رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

راهنمای مکانیزم «شانست رو امتحان کن»

چقدر میتونی پیش بری؟ چقدر می تونی دووم بیاری؟ چقدر می تونی جمع کنی؟

این سؤال ها درباره مقاومت و قدرت نیستن، بلکه درباره شانس و ریسک اند. سؤال های کلیدی یک مکانیزم بازی به نام «شانست را امتحان کن» (press your luck).

بیاید درباره اون صحبت کنیم.

king-tokyo

بازی King of Tokyo یکی از بازی‌های معروفی که از این مکانیسم استفاده می‌کنه

 

سبک «شانست رو امتحان کن» یعنی اضافه کردن هیجان، تنش و انتخاب‌های بازیکن با چیزی که در اساس به طور کامل شانسی و تصادفی است. این سبک به جای این که شانس تاس انداختن و کارت کشیدن رو تعدیل کنه، در عوض به اونا بهای بیشتری می ده.

هر بازی «شانست رو امتحان کن» دو جنبه داره: از یه طرف باید امتیاز جمع کنید. به طور معمول هر چه بیشتر به ریسک کردن ادامه بدین، امتیاز بیشتری بدست میارید. از طرف دیگه احتمال  قریب الوقوع باختتون وجود داره. در بیشتر اشکال «شانست رو امتحان کن» وقتی ببازید، صرف نظر از این که چقدر امتیاز جمع کرده بودین، همه‌ی امتیازی رو که در اون دور جمع کردین، از دست میدین.

مکانیزم «شانست رو امتحان کن» رو در ساده ترین حالتش می تونید در بازی Zombie Dice  ببینید. توی این بازی، بازیکن‌ها هرچند بار که بخوان تاس می اندازن تا مغز جمع کنن. ولی در مقابل ممکنه گلوله بخورن. یعنی به جای طرف تاس با تصویر مغز، تصویر گلوله بیاد. اگر سه تا گلوله بگیرن، تمام امتیازهایی رو که همون دور جمع کردن، از دست می‌دن. انتخاب‌ها برای بازیکن‌ ساده است. آیا به تاس انداختن ادامه می ده و خطر از دست دادن امتیازها رو می‌پذیره؟ یا این که محتاطانه بازی می کنه و از ادامه دادن دست می کشه؟ این بازی بی نهایت ساده است، ولی همین انتخابهای ساده، میتونه شما رو به چالش بکشه.

zombie-dice

مقادیر متنابهی مغز!

 

تاس احتمالا پراستفاده‌ترین ابزاره در «شانست رو امتحان کن». جای تعجب نیست. چه کاری شانسی‌تر از تاس انداختن؟ امتحان کردن شانس با تاس عنصری معمول در بازی هاست. صدها بازی در مکانیزم خود از آن استفاده می کند. گاهی برای ایجاد تنش و همین طور برای اهداف بسیار دیگری استفاده می شود.

برای نمونه در بازی Formula-D که یک بازی مسابقه‌ای با تاس است. بازیکن می تونه با تاس، دنده رو مشخص کند. دنده‌های بالاتر سرعت رو افزایش می دن. ولی در بعضی منطقه‌های بازی یا وقتی که جریمه می‌شید، باید توقف کنید. بازیکن‌ها می تونن هرچقدر می‌خوان تاس بندازن. ولی جمع تاس انداختن‌ها باید برای اون دور جور دربیاد.

formula-d

بازی Formula D

 

Zombie Dice  همانطور که گفته شد عبارتست از پذیرفتن ریسکِ سه ضربه گلوله، در حال تلاش برای گرفتن مغز بیشتر. ولی با این وجود، به شما مقداری اطلاعات داده میشه تا بتونید ریسک‌های حساب‌شده‌تری بکنید. تاس های با رنگ های مختلف، مقدار ریسک متفاوتی دارن. اگز شما تعداد زیادی تاس سبز جلوتون دارید، حتی اگر مغز باشند، می دونید که دور بعدی باید تاس های قرمز رو بندازید که شانس گلوله خوردن رو بیشتر می‌کنه.

«شانست رو امتحان کن» محدود به تاس نیست. بسیاری از این بازی‌ها به نوعی از مفهوم موقعیت استفاده می‌کنن که بیانگر نوعی پیشروی در مکانی با یک خروجیه.

Incan Gold شاید پایه‌ای‌ترین بازی این سبک باشه. هر دور یک کارت جدید رو می‌شه که ممکنه گنج یا دردسر باشه. ولی بازیکن فقط یک انتخاب داره. بیشتر به عمق غار بره یا غار رو ترک کنه. بازی به بازیکنی که بیشتر ادامه بده پاداش می‌ده ولی با فرض این که دووم بیاره. هر چقدر دورِ بازی بیشتر ادامه پیدا کنه، احتمال بدآوردن بازیکن هم بیشتر می شه. البته نشانه‌های هشدار دهنده قبل از این که اتفاق بیفته وجود داره.

incan-gold

بازی Incan Gold

 

 

بازی‌هایی هستند که از «شانست رو امتحان کن» به جای مکانیزم اصلی بازی، تنها به عنوان جزئی از بازی استفاده می‌کنن. برای مثال توباگو که یک بازی اکتشاف گنجه. هر بازیکن قطعاتی از نقشه گنج رو بدست میاره که برای پیدا کردن گنج به اون کمک می‌کنه. بازیکن این انتخاب رو داره که برای یک قطعه از نقشه، تعداد زیادی کارت برداره و شانس زیادی برای گرفتن امتیاز بیشتر به دست بیاره. ولی ریسک این کار گرفتن گنج نفرین شده است. به خصوص در نقشه‌های بزرگتر با کارت‌های بیشتر، این احتمال زیادتره.

