اتاق جنگ

دستاورد زندگی حرفه‌ای «لری هریس»، طراح بازی Axis & Allies، در کیک استارتر

سی و شش سال پیش، «لری هریس» بازی رومیزی‌ای طراحی کرد با نام متحدین و متفقین (Axis & Allies)، که هنوز پس از گذشت بیش از سه دهه از عمر آن، یکی از محبوب‌ترین بازی‌های جنگی با موضوع «جنگ جهانی دوم» به شمار می‌آید. حالا «هریس» – که چند ماه دیگر پا به سن هفتاد سالگی خواهد گذاشت – پس از انتشار بیش از دویست بردگیم، با بازی رومیزی «اتاق جنگ» (War Room) بازگشته است. بازی‌ای با موضوع جنگ جهانی دوم که در آن، باری دیگر متحدین و متفقین در برابر هم صف آرایی خواهند کرد. بازی‌ای که هریس، چهار سال اخیر را صرف طراحی آن کرده، و دستاورد زندگی حرفه‌ای خودش می‌داند.

نقشه بازی اتاق جنگ

نقشه بازی «اتاق جنگ» دایره‌ای شکل و به قطر یک متر است و تعداد اجزای مختلف بازی از هزار قطعه عبور کرده است!

 

در ادامه، برای این که با حال و هوای بازی «اتاق جنگ» بیشتر آشنا شوید، هفت فازِ یک راند (دور) از بازی را به اختصار شرح می‌دهیم:

فاز اول: اقتصاد

در ابتدای هر راند هر کدام از بازیکنان، با توجه به سرزمین‌هایی که تحت سلطه دارند، منابع دریافت می‌کنند. منابع بازی شامل نفت، آهن و OSR (مخفف Other Strategic Resources؛ به معنای منابع استراتژیک دیگر) می‌باشد.

 

فاز دوم: برنامه‌ریزی استراتژیک

هر کدام از دو جبهه متخاصم متحدین (آلمان، ایتالیا و ژاپن) و متفقین (انگلستان، آمریکا و شوروی)، جداگانه با هم مشورت کرده، و حرکت نیروهای نظامی خود را برنامه‌ریزی می‌کنند و مخفیانه بر روی کاغذ می‌نویسند. حال برای این که مشخص شود در این راند کدام بازیکن زودتر شروع می‌کند، مزایده‌ای برگزار می‌شود و هر بازیکنی که نفت بیشتری هزینه کند، راند را زودتر شروع خواهد کرد.

 

فاز سوم: جابجایی نیروهای نظامی

تحرکات برنامه‌ریزی شده در مرحله قبل، در این مرحله انجام شده و مناطق درگیری نظامی مشخص می‌شوند. در پایان این مرحله و پس از انجام تمام حرکت‌ها، هواپیماهای ناونشین، به ترتیب نوبت بازیکنان، از روی ناوها بلند خواهند شد.

 

فاز چهارم: عملیات نظامی

در هر منطقه که درگیری نظامی رخ داده باشد، دو طرف نیروهای خود را به صفحه ویژه جنگ منتقل خواهند کرد. بازیکنان تصمیم خواهد گرفت که کدام یک از نیروهای آنها در حالت تهاجمی و کدام یک در حالت تدافعی قرار خواهند گرفت. حالا بازیکنان تاس‌های دوازده وجهی ویژه بازی را خواهند ریخت. هر نوع نیرو، رنگی خاص خود را دارد و در صورتی که تاس رقیب به آن رنگ بیاید، شلیک حریف به آن نیرو اصابت کرده است.

در صورتی که در پایان درگیری، هر کدام از طرفین سرزمینی از دست بدهند، یا تلفات سنگینی داشته باشند، ژتون «استرس» خواهند گرفت. در عین حال، بازیکن پیروز ممکن است ژتون «مدال» بدست بیاورد که در ادامه بازی می‌تواند تاثیر ژتون استرس را خنثی کند.

بمباران استراتژیک برای از کار انداختن زیرساخت‌های حریف هم در همین مرحله انجام می‌شود.

 

فاز پنجم: اعزام نیروهای تازه نفس

هواپیماهای برخاسته، بر روی ناو یا در خاک کشورهای دوست می‌نشینند. حالا بازیکنان می‌توانند به نیروهای جدید که در راند قبل ساخته بوده‌اند، در مراکز صنعتی خود دسترسی داشته باشند.

 

فاز ششم: روحیه ملی

با قیاس ژتون‌های استرس و مدال، وضعیت روحی هر ملت مشخص می‌شود. اگر میزان استرس در یک کشور از آستانه گذشته باشد، نشانگر آن کشور در چرخه «وضعیت» حرکت می‌کند. هر حرکت بر روی این چرخه، جریمه‌های جدیدی برای بازیکن در پی خواهد داشت.

 

فاز هفتم: تولید

سه منبعی که پیش از این نام بردیم، آهن، نفت و OSR، در این مرحله بدست خواهند آمد. بازیکنان برای دسترسی به منابع بیشتر، می‌توانند با کشورهای بی‌طرف هم معامله کنند. برای تولید هر نوع نیروی نظامی به تعدادی خاص از یک، دو یا هر سه منبع نیاز است. نیروهای ساخته شده در این مرحله، در فاز پنجم راند بعد در اختیار بازیکن قرار خواهند گرفت.

در پایان هر راند شرایط پیروزی بررسی خواهد شد. بازی چهار سناریوی مختلف با شرایط پیروزی متفاوت داشته، ولی معمولاً اگر پایتخت دو کشور از یک جبهه به دست جبهه متخاصم بیفتد، بازی به پایان رسیده است.

 

بازی «اتاق جنگ» بردگیمی است برای 2 الی 6 نفر، و زمان بازی هم 2 الی 6 ساعت است. در زمان نوشتن این خبر، کمپین بازی در سایت کیک استارتر راه‌اندازی شده (پیوند)، و در حالی که هنوز 26 روز از مهلت کمپین باقی است، بازی نزدیک به دو برابر سرمایه اولیه مور نظر خود را جمع‌آوری کرده است. بازی «اتاق جنگ» دسامبر سال 2018 به دست حامیان خود خواهد رسید.