رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بندر ثروتمند

یکی از اولین مقالاتی که نگارنده در سایت رومیز نوشت به نام «رقابت بر سر تسخیر کهکشان»، درباره‌ی بازی کارتی «Race for the Galaxy» بود. در اون مقاله گفتیم که پس از انتشار بردگیم «پورتوریکو» در سال ۲۰۰۲، طراح پورتوریکو و طراح Race هر دو به طور همزمان، شروع به طراحی «بازی کارتی» با استفاده از ایده‌های بدیع پورتوریکو کردن که نتیجه اولی بازی «سن خوان» (San Juan) در سال ۲۰۰۴ و نتیجه دومی بازی Race در سال ۲۰۰۷ شد.

باکس کاور بازی‌های گفته شده. پایین سمت راست، بازی «Roll for the Galaxy» نسخه تاسی بازی کارتی Race!

امروز یه گام به عقب برمی‌داریم و میریم سراغ بازی سن خوان که در بازی‌های خانواده خودش از جمله Race بسیار تاثیرگذار بوده. قبل از هر چیز بگم که سن خوان شهری است پایتخت پورتوریکو که در قرن شانزدهم میلادی توسط مستعمره‌نشینان اسپانیایی بنا شده و جالب این که اول نام شهر رو «Ciudad de Puerto Rico» گذاشتن به معنای «شهر بندر ثروتمند».

Castillo San Felipe del Morro

دژ «Castillo San Felipe del Morro» واقع در سن خوان

هدف و شرایط پایان بازی

در سن خوان بازیکنا با یک کارت «ساختمان» بازی رو شروع می‌کنند و اولین کسی که دوازدهمین ساختمان رو بسازه، بازی به اتمام میرسه. بعد از پایان دور آخر بازی امتیازها شمرده میشن و بازیکنی که بیشترین امتیاز رو کسب کرده باشه، برنده‌ی بازیه.

کارت «برج». سمت چپ کارت عدد 3، نشان دهنده‌ی هزینه ساختن کارت و پایین کارت عدد 2، نشان دهنده‌ی امتیاز کارت در پایان بازی است. در عین کارت برج حداکثر تعداد کارت در دست رو از ۶ به ۱۲ ارتقا میده.

روند بازی

در هر دور (راند) از بازی نفر اول – که بهش «فرماندار» هم گفته میشه – یکی از ۵ نقش ممکن رو انتخاب میکنه. هر نقش یک «اکشن» داره که همه‌ی بازیکنا انجام میدن و یک «مزیت» داره که تنها به فرماندار میرسه. نقش‌ها، اکشن‌ها و مزیت‌هاشون به این ترتیب هستن:

مشاور » اکشن: هر بازیکن ۲ کارت میکشه یکیش رو به انتخاب خودش میذاره تو دستش و اون یکی رو میسوزونه. مزیت: فرماندار ۳ کارت اضافه میکشه.

بنا » اکشن: هر بازیکن با پرداخت هزینه یه ساختمان میسازه. مزیت: فرماندار یک کارت تخفیف داره. توضیح این که واحد پول بازی همون کارت‌های تو دستتون هستن. به این معنی که مثلاً برای ساخت یک ساختمان با هزینه ۳٬ می‌بایست سه عدد کارت از دستتون بسوزونید.

تولید کننده » اکشن: هر بازیکن – اگه ساختمانی داره که امکان تولید میده – یک محصول تولید میکنه. مزیت: فرماندار یه محصول بیشتر تولید میکنه. تولید به این صورته که یه کارت از روی دسته کارت‌ها کشیده و به پشت، زیر کارت ساختمان مورد نظرتون میذارید. دقت کنید که هر ساختمان مولد، تنها یک کارت محصول میتونه داشته باشه.

بازرگان » اکشن: هر بازیکن یه محصول رو میفروشه. مزیت: فرماندار یه محصول بیشتر از دیگران میفروشه. فروش به این صورته که کارت محصول رو میسوزونید و بسته به این که قیمت محصول چه مقداره به همون تعداد کارت میکشید و در دستتون قرار میدید. قیمت محصولات در هر راند از بازی متغیره و بر اساس کارت «تجارت خانه» معلوم میشه.

