رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بعد از هارت استون سراغ چه بازی‌هایی برویم؟

مقدمه

آوریل امسال که بلیزارد – شرکت تولید کننده هارت استون – اعلام کرد که تعداد کاربران ثبت نامیِ بازی به 50 میلیون نفر رسیده، حجت بر همگان تمام شد که بازی‌های سبک Collectible Card Game – به اختصار CCG – پدیده‌ای است جهانی. یعنی پدیده‌ای مشابه بازی‌های سبک موبا (Multiplayer online battle arena) همچون دوتا 2 (DOTA 2) و League of Legends. حالا اولین سوال اینه که CCG دقیقاً چیه، چه خصوصیاتی داره و با دیگر بازی‌های کارتی موجود چه فرقایی داره؟

در بازی‌های CCG هر بازیکن با دسته کارت مخصوص خودش بازی می‌کنه، چه این کارت‌ها رو به صورت بسته‌ای خریده یا با بازیکنای دیگه تاخت زده باشه. معمولاً وقتی شروع به بازی می‌کنید، یه دسته کارت اولیه دارید به نام Starter Deck. در ادامه با خرید بسته کارت‌هایی موسوم به Booster Pack می‌تونید کارت‌های خودتون رو جایگزین کنید. این که توی هر کدوم از این بسته‌ها چه کارت‌هایی وجود داره نه تنها کاملاً تصادفیه بلکه برخی از این کارت‌ها کمیاب‌تر از دیگر کارت‌ها و در نتیجه قوی‌تر هستن.

Fighter

آرت ورک کارت Fighter در بازی ایرانیِ آشوب: آخرین برگ

از اون جایی که تعداد بازی‌های سبک CCG در سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته و از پوکمون و یو گی او گرفته تا جنگ ستارگان و پیشتازان فضا (Star Trek) نسخه CCG خودشون رو دارن و با توجه به رویکرد ما در سایت رومیز، در این مقاله بازی‌هایی رو معرفی می‌کنیم که:

الف) چند سکویی (mutli-platform) باشن یا به عبارت دیگه حداقل روی هر دو سیستم عامل‌ اندروید و آی او اس قابل اجرا باشن.

ب) پیش از این که نسخه دیجیتال این بازی‌ها به بازار بیان، نسخه فیزیکی یا آنالوگ اونا وجود داشته.

 

Magic 2015 – Duels of the Planeswalkers

logo-magic-2015-duels-of-the-planeswalkers-review

بازی مجیک با نام کامل Magic: The Gathering در واقع اولین بازی است که سبک CCG رو در سال 1993 به وجود آورد و با این که بیش از دو دهه از عمر این بازی می‌گذره، همچنان طرفداران خودش رو داره. در سال 2015 اعلام شد که تعداد بازیکنان مجیک بالغ بر 20 میلیون نفر هستش. شما در مجیک نقش جادوگری رو بازی می‌کنید که می‌بایست با استفاده از کارت‌های خودتون بازیکن/جادوگر دیگر رو در نبرد شکست بدید. هر کدوم از کارت‌ها جادو، عتیقه (artifact) و یا مخلوقاتی هستن که در طول بازی توسط شما فراخوانی شده و در نبرد به شما کمک می‌کنن. تا اینجاش مجیک بسیار شبیه به هارت استون هستش ولی این تنها ظاهر قضیه است و مجیک قوانین، پیچیدگی و عمق بیشتری نسبت به هارت استون داره. برای مثال در مجیک بر خلاف هارت استون کارت‌ها به سادگی نابود نمی‌شن، بلکه به مکانی با نام مقبره (Graveyard) می‌رن و بعداً ممکنه به بازی برگردن. یا این که در مجیک بر خلاف هارت استون تنها یک نوع “مانا” نداریم بلکه 5 نوع مانا مختلف داریم به نام سرزمین (Land) که خودشون کارت هستن و می‌بایست این کارت‌ها کشیده شده و به بازی اضافه بشن تا شما بتونید انواع کارت‌های دیگه رو در اصطلاح فرابخوانید (Summon)…

خلاصه این که اگه هارت استون رو دوست دارید ولی در عین حال ترجیح می‌دادید که بازی تنوع بیشتری داشته باشه، چه از جهت تعداد کارت‌ها و چه از جهت تنوع استراتژی‌ها و  تاکتیک‌ها، پیشنهاد می‌کنم بازی مجیک رو حتماً امتحان کنید:

