رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

راز جنگل و فراتر از آن

دختربچه ای حول و حوش پنج سال روبروت نشسته. روی میزی که در بین شماست یک نقشه قرار داره و روی نقشه یک سری مهره که شباهت به درخت کاج دارند. دختربچه یکی از درخت ها رو برمی داره و زیر اون رو نگاه می کنه. ناگهان چشمانش باز می شه، نفس عمیقی از بینی می کشه بدون اینکه بازدمی داشته باشه و همزمان کمرش رو صاف می کنه و رو به عقب می ره. به دخترک می گید که “چیزی پیدا کردی؟” می گه “نه” و در حالی که سعی می کنه باهاتون چشم تو چشم نشه، مهره رو سریع سر جاش می ذاره. لبخندی می زنید. حالا نوبت شماست.

راز جنگل در کشورهای مختلفی منتشر شده و در هر یک از این کشورها نامی کمابیش متفاوت داره. عنوان نسخه اصلی – در کشور آلمان – Sagaland به معنای “سرزمین حماسه” است و نسخه ای که در کشورهای انگلیسی زبان انتشار یافته عنوان Enchanted Forest به معنای “جنگل افسون شده” رو داره. بازی اول بار در سال 1981 میلادی منتشر شد و سال بعد جایزه Spiel Des Jahres – جایزه بازیِ سال که یکی از مهم ترین جوایز در دنیای بازی های فکری و بردگیم است – رو از آنِ خودش کرد.

راز جنگل

 

طراح بازی الکساندر رَندالف (Alexander Randolph 1922 – 2004) است. رندالف پیش ار این که زندگی خودش رو وقفِ طراحی بازی کنه، مشاغل زیادی رو امتحان کرد. یکی از این مشاغل “کشف رمز” بود که در جنگ جهانی دوم  پیشه کرد! از سال 1961 به طراحی بازی روی آورد و در نزدیک به 4 دهه فعالیت حرفه ای بیش از 100 بازی منتشر کرد و  در این دوران یکی از محبوب ترین طراحان بازی به شمار می اومد.

Alex Randolph

الکس رندالف

 

در این مقاله نگاهی مختصر می اندازیم به 3 بازی دیگه از رندالف، که اگه  از راز جنگل مشهورتر نباشن از اون دستِ کمی ندارن.

Inkognito

Inkognito Components

بازی در سال 1988 جایزه زیباترین بازی سال رو ازآنِ خود کرد

 

در این بازی که در اصل برای 4 نفر طراحی شده، شما نقش 4 مامور مخفی در دو گروه رو دارید که می بایست ماموریتی رو به صورت گروهی انجام بدید. اما نکته اینجاست که نه تنها ماموریت خودتون رو نمی دونید بلکه همگروهی خودتون رو هم نمی شناسید!

اولین هدف شما در این بازی یافتن بازیکن همگروهی خودتون هستش، چرا که نیمه دیگر رمز(کارت هایی که در دست دارید) که نشان دهنده ی ماموریت شماست در دست اوست. پس از این که بازیکن مورد نظر رو پیدا کردید و کارت ها رو با هم به اشتراک گذاشتید، هر کدام از شما که ماموریت رو کشف رمز کنه و سپس انجام بده، گروه شما برنده بازی خواهد بود.

Twixt

Twixt

 

Twixt یک بازی دو نفره از خانواده بازی های استراتژی انتزاعی (Abstract Strategy) است. با این که یکی از اولین بازی های طراحی شده توسط رندالف است(منتشر شده در سال 1962)، یکی از به یادماندنی ترین کارهای اوست. بازی از دسته بازی های اتصالی (Connection Games) است و شباهت زیادی به بازی هگز دارد.

در این بازی که بر روی صفحه ای مربعی شکل انجام می شه – و هر دو ضلع روبرویِ هم به رنگ مهره های یکی از بازیکنان است – بازیکنان نوبتی مهره ها و پیوندهای آنها را روی صفحه بازی قرار می دهند. برنده اولین بازیکنی است که بتونه یک ضلع همرنگِ مهره های خودش رو توسط مسیر پیوسته ای از مهره ها و پیوندهاش به ضلع همرنگ دیگه وصل کنه. به نظر ساده میاد، درسته؟ خیر! غلطه. Twixt از آن دسته بازی هاست که قواعد بسیار ساده ای دارند ولی در عین حال برای برنده شدن در آن می بایست طرح و نقشه دراز مدت در ذهن داشت.

Ricochet Robots

Ricochet Robots

 

بازی “ربات های کمانه زن” بیش از این که یک بازی باشه یک معماست. به همین دلیل تعداد بازیکنان در این بازی محدودیتی نداره و هر کسی که بتونه معما رو سریع تر حل کنه برنده بازی محسوب می شه.

در هر دور از بازی یکی از ربات ها به صورت تصادفی انتخاب می شه و هدف اینه که با کمترین تعداد حرکت ربات رو به خونه همرنگ خودش رساند. نکته اینجاست که ربات ها فقط در مسیر مستقیم(عمودی یا افقی) حرکت می کنند تا زمانی که به یک مانع برخورد کنند(دیوار یا ربات دیگر).

اولین بازیکنی که راه حل رو پیدا کنه، تعداد حرکت های تمامی ربات های استفاده شده رو اعلام می کنه. سپس زمان کوتاهی به بازیکنان دیگه داده می شه تا راه حل خودشون رو پیدا کنند. پس از پایان زمان، از بازیکنی که کمترین تعداد حرکات رو اعلام کرده خواسته می شه که راه حل خودش رو نشون بده. اگه راه حل صحیح باشه، بازیکن برنده بازی می شه و  در غیر این صورت از نفر بعدی که کمترین تعداد حرکات رو اعلام کرده خواسته می شه که راه حل خودش رو نشون بده و الی آخر.

Ricochet Robots Board

راه حلی برای یک نمونه تصادفی از بازی

 

“ربات های کمانه زن” از اون دست بازی هایی هستش که طرفدارانش در کنفرانس ها و یا فضاهای دانشگاهی یک نسخه ار آن را ساخته و به دیوار آویزان می کنند تا افراد در وقت های آزادشون بازی کنند.

Ricochet Robots at LinCon 2009

حاشیه کنفرانس LionCon 2009

 

در پایان لازم می دونم بگم که دستِ همگی دست اندر کاران نشر فکرآذین رو به گرمی می فشارم. چرا که بازی راز جنگل رو به ما معرفی کردن و شاید اگر راز جنگل نبود، سایت رومیز هم وجود نداشت تا درباره ی بازی های رومیزی، فکری، بردگیم – یا هر چیز دیگری که دوست دارید صداش بزنید – مطلب بنویسه.

 

پیوندها

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

    لینک کوتاه