رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

عشق به خرس‌های پاندا

مقدمه

علاقه‌مند کردن آدم‌های دیگه به بازی‌های رومیزی و فکری، یکی از دغدغه‌های اصلی همه کسانیه که مثل من بیمار این جور بازی‌ها هستن. برای آدم‌های مختلف روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شه؛ مثلا اگه می‌خواین به پدر و مادرتون نشون بدین که بازی‌های رومیزی چرا خوبن، معرفی کردن بازی‌های سبک همکاری شروع خوبیه. شایدم می‌خواین فرزندتون رو از سر بازی‌های اکشن پلی‌استیشن بلند کنین، که در اون صورت بازی‌هایی مثل Blood Rage و Cry Havoc پیشنهاد می‌شه. امروز می‌خام راجع به بازی‌‌ای حرف بزنم که جذابیت بصریش اونقدر زیاده که به محض باز کردن درِ جعبش دل همه رو می‌بره.

takenoko box

 

آنتو‌آن باوْزا تو سال ۲۰۱۱ بازی‌ای رو طراحی کرد که به سرعت تو قفسه بردگیم آدم‌ها جا گرفت، درسته که اولین دلیلش حضور یه پاندای خیلی خوشگل، اجزای با کیفیت و ظاهر خیلی خوب بازی بوده، ولی تجربه بازی هم خیلی جذابه و پیچیدگی‌های جالبی رو پیش روی بازیکن‌ها می‌ذاره و این باعث شده عمر این بازی خیلی بیشتر بشه.

کلیات، هدف و تجربه بازی

قضیه از این قراره که شماها بصورت مشترک یک باغچه خیلی زیبا رو درست می‌کنین و با توجه به معماری باغچه، نوع بامبو‌هایی که کاشته می‌شه و از همه باحال‌تر بامبو‌هایی که پاندا می‌خوره! امتیاز می‌گیرین. هر بازیکن توی نوبتش می‌تونه از بین پنج‌ تا کاری که وجود داره دو تا رو انتخاب کنه و با برنامه‌ریزی درست و استراتژی هدف‌دار امتیاز جمع کنه. شما می‌تونین باغچه رو بزرگ‌تر کنین یا به قسمت‌های دورتر باغچه آبرسانی کنین. می‌تونین با تکون دادن باغبون بامبو جدید بکارین و با تکون دادن پاندا بامبو بخورین. می‌تونین هم کات جدید بردارین.

حالا این امتیاز‌ها از کجا میان؟ یک سری کارت تو بازی هست که توش نوشته شده که شما در چه صورتی تو این بازی امتیاز می‌گیرین. مثلا ممکنه گفته باشه که اگه پاندا سه تا بامبو مختلف بخوره شما شش امتیاز می‌گیرین، یا شایدم اگه کشاورز چهار تا بامبو زرد یکجا بکاره پنج امتیاز بگیرین. نکته مهم اینه که اتفاقاتی که برای اون باغچه میوفته برای همه بازیکن‌ها مشترکه و کارهایی که شما دارین انجام می‌دین ممکنه به شدت به نفع یا به ضرر بازیکن‌های دیگه باشه.

takenoko cards

 

تجربه این بازی خیلی جالبه، یک سیر مشخص وجود داره که تقریبا همه طی می‌کنن. اول ظاهر گوگولی بازی آدم‌ها رو جذب می‌کنه و باعث می‌شه که بازی رو بچینن رومیز. این ظاهر گوگولی همونقدر که برای خیلی‌ها جذابه، ممکنه برای بعضی‌ بازیکن‌ها هم کودکانه به نظر بیاد. بعد که بازی آروم آروم پیش می‌ره میبینن که نه، این تو بمیری از اون تو بمیری‌ها نیست. بازی به هیچ عنوان کودکانه و آسون نیست و کلی فکر و استراتژی و برنامه‌ریزی لازم داره، امتیازها رو خیرات نکردن. کمی بیشتر که جلو می‌رن میبینن که تجربه بازی اصلا گوگولی نیست و رقابت خیلی سنگینی پیش اومده و دیگه موضوع اصلا پاندا و باغچه و گل و بلبل نیست، موضوع حیثیت‌‌ای شده و «فقط اگه یک تیکه دیگه بامبو سبز تو شکمم داشتم برده بودم!»

 

تصویر‌سازی، گرافیک و اجزاء بازی

takenoko comp

بدون شک، یکی از زیبا‌ترین، تو دل برو ترین و گوگولی‌ترین بازی‌های فکری که می‌شه خرید، بازی تاکینوکو‌ ئه. نیکولاس فراکتوس تصویرساز بازی تو کارنامش تصویرسازی‌های خیلی موفق‌ای مثل Kemet، Battlelore و Zombicide رو داره، اما بی‌شک یکی از متفاوت‌ترین آثار خودش رو تو این بازی می‌بینیم. عملا ازون بازی‌ها نیست که مملو از تصویرسازی باشه، طرح جلد و تایل‌های بازی جاهایی هستن که تصویرسازی‌ دارن. میریم سراغ کتابچه راهنمای بازی… اول کتابچه راهنما، یک صفحه کمیک وجود داره که داستان و سناریو بازی رو برای بازیکن تعریف می‌کنه. تصویرسازی این صفحه واقعا عالیه و باعث می‌شه که حال و هوای بازی خیلی زود به بازیکن‌ها منتقل بشه.

کمیک ابتدای کتابچه راهنما

کمیک ابتدای کتابچه راهنما

طراحی گرافیک بازی خیلی ساده، مینیمال و دوست‌داشتنیه. همه چیز رو به سادگی پیدا می‌کنین و هیچوقت در طی بازی اونهمه بار بصری‌ که بازی داره شما رو گیج نمی‌کنه. برای اینکه کار رو راحت‌تر کنه، هر بازیکن یک صفحه شخصی جلوش داره که باعث می‌شه بازی خیلی مرتب‌تر و قابل فهم‌تر پیش بره. در مجموع طراحی گرافیکش عالیه.

بالاخره باید رفت سراغ اجزای بازی، در حین بازی کردن، رشد باغچه و بامبو‌های روی تایل‌ها، حرکت پاندا و باغبون و همه این‌ها باعث می‌شه که شما در طی ۴۵ دقیقه بازیتون، یک صفحه فوق‌العاده زیبا بسازین و وسط ماجرا ده دفعه بازی رو نگه دارین که آدم‌هایی که دارن بازی رو میبینن می‌خوان عکس بگیرن. از کیفیت تایل‌ها گرفته تا مهره‌های پاندا و خود بامبو ها واقعا همه چیز عالیه و قطعا از دیدن قطعات این بازی سیر نمی‌شین.

نقاط قوت

نقاط ضعف

 سادگی قوانین  این حجم از گوگولی بودن ممکنه بعضی آقایون رو از بازی پس بزنه
خالی از فکر و استراتژی نیست
ظاهر فوق‌العاده زیبا و دوست داشتنی

 پیشنهاد

در نهایت این بازی رو به خیلی‌ها پیشنهاد می‌کنم. به کسانی که عاشق پاندا هستن. به اونایی که بامبو زیاد نگه می‌دارن. به کشاورزایی که از دست پاندا‌های ناقلا عاصی شدن. به امپراطور‌هایی که منتظرن که باغچه‌هاشون سریع‌تر آماده بشه که برن توش قدم بزنن. خلاصه هرکسی می‌تونه یه‌ جوری با این بازی ارتباط برقرار کنه. قطعا به قفسه شما تعلق داره و تو موقعیت‌های زیادی می‌تونین با این بازی آدم‌های جدید رو با دنیای بازی‌های رومیزی آشنا کنین.

امیر آئین
امیر آئین

سی سال اول با افتخار به بازی گذشت. حالا یا بازی کردن پای کامپیوتر، یا پای پلی‌استیشن، یا تو گیم‌نت، یا پشت میز بازی. برنامه سی سال دوم اینه که کمی بیشتر تو این سرگرمی فرو برم. ولی این رو یادتون باشه، اگه من فرو برم، تنها نمی‌رم، همتون رو با خودم می‌برم. انقدر پر حرفی می‌کنم، انقدر در ویدئو‌ها دلقک بازی در میارم، انقدر پشت میکروفون‌ها سر و صدا راه می‌اندازم، تا بالاخره تسلیم بشین و مثل من و دوستام، بشینین پای میز بازی.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. رضا گفته؛
    16:01 1395/09/11

    واقعا هم خیلی گوگولیه. انقدر که آدم دلش می خواد کل اجزای بازی رو بخوره. راستی این جدا کردن نکات مثبت و منفی به نظر من اصلا درست نیست.بنا به یک سری دلایل بسیار طولانی و شخصی خواهش می کنم توی بررسی ها این مورد رو فاکتور بگیرید و بازی رو به صورت جامع نقد کنید. یعنی خوبی و بدی با هم، به عنوان یک ویژگی.

    • امیر آئین گفته؛
      19:47 1395/09/12

      خوشحالم که مقدار گوگولیت بازی رو درک می‌کنی!

      نمی‌دونم چرا با نکات مثبت و منفی مشکل داری ولی خب این نکات چیزهاییه که از نظر شخص من مثبت یا منفی هستن.

  2. نويد گفته؛
    02:01 1395/09/17

    جوري كه من از توضيحات شما و عكس ها فهميدم ظاهرا گوگول شده همون كاتان خودمونه!!!

  3. sonic90 گفته؛
    15:31 1395/10/17

    سلام می خواستم بگم لطفا راهنمای بازی ها رو هم اگه میشه بزارین چون خیلی ها انگلیسیشون خوب نیست و از این بازی ها محروم میشن و اینکه اگه میشه فقط نزدیکای میدون انقلاب کافه گیم نزنید جهای دیگه مثل شرق ، غرب ، شمال ، جنوب . ممنون از زحماتتون <3

لینک کوتاه