رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چطوری نقش آفرینیِ رومیزی بازی کنیم؟ - قسمت اول

مقدمه

چند هفته پیش بود که داخل کافه برد داشتیم با بچه‌ها بازی می کردیم، وقتی بازی تموم شد شروع کردیم به صحبت کردن. سهراب شروع کرد که کامبیز یادته چطوری طرفو زدی؟ میلیمتری خورد به پاش، داشت می رفت پشت دیوار پناه بگیره، منو میگی گفتم دارن راجع به Skyrim صحبت میکنن. یکم رفتن جلوتر گفتم دیگه خدایی Dragon Age باید باشه. ولی دیدم نه، بحث لیزر و این چیزاست، اونجا بود که دوزاریم افتاد ای بابا دارن در مورد بازی‌های نقش آفرینی قلم کاغذی (Pen & Paper RPG) بحث می کنن.خدایی خنگ نیستم! اولین بارم بود که می‌دیدم اینطور و با این جزییات بازی‌ای که تجربه کردن رو، من میتونم مثل یک بازی کامپیوتری تو ذهنم تصور کنم و چقدر هم جالبه! (البته اینم بگم که اینجا دستم رو شدا و گرنه خودشون نمیدونستن که من متوجه نشدم.)

تا قبل از این من تجربه‌ای که در مورد این بازی ها داشتم، ویدئوهای مربوط به Will Wheaton و همچنین کانال های یوتیوب بود که D&D بازی میکردن. این شد که به کامبیز پیشنهاد دادم چطوره یکم روی این طور بازی‌ها بیشتر کار کنیم و مقاله در موردشون بنویسیم و این مقاله اولین قسمت از این مجموعه مقالاته که در ادامه با هم می‌خونیم.

choose-your-weapon-dice-tabletop

بخش اول تحقیق

قبل از اینکه بخواید کامل در دنیای شگفت انگیز بازی‌های نقش آفرینی غرق بشین، به یکسری سوال خیلی مهم باید جواب بدین. دلیل این سوال‌ها هم اینه که این نوع بازی‌ها دارای قوانین و ملحقاتی هست و اگه شما  به این سوالات پاسخ مناسب ندین، میتونه یک کار بسیار وقت گیر و حوصله‌سربر باشه. پس بهترین و مناسب ترین راه قبل از شروع یک بازی نقش آفرینی تحقیق کردنه و همچنین توصیه میکنم که یک دفترچه و خودکار هم برای یادداشت برداری دم دست داشته باشین تا بعدا راحت بتونین ازش استفاده کنین.

حالا که دفترچه رو آماده کردین، وقتشه که به  چند تا سوال جواب بدین. حتما از بقیه کسایی که میخواین باهاشون بازی کنین هم بپرسین و جواب اونارو هم بدونین.

1) چه کسی میخواد و میتونه با شما بازی کنه؟

2) هر کسی چه بازی‌های نقش آفرینی رو دور و بر شما بازی کرده؟

3) آیا شما میخواید یکی از شخصیت‌های بازی باشید یا اینکه خودتون میخواین راوی بازی (Game Master) باشید؟

4) آیا یاد گرفتن بازی راحته یا اینکه نه؟

5) بازی دارای چه نوع سیستمی هست؟ (تاس معمولی یا 20 وجهی)

6) چه ژانری رو شما و دوستانتون علاقمند هستید که بازی کنید؟

7) آیا یک بازی میخواین که مبارزه‌‌ای باشه یا اینکه بیشتر روایت داستانی داشته باشه؟

8) علاقمندید که بازیتون چه ملحقاتی داشته باشه؟

9) هر سوال دیگه‌ای که به ذهنتون میرسه.

5525428_orig

پاسخ به برخی سوالات

چه کسی میخواد و میتونه با شما بازی کنه؟

این که با چه کسی میخواین بازی کنین خودش یک سوال بسیار مهم هست. بطور مثال اگه میخواین با بازی‌بازهای کم سن و سال تر شروع به بازی کنین باید سراغ بازی‌هایی با قوانین ساده و سیستم بازی راحتتر رفت. یا اینکه اگه علاقمندین که به گروهی از بازی‌بازهای دور و برتون که D&D بازی کردن ملحق بشین میتونین ازشون درخواست کنین.

چه کسی چه بازی‌های نقش آفرینی رو دور و بر شما بازی کرده؟

در شهری که من زندگی میکردم تمایل و البته شناخت به همچین بازی‌هایی بسیار کمه و پیدا کردن کسی که بخواد یک همچین بازی رو با شما انجام بده شاید خیلی سخت باشه.

اما به هیچ وجه دلسرد نشین چرا که در دنیای امروز شما میتونین بصورت آنلاین به راحتی این بازی‌ها رو تجربه کنین. یک بازی که بازی‌بازهایی از سر تا سر دنیا داره که میتونه بسیار لذت بخش باشه. در ادامه همین مقاله یکسری وب سایت از این دست به شما معرفی خواهم کرد.

بازی دارای چه نوع سیستمی است؟ و آیا شما رو میتونه جذب کنه؟ (تاس معمولی یا 20 وجهی)

تا حالا دیدید که چند نفر در حال بازی کردن D&D باشن و از مجموعه مختلفی از تاس‌ها برای اجرای بازی بهره بگیرن. این سیستم رو بهش D20 میگن. اولین بار این سیستم، توسط گری گایگَکس (Gary Gygax) در سال 1974 ابداع شد که تا الان هم ازش استفاده میشه. اغلب بازی‌هایی که بر مبنای D&D هستن از این سیستم استفاده میکنن. نکته منفی این سیستم اینه که خیلی وابسته به قوانینه و خیلی نیاز به محاسبات داره. همین قضیه میتونه برای کسایی که اولین بارشونه دارن این بازی‌ها رو تجربه میکنن ترسناک باشه.

اینجاست که سیستم D6 وارد میشه و معمولا فقط با یک تاس معمولی 6 وجهی اجرا میشه که همه چیز رو ساده تر میکنه، مخصوصا زمان انجام محاسبات.

برخی بازی‌ها هم از دو تاس 6 وجهی استفاده می‌کنن که برای محاسبه امتیازات کار رو ساده‌تر میکنه. بازی‌هایی که از تاس معمولی 6 وجهی استفاده می‌کنن برای افرادی که تازه کارن و یا کم سن و سال هستن بسیار توصیه میشه.

dice

چه ژانری رو شما و دوستانتون علاقمند هستین که بازی کنین؟

ممکنه شما از D&D  خوشتون نیاد، چون ترجیح میدین یک راهزن فضایی باشید، یا اینکه میخواید خودتون رو در دنیای استیم پانک (Steampunk) غرق کنید. یا بهتر از اون شما عاشق چیزای ترسناکید و میخواین داخل یک رمان وحشتناک و پر از هیجان قدم بذارید. یا اینکه اصلا میخواین نقش خون آشام رو داشته باشید، چرا که نه؟

اما اگه شما نمیدونین که از چه ژانری خوشتون میاد، یه راهش اینه که سمت بازی‌های نقش آفرینی با سیستم GURPS (که مخفف سیستم عمومی نقش آفرینی است) برید. این نوع سیستم از دنیاهای بسیار متنوعی مثل فانتزی و علمی – تخیلی تشکیل شده. تمام چیزی که میخوام بگم اینه که فهرست دنیاهایی که در این بازی‌ها وجود داره باور نکردنیه و مثل یک دنیای غول‌آسا برای سیستم بازی عمل میکنه.

gurps3rd

کتاب‌های چاپ شده در سیستم GURPS نسخه سوم
هر ژانری که فکرش رو بکنید توش پیدا میشه

 

چه ملحقاتی رو علاقمندید که بازی داشته باشه؟

مسلما بازی با مینیاتورها میتونه جذابیت خاصی داشته باشه اما متاسفانه در ایران به راحتی قابل دسترسی نیستن. اگر یکم ذوق به خرج بدید میتونین خودتون دست به کار بشید و یکسری مدل رو بسازید. بعضی از بازی‌ها نقشه دارن و این برای کسایی که شخصیت بصری دارن میتونه خیلی جذاب باشه. این نقشه ها و آرت ورک ها رو به راحتی میتونید از اینترنت دریافت کنید و خودتون پرینتش کنید.

photo_2017-01-04_19-39-28

چند نکته برای تحقیق کردن

اگر در نزدیکیاتون گروهی وجود داره که بازی‌باز هستن، برید و تماشا کنید ( البته شروع به بازی نکنید، فقط تماشا کنید و زمانی که بازی تموم شد اگر که راحت هستید ازشون سوال بپرسید.) یه چیزایی رو بنویسید، نگاه کنید که مردم چطور بازی‌ای که شما بهش علاقه دارید رو بازی میکنن. سیستم رو نگاه کنید، بنظرتون سیستم بازی خیلی سخته و نیاز به قوانین زیادی داره، میتونین خودتون رو تو این موقعیت فرض کنید؟

در گوگل جستجو کنید. مطالب بسیار زیادی وجود داره که میتونید ازشون استفاده کنید.  همچنین سایت‌ها و مقالات زیر رو میتونید چک کنید.

Unpossible Journeys : یکی از بهترین سایت‌های آموزش بازی‌های نقش آفرینی رومیزی یا قلم کاغذی برای تازه کاران

دنیایی فراتر از خیال – معرفی D&D و دانلود فایل‌‌های لازم برای شروع بازی

کانال Persian D&D در تلگرام

 

این مقاله برگرفته بود از A Beginner’s guide to Pen & Paper Role Playing Games: Part 1–Research. منتظر مقالات بعدی که در ادامه همین بحث هستند باشید.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. رضا گفته؛
    14:59 1395/10/16

    سلام. کار خوبیه ولی متاسفانه به نظر من بی فایده است. تا زمانی که حداقل یک منبع ترجمه شده یا ساخت داخل وجود نداشته باشه نمیشه این جور بازی ها رو تو کشور خودمون توسعه داد. منابع اصلی هم لغات تخصصی و سخت زیادی دارند که من خودم بعد از مدت ها تلاش نتونستم بیش از چند صفحه ادامه بدم.

لینک کوتاه