نسخه اندروید بازی در Google Play

نسخه آی‌پد بازی در iTunes

نسخه ویندوز بازی در Steam

نمایی از بازی Magic 2015

نمایی از بازی Magic 2015

 

Summoner Wars

summoner-wars-master-set

موضوع و هدف بازی Summoner Wars شبیه به هارت استون و مجیک هستش ولی مکانیسم‌های بازی تفاوت‌های زیادی با دو بازی گفته شده داره. برای شروع شما کارت‌های خودتون رو روی یک صفحه‌ی شطرنجی 6X8 قرار می‌دید و در طول بازی کارت‌ها رو می‌تونید روی خانه‌ها حرکت بدید و در موقعیت‌های استراتژیک مورد نظرتون بذارید. بسته به این که چه نوع موجوداتی رو انتخاب می‌کنید سبک بازی شما از حریفتون مجزا می‌شه. آیا اِلف‌ها (Elf) رو انتخاب می‌کنید که در جنگ‌های راه دور (با تیر و کمان) متبحر هستن یا سراغ گابلین‌ها (Goblin) می‌روید که با این که ضعیف هستن، به دلیل هزینه کم در فراخوانی، می‌تونن سریع با تعداد زیاد به قلب حریف بزنن و یا شاید اُرک‌ها (Orc) رو برمی‌دارید که دست بالا رو در جنگ‌های تن به تن دارن… در نهایت هر کدوم از دسته موجودات افسانه‌ای گفته شده رو انتخاب کنید این تاس هستش که در نبرد‌ها نتیجه رو مشخص می‌کنه.

Summoner Wars از اون دسته بازی‌هایی هستش که باید وقت بذارین تا بتونید بهش مسلط بشید و با این که راهنمای بازی (Tutorial) هر آن چیزی که باید بدونید رو بهتون آموزش می‌ده، همچنان چند دست اول بازیتون رو به هوش مصنوعی خواهید باخت تا کم کم با استراتژی‌ها آشنا بشید. خلاصه اگه گیمری هستید که بازی‌های مهارتی و استراتژیک رو می‌پسندید و با صرف زمان برای یادگیری بازی مشکلی ندارید، پیشنهاد می‌کنم Summoner Wars رو حتماً امتحان کنید.

نسخه اندروید بازی در Google Play

نسخه آی‌پد بازی در iTunes

نمایی از بازی Summoner Wars

نمایی از بازی Summoner Wars

 

بازی‌های سبک Deck Building

مکانیسم اصلی بازی‌های این دسته – همون طور که از نامش برمیاد – ساختن دسته کارت‌های ویژه خودتون هستش. مسلماً الان براتون سوال شده که طبق تعریف همین مکانیسم در بازی‌های CCG هم وجود داره، پس چه فرقی دارن؟ فرق اصلی این دو دسته بازی در اینه که در بازی‌های سبک deck-building برخلاف CCG شما با یه دسته کارت کمابیش یکسان بازی رو شروع می‌کنید و در طول بازی هستش که با خرید کارت‌های جدید از منبعی مشترک با دیگر بازیکنان، دسته کارت‌های خودتون رو قدرتمندتر می‌کنید. از طرفی می‌تونید بر اساس کارت‌هایی که حریفتون می‌خره و با قدرت بازی‌خوانی خودتون، استراتژی مورد نظرش رو تشخیص داده و خنثی کنید. اولین بازی که نام این سبک رو در سال 2005 بر سر زبان‌ها انداخت Dominion نام داشت.

باکس کاور بازی Dominion

باکس کاور بازی Dominion

بازی‌هایی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد به نسبت هارت استون، مجیک و Summoner Wars بازی‌های تاکتیکی تری هستن. به این معنی که به جای این‌که استراتژی درازمدتی در طول بازی داشته باشید، تصمیمات بیشتر بر اساس وضع موجود بازی گرفته می‌شه (وضع موجود به طور خلاصه یعنی کارت‌های قابل خرید و کارت‌هایی که پیش از این شما و حریفتون خریدید). به همین دلیل یادگیری این بازی‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده در اونا زمان کمتری از شما خواهد گرفت.