ماجراجو » اکشن: نداره. مزیت: فرماندار یه کارت میکشه.

در پایان راند، کارت فرماندار به نفر سمت چپ فرماندار کنونی میرسه و بازی از سر گرفته میشه.

نمونه کارت‌های «نقش» در بازی

پیشنهاد

سن خوان بازی نسبتاً سریعی است (زیر یک ساعت)، در سبک بازی‌های اروپایی (Eurogame). به این معنی که تاکید بازی بیشتر بر مهارت هستش تا شانس، و درگیری مستقیم در بازی وجود نداره. به جای درگیری مستقیم بازیکنا می‌بایست از قدرت بازی‌خوانی خودشون استفاده کنن. مثلاً از اون جایی که بازی در مورد ساخت و سازه، معمولاً نقش بنا بیش از باقی نقش‌ها انتخاب میشه و شما – اگه به قدر کافی کارت توی دستتون جمع کردین – میتونین روی این قضیه که به زودی یه نفر نقش بنا رو انتخاب میکنه، حساب باز کنین. یا این که اگه فقط یک محصول برای فروش دارین، منتظر بشین تا یه نفر دیگه نقش بازرگان رو انتخاب کنه.

اگه Race for the Galaxy رو بازی کرده باشین، خیلی از مکانیسم‌های بازی براتون آشناست و احتمالاً براتون سواله که: “کدومش بهتره؟”. نکته این جاست که سن خوان نسبت به Race بازی ساده‌‌تر و سبکتریه (یکی از دلایل عدم استفاده از آیکونوگرافی نسبتاً پیچیده در سن خوان بر خلاف Race، همینه). در واقع سن خوان از دسته بازی‌هایی است که بهشون میگن Gateway. بازی‌های این دسته پیچیدگی کمتری دارن و مناسب کسانی هستن که تازه میخان به دنیای بردگیم‌های مدرن وارد بشن، مثل «تیکت تو راید» و «توباگو». البته این رو هم بگم که ساده‌تر بودن سن خوان به هیچ وجه به این معنی نیست که استراتژی در بازی وجود نداره. شما همچنان میتونید چرخه تولید و فروش ایجاد کنید و سعی کنید ساختمان‌های گران‌تر و در نتیجه با امتیاز بیشتر بسازید. یا این که سرعت بازی رو بالا برده و پست سر هم ساختمان‌های ارزان قیمت بسازید قبل از این که موتور بساز بفروش دیگران جواب بده. یا سعی کنید حتی المقدور در اصطلاح «کمبو» بزنید و در دسته کارت‌های بازی دنبال کارت‌هایی باشید که هم‌افزایی دارن…

مخلص کلام این که بازی کارتی سن خوان تقریباً مناسب همه است. چه تازه وارد باشید، چه گیمر حرفه‌ای، فرقی نداره.

 

نسخه چاپی

دانلود نسخه چاپی بازی کارتی سن خوان از گوگل درایو / دراپ باکس. این نسخه چاپی دوباره تصویرسازی شده با ذکر این نکته که حداقل از نگاه نگارنده از نسخه اصلی جذاب تره!

سمت چپ: نسخه اصلی. سمت راست: همون کارت با تصویرسازی جدید نسخه چاپی

در اصل بازی برای ۲ الی ۴ نفر طراحی شده ولی اگه به بازی‌های سولو یا تک نفره علاقه دارید، در بخش فایل‌های صفحه سن خوان در سایت بردگیم‌گیک (سایت مرجع بردگیم‌ها) می‌تونید قواعد تک نفره بازی رو پیدا کنید. از طرف دیگه قواعدی برای بسط بازی به ۵ الی ۸ نفر هم وجود داره که می‌تونید در این پیوند بخونید. فقط این که قواعد گفته شده توسط طرفداران بازی ابداع شده، نه توسط طراح بازی.

نسخه دیجیتال

iTunes

Google Play

نسخه غیر رسمی و رایگان در Google Play

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه