رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مصاحبه اختصاصی با جیمی استگمایر - قسمت دوم

شرکت بازیسازی استون‌مایر، چند سالیه که به لطف دو ویژگی، محبوب مخاطبین عام و خاص بازیهای رومیزی شده: اول بازیهای با کیفیت، زیبا و تا حدودی فرهیخته‌وار! و دوم سلسله مطالب بسیار کاربردی در باب روشهای بهینه استفاده از کیک استارتر و حمایتهای مردمی. نشر استون‌مایر، تاسیس شده توسط آلن استون و جیمی استگمایر، در زمانی کوتاه با تولید ۵ بازی، تونسته اعتبار زیادی در صنعت بازیهای رومیزی و به خصوص بازیهای کیک استارتری بدست بیاره. از بازی آخر این مجموعه، Scythe، یک میلیون و هشتصد هزار دلار در کیک استارتر، حمایت شد. در قسمت دوم این مصاحبه جیمی استگمایر، طراح ۴ بازی از مجموعه بازیهای این نشر و گرداننده بخش محتوایی وبسایت استونمایر، از بازی جدیدش، نسخه‌های دیجیتالی و آینده مارکت بازیهای رومیزی میگه:

 

قسمت اول مصاحبه

 

رومیز : الان كه سایث در بازار عرضه شده، بازخوردهای خیلی مثبتی هم از سمت مخاطبان و هم از سمت منتقدین دریافت كرده. این بازی همین الانش هم كلاسیك حساب میشه. چه عواملی رو در موفقیت بازی از همه مهمتر میدونی؟

جیمی : خب راستش برای این نظر یكم هنوز زوده. پخش بازی تازه داره میشه یك ماه كه شروع شده. اما خب ظاهرا مخاطبا از بازی لذت بردن و از این بابت خوشحالم و امیدوارم روندش ادامه پیدا كنه. معتقدم یه بخش خیلی بزرگی از موفقیت این بازی اینه كه مردم بازیش میكنن. اصلا مساله كوچكی نیست، چون اغلب بازیكنها، قفسه هاشون پر از بازیهاییه كه هیچوقت بازی نمیشه. بر همین مبنا، فكر میكنم كیك استارتر خیلی بدردخور بود، چون تونست گروهی از آدمها، كه واقعا مشتاق بازی كردن سایث بودن، رو به وجود بیاره كه بلافاصله بعد از دریافت بازی تجربه اش كردن. اگه بتونی كاری كنی كه مخاطبا بازیت رو واقعا بازی كنن، كلی اتفاق خوب دیگه هم پشت بندش می‌افته.

 

pic2996490_lg

رومیز : در بازی جدید خودت، چارتراستون Charterstone، داری از سیستم لگاسی استفاده می‌كنی. اخیرا این سبك بازی خیلی مورد توجه گیمرها واقع شده. از این بازی و چالشهایی كه در مسیر طراحیش داشتی بگو.

جیمی : درسته، در حقیقت همین الان هم وسط كار طراحی روی این بازی هستم! به نظرم چالشهای طراحی یك بازی با سیستم لگاسی، خیلی لذت بخشه. چارتراستون در واقع یك بازی لگاسی غیر خطیه، كه معنیش اینه كه اتفاقات بازی به ترتیبی بر اساس روش بازی شما، باز میشن. برای همین، یكی از چالشهایی كه الان باهاش دست به گریبانم اینه كه بتونم كاری كنم كه تمام عناصر مختلف بازی، هم باهم كار كنند و هم جدای از هم.

رومیز : بازیهای رومیزی رقبای خیلی قدری دارن: اسمارت فونها، كنسولها، واقعیت مجازی و … اما هنوز این نوع سرگرمی حضور داره و هر روز آدمهای بیشتری جذب نوع تجربه اش میشن. بازار بازیهای رومیزی رو چطور ارزیابی می‌كنی؟ چه آینده ای رو در انتظارش می‌بینی؟

جیمی : به نظرم خیلی فوق العاده است كه ما داریم در زمانی زندكی می‌كنیم كه گستره انتخاب سرگرمی، انقدر وسیعه. فكر می‌كنم بازیهای رومیزی به همون دلیلی الان موفقن كه قبلا هم باعث موفقیتشون بود: اینكه یه جور تجربه رو در رو و ملموسی ارائه میدن كه خیلی رضایت بخشه. علت اینكه الان استقبال ازش خیلی وسیعتر شده اینه كه هر نسلی از بازیكنان، بچه هایی رو تربیت می‌كنن كه اونا هم اهل بازین، و اون بچه ها این بازیها رو با دوستانشون تجربه می‌كنن، و بعد كل این نسل دوباره صاحب بچه هایی میشن و … همینطور ادامه پیدا میكنه. یه جور رشد تصاعدی.

 

scythe-board1

رومیز : هر از گاهی شاهد بازیهایی هیبریدی هستیم كه تركیب مدیاهای دیجیتال و آنالوگن. تعداد این بازیها داره بیشتر میشه و این مدیاها روز به روز به هم نزدیكتر میشن. آیا انتظار چنین بازیهایی رو از استونمایر در آینده داشته باشیم؟

جیمی : خب ما توی قدم اول میخایم بازیهای قبلیمون رو روی پلتفرم ios و بعد Tabletop simulator و Tabletopia پیاده كنیم. اما تركیب اون مدلی رو بعید میدونم. چون خیلی گرونه، و چیزی كه من فهمیدم اینه كه محتوای دیجیتال تاخیر بیشتری در تولید داره تا محتوای غیردیجیتال. با این حال خودم شدیدا منتظر این آخر هفته هستم تا بتونم نسخه جدید Mansions of madness رو بازی كنم!

رومیز : بازیها میتونن از دل فرهنگ و تاریخ و عقاید یك ملت بیرون بیان. نوع نگرش هر ملتی به سرگرمی متفاوت و منحصر به خودشه. در سالهای اخیر شاهد موفقیت چندین بازی از شرق دور (ژاپن) در بازار غرب بودیم. ایران هم تاریخ و فرهنگ غنی و پرقدمتی داره. فرهنگ ایران مملو از مناسبتها و بازیهایی برای دورهم بودن و باهم سرگرم شدن هست. به نظرت بازار دنیا علاقه ای به كشف بازیهایی از این خطه داره؟

جیمی : چه سوال وزینی. به نظر من اغلب گیمرها راجع به هرچیزی كه بتونه تخیلشون رو درگیر كنه كنجكاو و علاقمند هستن، فارغ از اینكه مربوط به چه خطه ای باشه. تا اینجا كه بیشتر بازیهایی هم كه با تم خاورمیانه ای دیدم، یك چرخش فانتزی مآبانه ای توی خودشون داشتن (مثل Five tribes یا Arabian nights) كه خیلی جذاب بوده. همینطور چندتا بازی دو نفره كه اونا هم خیلی مورد استقبال واقع شدن (تارگی و جایپور)

 

pic3160572_lg

رومیز : بازیهای رومیزی در ایران به سرعت دارن مخاطب پیدا می‌كنند. ما هم در رومیز داریم تلاش می‌كنیم تا با محتواسازی، برگزاری رویداد و طراحی بازی، به جا افتادن فرهنگ این سرگرمی كمك كنیم. اما هنوز خیلی در ابتدای راه هستیم. چه پیشنهاد و توصیه ای برای ما داری؟

جیمی : به نظر من كه همین كاری كه الان دارید میكنید هم فوق العادس. سوالم اینه که در حال حاضر بزرگترین موانع و مشکلاتتون چیه؟ عدم دسترسی به بازیها و خریدشون؟ مشکل زبان برای یادگیری بازیها؟ یا چیز دیگه؟ به نظر من کلید قضیه اینه که مشکلاتتون رو درست شناسایی کنید و بعد با راه حلهای درست و سازنده از میون برشون دارین.

رومیز : در پایان اگر صحبت و حرف ناگفته ای مونده…

جیمی : فقط میخام بگم كه واقعا این كار و حركتی كه در كشورتون دارید انجام میدید رو تحسین میكنم. من عاشق سرگرمی بازیهای رومیزی ام، واسه همین جدا لذت میبرم وقتی میبینم در جاهای جدیدی از دنیا داره این سرگرمی پخش میشه. و این به لطف آدمهایی مثل شماست، پس دوباره بابت كاری كه میكنین تشكر میكنم.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه