطرافیان به بازی‌های رومیزی هستن، برای من جذابیت ویژه‌ای دارن. خب ایمهوتپ میاد و گوی سبقت رو از هم رده‌‌هایی مثل Ticket to Ride و Splendor و Century:‌ Spice Road می‌رُبایه. این بازی دقیقا شبیه به صحرا‌های مصره، در ظاهر خاکی رنگ، یکنواخت و شُل‌ْفاز. ولی هر نقطه‌ای از این صحرا رو که حفاری کنی به ژرفای بی پایان و زیر‌خاکی‌های ارزشمند می‌رسی.

تو بازی ایمهوتپ، بازیکن‌ها قراره قایق‌هایی رو بارگیری کنن، به بنادر مختلف بازی بفرستن و با شریک شدن در ساخت بناهایی مثل اهرام و اُبلیسک، سعی کنن بیشترین امتیاز رو بدست بیارن. بازی خیلی ساده‌س و هر بازیکن در نوبتش فقط سه گزینه داره. یا می‌تونه از انبار اصلیش‌ تعدادی سنگ رو روی انبار موقتش بذاره، یا یکی از سنگ‌های انبار موقت رو در یکی از قایق‌ها بار بزنه، یا یکی از قایق‌ها رو به سمت یکی از بنادر بازی روانه کنه.

جذابیت زمانی به تجربه این بازی حلول می‌کنه، که می‌فهمین هر بازیکنی ممکنه قدرت تصمیم‌گیری رو از شما بگیره. مهم‌ترین نکته در بار زدن قایق‌ها ترتیبه. چون نحوه امتیاز دهی اکثر بنادر به شکلیه که ترتیب ورود سنگ شما به اون بنا، در میزان امتیازی که می‌گیرین تاثیر داره. و این ترتیب لزوما صعودی یا نزولی نیست، ممکنه نفر اول دو امتیاز بگیره، نفر دوم یک امتیاز و نفر سوم سه امتیاز. پس زود جنبیدن معنی نداره، برنامه‌ریزیه که معنی داره. حالا بر می‌گردیم به «قدرت تصمیم‌گیری از دست رفته»، چون تقریبا همه تصمیماتی که ما می‌گیریم با بار زدن سنگ‌ها در قایق‌هاست و هر نوبت به شدت داره توسط همه بازیکن‌ها زیر ذره‌بین بررسی می‌شه. و در این بازی هیچ‌ چیز نیست که از دید دیگران پنهان باشه، هر تصمیمی که می‌گیرین به وضوح برنامه‌ شما رو به همه نشون می‌ده و هر بازیکن دیگری هم این گزینه‌ رو در نوبتش داره که قایقی که شما سنگ‌هاتون رو توش بار زدین به هر بندر ببره.

ایمهوتپ در عین حالی که خودش رو یک بازی خیلی خاکی رنگ و کم هیجان جلوه می‌ده، می‌تونه به یک میدان جنگ خونین بین شما و دوستاتون تبدیل بشه و هر نوبتش با فغان یکی از بازیکن‌ها پیش بره. و اینجا‌ست که برتری این بازی نسبت به هم‌رده‌هاش به چشم میاد، اونم تعامل بسیار زیاد بازیکن‌ها با همدیگه‌ست.

همه این‌ها کم بود؟ صفحات بنادر بازی دو رو هستن و پشتشون نسخه پیچیده‌تر سیستم امتیاز دهی نوشته شده. یعنی هم می‌تونین آسون بازی کنین، هم ترکیب کنین و هم سخت‌ترین حالتش رو امتحان کنین. اینکه برای تازه‌کارها جذاب و مناسبه کم بود، تازه متنوع و پیچیده هم می‌تونه باشه. این ایمهوتپ ناقلا و جامع‌الاطراف!

بازی ایمهوتپ یک بازی رومیزی برای ۲ تا ۴ بازیکن است که در زمان حدود ۴۰ دقیقه انجام می‌شود.

.

امیر آئین
امیر آئین

سی سال اول با افتخار به بازی گذشت. حالا یا بازی کردن پای کامپیوتر، یا پای پلی‌استیشن، یا تو گیم‌نت، یا پشت میز بازی. برنامه سی سال دوم اینه که کمی بیشتر تو این سرگرمی فرو برم. ولی این رو یادتون باشه، اگه من فرو برم، تنها نمی‌رم، همتون رو با خودم می‌برم. انقدر پر حرفی می‌کنم، انقدر در ویدئو‌ها دلقک بازی در میارم، انقدر پشت میکروفون‌ها سر و صدا راه می‌اندازم، تا بالاخره تسلیم بشین و مثل من و دوستام، بشینین پای میز بازی.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. رضا گفته؛
    14:39 1397/06/17

    اسم نویسنده رو همون اول نخوندم اما یهو توی متن گفتم آها این آقای آئینه… اینجور که شما اول بازی در مورد اون بنده خدایان گفتید فکر کردم تو بازی تاثیر مهمی داره ولی با این توضیحاتی که بعدش دادید انگار فقط توی تم وجود داره و مستقل از گیم پلی هستش.

  2. رضا زمانی گفته؛
    21:52 1397/06/17

    سلام امیرجان

    ممنونم از بررسی جذابت

    روند بازی برای 2 نفر مناسب هست؟
    شما توصیه می‌کنید؟

    بازم ممنون

    • امیر آئین گفته؛
      12:02 1397/06/20

      سلام؛
      اتفاقا یکی از نقاط قوط اینجور بازی‌ها (اسپلندورها و تیکت تو راید ها) اینه که در تعداد مختلف ارزشش رو از دست نمی‌ده. این بازی هم دو نفره‌ش خیلی خوبه.

      • علی امامی گفته؛
        16:37 1397/10/23

        امیر جان بببخشید این مدل بازی ها اصطلاح خاصی دارن؟ میشه چندتاشون رو معرفی کنی ؟ خیلی خوبه ی بازی ب تعداد بازیکن ارتباط نداشتا باشه

  3. بابک گفته؛
    17:20 1397/06/20

    اگه بخوام hdk بازی رو تو سایت boardgamegeek چک کنم باید چیکار کنم ؟
    چرا فیلتر شده این سایت آخه ؟
    تنها جایی که تونستم این موضوع رو مطرح کنم اینجا بود:(

    • علیرضا ج گفته؛
      19:53 1398/03/28

      تا اونجایی که من میدونم فیلتر نیست
      تحریم هستیم و برای ایرانیها در دسترس نیست

  4. امیر گفته؛
    08:49 1399/09/17

    سلام
    ممنون از توضیحات خوبتون
    لطفا درمورد نوع خارجی و ساخت ایران این بازی هم صحبت کنین چون بعضی از بازی ها بی کیفیت ساخته میشن که گیم پلی خوبی دارن ولی بخاطر کیفیت پایین ساخت داخلی از ارزش میافتن
    و در مورد اینکه کدوم ساخت کیفیت خوبی داره و در هنگام معرفی بازی رومیزی لطفا در مورد ساخت و کیفیت اون هم صحبت کنین

لینک کوتاه