رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ترینیداد نه، توباگو!

مقدمه

هممون تو بچگی غیر از اینکه می‌خواستیم دکتر و مهندس و خلبان بشیم، یه آرزوی دیگه هم داشتیم، اونم این بود که یه نقشه گنج داشته باشیم و با دوستامون بگردیم گنج پیدا کنیم. خب الان دیگه آب از سرمون گذشته و افتادیم دنبال پول و روزمرگی و ترافیک. خبری هم از یه نقشه قدیمی پاره پوره که تو بطری افتاده دم ساحل نیست. واسه همینه که وقتی شنیدم یه بازی هست که قراره تو یه جزیره اسرار آمیز و پر از جادو جمبل دنبال گنج بگردیم، کلی ذوق زده شدم. شرکت Zokh Verlag آلمانی سال ۲۰۰۹ یه بازی منتشر کرد که طراحش بروس آلن، این نوستالژی رو خوب درک کرده بود. یه بازی هیجان انگیز، ساده و بسیار خوشگل که میشه با هر کسی تو هر سنی بازی کرد.

 

کلیات و هدف بازی

بازی توباگو تو یه جزیره شکل گرفته. بازیکنا ماجراجوهایی هستن که چندتا نقشه گنج دارن، ولی این نقشه‌ها کامل نیستن. هر بازیکنی تو نوبتش کارت‌هایی بازی می‌کنه که به پیدا شدن گنج‌های مختلف کمک می‌کنه. البته هر کسی به اندازه‌ای که به پیدا شدن گنج کمک کنه تو جایزه‌ش سهم می‌بره. تو هر کارت یه نشانه هست که مشخص می‌کنه که گنج کجاهای نقشه نمی‌تونه باشه. برای هر گنج اونقدر جاهایی که گنج نمی‌تونه باشه رو پیدا می‌کنید تا اینکه مشخص بشه گنج کجای نقشه هست.

Tobago Mapping

 

بعد از پیدا شدن گنج، یکی از بازیکنا باید بره گنج رو برداره، و این شروع اتفاقات عجیب و غریب توی جزیه‌است. بعد از برداشتن گنج، از چشم مجسمه‌های طلسم‌شده یه شکل مخوفی نور اسرار‌امیزی به بیرون می‌تابه. اگه مسیر این نور رو دنبال کنید تو ساحل یه چیز خیلی عجیبی پیدا می‌کنید. یه نشان! معلوم نیست از کجا اومده، یا اینکه اصلا چیه… شاید یه ماسک قدیمیه که آب اونو به ساحل آورده، شایدم یه چیز دیگه. یکم ترسناکه ولی فکر بدی نیست که برش دارید.

سیستم تقسیم گنج تو این بازی خیلی جالبه، گفتم، هر کسی به اندازه‌ای که توی پیدا کردن گنج کمک کرده، ازش سهم میبره. ولی خوب، یه سورپرایز هم وجود‌ داره. اون بند‌گان خدایی که این گنج‌ها رو توی این جزیره جا گذاشتن، گویا خیلی دوست نداشتن که کسی گنجشونو پیدا کنه. بعضی از گنجا طلسم‌شدن!‌ اگه سر راهتون تو پیدا کردن ارزشمندترین قسمت‌های گنج به طلسم بر بخورید، نه تنها چیزی گیرتون نمیاد، بلکه درشت‌ترین دستاوردتون از کل زحمتی که تو این جزیره گرفتین هم از دست میدین.

Tobago Curse

 

اجزا، تصویرسازی و گرافیک

چی بگم. فکر می‌کنم خودتون یه نگاه به اجزای این بازی بندازین حسمو درک کنین. مهره‌های چوبی با کیفیت، سه تا مجسمه خیلی زیبا، حتی نخل و کلبه‌هاش هم خیلی خوبن. در کنار یه برد که به زیبایی تصویرسازی شده، حضور این قطعات چوبی رنگ‌شده باعث میشه که وقتی بازی رو بچینید رومیز، واقعا جذاب باشه. درسته که تصویرسازی بازی تو برد بازی خلاصه می‌شه، ولی بسیار دلنشین و زیباست.

برد و نقشه اصلی بازی سه بخش مجزاست که چون پشت و روش چاپ‌های مختلف داره، با چیدمان‌های مختلف براتون نقشه‌های مختلفی تولید می‌کنه. میتونین هر بار که بازی می‌کنین، تو یه جزیره جدید بازی کنین که این باعث میشه عمر بازی خیلی زیاد بشه.

Tobago Map

 

کلا اجزای بازی خیلی کم و جمع و جوره، قوانین اونقدر سادس که نیازی به هیچ چیز اضافه‌ای نداره. تو طراحی گرافیک بازی‌ هم سعی کردن مثل خیلی از بازی‌های سبک اروپایی دیگه، از نوشته استفاده نکنن. که این خیلی خوبه و باعث می‌شه که با هرکسی، به هر زبونی که حرف می‌زنه و هر سنی که داره، بشه به سادگی از این بازی لذت برد. یه آیکونوگرافی خیلی تر تمیز که بجاست.

سعیمو کردم ولی نمی‌تونم راجع به اینسرت جعبه حرف نزنم. زوخ، دم شما گرم…!

 

جریان بازی و تجربه بازی

بازی جزییات خیلی زیادی نداره. و از اون مهم‌تر اینکه بین کار‌هایی که میتونین توی هر نوبت انجام بدین، فقط یکیشو حق دارین انتخاب کنین. این باعث می‌شه که زمان بازی هر بازیکن تو نوبتش خیلی بیاد پایین و علافی بازی خیلی کم باشه. شاید به نظر نیاد ولی چون شما می‌تونین برای هر گنجی که می‌خواین یه کارت نقشه بازی کنین، این باعث میشه که خیلی تو بازیِ هم دخالت داشته باشین. یه سادگی می‌شه نقشه یک نفر رو حدس زد و کاسه‌ کوزشو بهم ریخت.

یکی از نکات بازی اینه که شما میتونین از طلسم‌ها استفاده کنین و همون موقع یه نوبت دیگه بازی کنین. این باعث می‌شه که بعد از چند دست بازی کردن، بازیکنا با کمی فکر ترکیبات عجیبی به ذهنشون برسه و یهو یه کارایی بکنن که کسی انتظارشو نداشته. این خیلی جذابه.

 

نقاط قوت

نقاط ضعف

بسیار زیبا اگه با یه گروه زیاد بازی کنین ممکنه که براتون تکراری بشه.
زمان یادگیری و بازی موجه بخاطر مسالمت آمیز بودن فضای بازی، برای بعضی‌ها خسته کننده‌ست.
زیرکانه و جذاب بودن قوانین بازی  قدرتی که طلسم‌ها به شما می‌ده خیلی زیاده. به همین خاطر اگه یکی بره و همه طلسم‌ها رو برداره بالانس بازی به هم میریزه.
مناسب برای معرفی آدم‌ها به بازی‌های رومیزی
تو ایران موجوده!!!!!!

 

پیشنهاد

این بازی رو به کسایی پیشنهاد می‌کنم که می‌خوان دوستاشونو به دنیای بازی معرفی کنن. خیلی ها هم هستن که همش بازی‌های جنگی و اقتصادی و اینا تجربه کردن، این بازی برای اون‌ها تجربه‌ بسیار خوبی خواهد بود. بماند که هدیه خیلی خوبی‌ هم هست!‌ یکی دیگه از خوبیای بازی اینه که با هر گروه سنی میشه بازی کرد و برای خانواده ها خیلی مناسبه.

اما… اگه خیلی غرق در بازی‌های پیچیده رومیزی هستین و همه دور و وریاتون هم بردگیم باز سنگینن، شاید این بازی اوقدرا براتون تاثیر گذار نباشه. در اینصورت این بازی رو بهتون پیشنهاد نمی‌کنم… اما خب، کمی متاسفم. حالا که انقدر بردگیم بازین و انقدر قفسه خفنی دارین، بهتر نیست چهار تا بازی سبک هم داشته باشین محض رضای خدا چهار نفر آدم جدیدم آشنا بشن با برد گیم؟ اونم بردگیمی که تو ایران هست؟

امیر آئین
امیر آئین

سی سال اول با افتخار به بازی گذشت. حالا یا بازی کردن پای کامپیوتر، یا پای پلی‌استیشن، یا تو گیم‌نت، یا پشت میز بازی. برنامه سی سال دوم اینه که کمی بیشتر تو این سرگرمی فرو برم. ولی این رو یادتون باشه، اگه من فرو برم، تنها نمی‌رم، همتون رو با خودم می‌برم. انقدر پر حرفی می‌کنم، انقدر در ویدئو‌ها دلقک بازی در میارم، انقدر پشت میکروفون‌ها سر و صدا راه می‌اندازم، تا بالاخره تسلیم بشین و مثل من و دوستام، بشینین پای میز بازی.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. مرسی امیر خیلی خوب بود، به خصوص نقاط ضعفش :دی فقط یه نقط ضعف دیگه هم همیشه در مورد این بازی منو اذیت میکرد، همون طور که خودت گفتی به خاطر سادگی بازی، بازی برای آشنا کردن مردم با بردگیم خیلی خوبه ولی مشکل اینجاست که آدم های که دنبال بازی سبک و تفننی هستن معمولا دنبال عنصر شانس هم هستن و این بازی تقریبا هیچ جایی برای عنصر شانس قرار نداده، من این بازی رو خریدم و سعی ام برای جذب کردن آدم های تازه وارد به دنیای برد گیم برا این بازی تقریبا هر بار به شکست خورد ولی همون آدم ها به شدت جذب بازی مثل کتان شدند.
    متوجه هستم که کتان و قدمتی که داره قابل قیاس با این بازی و به خصوص اون مهره های گوگولیش نمیشه، اما در مقام مقایسه و برای معرفی هنوز به نظرم بهترین شروع میتونه باشه .

  2. مهدیس گفته؛
    23:16 1396/01/19

    من تازه تهیه کردم و واقعا گیج شدمممم ماشین ها چندتا خونه میرن؟طلسم ها کجان؟

  3. mohamad گفته؛
    21:25 1396/06/06

    اما من تو وبسایت ها دیگه میرفتم قیمت بازی tobagoro همه میگفتن ۹۹ هزار تومان درسته؟

لینک کوتاه