در چند مقاله‌ی اخیر سبک Roll and Write معرفی شد و با ارائه‌ی چند مثال از بازی‌های این سبک، عوامل جذابیت آن بررسی شدند. ولی در خیلی از بازی‌های این سبک، شمایید و یک برگ کاغذ و چند تاس. تعامل شما با بازیکن‌های دیگر در حد استفاده از یک مجموعه مشترک تاس و شاید حذف بعضی از تاس‌ها خلاصه می‌شود. اما در Raise the Shields قضیه فراتر از این حرف‌هاست. بازی RtS در سال 2017 توسط لوکاس گرلاخ طراحی شده است. این بازی برای 1 تا 6 بازیکن (ترجیحا 1 و یا 3 بازیکن) طراحی شده و حدود 20 دقیقه طول می‌کشد.

در این بازی هر بازیکن کنترل یک کشور را بر عهده دارد. کشوری شش ضلعی که به شش ناحیه مثلثی هم‌اندازه تقسیم شده است. در هر کدام از این شش ناحیه یک شهر قرار گرفته است. وظیفه‌ی شما این است که به کشور حریف حمله کرده و در همین حال با فعال کردن سپرهای دور کشور خود، از رسیدن حمله‌های حریف به شهرهای خود جلوگیری کنید. برای فعال کردن هر سپر باید انرژی موردنیاز آن را با اتصال ژنراتور مرکزی به دو پایه‌ی سپر فراهم کنید.

هر کس که زودتر بتواند به یکی از شهرهای حریف حمله کرده و یا هر شش سپر دور کشور خود را فعال کند، برنده‌ی بازی خواهد بود.

وسایل مورد نیاز

  • 1 مداد و پاک کن برای هر بازیکن
  • 1 صفحه بازی برای هر بازیکن
  • 2 تاس+ 1 تاس اضافه به ازای هر بازیکن

چیدمان اولیه بازی

  • به هر بازیکن یک صفحه‌ی بازی، یک مداد و پاک کن و یک تاس بدهید.
  • 2 تاس مشترک را وسط میز و در دسترس و دید همه بگذارید.
  • یک بازیکن را برای شروع انتخاب کنید.

چطور بازی کنیم؟

اول تاس‌ها را بریزید

بازیکن شروع کننده دو تاس مشترک را ریخته و وسط میز قرار می‌دهد. همه‌ی بازیکنان یک تاس مخصوص خود را هم می‌ریزند و جلوی خود می‌گذارند. بازیکن‌ها به طور همزمان از عدد تاس‌های مشترک و تاس مخصوص خود استفاده خواهند کرد.

حالا تاس‌ها را به کارهای مختلف اختصاص دهید

بعد از ریختن تاس‌ها، هر بازیکن جداگانه تصمیم می‌گیرد که هر کدام از 3 تاسی را که در اختیار دارد، برای چه کاری استفاده کند. این کار را مخفیانه و بدون اطلاع به دیگران انجام خواهید داد. باید یک تاس را به هریک از این سه مورد اختصاص بدهید: ناحیه‌ی کار، شکل اتصال، و حمله.

  • ناحیه‌ی کار: عدد این تاس تعیین می‌کند که شما در این نوبت در کدام یک از 6 ناحیه‌ی کشور خود به دنبال اتصال ژنراتور به سپرها خواهید بود. شما این اتصال را به تدریج و با هاشور زدن مثلث‌های روی صفحه‌ی خود برقرار خواهید کرد.
  • شکل اتصال: عدد این تاس مشخص می‌کند که شما چه شکلی را در ناحیه‌ی کار مورد نظر خود هاشور خواهید زد. شکل مربوط به هر عدد تاس زیر صفحه‌ی بازی شما مشخص شده است.

  • حمله: عدد این تاس نشان می‌دهد که شما به کدام ناحیه‌ از کشور بازیکن همسایه‌ی خود حمله خواهید کرد. شما همیشه به بازیکن سمت چپ تان حمله می‌کنید.
photoفرض کنید دو تاس مشترک بازیکنان 3 و 6 را نشان دهند، و تاس مخصوص شما عدد 1 را نشان دهد.

 

تصمیم‌هایتان را عملی کنید

اتصال‌ها را رسم کنید: شکل اتصال موردنظر خود را در ناحیه‌ای که انتخاب کرده‌اید بکشید. نتیجه را تا وقتی که همه شکل خود را نکشیده‌اند به کسی نشان ندهید. در حین رسم اتصال‌ها باید چند مورد زیر را رعایت کنید.

  • اتصال‌ها باید از ژنراتور مرکزی شروع شده و به یکی از پایه‌های سپرها منتهی شوند.
  • اتصال جدید باید حداقل در یک ضلع خود به ژنراتور یا مثلثی که در دورهای قبلی هاشور خورده است، متصل باشد.
  • شکل اتصال می‌تواند وارد ناحیه‌ی کناری هم بشود.
  • شکل اتصال شما نباید با خانه‌های مثلثی که قبلا پر شده‌اند، یا خانه‌های شامل ژنراتور، شهر، یا پایه‌ی سپر همپوشانی داشته باشد (نمی‌توانید مثلث‌هایی که قبلا هاشور زده‌اید، یا قسمت مربوط به شهر، ژنراتور، و پایه‌های سپر را هاشور بزنید).
  • به جای هاشور زدن مثلثی که در مسیر حمله قرار دارد، دور آن را خط بکشید

وقتی شکل اتصال شما قسمتی از ناحیه‌ی ویژه‌ی یک شهر را پر کند، قابلیت ویژه‌ی آن شهر را فعال کرده‌اید. بعدا قابلیت‌‌ها را توضیح خواهیم داد.

