رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

Dragon Castle؛ «ماژونگ» برای قرن بیست و یکم

در سال‌های اخیر، طراحان بردگیم سعی کردند تا بازی‌های قدیمی – بعضاً کهن – را با مکانیسم‌های امروزی بروزرسانی کرده، تا در عین آشنا بودن، برای مخاطب تجربه جدیدی خلق کنند: کینگدامینو (دومینو)، کاپیتان سونار (کشتی جنگی)، Rising 5 (فکر بکر)، Rise of Augustus (دبرنا/دبلنا) و همین طور Five Tribes و Gold West با بهره‌گرفتن از بازی مانکالا یا منقله.

 

«قلعه اژدها» (Dragon Castle) جدیدترین تلاش در همین مسیر است. این بار با ایده گرفتن از بازی قدیمی ماژونگ (Mahjong). می‌پرسید: «چه اسم عجیبی. ماژونگ دیگه جور بازی‌ایه؟»

ماژونگ

ماژونگ یک بازی چینی چهارنفره است که در مورد زمان پیدایش آن اتفاق نظر وجود ندارد. طبق افسانه‌ها «کنفوسیوس» فیلسوف چینی، پانصد سال پیش از میلاد، بازی را ساخت. ولی فرضیه‌ای که بیشتر مورد توافق است، پیدایش آن را اواسط قرن نوزدهم میلادی می‌داند. اوایل قرن بیستم پای بازی به آمریکا هم باز شد و در حال حاضر به جز چین، ماژونگ در کشورهای مختلف، از آسیای جنوب شرقی گرفته تا استرالیا، اروپا و آمریکا، بازی شده و برای آن تورنمنت جهانی برگزار می‌شود.

نزدیک‌ترین بازی رومیزی به ماژونگ، بازی «رامی» است. با این تفاوت که ماژونگ از تایل یا کاشی به جای کارت استفاده می‌کند.

راست: مجسمه بازیکنان ماژونگ (چین). چپ: فروشگاه ماژونگ (تایوان).

 

Dragon Castle

روند بازی

شما در نوبت خودتان از قلعه اصلی  – ملقب به قلعه اژدها – دو کاشی (تایل) «یکسان» برداشته و به قلمرو خود اضافه می‌کنید تا قلعه خودتان را بسازید.

قلعه اژدها

 

هر زمان مجموعه‌ای از کاشی‌های یکسان در کنار هم داشته باشید، می‌توانید آنها را در اصطلاح «محکم» کنید. به این صورت که کاشی‌ها را به پشت برمی‌گردانید. هر چقدر تعداد این مجموعه کاشی‌های «محکم» شده بیشتر باشد، امتیازی که می‌گیرید هم بیشتر می‌شود. در عین حال می‌توانید بر روی این کاشی‌های محکم شده، «معبد» بسازید و امتیاز بیشتری بگیرید. از طرفی با ساختن «معبد» گزینه‌های ساخت و ساز شما معدودتر خواهد شد.

معبد

 

در عین حال می‌توانید از قدرت‌های ویژه کارت‌های ارواح موجودات و عناصر استفاده کنید. این کارت‌ها به شما قابلیت‌های ویژه‌ای اضافه می‌کنند ولی پیش از آن، هزینه آن‌ها را با معابد و کاشی‌های خود می‌بایست پرداخت کنید.

روح تخریب و ویرانی

 

زمانی که تنها یک طبقه از «قلعه اژدها» باقی ماند، پایان بازی فرا رسیده و تنها یک دور دیگر بازی ادامه پیدا می‌کند. در انتها بازیکنی که بیشترین امتیاز را به دست آورده ارباب جدید «قلعه اژدها» و برنده بازی است.

اجزای بردگیم «قلعه اژدها» در یک نگاه

 

جذابیت‌های بازی

علاوه بر این که بردگیم «قلعه اژدها» روح تازه‌ای در بازی‌ای دمیده که حداقل صد و پنجاه سال از عمر آن می‌گذرد، نکات زیر در این بازی برای نگارنده جذاب است:

تنوع در بازی

در کتابچه قوانین بازی «قلعه اژدها» برای هر کدام از تعداد بازیکنان (2-4)، دست کم چهار طرح یا نقشه مختلف برای شروع بازی وجود دارد. در عین حال، قواعد کلی نوشته شده که به شما کمک می‌کند، طرح خودتان را ابداع کنید.

بخشی از طرح‌های (نقشه‌های) شروع بازی، برای بازی دو نفره و سه نفره.

تعامل بازیکنان 

از آن جایی که برای دسترسی به طبقه پایین‌تر کاشی‌های «قلعه اژدها» می‌بایست اول تمامی کاشی‌های طبقه بالایی برداشته شوند، شما می‌توانید به گونه‌ای بازی کنید تا حریف مجبور شود آخرین کاشی طبقه بالایی را بردارد. به این ترتیب شما در نوبت بعدی گزینه‌های بیشتری برای انتخاب در دسترس خواهید داشت.

و باز هم تعامل بازیکنان: سرعت بازی

کنترل سرعت بازی نیز تا حد زیادی در اختیار بازیکنان است. فرض کنید که در اواخر بازی شما به این نتیجه می‌رسید که امتیازات اصلی را گرفته‌اید ولی حریف شما استراتژی دراز مدت‌تری داشته، و برای انجام آن به زمان بیشتر (کاشی‌های بیشتر) نیاز دارد. در این صورت شما با بالا بردن سرعت بازی (برداشتن کاشی‌های بیشتر به جای معبد)، بازی را به دور آخر برده و نقشه حریف را نقش بر آب می‌کنید.

طراحان بازی

«Hjalmar Hach» طراح بردگیم «فتوسنتز» که به همین تازگی در نمایشگاه Gen Con نظرات بسیاری را به خود جلب کرده بود و همین طور «لورنزو سیلوا» طراح بازی Potion Explosion از طراحان بردگیم «قلعه اژدها» هستند. در صورت علاقه‌مندی می‌توانید در مورد «فتوسنتر» در این پیوند، و در باب Potion Explosion در این پیوند بیشتر بخوانید.

 

بازی «قلعه اژدها» بردگیمی است برای 2 الی 4 نفر، و زمان بازی بین 30 الی 45 دقیقه است. «قلعه اژدها» در نمایشگاه اسن 2017 برای فروش، در دسترس طرفداران بازی‌های فکری قرار خواهد گرفت.

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه