رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

از تئوری بیگ بنگ تا بازی تاج و تخت

ولی مامان ما وسط یه کمپین هستیم!

این رو مایک – قهرمان نوجوان سریال جدید نتفلیکس با نام Stranger Things که وقایع آن در سال 1983 اتفاق می افته – خطاب به مادرش می گه. چرا که مادر همون موقع جلسه 10 ساعته بازی نقش آفرینی “سیاه چاله ها و اژدهایان” (Dungeons & Dragons/D&D) مایک و دوستانش رو به هم زده. در همین لحظه دوست مایک “ویل” داره یه تاس 20 وجهی می ریزه که ببینه آیا جادوی محافظتش (Protection Spell) آنها رو در برابر یک دموگورگون دو سر (demogorgon) که غافلگیرشون کرده، محافظت می کنه یا نه.

Stranger-Things-Chapter-1

نمایی از مایک و دوستانش در حال بازی D&D

 

هیچ چیزی به اندازه D&D بیانگر فضای گیکی دهه هشتاد میلادی نیست.گیک های اون دوران که در دنیای فانتزی – متاثر از آثار تالکین به ویژه ارباب حلقه ها – بازیِ D&D غوطه ور بودن و تمام مدت با اِلف، اژدها، سلاح های قرون وسطایی و قدرت های جادویی سر وکار داشتن، حالا بزرگ شدن و فرهنگ عامه رو تسخیر کردن. برادران دافر (Duffer) سازندگان سریال Stranger Things هم مستثنی نیستن. اونا در مورد دوران کودکی خودشون می گن:

ما یه سری بچه معمولی بودیم که تو حومه کارولینای شمالی زندگی می کردیم و با باقی دوستای خوره خودمون D&D بازی می کردیم.

و حالا این ماییم که اسیر جادوی آنها هستیم.

بچه های فیلم سینمایی “ای. تی.” هم غرق در D&D بودن. اوایل فیلم که الیوت سعی می کنه همبازی برادر بزرگترش بشه، نمی تونه چرا که آنها هم “وسط یه کمپین” هستن. به جاش الیوت رو برای خرید پیتزا می فرستن بیرون و این زمانیه که الیوت موجودی فرازمینی رو در انبار پیدا می کنه. استیون اسپیلبرگ توسط بازیگران نوجوانش با بازی D&D آشنا می شه و پیش از این که فیلمبرداری رو شروع کنن، یک روز عصر دورهمی یه جلسه D&D بازی می کنن.

E.T. D&D

صحنه آغازین فیلم ای.تی.

 

بازی های ویدیویی شور و شوق D&D رو از بین بردن ولی سریال های تلویزیونی همچنان برای نشان دادن پسران خوره ای که نمی تونن دوست دختر داشته باشن از D&D استفاده می کنن. در سریال “تئوری بیگ بنگ” پسرها به محضی که دختران می رن با اشتیاق D&D رو شروع می کنن.

قراره بشینیم دور هم عین دخترای تینیجر با هم فک بزنیم؟ یا مثل پسرای تینیجری که هیچ وقت نمی تونن با اون دخترا باشن، بشینیم دور هم یه دست D&D بزنیم؟

تو سریال های دیگه ای مثل کامیونیتی، That 70s Show(با شرکت آلیس کوپر)، Freaks & Geeks و “گروه آی تی” هم D&D همین کارکرد رو داره.

بیگ بنگ تئوری

بیگ بنگ تئوری

 

در سینما اوضاع D&D از این هم بدتره، به خصوص بعد از اقتباسی ناموفق با شرکت جرمی آیرونز در سال 2000 دقیقاً با نام Dungeons & Dragons که به خاطر جلوه های ویژه رایانه ای مفتضحش شهره خاص و عامه. راجر ابرت فقید در مورد این فیلم به کنایه گفته:

تو این فیلم مثل این که بازی رو به دور انداختن و تنها از جعبه عکس گرفتن.

حالا بعد از سال ها نزاع و مشاجره قراره سال 2017 فیلم حماسی و پرهزینه دیگری با محوریت D&D به سینما بیاد. به نظر میاد موفقیت فیلم های “نگهبانان کهکشان” و وارکرفت (به ویژه در چین) روی این تصمیم تاثیرگذار بوده.

پوستر فیلم Dungeons & Dragons

پوستر فیلم Dungeons & Dragons

 

علی رغم مطالب گفته شده، در پشت صحنه سینما و تلویزیون، D&D تاثیر عمیقی بر صنعت سرگرمی گذاشته. وین دیزل – بازیگر مجموعه فیلم های سریع و خشن، ریدیک و تریپل اکس – در پیشگفتار خود بر کتاب “30 سال ماجراجویی : تجلیل از Dungeons & Dragons” این طور نوشته:

بازی D&D زمین تمرینِ تخیل ما بود و فرصتی بود برای یافتن هویت خودمون.

وین دیزل فاش کرد که در زمان فیلمبرداری “سرگذشت ریدیک” برای وقت کشی هم که شده با دیگر بازیگرانِ فیلم D&D بازی می کرده.

ویدیوی D&Diesel : وین دیزل در حال بازی D&D

ویدیوی D&Diesel : وین دیزل در حال بازی D&D

 

فهرست بازیکنان پیشین D&D که تا به کنون آشکار شده می تونه جالب باشه: جرج مارتین، خود آقای “بازی تاج و تخت” هنوز D&D بازی می کنه و جالب تر این که مخلوقات نوشته هاش در نسخه های جدید D&D مورد اقتباس قرار گرفتن. جان فاورو کارگردان فیلم مرد آهنی. مت گرینینگ تهیه کننده مجموعه های سیمپسون ها و فوتوراما. مایک مایرز بازیگر مجموعه فیلم های “آستین پاورز” و دوبلور شرِک. ایلان ماسک بنیانگذار شرکت پی پال. موبی خواننده. مریلین منسون خواننده و در نهایت رابین ویلیامز فقید بازیگر و کمدین.

اعضای گروه بیتلز در حال بازی D&D

اعضای گروه بیتلز در حال بازی D&D

 

در مجموعه Stranger Things هم D&D بیش از اشاره ای نوستالژیک به یک بازی قدیمی و کمابیش پایه و اساسِ طرح داستانی است. زمانی که مایک از دخترک مرموز می پرسه که دوست گمشدش ویل کجاست؟ دختر بدون این که حرفی بزنه صفحه D&D رو برعکس می کنه و فیگور ویل رو روی سطح سیاه رنگ می ذاره. این در حالی است که حضور یک هیولا – احتمالاً مشابه دموگورگون – از همون سکانس های ابتدایی به وضوح حس می شد.

تصویر دموگورگون در D&D نسخه 5

تصویر دموگورگون در D&D نسخه 5

 

تاثیر D&D رو می توان همه جا دید. برای مثال “بازی تاج و تخت” رو در نظر بگیرید: جرج مارتین به جای این که داستانی خطی با آغاز و پایانی مشخص رو ترسیم کنه، دنیایی آفریده با شخصیت هایی متعدد و متنوع و اجازه داده که داستان آرام آرام باز بشه. به عبارت دیگر جرج مارتین بیشتر از این که یک داستان سرا و قصه گو باشه، به یک Dungeon Master شباهت داره. قضیه فقط فانتزی بودن فضای داستانی نیست بلکه این فرم بسیار طولانی، سرشار از گره های داستانی و شخصیت محور که پتانسیل پایان باز رو هم داره، به نظر می رسه که در عصر طلایی معاصر تلویزیون جای خودش رو باز کرده. این جنس از داستان گویی بیش از این که درباره ی طرح داستانی باشه، درباره ی اشخاص و مکان هاست. شاید ازین پس واحد استاندارد تلویزیون نمی بایست قسمت و یا حتی فصل باشد، بلکه می بایست “کمپین” باشد.

مقاله ای که مطالعه کردید برگرفته بود از مقاله From Game of Thrones to Michael Gove – the legacy of Dungeons & Dragons که اول بار در روزنامه گاردین منتشر شد.

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. خیلی خوب بود. واقعا این بازیا همش خلاقیت رو بالا میبره، هم حسی که ایجاد میکنه یه جوریه درگیرش شی رهایی نداره. البته کلا بازی های خیلی بهتری از D&D هست ( کاملا متعصابانه و طرفدارانه بود این حرفم خود D&D بازی خوبیه ).

  2. بازتاب هامعرفی D&D و دانلود فایل‌‌های لازم برای شروع بازی | GamyBox

  3. Negar گفته؛
    02:02 1396/09/07

    سلام. این بازی رو از کجا میشه تهیه کرد؟ چند سال پیش دنبالش بودم ولی هیچ فروشگاهی نداشتن.

    • کامبیز سیروس بخت گفته؛
      21:57 1396/09/11

      سلام
      دقت کنید که برای بازی کردن دی اند دی صرفاً به یک سری قوانین اولیه و از اون مهمتر خلاقیت در داستانگویی نیاز دارید و تمام 🙂
      قواعد اولیه برای راوی و بازیکنان را میتوانید رایگان از سایت رسمی دانلود کنید:
      http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules

      مرحله بعدی به ماژول ادونچر یا به عبارت بهتر ماجرایی نیاز دارید که یا خودتان میتوانید بنویسید یا از ماجراهای آماده استفاده کنید.
      کافی است در گوگل جستجو کنید:
      https://www.google.com/search?q=d%26d+5th+edition+free+adventure+modules

      مثلاً این جستجو نتایج زیر را داشت:
      http://rpgknights.com/tomb-of-the-ghast-queen-a-free-dd-5e-adventure/
      یک ادونچر رایگان

      https://merricb.com/dungeons-dragons-5e-adventures-by-level/
      فهرستی از ادونچرها که برخی Pay What You Want هستند. به این معنی که میتوانید هزینه ای نپرداخته و رایگان بازی کنید.

      در نهایت تاکید میکنم که مهمترین مسئله در دی اند دی و دیگر بازی های نقش آفرینی خلاقیت است و به اندازه کافی منابع رایگان به زبان انگلیسی در اینترنت یافت میشود 🙂

  4. مهدی گفته؛
    16:28 1396/11/21

    سلام از بابت مقاله جالبتون ممنونم
    میخواستم بدونم شما و دوستانتون که d&d بازی میکنید چطوری قوانین و یاد گرفتید من منابع انگلیسی و pdfکتاباشو دارم اما نمی تونم ترجمش کنم اگه شما کتابی،ترجمه ای چیزی دارید میشه معرفی کنید یا برام بفرستید کپی چیزی،حاضرم خریداری کنم.

  5. علی گفته؛
    21:15 1397/09/12

    سلام میخواستم بدونم نقش تاس در این بازی چی هست یعنی مثلا وقتی شیش وجه داره چجوری معنا میشه من تو فیلم های بازی دیدم یکی میگه من باشمشیرم به غول حمله میکنم بعد یکی تاس میریزه یه نگاه به صفحه جلوش میکنه میگه اکی غول مرد
    همین تفسیر چه اصولی داره و از کجا میاد ممنون

    • امیر اردشیری گفته؛
      00:17 1397/09/16

      سلام. روند بازی‌های نقش آفرینی (تقریبا همه‌ی سیستم‌های کلاسیک مثل D&D) به این صورته: راوی یا DM یک صحنه (مثلا موقعیت پیش روی بازیکنان دیگه) را توصیف می‌کنه. حالا بازیکن‌ها (یک به یک یا همه با هم) تصمیم می‌گیرند که چه کاری انجام بدهند.
      اگر کاری که قصد دارند انجام بدهند ساده باشه (مثلا باز کردن یک پنجره یا روشن کردن یک شمع یا …) معمولا به صورت پیش فرض موفق خواهند بود و راوی نتیجه‌ی کار را توصیف و تشریح می‌کنه.
      حالا فرض کنید یک بازیکن تصمیم می‌گیره کاری انجام بده که احتمال شکست در انجام اون وجود داره (مثلا حمله کردن به غول با شمشیر خودش)، در این صورت بازیکن یا راوی مهارتی که باید برای انجام اون کار استفاده بشه (مثلا قدرت فرد برای حمله با شمشیر، یا چالاکی برای در رفتن از یک تله‌ی خطرناک، یا دانش تاریخی برای سر درآوردن از یک دیوارنبشته‌ی باستانی) را تعیین می‌کنند. و راوی درجه‌ی مشخصی را برای سختی اون کار به صورت یک عدد پیش خودش در نظر می‌گیره (مثلا 8 برای یک کار خیلی ساده، 15 برای یک کار سخت، و 20 برای یک کار تقریبا محال).
      حالا بازیکن بسته به کاری که می‌خواهد انجام بدهد و قوانین بازی یک تاس را می‌ریزه (تکلیف نتیجه‌ی بیشتر کارها در سیستم D&D با ریختن تاس بیست وجهی مشخص می‌شه‎‌) و سپس عدد تاس را با عدد توانایی شخصیت اش در انجام اون کار (Ability modifier) جمع می‌کنه. در نهایت راوی عدد مجموع را با عددی که برای سختی اون کار در نظر گرفته بود مقایسه می‌کنه. اگر جمع تاس و modifier از عدد سختی اون کار بیشتر بود، بازیکن در انجام اون کار موفق بوده و اگر کمتر بود، بازیکن در انجام اون کار شکست خورده.
      در هر دو حالت راوی نتیجه‌ی تلاش بازیکن را برای گروه توصیف می‌کنه. و در نتیجه همه بازیکن‌ها از موقعیت و وضعیت جدیدشون آگاه می‌شن، و این چرخه مجددا تکرار می‌شه.

      • امیر اردشیری گفته؛
        00:28 1397/09/16

        پس تاس برای ساختن یک عدد تصادفی و اضافه کردن احتمال شکست و یا موفقیت به نتایج تصمیمات بازیکنان استفاده می شه.
        و تفسیرش توسط راوی و بر اساس قوانین بازی، سختی کاری که قراره انجام بشه، عدد تاس، و توانایی شخصیت بازیکن در انجام آن کار به خصوص صورت می‌گیره.

  6. مهدی گفته؛
    21:05 1398/04/18

    سلام
    من قوانین پایه DnD_BasicRules_2018 رو ترجمه کردم که حدود 180 صفحه بود و ترجمه آن حدودا 396 صفحه شده البته خودم ترجمه نکردم و یک شرکت برایم این کار را انجام داد
    اگر بخواهم آن را به صورت روانتر ویراستاری کنم و ایرادهایش را برطرف کنم برای شما امکان دارد ؟ سپس روی فروش یا رایگان ارائه دادن آن کمک کنید ترجیحا هزینه ترجمه جبران شود بهتر است
    البته شاید همین شرایط که دارد نیز خوب باشد
    نمونه :
    فصل 1 : گام به گامِ شخصیت ها
    گام اول شما در بازی ماجراجویانه ی سیاه چال و اژدها ) Dungeons & Dragons ( این است که شما تصور کنید در چه نقشی
    میخواهید ظاهر شوید و شخصیت خود را خلق کنید . شخصیت شما ترکیبی از آمار بازی 51 ،بازی نقش آفرینی قلاب ها 52 و تصور
    شما است . شما یک مسابقه )مثلا نژاد انسانها یا هابیت ها( و یک کلاس )کلاس مبارز 53 یا کلاس جادوگری 54 ( را انتخاب میکنید
    شما همچنین هویت ، ظاهر و پس زمینه یا سابقه ی 55 شخصیتِ خود را خلق میکنید . بعد از تکمیل این فرایند ، شخصیت شما در
    بازی ظاهر میشود ، و آواتار 56 )یعنی شخصیت قابل بازی که ویزگیهای جسمی و قابلیتهایش را خودتان انتخاب کرده اید (شما در
    دنیای سیاهچال و اژدها شکل میگیرد .
    قبل از اینکه به مرحله 1 بروید ، در مورد نوع ماجراجویی که میخواهید در آن نقش بازی کنید فکر کنید . شما میتوانید یک مبارز
    واقعی ، یک یاغی سرکش ، یک جادوگر فانتزی ) cleric ( و یا یک جادوگر افسونگر باشید ،و یا ممکن است شما بیشتر علاقمند
    باشید که یک شخصیت غیر متعارف داشته باشید ، مانند یک سرکش تنومند که دوست دارد مبارزه تن به تن داشته باشد ، و یا
    یک تیر انداز ماهر که دشمنان را از راه دور هدف قرار میدهد . ایا شما داستان تخیلی با وجود شخصیتهایی مانند الف ها ) elves )
    و یا کوتوله ها ) Dwarf ( را دوست دارید ؟ سعی کنید یکی از آن شخصیتها را ایجاد کنید . آیا تمایل دارید شخصیت شما در
    جدول ماجراجویان گردن کلفت قرار گیرد ؟کلاس مبارز را در نظر بگیرید . اگر نمیدانید از کجا باید شروع کنید ، نگاهی به تصاویر
    ارایه شده در این کتاب بیاندازید تا ببینید چه چیزی واقعا توجه شما را جلب میکند
    زمانیکه شما به یک شخصیت فکر میکنید ، این گام ها را بترتیب دنبال کنید ، تصمیم بگیرید شخصیتی را منعکس کنید که
    میخواهید تصور کنید . تصور شما از شخصیتی که انتخاب کرده اید میتواند با هر انتخابی که انجام میدهید دگرگون میشود . انچه
    در اینجا حایز اهمیت است این است که شما با شخصیتی به جدول بر میگردید که در آن شخصیت هیجان زده میشوید .
    در طول این فصل ، ما اصطلاح برگه شخصیت 57 انتخاب میکنیم تا نشان دهیم شما از چه چیزهایی برای نشان دادن شخصیت خود
    استفاده کرده اید که میتواند یک برگه شخصیت رسمی باشد )مانند انچه که در پایان این قوانین وجود دارد( ، برخی از انواع برگه
    شخصیت وجود دارد که دیجیتالی است و یا تکه ایی از یک کاغذ و یا دفترچه که همه چیز در آن ثبت شده است . برگه شخصیت
    رسمی D&D مکان خوبی برای شروع است تا زمانیکه بدانید شما به چه اطلاعاتی نیاز دارید و چگونه در طول بازی باید از آنها
    استفاده کنید

لینک کوتاه