رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دنیای بازی‌های مهارتی

شاید وقتی حرف از بازی‌های رومیزی زده می‌شود فکر کنید که تمامی این بازی‌ها به شکلی است که بازیکنان باید بنشینند و مثل مجسمه The Thinker چشم بدوزند به صفحه بازی، ژتون‌ها، کارت‌ها و مادمک‌ها. ولی بازی‌هایی هم هستند که در آن خبری از تفکر عمیق نیست و باید مثل یک بچه بازیگوش با تمام مهارت خود سعی کنید بازی کنید و در آن پیروز شوید، به این سبک بازی،  Dexterity Games یا به زبان خودمانی بازی‌های مهارتی گفته می‌شود که اگر بخواهیم به ساده‌ترین آن که همه ما حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌ایم اشاره کنیم باید از بازی Jenga نام ببریم. اما مسلما وقتی تمامی بردگیم‌ها مونوپولی نیستند تمامی بازی‌های مهارتی نیز Jenga نیستند و در این سبک بازی‌های بسیار جذابی تولید شده است که قصد داریم در این مقاله به شش بازی مهارتی بامزه و هیجان‌انگیز اشاره کنیم.

Riff Raff

طوفان، قایق، خدمه و سقوط در آب. تمامی بازی  Riff Raff در همین چند کلمه خلاصه می‌شود. در بازی Riff Raff شما یک کشتی دارید که درگیر طوفان شده است و باید یکی یکی خدمه را برروی این کشتی قرار بدهید ولی باید مراقب باشید چون کشتی هر لحظه با قرار دادن هر جسم کوچک روی آن تکان شدید میخورد و احتمال افتادن خدمه در آب است.

قانون بازی Riff Raff به این شکل است که بازیکنان یک دسته ده تایی کارت دارند که از یک تا ده شماره‌گذاری شده است و هشت شی مختلف، در هر نوبت بازیکنان به صورت مخفی یک کارت عدد از دسته خود انتخاب می‌کنند که نشان دهنده نوبت خود و مکانی است که باید شی خود را روی آن بگذارند.

بعد از رو شدن کارت‌ها هر بازیکنی که بالاترین عدد را داشته باشد باید شی خود را روی کشتی قرار بدهد و دقیقا روی نقطه ای که عدد کارت خود است، خود کشتی بازی Riff Raff نیز با اعداد یک تا ده شماره‌گذاری شده.

مهارت بازی نه تنها در قرار دادن اشیا روی قسمت‌های مختلف کشتی است بلکه در هنگام افتادن اشیا یا خدمه از روی کشتی هم است، وقتی وزن کشتی به یک سمت سنگینی می‌کند و اشیا مختلف شروع به افتادن می‌کند شما باید سعی کنید با دست‌هایتان آن‌ها را بگیرید و جلوی افتادن آن‌ها داخل آب را بگیرید، اگر بعضی اشیا را بگیرید آن‌ها از بازی خارج می‌شوند اما اگر داخل آب بیافتند باید آن‌ها را داخل دست خود قرار بدهید.

برنده بازی کسی است که بتواند بعد از 10 نوبت بازی کمترین اشیا را در دست خود داشته باشد.

Rhino Hero

در بازی Rhino Hero هر بازیکن به نسبت تعداد بازیکنان تعدادی کارت دریافت می‌کند که به عنوان کارت سقف شناخته می‌شود. با شروع بازی به نوبت بازیکنان به هر شکلی که دوست دارند دو عدد کارت‌های تا شده که نقش دیوار را در بازی دارند برداشته و در کنار هم قرار می‌دهند و بعد از آن باید یک کارت سقف از دسته کارت‌های خود را روی دیوار قرار بدهند.

هر کارت سقف دارای یک آیکون است که باعث می‌شود اتفاقات مختلفی در بازی بیافتد که عموما باعث جابه‌جا شدن نوبت بازیکنان می‌شود.

با پیشرفت بازی یک ساختمان ساخته می‌شود که هر لحظه قرار است سقوط کند، در نوبت هر بازیکن که ساختمان سقوط کرد کارت‌های سقف در دست هر بازیکن شمرده می‌شود و هر بازیکن که کمترین کارت را داشته باشد برنده بازی است.

PitchCar

بازی PitchCar یک بازی نیست، البته یک بازی است ولی می‌شود تبدیلش کرد به دوتا بازی شاید بپرسید چطور؟ جلوتر به شما میگم

بازی PitchCar یک مسابقه ماشین سواری است هر که زودتر به خط پایان برسد برنده است اما در بازی برای جلو رفتن ماشین‌های شما نه دسته پلی استیشن است که بتوانید با آن گاز بدهید و نه پدال بلکه تمام نیروی محرک ماشین شما انگشت اشاره شماست که باید با استفاده از شست دست به آن نیرو بدهید و با ضربه زدن به ماشین خود آن را جلو ببرید.

