رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

قلمروی جادو - ترکیبی از نقش آفرینی و بازی فکری

صحنه ی ویرانه های یک امپراتوری مقتدر، که حالا علاوه بر مردمان بومی، هیولاها هم در آن پراکنده شده اند و بقایای باشکوه یک تمدن جادویی در جای جایِ آن دیده می شود. به این صحنه ماجراجویانی وارد می شوند، در پی شهرت و ثروت. شمشیرزن، دورف، جادوگر و ساحر، انسان و غیرانسان به دنبال غارت ثروت افسانه ای این تمدن از دست رفته هستند. حال شما می توانید نقش یکی از این ماجراجویان را برعهده گرفته و به قلمروی ناشناخته ی سحر، هیولا، نبرد و گنج گام بگذارید.

در سال 1979 – 5 سال پس از انتشار D&D/Dungeons and Dragons – شرکت Avalon Hill(ناشر بازی ریسک) بازی Magic Realm با طراحی ریچارد هَمبلِن رو منتشر کرد. Magic Realm اولین بردگیمی بود که سعی می کرد عناصر بازی های نقش آفرینی رو وارد دنیای بازی های فکری کند. به نام D&D به عنوان اولین بازی نقش آفرینی اشاره شد، به این دلیل که در آن زمان دو شرکت Avalon Hill و TSR ناشر D&D دو بازیگر مهم بازار بردگیم و بازی های فکری بودند و بسیاری Magic Realm رو پاسخ Avalon Hill به موفقیت روزافزون D&D می دونن با این تفاوت که در MR برخلاف D&D نیازی به GM یا Game Master نیست.

Magic Realm Box Cover
جادوگر تصویر شده بر روی باکس کاور بازی به طرز عجیبی به سارومان با نقش آفرینی کریستوفرلی در اقتباس سینمایی ارباب حلقه ها  شباهت داره

 

شما در این بازی نقش یکی از 16 شخصیت موجود رو بازی کرده و  جالب این که شرایط بردِ شخصیت انتخاب شده رو هر کسی خودش تعیین می کنه: یافتن گنجینه های مدفون شده، یادگیری افسون و جادو، کسب شهرت و  یا ترکیبی از این ها. می تونید به تنهایی بازی کنید و یا اگر می تونید 16 نفر از دوستان تون رو یکجا جمع کنید و در عین حال یک آخر هفته رو کلا به بازی بگذرونید… خوب 16 نفره بازی کنید! البته معمولاً پیشنهاد می شه بازی رو 3 الی 4 نفره انجام داد.

berserker

شخصیت جنگجوی شوریده سر یا Berserker

 

نقشه بازی ماژولار هستش و با کاشی(Tile) های شش ضلعی که دوطرفه هستن ساخته می شه. مکان های مختلفی مثل مهمانخانه، قلعه گمشده و شهر گمشده هم هر بار اتفاقی روی یکی از این کاشی ها قرار می گیرند. ماژولار بودن نقشه و تغییر جای مکان های مختلف باعث می شه که بازی قابل پیش بینی نباشه.

Magic Realm Modular Map

یک روز عادی در قلمروی جادویی

 

MR علاوه بر این که اولین بردگیمی هستش که خصوصیات بازی های نقش آفرینی رو داره، به دو دلیل دیگه هم شهرت داره: یکی ستاپ طولانی و طاقت فرسای 45 دقیقه ای! و دیگری قوانین زیاد و پیچیده، به طوری که آخرین راهنمایی که – اتفاقاً توسط طرفدارانش – برای بازی نوشته شده، بالغ بر 17 فصل و 280 صفحه محتوا هستش. به همین دلیل و با توجه به ضیق وقت درباره ی قوانین بازی صحبتی نمی کنیم ولی برای این که از جریان بازی ایده ای داشته باشید، بد نیست بدونید که علاوه بر این که می تونید دنیای بازی رو کاوش بکنید، با هیولاها بجنگید، گنج ها را بیاید و سحر و جادو کنید، می توانید در مهمان خانه دزد استخدام کنید یا اسب بخرید، با سربازان داد و ستد کنید و از ساحره طلسم بخرید و …

میراث به جا مانده از بازی

از سال 1998 که شرکت Avalon Hill توسط هازبرو(ناشر مونوپولی) خریداری شد، MR دیگر تجدید چاپ نشد(البته که نسخه “چاپ کن، بازی کن” MR رو می تونید در بخش پیوندها دانلود کنید). پس از MR بازی هایی مثل Talisman, Heroquest, Prophecy و چندین بازی در فضای D&D سعی در ایجاد حس و حال بازی های نقش آفرینی در دنیای بازی های فکری و بردگیم کردند ولی ما به طور خاص به یکی از این بازی ها اشاره می کنیم که از زمان انتشار بسیاری به آن لقب “Magic Realm برای نسل جدید” داده اند:

Mage Knight Box Cover

 

Mage Knight از زمان انتشار در سال 2011 همواره در فهرست بازی های داغِ سایت BoardGameGeek حضور داشته و در زمان نوشتن این مقاله رتبه 10 بازی ها رو در این سایت داره. Mage Knight بازی است برای 1 الی 4 نفر که همچون MR بازیکنان یکی از شخصیت های بازی رو انتخاب می کنند و در دنیای بازی به ماجراجویی می پردازند. MK هم از نقشه ماژولار و کاشی های شش ضلعی استفاده می کنه ولی برخلاف MR از مکانیک های مدرن تری مثل deck building بهره می گیره و در عین حال سناریو های مختلفی داره از سناریو های رقابتی گرفته تا همکاری.

Mage Knight

کشاکش بر سر شهرت و ثروت در Mage Knight

 

پیوندها

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. علیرضا گفته؛
    12:44 1395/04/13

    بسیار عالی پ بازی های dungeon delving از جمله descent هم به نوعی مدیون همین سیستم ها هستند هرچند که یک فرق اساسی اینجا موجوده اونم نیاز به keeper یا راوی در این بازی هاست بدین ترتیب که یک بازیکن نقش over lord رو در این بازی بر علیه دیگر بازیکنان بازی میکنه.
    ممنون از شما کامبیز جان

    • امیر سلامتی گفته؛
      13:00 1395/04/17

      از طریق سایت های گیمی باکس، دیجی کالا و سرزمین ذهن زیبا. هرکدوم یه چندتایی بازی دارن.

  2. بازتاب هارومیز – گود اساطیر

  3. Amir گفته؛
    09:37 1397/06/07

    سلام من در یک سریال با بازی های رومیزی آشنا شدم .
    سریال big bang theory فصل 3 قسمت 5
    وقتی که صمیمیت و هیجان و همینطور خوشحالی های این بازی رو دیدم خیلی خوشم اومد یکم که تحقیق کردم فهمیدم قانون هاش همون قانون های بازی magic the gathering هستند اگه نسخه فارسی این بازی هست یا خود این بازی در ایران هست اگر میشود به من معرفی کنید

    • کامبیز سیروس بخت گفته؛
      16:56 1397/06/13

      سلام
      متاسفانه بازی مجیک در ایران نیست.
      در عین حال می‌تونید نسخه دیجیتالش رو بازی کنید.

لینک کوتاه