وقتی اتصال‌های شما ژنراتور را به یکی از پایه‌های سپر متصل کردند، دایره‌ی وسط این پایه را پر کنید.

اگر هر دو پایه‌ی یک سپر به ژنراتور وصل شدند، آن سپر فعال شده است. سپر فعال شده را با سیاه کردن مستطیل آن مشخص کنید.

حمله‌ها را مشخص کنید: بعد از این که همه‌ی بازیکن‌ها اتصال‌های خود را رسم کردند، صفحه‌ی بازی خود را به بقیه نشان دهید. حالا به همسایه‌ی سمت چپ خود بگویید که به کدام ناحیه‌ی کشور او حمله کرده اید. او این حمله را با پر کردن نزدیک‌ترین مستطیل خالی به تاس مورد نظر شما برای حمله مشخص می‌کند. اگر همه‌ی مستطیل‌ها در امتداد آن تاس قبلا پر شده باشند، این حمله‌ی جدید باعث تخریب شهر آن ناحیه شده و همسایه‌ی شما خواهد باخت.

اگر سپر ناحیه‌ی مورد حمله فعال شده باشد، حمله تأثیری نخواهد داشت.

دور بعد را شروع کنید

بازیکن اول تاس‌های مشترک را به نفر سمت چپ خود می‌دهد. این بازیکن شروع کننده‌ی دور جدید بازی خواهد بود.

پایان بازی

بازیکنی که زودتر از بقیه همه‌ی سپرهای خود را فعال کرده و یا یکی از شهرهای همسایه‌ی خود را تخریب کند، برنده‌ی بازی خواهد بود.

قابلیت‌های ویژه‌ی شهرها

هر شهر قابلیت ویژه‌ای دارد که پس از فعال شدن، یک‌بار در طول بازی توسط هر بازیکن قابل استفاده است. وقتی یکی از اتصال‌های شما، وارد ناحیه‌ی ویژه‌ی یک شهر شود، قابلیت ویژه‌ی آن شهر فعال خواهد شد و از دور آینده قابل استفاده خواهد بود. در هر دور فقط یک قابلیت ویژه را می‌توانید استفاده کنید. بعد از استفاده از قابلیت ویژه‌ی یک شهر، نیم‌دایره‌ی داخل شهر را پر کنید. قابلیت‌های ویژه شهرها در ادامه معرفی شده اند.

1: یک حمله‌ی حریف را نادیده بگیرید و مستطیل مربوط به تاس آن را پر نکنید.

2: عدد یکی از تاس‌ها را یکی اضافه یا کم کنید (6 به 1، و 1 به 6 تبدیل خواهد شد). این تغییر فقط برای شما اعمال می‌شود.

3: دو مثلث را در یک ناحیه‌ی دلخواه هاشور بزنید.

4: قابلیت ویژه‌ی یک شهر را بازیابی کنید (نیم دایره‌ی داخل شهر را پاک کنید).

5: یکی از تاس‌های مشترک را پشت و رو کنید. این قابلیت بر روی همه بازیکنان تأثیر خواهد گذاشت.

6: یک مستطیل حمله را پاک کنید. اگر شهری نابود شده باشد، این قابلیت بر روی آن ناحیه تأثیری نخواهد داشت.

تغییرات قوانین در بازی تک نفره

با اعمال این تغییرات در قوانین بازی، می‌توانید آن را به صورت یک نفره هم تجربه کنید:

چیدمان اولیه‌ی بازی: سه تاس بریزید. به ازای هر کدام یک مستطیل حمله در آن‌ ناحیه را پر کنید.

تاس‌ها را به کارهای مختلف اختصاص دهید: تاس‌های مربوط به ناحیه‌ی کار و شکل اتصال مثل قبل عمل خواهند کرد. اما تاسی که برای حمله در نظر گرفته‌اید، به سرزمین خودتان حمله خواهد کرد.

تصمیم‌هایتان را عملی کنید: اگر سپرهای شما مانع وارد شدن حمله می‌شوند، تاس حمله را یک بار دیگر بریزید. اگر این حمله توسط سپرها خنثی نمی‌شود، مستطیل مربوط به آن را پر کنید.

شرط پیروزی: اگر پیش از این که یکی از شهرهایتان تخریب شود، بتوانید همه‌ی سپرهای خود را فعال کنید، بازی را برده‌اید.

می‌توانید با پر کردن یک مستطیل حمله در هر کدام از ناحیه‌ها پیش از شروع بازی، درجه‌ی سختی بازی را افزایش دهید.

حرف آخر

جذابیت این بازی در تصمیم‌های دشواری است که پیش رو دارید. با کدام تاس حمله کنید و با کدام دفاع؟ از سوی دیگر همیشه از تاس‌های حریف باخبر هستید و ممکن است بتوانید تصمیم او را پیش بینی کنید. اما یادتان باشد که عکس این قضیه هم ممکن است.

نسخه‌ی قابل چاپ این بازی را می‌توانید از این جا دریافت کنید. این بازی هم مثل بیشتر بازی‌های سبک تاس بریز و بنویس به وسایل خاصی نیاز ندارد؛ اما تجربه‌ی آن، سریع، جذاب و احتمالا هیجان انگیز خواهد بود.

پی نوشت: این بازی یک بسته الحاقی کوچک هم دارد. کارت موجود در این بسته‌ی الحاقی، جهت حمله‌ی بازیکنان را در هر نوبت تغییر می‌دهد.