رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ترکیبی از کشتی جنگی و فکربکر

قبل این که لب تر کنی، من ذهنت رو خوندم!

اگه بخایم بازی Telepathy: Magic Minds رو در یک جمله خلاصه کنیم، میشه همین جمله‌ که خوندید. و همین الان بگم، درسته که قراره در این بازی «ذهن خوانی» کنیم ولی، همش با منطق و استنتاج سر و کار داریم ، نه ادراک فراحسی یا چیزی تو این مایه‌ها. برای این که ببینیم بازی چطوری انجام میشه باید یه نگاه به صفحه بازی بندازیم:

telepathy-magic-minds-board

 

صفحه بازی در نگاه اول خیلی شلوغ به نظر میرسه ولی خود بازی خیلی ساده است. همون طور که در تصویر می‌بینید، تو بازی 9 شکل مختلف و 9 رنگ متفاوت داریم. در ابتدای بازی هر یک از دو نفر (یا دو تیم) یکی از خانه‌ها رو به دلخواه انتخاب می‌کنه و روی یک کاغذ – بدون این که فرد یا تیم دیگه ببینه – می‌نویسه. برای مثال: ردیف C ستون 15، گربه نارنجی.

حالا  هر یک از دو طرف به نوبت درباره‌ی انتخاب دیگری حدس می‌زنه. اگر حدس زده شده در هر یکی از چهار مورد (ردیف، ستون، شکل یا رنگ) درست باشه، طرف مقابل باید جواب بده «آره». اگه در همه چهار مورد اشتباهه، طرف مقابل جواب «نه» میده. برای مثال اگر در انتخاب گفته شده، تیم مقابل حدس بزنه: ردیف B ستون 14، گربه سیاه. از اون جایی که شکل گربه رو درست حدس زده، جواب آره می‌شنوه. دقت کنید که کسی که حدس زده نمی‌دونه کدوم بخش از حدسش درسته؟ آیا ردیف درسته یا ستون؟ یا شکل؟ یا رنگ؟

این کار نوبتی انقدر ادامه پیدا می‌کنه تا یکی از دو طرف به این نتیجه برسه که جواب نهایی (خانه انتخاب شده‌ی طرف مقابل) رو می‌دونه. روند بازی قطع میشه، اگه درست حدس زده باشه برنده بازی میشه و در غیر این صورت اگه حدسش اشتباه باشه، طرف مقابل برنده میشه.

telepathy-magic-minds-components

اجزای بازی: ماژیک‌ها برای اینه که دور خانه‌هایی که جواب «آری» شنیدید، خط بکشید.
و در عین حال روی سطر و ستون‌هایی هم که جواب «نه» شنیدید خط بکشید.

 

ارزش این بازی زمانی معلوم میشه که بدونیم، تعداد بازی‌های این سبک که تنها از منطق و استنتاج استفاده می‌کنن و برای دو نفر یا دو تیم طراحی شدن (مثل بازی فکربکر)، خیلی کمه. بعد از سال‌ها دیگه کمابیش همه می‌دونن که بازی فکربکر (با نام اصلی Mastermind) یه بازی در اصطلاح حل شده است. به این معنی که روش مشخصی هست که بازیکنی که قراره حدس بزنه، همیشه برنده باشه. حالا یه بازی داریم که هم سریع میشه یاد گرفت، هم سریع میشه حداکثر در 20 دقیقه بازی کرد و هم این که بسیار عمیق هست و به طرز خوشایندی مخ سوزان!

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

    لینک کوتاه