بازی توباگو

کارت‌های گنج در کنار کارت نفرین در بازی توباگو

 

به کار بردن «شانست رو امتحان کن» برای هر بازی از این نظر اهمیت داره که به بازیکن امکان یک ریسک در مقابل پاداشی با ارزش رو می‌ده. ریسک‌ها همیشه موفقیت آمیز نیستند. ولی پاداشی که در ازای ریسک می‌گیرید باید ارزشش رو داشته باشه. با همه این اوصاف اگر ریسکی نباشه هیجانی هم نیست. در کل بهتره که امکان موفقیت از طریق ریسک باشه وگرنه بازیکن‌ها به زودی دست از ریسک می کشند که این هم تنش بازی رو کمتر می‌کنه. این کشمکش‌ها ، کلید تبدیل «شانست رو امتحان کن» به یک بخش جالب از تجربه بازی هست.

اگر “شانست رو امتحان کن” یک اشکال داشته باشه، اون امکان برد یا شکست های متوالی هست. در حالی که هدف، داشتن یک تعادل بین برد با ریسک و برد بدون ریسکه. اساس شانس که قابل کنترل هم نیست( وگرنه دیگر اسمش شانس نیست) میتونه باعث بشه که خطرپذیرترین بازیکن به راحتی برنده بشه یا اینکه بازیکن قبل از اینکه تصمیم بگیره ریسک کنه یا احتیاط، شکست بخوره.

یک مثال خوب از این اتفاق در یکی از قسمت‌های برنامه Tabletop درباره Zombie Dice  هست. بازیکن اول با یک شانس عالی و بدون هیچ زحمتی 10 امتیاز از 13 میگیره. نتیجه این میشه که بازیکن‌های دیگه مجبورن ریسک بکنن حتی وقتی احتیاط منطقی‌تره. بعضی وقت‌ها بدشانسی میارن و قبل از اون که شروع کنن و شانس خودشون رو امتحان کنن می بازن. هیجان از بین میره، چون بازیکن اول میتونه بدون هیچ ریسکی بازی رو ادامه بده. به این دلیل که فقط چند امتیاز می خواد در حالی که بقیه خیلی عقب موندن. خوشبختانه چنین بازی کوتاه خواهد بود.

ویل ویتون و Zombie Dice

ویل ویتون و Zombie Dice

 

 

«شانست رو امتحان کن» به عنوان جزء اصلی بازی کمتر دیده میشه. مثل بازی‌ Zombie Dice. در بازی‌های سنگین‌تر و عمیق‌تر، «شانست رو امتحان کن» یک نقش جانبی در کنار دیگر مکانیزم‌ها ایفا میکنه و با ایجاد یک عنصر ریسک-پاداش باعث افزایش هیجان و کشمکش‌ها میشه.

«شانست رو امتحان کن» یک راه همیشگی و دم دست برای هیجان انگیزتر کردن عنصر بزرگ شانس هست و اون رو به چیزی فراتر از انتخاب شانسی صرف تبدیل میکنه.

 

پیشنهادها

بازی Dungeon Roll

بازی Dungeon Roll

Zombie Dice / Martian Dice / Dungeon Roll: «شانست رو امتحان کن» در پایه‌ای ترین شکل خود در این بازی‌ها وجود داره. هر سه تاش رو باید تهیه کنید؟ احتمالا نه. ولی داشتن یکی از اون‌ها برای وقت پر کردن خوب هست و همشون هم قابل حمل هستند.

 

کلوزآپ صفحه‌ی بازی Can't Stop

کلوزآپ صفحه‌ی بازی Can’t Stop

Can’t Stop: این بازی، بازی اصلی «شانست رو امتحان کن» است. هیجان بازی در اینه که بازیکنا هرچه قدر بخوان می تونن ادامه بدن ولی اگر به جایی برسند که نتونن مهره شون رو جلوتر ببرند، هر چه امتیاز داشتن از دست می‌دن. علاوه براین شکل تخته بازی که شبیه علامت ایست هست بسیار جالبه. جذابیت بازی در رقابت مستقیم با بازیکنای دیگه برای رسیدن به نقاط بالاتره. ممکنه خودتون رو در حالی بیابید که دارید بقیه رو ترغیب می‌کنید که ریسک بیشتری کنند تا این که شکست بخورند.

 

incan-gold

Incan Gold: این یک بازی فوق العاده‌ی «شانست رو امتحان کن» برای کودکان ( خیلی خب، و بزرگترها!) است. بازی تم جالبی داره و حول یک تصمیم دوگانه میچرخه. مقبره رو بیشتر کاوش کنید( و امتیاز ها را از دست بدید) یا برگردید خانه و امتیازها را به اندوخته‌هاتون اضافه کنید. این بازی سرعتی و جالبه و تم بامزه‌ای داره. تا 8 نفر هم می‌تونن بازی کنند.

 

king-tokyo

King of Tokyo: بازی ستایش شده از ریچارد گارفیلد که شایستگی ستایش رو داره. یک بازی جذابِ تاسی. موضوع بازی یه چیزی تو مایه‌های خرس وسط خودمونه!

 

مقاله‌ای که خواندید برگرفته بود از A Guide to Pressing Your Luck

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).
لینک کوتاه