 

Ascension: Deckbuilding Game

ascension

برخلاف بازی‌هایی که تا این جا بررسی کردیم هدف شما در این بازی نابود کردن طرف مقابل نیست، بلکه برنده بازی کسیه که در انتهای بازی امتیازات (Victory Point) بیشتری بدست آورده باشه. شما در این بازی دو سری کارت دارید: یکی کارت‌های Rune که در واقع پول بازی هستن و با استفاده از اونا می‌تونید کارت‌های قدرت (Power) خریداری کنید. کارت‌های قدرت به نوبه خودشون به شما این امکان رو می‌دن که کارت‌های هیولا (Monster) رو مغلوب کنید و به ازای هر یک از هیولاهایی که شکست می‌دید یک یا چند امتیاز بگیرید. به همین سادگی! در عین حال کارت‌هایی هستن با نام Construct که وقتی بازی می‌کنید، از اون پس قابلیت‌ جدیدی رو به شما اضافه می‌کنن و تا زمانی که کارت توسط حریف نابود نشده، این قابلیت به همراه شما خواهد بود. Ascension از اون دست بازی‌هایی هستش که شما همواره در طول بازی به دنبال کمبو زدن با استفاده از کارت‌های تو دستتون و کارت‌های Construct هستین.

نسخه اندروید بازی در Google Play

نسخه آی‌پد بازی در iTunes

نسخه ویندوز بازی در Steam

نمایی از بازی Ascension

نمایی از بازی Ascension

 

Star Realms

star-realms

اگه بخوام در یک جمله بازی Star Realms رو خلاصه کنم می‌شه : بازی Ascension که به جای این که در دنیای فانتزی باشه در فضا اتفاق می‌افته و مهم‌تر از اون PvP یا Player versus Player داره (همون نابود کردن حریف در بازی هارت استون و مجیک). دلیل این که این دو بازی انقدر شباهت دارن هم ساده است، هر دوی این بازی‌ها طراحانی یکسان دارن و شاید براتون جالب باشه بدونید که طراحان این دو بازی از قهرمانان پیشین مسابقات بازی Magic: The Gathering هستن.

کارت‌های بازی در 4 گروه مختلف دسته‌بندی شدن و هر کدوم 2 قابلیت دارن که قابلیت دوم تنها در صورتی فعال می‌شه که در همون نوبت کارت دیگری از همون گروه بازی کرده باشید(باز هم کمبو). دیگه این که کارت‌هایی در بازی هستن با عنوان Outpost که همون کارِ کارت‌های Taunt در بازی هارت استون رو انجام می‌دن یعنی سپرهای دفاعی هستن که حریف قبل از این که بخواد به شما ضربه بزنه اول می‌بایست اونا رو نابود کنه. و البته که کارت‌های Healer هم برای جبران خسارت در بازی وجود دارن.

خلاصه این که Star Realms یکی از سریع‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های موجود در سبک deck-building هستش که همین حالا می‌تونید دانلود کرده، به سرعت یاد گرفته، بازی کنید و لذت ببرید.

نسخه اندروید بازی در Google Play

نسخه آی‌پد بازی در iTunes

نسخه ویندوز و مک بازی در Steam

 

machine-cult-cards

برخی از کارت‌های گروه Machine Cult

 

در پایان باید بگم که در این مقاله تنها به معرفی بازی‌های رقابتی پرداختیم ولی در سبک deck-building بازی های کوآپ (Co-op) یا همکاری هم وجود دارن که در مقاله دیگری به آن‌ها هم خواهیم پرداخت.

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. Siavash گفته؛
    13:32 1395/06/31

    داشتم هارث استون بازی می کردم که مسیج این لینک تو تلگرام اومد واسم .
    مرسی , جالب بود

    • کامبیز سیروس بخت گفته؛
      14:56 1395/06/31

      ممنون از شما
      امیدوارم بازی های معرفی شده رو هم بازی کنید و لذت ببرید 🙂

  2. بازتاب هارومیز – کارتی مثل “هارت استون” ولی کوآپ

  3. بازتاب هارومیز – وقتی از Deck-building حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟!

  4. امیرمحمد گفته؛
    20:50 1397/06/30

    سلام.وقتتون بخیر.
    احیانا نمیدونین چطور میشه نسخه فیزیکی magic رو از داخل کشور تهیه کرد؟

لینک کوتاه