رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بازی های همکاری

مقاله پیش رو ترجمه و تلخیصي از Benefits Of Cooperative Games نوشته سوزان ليون است که مي توانيد آن را در اين پیوند ملاحظه کنید.

مقدمه

Cooperative Games یا بازی هایی در سبک “همکاری” بخش مهمی از دنیای بازی های رومیزی هستند که در آن رقابت فردی جای خود را به همکاری برای پیروزی می دهد ، اگر مقاله مت لی کاک ( طراح بازی پاندمیک ) که حاکی از رشد چهارصد درصدی عناوین همکاری در هفت سال گذشته است را درنظر بگیریم ، شاید پرداختن به محسنات این سبک و مهمترین عناوین آن در دنیای بازیهای رومیزی خالی از لطف نباشد.

اندر فواید بازی های همکاری

در بازی های همکاری بازیکنان بجای اینکه در مقابل یکدیگر باشند ، در کنار یکدیگر هستند و با هم بازی می کنند ، بازیکنان از بازی در کنار هم لذت می برند زیرا دارای منابع مشترک هستند و با هم تصمیم می گیرند. نشاط و سرگرمی ناشی از این بازی ها از صحنه و داستان بازی حاصل می شود و نه از تلاش برای برنده شدن ، در هنگام بازی در واقع تمرین می کنیم که در دنیا چگونه باشیم و چگونه رفتار کنیم. بنابراین زمانیکه با همکاری یکدیگر و به صورت گروهی بازی می کنیم ، از مهارت های گروهی از جمله گوش دادن ، سهیم شدن ، مذاکره و غیره استفاده می نماییم ، ما در واقع مهارت های رابطه ای سودمندی را یاد می گیریم که به ما کمک می کند تا در کار گروهی خوب باشیم و با دیگران در دنیای واقعی همکاری کنیم .

تمرین مهارت های گروهی و مبتنی بر همکاری ، مزیت بزرگ این سبک بازی ها و دلیلی قوی بر مفید بودن این عناوین در محیط های آموزشی و خانوادگی می باشد . انجام این نوع بازیهای گروهی فرد را به طور کامل درگیر می کند و همینطور سبب ایجاد چالش هایی مي شود که برای مقابله با آنها به مهارت و بینش نیاز است. ما ایده ها و استراتژی های خود را با یکدیگر در میان می گذاریم تا با هم برنده شویم . بنابراین توانایی های ذهنی ما کاملا درگیر می شود. علاوه برآن ، بازیهای همکاری به اشتراک گذاشتن ، مراقبت و فداکاری را تسهیل می کند. بنابراین ما یاد می گیریم که همکاری فقط دستیابی به اهداف و تحقق و انجام وظایف و کارها نیست. همکاری و مساعدت به یکدیگر به عنوان یک لذت و شادی از سمت مغز تلقی می گردد و به ما احساس خوبی می دهد. بنابراین بازیهای همکاری هستند که از طریق دست ها ، قلب و ذهن شما تاثیر معجزه آسای خود را بر جای می گذارند .

DSC_0150

بازی های همکاری یک پادزهر مورد نیاز برای رقابت بیش از حدی است که ما در جامعه بسیار رقابتی امروز تجربه می کنیم. در دنیای صنعتی و مدرن ، برنده شدن و جلوتر از همه بودن اهمیت بیش از حد و اغراق آمیزی پیدا کرده است ، ما مفهوم رقابت را در مدرسه به ذهن بچه ها منتقل می کنیم ، آنگاه در حوزه ورزشی این حس رقابت را بیشتر و در بازی هایی که کودکان انجام می دهند تا در خانه احساس آرامش نمایند نیز دنبال می کنیم. اگرچه تحقیقات و احساسمان به ما می گوید که رقابت بیش از حد منجر به استرس ، حسادت ، اضطراب و نابرابری ، بهره وری پایین و احساس انزوا و افسردگی می شود و برای عزت نفس مضر است ولی باز آن را رها نمی کنیم. بنابراین بسیار مفید خواهد بود اگر کمی از رقابت فاصله بگیریم و یک بازی همکاری را تجربه کنیم .
بازی های گروهی حتی برای زمین نیز اثر بخش و مفید می باشند ، همانطور که اشاره شد آن ها همکاری و مشارکت با یکدیگر را به ما آموزش می دهند و همکاری ، شرطی لازم برای ایجاد محیط زیستی پایدار است . در زمان کار گروهی ، روشهایی پیدا می کنیم تا به جای رقابت در جهت گرفتن منابع برای خودمان ، این منابع را با هم سهیم و شریک شویم ، چرا که فرایند رقابت در اینجا ، زمین را نابود خواهد کرد و همکاری ، زمینه حل مسائل پیچیده را فراهم می آورد . مسائل زیست محیطی امروز بزرگ و پیچیده هستند و ما در صورتی در حل آنها موفق خواهیم بود که بتوانیم با هم کار کنیم.

DSC_0207

 

الینور استروم (Elinor Ostrom) جایزه نوبل اقتصاد را به دلیل کار تحقیقاتی اش در زمینه همکاری دریافت کرد ، او نشان داد که در سطح جهان و بسیاری از فرهنگ ها مردم با هم همکاری می کنند تا منابعی را که به آن وابسته هستند حفظ نمایند ، حتی زمانی که هیچ قدرت بیرونی آنها را به این همکاری مجبور نمی کند.

این یک حس مشترک پایدار و یک رفتار مبتنی بر انگیزه و علاقه ی خود جوش است.
پس می توان همکاری کرد ،
گاهی رقابت آن گونه که بسیاری از مردم تصور می کنند ، لازم و مفید نیست.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. رضا گفته؛
    12:06 1395/02/27

    کاش چند تا مثال هم از بازی هایی در این سبک می اوردین چون فکر می کنم به جز یکی دو عنوان محدود وجود نداره یا من نمیشناسم

  2. واحه جفرسون گفته؛
    12:55 1395/02/28

    نکات جالبی اشاره شده که شاید تا به حال از این منظر به بازی و رقابت نگاه نکرده بودم
    تمرین ِ کارگروهی با هدف مشترک نیاز واقعیه جامعه ی متکثر ماست
    ممنون برای این نوشتار مفید 🍀👍

    • محمدرضا جلالیان گفته؛
      14:28 1395/02/28

      خواهش میکنم ، امیدوارم محبوبیت این بازی های ” دورهمی ” هر روز بیشتر بشه 🙂

لینک کوتاه