بر شانه‌ی غول‌ها – قسمت دوم

ده بازی محبوب ۲۰۱۷ که بر اساس بازی‌های قدیمی طراحی شده‌اند

در حال حاضر که وارد سال ۲۰۱۸ شده‌ایم، تجدید حیات بازی‌های رومیزی – که نزدیک به دو دهه است که با عناوین محبوبی مثل Ticket to Ride و Settlers of Catan شروع شده – انقدری پیشرفت داشته که دیگر شاید نیازی نباشد که برای همه توضیح بدهیم که هر سن و علاقه و سطح مهارتی که دارند، یک بردگیم یا بازی کارتی یا تاسی چیزی آن بیرون انتظارشان را می‌کشد. این صنعت در حالی ۲۸٪ در آمریکای شمالی رشد داشته که دیگر در تمام دنیا به عنوان یک صنعت پولساز شناخته می‌شود. بخشی از موفقیت این سرگرمی نوعی پاسخ به استفاده‌ی روزافزون از امکانات آنلاین است و بخشی دیگر هم به لذت گذراندن زمان با دوستان و غرق شدن در تجربه‌ای منحصر بفرد بر می‌گردد.

اما حتی الان و در سال ۲۰۱۸ نیز بسیاری از بازی‌های موفق روز دنیا، با ایستادن بر دوش غول‌های کلاسیک این حوزه است که به معروفیت و موفقیت بالا دست پیدا می‌کنند. فهرستی که در ادامه معرفی می‌کنم شامل بازی‌های موفق سال ۲۰۱۷ می‌شود که با وام‌گیری از بازی‌ها، مکانیزم‌ها و سرگرمی‌های قدیمی‌تر به محبوبیت رسیده‌اند. قسمت اول این فهرست را اینجا بخوانید.

 

Werewords

بر اساس:‌ بیست سوالی

این بازی ساده و مخصوص مهمانی را می‌توان حاصل ازدواج خجسته و مبارک بازی قدیمی بیست سوالی، با بازی بسیار محبوب گرگینه (یا همان مافیا) دانست. در این بازی بازیکنان باید در زمان مشخصی با پرسیدن سوالاتی، پاسخ بیست سوالی را پیدا کنند در حالیکه غیر از خدای بازی، یکی دیگر از بازیکنان با نقش پیشگو هم آن کلمه را می‌داند و تلاش می‌کند تا به شکل ظریف و غیر تابلویی دیگران را راهنمایی کند، در عین حال باید مواظب باشد تا هویتش توسط گرگینه‌ها لو نرود. این بازی جذاب (که شباهت گیم‌پلی آن با بازی ژاپنی خودی یا Insider هم کمی مساله‌ساز شده بود) یک اپلیکیشن روی گوشی همراه هم دارد که هزاران کلمه را به کلمات داخل جعبه‌ی بازی اضافه می‌کند.

Beasts of Balance

بر اساس:‌ جنگا

این بازی که یکی از بازی‌های چشمگیر سال گذشته بود، یک بازی هیبریدی است که می‌توان آنرا نقطه‌ی همجوشی جنگا و واقعیت افزوده دانست. در این بازی بازیکنان تلاش می‌کنند تا با چیدن حیوانات و قطعات مختلف روی هم، در عین حفظ تعادل قطعات، تعادل قدرتی بین حیوانات دریا، خشکی و آسمان را نیز حفظ کنند. بازی Beasts of Balance ، موفق شده تا با استفاده از ترکیب تکنولوژی و اسباب‌بازی و قصه‌گویی، تجربه‌ای منحصر بفرد را برای بازیکنان ایجاد کند.

Dragon Castle

بر اساس:‌ ماژونگ

قلعه‌ی اژدها، که یک بازی چشم‌نواز و بسیار فکری است، نسخه‌ی مدرنی از بازی قدیمی چینی ماژونگ حساب می‌شود. کامبیز در مورد این بازی قبلا اینجا توضیح داده. در این بازی بازیکنان در نوبتشان از قلعه اصلی  – ملقب به قلعه اژدها – دو کاشی یکسان برداشته و به قلمروشان اضافه می‌کنند. در طی بازی، و با تکمیل‌تر شدن قلعه، بازیکنان می‌توانند با استفاده از قدرت‌هایی که کارت‌ها به آنها می‌دهد، سرعت پیشرفت خود در بازی را افزایش دهند. قلعه‌ی اژدها نمونه‌ی یک بازی موفق است که بر اساس یک بازی سنتی که حداقل ۱۵۰ سال از عمرش می‌گذرد طراحی و تولید شده.

Rising 5

بر اساس:‌ فکر بکر

فکر بکر یکی از اولین تجارب بردگیمی من در کودکی بود. در مورد این بازی هم کامبیز با هیجان زیادی قبلا اینجا توضیح داده (این بازی‌های زیرخاکی تخصص خودش است). حالا تصور کنید طراحان این بازی جدید، بازی فکر بکر را از آن حالت حوصله‌سربر و بی‌روح تبدیل کرده‌اند به یک بازی که در آن روی برد حرکت می‌کنید، تاس می‌ریزید، انرژی بدست می‌آورید، هیولا می‌کشید، و در کنارش هم حالا یک کشف رمزی می‌کنید!

7th Continent

بر اساس:‌ بازیکتاب

در اواخر دهه‌ی هفتاد میلادی نوعی سرگرمی در دنیا طرفدار پیدا کرد تحت عنوان بازیکتاب! بازیکتاب‌ها در واقع کتاب‌هایی هستند که خواننده را در جایگاه تصمیم‌گیرنده‌ی اتفاق‌های داستان قرار می‌دهند و انتخاب مسیرها، حوادث و پایان داستان را به او می‌سپارند. این شکل کتاب‌ها چند سالی است که در ایران هم رواج پیدا کرده است. بازی ماجرایی قاره‌ی هفتم نیز با بهره‌گیری از همین شکل سرگرمی طراحی شده‌است؛ بازیکنان با جستجو در یک جزیره‌ی اسرارآمیز و با به دست آوردن و جمع‌آوری آیتم‌ها و سلاح‌ها، روبرو شدن با انواع جانوران دوست و دشمن، و به انجام رساندن ماموریت‌ها، تلاش می‌کنند تا عطش جستجوگری خود را برطرف کنند. این بازی را مانند یک کتاب بی‌پایان می‌توان تا زمان دلخواه ادامه داد، و با استفاده از سیستم ذخیره‌ی بازی، ادامه‌ی آنرا به زمانی دیگر موکول کرد.