رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هرمی برای خورشید

اگر گزارش اختصاصی رومیز از نمایشگاه UK Games Expo 2017 رو خونده باشید، در جریان هستید که خانم شریعت (که زحمت این گزارش جذاب رو کشیده بودن) دو سوغاتی هم از این نمایشگاه برای ما فرستادن، که اخیرا به دست ما رسید. یکی از این سوغاتی‌ها، یک بازی کارتی خوش‌ظاهر و جمع و جوره با عنوان “هرم خورشید” یا Pyramid of the Sun که از طرف نشر Strawberry Studio در اختیار ما قرار گرفته تا نقد و بررسی‌اش کنیم. بازی قوانین خیلی ساده‌ای داره، به همراه تصویرسازی‌های خوشایند و کارتونی. اما آیا بازی خوبی هم هست؟

 

اولین نکته‌ای که با دیدن جعبه‌ی بازی نظرم رو جلب کرد، اسم طراح بازی بود: جناب فردریک مویِرسون Fredrick Moyersoen که طراح بنام بازی‌های کارتی هستن و بازی معروف Saboteur (که در ایران هم توسط نشر ماژیمبا با عنوان “گنج دزدان دریایی”، بازتولید شد) از محبوب‌ترین بازی‌های ایشون حساب میشه.

هرمی برای خدای خورشید

در بازی “هرم خورشید”، که برای ۲-۵ نفر قابل بازیه و چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه هم بیشتر طول نمی‌کشه، همه‌ی بازیکنا در حال مشارکت در ساخت یک هرم (البته به نظرم بیشتر زیگوراته تا هرم) برای خدای خورشید هستن و تلاش می‌کنن تا بخش‌های بهتری از هرم رو بسازن تا لقب بهترین معمار رو تصاحب کنن. بازی بسیار جمع و جور و مینی‌ماله و کلا از حدود ۹۰ کارت تشکیل میشه. در ابتدای بازی بازیکنا میتونن انتخاب کنن که بازی کوتاه، متوسط و یا طولانی رو بازی کنن (که تفاوتش کلا ۱۰ دقیقه هم نمیشه) که با چیدن کارت‌های پایه‌ی هرم انجام میشه.

 

هرمی برای کارت

بازیکنا در طول بازی کارت‌هایی از دستشون بازی می‌کنن و کم‌کم هرم رو می‌سازن، و با تکمیل شدن هرم هم بازی به اتمام میرسه. کارت‌ها در این بازی اصولا دو دسته هستن: کارت‌های بدنه‌ی هرم و کارت‌های لبه‌ی هرم. در طی بازی هر بازیکن توی نوبتش میتونه یا دو تا کارت بکشه (به انتخاب خودش از دسته‌ی بدنه‌ یا لبه‌ی هرم) و یا هرچندتا کارت که خواست از دستش بازی کنه و هرم رو تکمیل‌تر کنه.

هرمی برای امتیاز

سیستم امتیاز‌گیری در این بازی خیلی جالبه: روی هر کارت یه عددی نوشته شده. بعد از اینکه بازیکن کارت رو بازی کرد و در هرم قرارش داد، بین عدد روی کارت و طبقه‌ی هرمی که توش کارت رو گذاشته، اونی که کمتر هست رو به عنوان امتیاز دریافت می‌کنه! مثلا اگه کارتی با ارزش ۴ رو در طبقه‌ی دوم هرم بسازه، دو امتیاز دریافت می‌کنه و نه چهار امتیاز. و برعکس اگه کارتی مثلا با ارزش ۳ رو در طبقه‌ی پنجم هرم بسازه، اونوقت سه امتیاز میگیره و نه پنج امتیاز! همیشه عدد کمتر به عنوان امتیاز به بازیکن تعلق میگیره.

 

هرمی برای امتیازات بیشتر

در کنار امتیازی که کارت‌ها در بازی میدن، یک سری آیکون (مارمولک، درخت، ذرت و …) هم روی کارت‌ها هست که به کمک اونها میشه امتیاز بیشتری گرفت: اینجوری که اگه کارتی که بازی میشه، آیکونی داشته باشه و کارت (یا کارت‌ها) مجاور اون هم همون آیکون رو داشته باشن، بازیکن به تعداد آیکون‌های متصل به هم، امتیاز می‌گیره. باز هم اگه امتیاز بیشتری توی نوبتتون بخاید کسب کنید بهتره که کارت‌های لبه‌ی هرم رو بازی کنید که بهتون امتیاز دوبل میدن!

هرمی با حداقل امکانات

بسته‌ی این بازی خیلی کوچیکه و این باعث شده تیم طرح و توسعه، تمام توان خودشون رو برای کاهش اجزای بازی به کار ببندن. اینجوری شده که امتیاز بازیکنا در جریان بازی، به یه روش خاصی ثبت میشه: دو تا کارت هست که به هم می‌چسبن و اعداد ۰ تا ۹ رو می‌سازن. بازیکنا هم مهره‌ی خودشون رو با هر امتیازی که میگیرن روی این اعداد جابجا می‌کنن، هرجا هم بازیکنی از خونه‌ی ۹ به خونه‌ی ۰ رفت، یک کارت با عدد ۱۰ میگیره، و بعدتر، کارته رو بر می‌گردونه که میشه ۲۰ و بعد کارت ۱۰ بعدی رو می‌گیره و به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کنه. ایده‌ی جالب و تقریبا کارگشاییه ولی کمی هم گیج‌کنندس و احتمال اشتباه توش وجود داره.

 

خُب…

هرم خورشید، بازی خیلی سبکیه. در واقع میشه گفت یه بازی خونوادگیه که همه (حتی افرادی که تا حالا تجربه‌ی بازی رومیزی نداشتن) میتونن انجامش بدن. تصویرسازی‌های بازی دلچسب و زیبان و آرت‌استایل بازی‌های فرانسوی رو دارن. با توجه به مخاطب بازی، گیم‌پلی اصلا عمیق نیست و تصمیم‌گیری در این بازی خیلی تحت تاثیر کارت‌هایی هستش که توی دست بازیکن میاد، و معمولا این سوال که “چه کارتی رو الان بازی کنم؟” جواب واضحی داره و زیاد فکر کردن نمیخاد. روند بازی کمی با رسیدن به طبقات بالای هرم، و کمتر شدن انتخاب‌های بازیکنا، سخت‌تر میشه، اما همچنان خطی باقی می‌مونه. در عین حال، معمولا بازیکنی که کارت آخر هرم رو بازی کنه این شانس رو داره که امتیاز خوبی بگیره و با اختلاف زیاد برنده بشه، که یجورایی حس نامتعادل بودن میده.

در نهایت به نظرم “هرم خورشید” از اون دست بازی‌هاست که همیشه میتونه همراهتون باشه تا بتونین هرجا که خواستین، با هرکی که خواستین بازی کنین، و یک ربع ساعت رو به ساختن یک هرم در قلب تمدن آزتک‌ها بگذرونین.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه