رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مسابقات اتومبیل‌رانی بدون تاس!

مقدمه

بازی که امروز بهتون معرفی می‌کنیم عناوین زیادی داره اما بیشتر به نام Racetrack شناخته می‌شه. بازی شبیه سازی مسابقات اتومبیل‌رانی است و دو نفر یا بیشتر(معمولاً تا شش نفر) می‌تونن در 15 دقیقه بازی کنن و مناسب افراد 10 سال به بالا است. برای انجام بازی به یک کاغذ شطرنجی و مداد یا خودکار با رنگ‌های مختلف به تعداد بازیکنان نیاز دارید. اگر هم کاغذ شطرنجی دم دست ندارید مشکلی نیست، می‌تونید از اینجا دانلود کرده و پرینت کنید. قبل از شروع بازی یه مسیر مسابقه(مثل عکس زیر) روی کاغذ بکشید. راستی لازم نیست که خط شروع و پایان مسابقه یکی باشه و در عین حال مسیر رو می‌تونید به هر شکلی که دوست دارید ترسیم کنید.

برای دیدن نسخه بزرگتر روی عکس کلیک کنید

برای دیدن نسخه بزرگتر روی عکس کلیک کنید

قوانین مبتدی

بازی به صورت نوبتی است و اولین کسی که پیش از همه از خط پایان عبور کنه برنده بازی است. اگه تو انتخاب نفر اول با هم به توافق نمی‌رسید، جوان‌ترین بازیکن رو به عنوان نفر اول انتخاب کنید!

بازی قوانین ساده‌ای داره که در ادامه با رسم شکل بیشتر توضیح خواهیم داد:

  1. “اتومبیل” شما همیشه روی یکی از رأس‎‌های هر کدام از مربع‌ها است(نه داخل مربع). در زمان حرکت “اتومبیل” خطی رو با قلم خودتون ترسیم کنید که مبدأ حرکت رو به مقصد حرکت وصل کنه.
  2. در هر نوبت، اتومبیل شما می‌تونه به تعداد خانه‎‌ها یا مربع‎‌های قبلی حرکت کنه، یا ‎‌می‌تونه یک خانه بیشتر یا یک خانه کمتر از قبل حرکت داشته باشه. این حرکت می‌تونه در چهار جهت اصلیِ(شمال، جنوب، شرق و غرب) حرکت قبلی باشه. در شروع بازی سرعت همه‌ یک خانه است.
last_turn

پیکان قرمز نشان دهنده‌ی آخرین حرکت شماست.

3 خانه به سمت شرق و یک خانه به سوی شمال

 do_nothing

 در نوبت بعدی اگه مسیر و سرعت رو تغییر ندین،

در جهت و به اندازه‌ی پیکان آبی حرکت خواهید کرد

 options

 به جاش می‌تونید یک خانه بیشتر در یکی از چهار جهت اصلی

– که در عکس روبرو با نقطه مشخص شده –  حرکت کنید

 

 animation  پس تمام این حرکت‌ها صحیح هستن
 turned_south  حالا فرض کنید که تصمیم می‌گیریم که بریم به سمت جنوب
 turn_three  در نوبت بعدی، تمامی این حرکت‌ها صحیح می‌باشند
 subsequently

 تصویری از ادامه بازی که نشون می‌ده که اتومبیل

به سختی تونسته از تصادف با دیواره‎‌های مسیر جلوگیری کنه

تصادف

اگر دو اتومبیل با هم تصادف کنند، می‌بایست چک کنید که دو اتومبیل در نوبت قبلی چند خانه با هم فاصله داشته‌اند. هر دو اتومبیل به تعداد این خانه‌ها خسارت می‌بینند.در عین حال هر دو اتومبیل تصادفی، ایستاده در نظر گرفته می‌شن و از نوبت بعدی با سرعت یک خانه می‌تونن حرکت‌شون رو دوباره شروع کنند.

اگر اتومبیل با دیواره کنار مسیر برخورد کنه، به تعداد خانه‎‌های سرعتش – در حرکتی که با دیواره برخورد کرده – خسارت می‌بینه و مثل حالت قبل در نوبت بعدی با سرعت یک خانه شروع به حرکت می‌کنه.

