رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سل شیت: ارائه بازی تنها در یک صفحه

یه سل‌شیت (Sell Sheet) خوب، تو انتخاب بازی شما توسط یه ناشر، اهمیت زیادی داره.

تو این بخش، مباحث زیر رو مطرح می‌کنیم:

– سل‌شیت چیه؟

– چه زمانی به سل‌شیت نیاز داریم؟

– چطور سل‌شیت درست کنیم؟

– نمونه‌هایی از سل‌شیت‌های مختلف

سل‌شیت چیه؟

سل‌شیت یه سند یک صفحه‌ایه که به ناشر داده می‌شه و شامل مقداری از اطلاعات مناسبه که بر اساس اون، ناشر تصمیم می‌گیره میخواد دقیق‌تر به بازی نگاه کنه یا نه، نه بیشتر و نه کمتر. یه سل‌شیت باید:

– اطلاعات اساسی در مورد بازی شما ( زمان بازی، تعداد بازیکنان و ..) رو نمایش بده.

– شامل اسم شما و راه‌های برقراری ارتباط با شما باشه.

– تم بازی و قابلیت عرضه به بازار رو مشخص کنه.

– توضیح مختصری از مکانیک‌های بازی بده

– ویژگی ‌های منحصربه فرد بازی رو پررنگ‌تر کنه.

چه زمانی به سل‌شیت نیاز داریم؟

شما طراحی بازی‌تون رو تموم کردین. مکانیک‌های بازی مشخص شدن. کلی پلی‌تست انجام دادین و با غریبه‌ها هم بازی کردین. بازی‌تون رو بازبینی و تصحیح کردین و به جایی رسوندین که تقریبا کامل به نظر می‌رسه و نه یه پروژه در حال ساخت. حالا آماده‌اید تا با ناشرین صحبت کنید، کارتون رو ارائه بدید و ببینید که ایده شما رو به یه محصول نهایی تبدیل می‌کنن یا نه.
راه‌های زیادی برای ارتباط با ناشرین وجود داره. ممکنه تو یه همایش بازی باشید که ناشرین دیگه هم اونجا حضور دارن. یا شاید تو رویداد پلی‌تست شرکت کنید. یا شاید هم تصمیم بگیرید که به صورت مجازی، از راه شبکه‌سازی آنلاین، با ایمیل و یا حتی فرستادن بازی با پست با ناشر در ارتباط باشید. راه ارتباط شما با ناشرین، ممکنه تو محتوای سل‌شیتی که تهیه می‌کنید تاثیرگذار باشه.
نکته مهم: اگه سل‌شیت رو از طریق الکترونیکی می‌فرستید، حتما حجم فایل رو کم کنید. برای عکس‌ها، می‌تونید به جای فرمت PNG از JPEG استفاده کنید یا رزولوشن عکس رو کم‌تر کنید. برای پی‌دی‌اف، می‌تونین از فیلتری برای کم کردن حجم فایل استفاده کنید و یا به فرمت PNG یا JPEG تبدیلش کنین و بعد رزولوشنش رو کم کنید. نسخه دیجیتالی شما می‌تونه حجم خیلی کم‌تری نسبت به فایل نسخه چاپی داشته باشه. یکی از نمونه‌های زیر با فیلتر کوارتز، از حجم ۳۰ مگابایت به ۱۲۰ کیلوبایت تبدیل شد. سعی کنید حجم فایل‌هاتون کمتر از ۲ مگابایت باشه.

چطور سل‌شیت درست کنیم؟

حقیقت اینه که راه‌های زیادی برای درست کردن سل‌شیت وجود داره، و روی اینکه چه المان‌هایی برای داشتن یه سل‌شیت خوب ضروریه هم توافق نظری وجود نداره. هر بازی‌ای برای خودش متفاوته و هر ناشری هم دنبال چیزهای متفاوتی میگرده. علاوه بر این، سل‌شیت‌ها ممکنه از راه‌های مختلفی به دست ناشر برسن و هر راه، می‌تونه نحوه ارائه خودش رو داشته باشه.
به جای اینکه یک روش کلی برای داشتن سل‌شیت عالی رو به شما نشون بدم، می‌خوام شما رو تشویق کنم که از منابع مختلف، دانش و تجربه به دست بیارین. به چندتا از نمونه‌های زیر نگاه کنید و با خلاقیت و دید خودتون، کار رو شروع کنید.
Jay Cormier و Sen-Foong Lim ( طراحان بازی‌هایی مثل Blefort, Tortuga و.. ) تو بلاگشون با موضوع «الهام برای نشر»، نظراتشون در مورد ساخت سل‌شیت رو با جزییات توضیح دادن. Jay Cormier در این رابطه نوشته: «نشون دادن یه سل‌شیت منظم به ناشر، بلافاصله این حس رو میده که شما تو کارتون حرفه‌ای هستید و می‌دونید دارید چی کار میکنید.»
Andrew Federspeil از Knapsack Games هم تو بلاگش یه پست در مورد «۱۰ نکته برای نوشتن سل‌شیت» نوشته. اون توصیه می‌کنه که هر جمله رو به یه نکته قوت برای فروش، تبدیل کنید.
وقتی سل‌شیت خودتون رو آماده کردید، از طراحان و ناشران دیگه بخواید که اون رو بررسی کنن و نظرشون رو بگن. دو جای خوب برای این کار، یکی انجمن طراحان بازی‌های رومیزی و کارتی تو فیسبوکه و یکی دیگه هم فروم طراحان بازی‌ رومیزی.

چند نمونه از سل‌شیت‌ها

این سل‌‌شیت‌ها، نمونه‌هایی برای شما هستن تا از اون‌ها یاد بگیرید. این نمونه‌ها به طور داوطلبانه و توسط سازندگان‌شون به ما داده شدن و ما معیاری برای انتخاب اون‌ها نداشتیم. می‌تونین نکات قوت و ضعف اون‌ها رو ببینید و از روش‌های مختلف‌شون برای ساخت سل‌شیت خودتون استفاده کنید. حجم بعضی از این نمونه‌ها کم شده، به همین دلیل ممکنه عکس‌ها کیفیت بالایی نداشته باشن(در عین حال برای دیدن نسخه بزرگتر روی عکس‌‌ها کلیک کنید). شما هم می‌تونید سل‌شیت‌های خودتون رو برای ما بفرستید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقاله‌ای که خواندید ترجمه‌ای بود از How to Build a Sell Sheet for Your Game که می‌توانید در این پیوند ملاحظه کنید.

منابع برای مطالعه بیشتر

– Giant Walls of Text & Other Sell Sheet Mistakes: A Sell Sheet Makeover

– Graphic Design Tips for Sell Sheets: A Sell Sheet Makeover

– Sell Sheets for Game Designers 101

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. محمد مهدی گفته؛
    12:12 1396/01/04

    سلام
    می خواستم بپرسم سل شیتی که باید برای مسابقه بفرستیم فارسی باید باشه آخه من هر سل شیتی دیدم انگلیسیه

    • کامبیز سیروس بخت گفته؛
      15:04 1396/01/04

      در صفحه ویژه مسابقه فرم سل شیت وجود داره و کافیه شما اون فرم رو پُر و ارسال کنید

  2. محمد مهدی گفته؛
    11:50 1396/01/08

    ممنونم اما می خوام بدونم نیازی نیس یک نمونه مثل نمونه هایی که خودتون گذاشتین تهیه بشه

  3. سپهر گفته؛
    22:40 1398/04/08

    ببخشید کجا می تونیم کسی رو پیدا کنیم که توی طراحی گرافیکی سل شیت کمکمون کنه؟

  4. علیرضا گفته؛
    21:52 1398/09/20

    سلام و خسته نباشید
    در خصوص حقوق معنوی بازی، آیا ضمانتی برای اینکه یک ناشر بعدا سل شیت دریافتی رو بدون رضایت طراح اجرایی نکنه وجود داره؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      12:56 1398/09/21

      سلام. ممنون
      نکته اینجاست که ناشر از روی سل‌شیت اصولا نمیتونه محصولی تولید کنه. چون سل‌شیت تنها کلیات بازی هست.
      در هر صورت اگر این مساله براتون مهمه پیشنهاد می‌کنم با ناشرین معتبر کار کنید که خیالتون هم راحت باشه.

  5. احسان ت گفته؛
    01:35 1399/01/21

    سلام خداقوت
    تو این اوضاع کرونایی اولین رویداد پلی تست سال 98 ، دقیقاً چه موقعی هستش؟

  6. محمدعلی رضاییان گفته؛
    03:06 1399/02/23

    سلام به آقای سلامتی
    من یه بازی طراحی کردم و همه تست ها هم روش انجام دادم به نظر خودم بازیه خوبیه
    حالا این بازی رو من اگه به یک ناشر معرفی کنم ( از طریق ایمیل) اگه قبول بشه به اسم خودم میزنن دیگه؟ آخه خیلی میترسم که بیان اونو تولید کنن ولی من خبر نداشته باشم
    با وسایلی که بازی من نیاز داره به نظرم به هوپا بدم خوبه نظر شما چیه ؟
    بی زحمت آدرس ایمیل هوپا رو بهم بگین اگه هم نکته ای بود که من باید رعایت کنم بهم اطلاع بدید
    خیلی از شما ممنونم
    برای این از شما کمک میخوام چون من ۱۵ سالم هست و تو مشهد هستم و عاشق بردگیم هستم لطفا اگه میشه کمکم کنید تا بازیم چاپ بشه m.a.rezaeian.84@gmail.com

    • امیر سلامتی گفته؛
      13:07 1399/02/23

      سلام. پیشنهاد میکنم برای ارسال بازی عجله نکنید و به جاش روی کیم‌پلی و بهبود اون تمرکز کنید. وقتی اطلاعات کافی ندارید و اعتماد به ناشر هم ندارید اصولا بهتره این کار رو نکنید.
      در هر صورت اگر خاستید با هر ناشری تماس بگیرید ایمیلش رو توی سایتش میتونید پیدا کنید.

      • محمدعلی رضاییان گفته؛
        17:51 1399/02/23

        خیلی ممنونم از شما ومن واقعا خیلی شما رو دوست دارم و دلم میخواد یه روزی بتونم باشما بازی کنم

  7. محمدعلی رضاییان گفته؛
    03:20 1399/02/23

    بعد اگه من بخوام بازیم چاپ بشه باید هزینه ای پرداخت کنم یا اگه پرفروش بشه ناشر بهم هزینه ای میده؟؟؟؟؟؟؟

    • محمد علی گفته؛
      15:17 1399/10/07

      شما هزینه ای پرداخت نمی کنی ناشر همه ی هزینه های بازی رو پرداخت می کند بعد از قیمت روی جلد یه درصدی برمی دارد

لینک کوتاه