و به خاطر داشته باشید که اگر بیش از 5 بار خسارت ببینید، اتومبیل شما از مسابقه حذف می‌شه یا به عبارت بهتر شما باختید!

قوانین پیشرفته

یه چند بازی که با قوانین مبتدی بازی کردین و در اصطلاح بازی دستتون اومد، می‌تونید هر تعداد از قوانین زیر رو که دوست دارید به بازی اضافه کنید:

ترمز قابل!

به جای یک خانه، دو خانه از سرعت اتومبیل کم کنید. در نظر داشته باشید که در کل بازی تنها دو بار می‌تونید از این ترمز استفاده کنید.

آپشن توربو

به جای یک خانه، دو خانه به سرعت اتومبیل اضافه کنید. مثل “ترمز قابل” در کل بازی تنها دو بار می‌تونید از این آپشن استفاده کنید.

سطوح لغزنده

پیش از شروع بازی در مسیر مسابقه سطوح لغزنده رو بکشید. اگه اتومبیلی از روی سطوح رو بشه بدون این‌که سرعتش رو کم یا زیاد کنه یا این‌که بچرخه، لیز می‌خوره و می‌یایست دقیقاًحرکت نوبت قبلش رو انجام بده. توجه داشته باشید که ترمز قابل و آپشن توربو تاثیری بر سطوح لغزنده ندارند.

اتومبیل خودتون رو طراحی کنید

در شروع بازی هر کدوم از بازیکنان صدهزارتومان پول داره. قیمت هر ترمز قابل یا آپشن توربو ده هزار تومان و قیمت هر تعمیر خسارت پنج هزار تومان است. هر جوری دوست دارید می‌تونید اتومبیل خودتون رو تجهیز کنید ولی حواستون باشه که اگه برای تعمیر خسارت پولی نپردازید، دفعه اولی که به هر چیزی برخورد کردید اتومبیل شما از مسابقه حذف می‌شه!

در عین حال می‌تونید به بازیکنان این امکان رو بدید که پولشون رو برای مسابقات بعدی ذخیره کنن. یا این که برای هر مسابقه جایزه‌ای تعیین کنید و برنده بتونه جایزه رو در مسابقات بعدی خرج اتومبیل خودش کنه.

تنها نکته مهم اینه که طراحی مسیر مسابقه ‌می‌بایست پیش از طراحی اتومبیل‌ها صورت بگیره.

پاور آپ

تعدادی ژتون(سکه، حبوبات و امثالهم) در مسیر مسابقه بگذارید. هر کدوم می‌تونن دو عدد ترمز قابل یا آپشن توربو و یا پنج عدد تعمیر خسارت و یا حتی پول باشن. اولین اتومبیلی به یکی از ژتون‌ها برسه اون رو برمی‌داره و هر زمان خواست استفاده می‌کنه.

جیمزباند طور!

شما تو این سناریو می‌تونید یکی از اقلام زیر رو پیش از شروع مسابقه خریداری کنید:

  • موشک : هر عدد 30 هزار تومان. تو نوبتتون می‌تونید موشک رو پرتاب کنید. موشک‌ها هم مثل اتومبیل‌ها حرکت می کنن و سرعت اولیه موشک پرتابی، همون سرعت اتومبیلی است که اون رو پرتاب کرده. موشک‌ها در هر نوبت می‌تونن به جای یک خانه، دو خانه به سرعت خودشون اضافه کنن(آپشن توربو). اگه موشکی به یک اتومبیل(از جمله اتومبیل شما) برخورد کنه، سه واحد به اون اتومبیل خسارت وارد می‌کنه. اگه هم یک موشک به موشک دیگه‌ای برخورد کنه، هر دو نابود ‌می‌شن.
  • روغن پاش : هر عدد 10 هزار تومان. یک بار در طول بازی می‌تونید یه مربع 3×3 در پشت اتومبیل خودتون رو به روغن آغشته کنید. مربع کذایی یک سطح لغزنده است.
  • بوستر موشکی : هر عدد 30 هزار تومان. یک بار در طول بازی می‌تونید سه خانه به سرعت اتومبیل اضافه کنید. مانند حالتی که دوبار از آپشن توربو استفاده کرده باشید.
  • مسلسل : هر عدد 20 هزار تومان. مسلسل در پشت اتومبیل نصب می‌شه و هر گاه اتومبیل دیگری یک خانه عقب‌تر از شما باشه، می‌تونید بهش شلیک کنید و یک واحد بهش خسارت بزنید. نه تنها دفعات استفاده از مسلسل محدودیتی نداره، بلکه تعداد مسلسل‌ها هم محدودیتی نداره. شما می‌تونید دو یا سه مسلسل در پشت اتومبیل نصب کنید و به جای یک واحد خسارت دو یا سه واحد خسارت به اتومبیل عقبی وارد کنید.

راستی هر کدوم از موارد بالا رو می‌تونید به عنوان پاورآپ به مسیر مسابقه هم اضافه کنید.

مسابقه تیمی

شما می‌تونید بازی رو به صورت تیمی برگزار کنید و یا به هر بازیکن بیش از یک اتومبیل بدید. فقط در این حالت هر بازیکن تمامی اتومبیل‎‌های خودش رو حرکت می‌ده و سپس نوبت به نفر بعد می‌رسه. در حالت مسابقه تیمی امتیازات به این صورت است:

  • اتومبیل اول : سه امتیاز
  • اتومبیل دوم : دو امتیاز
  • اتومبیل سوم : یک امتیاز

در ادامه نقشه‎‌های زیر رو می‌تونید دانلود کرده، پرینت کنید:

برای دیدن کیفیت بهتر روی عکس کلیک کنید

برای دیدن کیفیت بهتر روی عکس کلیک کنید

 

برای دیدن کیفیت بهتر روی عکس کلیک کنید

برای دیدن کیفیت بهتر روی عکس کلیک کنید

تاریخچه و میراث بازی

طراح بازی نامعلومه ولی اول بار مارتین گاردنر – که به لطف ترجمه‎‌های زنده‌یاد پرویز شهریاری برای ما فارسی زبانان نامی آشناست – در ستون “بازی‎‌های ریاضی” مجله ساینتفیک آمریکن در سال 1973 بازی رو معرفی کرد. از آن موقع تا به کنون چندین بردگیم و بازی فکری بر پایه Racetrack طراحی شده از جمله Triplanetary، Tacara و Bolide. ما به طور خاص تنها به یکی از این بازی‌ها نگاهی کوتاه می‌اندازیم:

 

Mississippi Queen Cover

Mississippi Queen

ملکه می سی سی پی در سال 1997 منتشر شد و تونست تو همون سال جایزه معتبر Spiel des Jahres رو از آنِ خودش کنه. MQ از همون قوانین Racetrack استفاده می‌کنه به اضافه تغییرات کلی زیر:

  • هر کشتی برای تغییر مسیر می‌بایست ذغال سنگ مصرف کنه و در شروع بازی تنها شش واحد ذغال سنگ به هر کشتی اختصاص داده می‌شه. البته در طول مسیر بازی مکان‎‌هایی برای بارگیری ذغال سنگ تعبیه شده.
  • نقشه بازی ماژولار است، پس در هر بار از بازی، نقشه تغییر پیدا می‌کنه.
  • کشتی‌ها برای برنده شده می‌بایست علاوه بر رسیدن به لنگرگاه، از جزایر موجود در رودخانه می سی سی پی، حداقل دو مسافر را سوار کرده و به مقصد برسانند.
نمایی ازصفحه بازی Mississippi Queen

نمایی ازصفحه بازی Mississippi Queen

 

پیوندها

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. امیررضا گفته؛
    15:25 1395/04/24

    با سلام ببخشید هر چقدر تعمیر خسارت دلمان بخواد می تونیم بخریم یا نه همان پنج تا بیشتر نمی شه

لینک کوتاه