بازی به نوبت انجام می‌شود اما اگر ضربه‌ای بزنید که ماشین خود یا دیگری را به بیرون پیست بفرستید ماشین‌ها به حالت قبل برمی‌گردند و نوبت شما از دست می‌رود.

اما برگردیم به سوال اول که چطوری بازی PitchCar دو تا بازی است. به دلیل ماژولار بودن پیست بازی شما باید در مرحله آماده سازی این پیست را مانند جورچینی به یکدیگر وصل کنید که به شکلی میتوان این را مینی گیمی در ابتدا بازی PitchCar دانست که حس بسیار لذت بخشی به شما می‌دهد.

برای بازی PitchCar بسته الحاقی نیز وجود دارد که پیست بازی را چند طبقه می‌کند که چالش هیجان انگیزی برای بازیکنان به حساب می‌آید.

Dr. Eureka

بازی Dr. Eureka بازیکنان را به دل آزمایشگاه می‌برد، جایی که باید براساس دستورالعمل‌ها شروع به ساخت ترکیبات مختلف کنید و برنده کسی است که بتواند 5 تا ترکیب درست را خلق کند.

در این بازی به هربازیکن سه لوله آزمایشگاهی داده می‌شود، که در ابتدا بازی در هر لوله دو توپ به رنگ‌های مختلف است.

با شروع نوبت بازیکنان کارت می‌کشند و سعی می‌کنند همانند یک دانشمند توپ‌ها را در لوله‌های مختلف جابه‌جا کنند تا به شکلی که روی کارتشان کشیده شده برسند و بعد از تمام مثل ارشمیدس باید فریاد بزنند Eureka، بازیکنان لوله‌ها و کارت‌ها را چک می‌کنند و اگر درست باشد نوبت بعدی شروع می‌‍شود.

اگر توپ‌های شما از لوله‌ها به زمین بیافتند شما آن نوبت را از دست می‌دهید و باید تا نوبت بعدی صبر کنید.

Flick ’em Up!

اگر علاقه به غرب وحشی و فیلم‌های وسترن دارید بدون تردید باید برای یکبار هم که شده بازی Flick ’em Up! را تجربه کنید.

بازی که شما را به دل غرب وحشی و نبرد بین کابوی‌ها می‌برد.

در این بازی بازیکنان به دو تیم تقسیم می‌شوند، یک گروه کلانترهای شهر می‌شوند و گروه دیگر خلافکاران. بازی Flick ’em Up! چیزی حدود 10 مدل سناریو مختلف دارد که در هر سناریو بازی شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد، نحوه برد و باخت عوض می‌شود و حتی زمین بازی نیز تغییر می‌کند.

در بازی Flick ’em Up! شما می‌توانید در شهر حرکت کنید، تیراندازی کنید، به داخل ساختمان‌ها بروید و یا آیتم‌های مختلف را بردارید. اما تمامی این موارد به یک چیز بستگی دارد و آن هم انگشت اشاره شما است، چون برای تمامی اینکارها شما باید بتوانید از انگشت خود برای جهت گیری اشاره کنید.

اگر می‌خواهید حرکت کنید باید به یک دیسک کوچک ضربه بزنید و هرجایی که دیسک رفت حرکت شما حساب می‌شود.

اگر بخواهید تیراندازی کنید باید سعی کنید با انگشت خود به گلوله‌ها یا دینامیت ضربه بزنید و آن‌ها را به سمت دشمن خود پرتاب کنید.

بدون شک بازی Flick ’em Up! یکی از جذاب‌ترین بازی‌های مهارتی است که می‌توانید آن را تجربه کنید و بازی به دلیل سناریو‌های مختلف و حالت‌های گوناگون ارزش تکرار بسیار بالایی دارد.

Tokyo Highway

بازی بزرگراه توکیو نشان دهنده اوج نبوغ ژاپنی‌ها است و این موضوع را نشان می‌دهد که این چشم بادامی‌ها چگونه با الهام از ساده‌ترین موارد اطراف خود دست به ابتکار می‌زنند. بدون شک کمبود مساحت یکی از مشکلات کشور ژاپن است و به همین دلیل ژاپنی‌ها برای بهبود رفت و آمد و حل مشکل ترافیک مجبور به ساخت بزرگراه‌هایی چند طبقه هستند.

در بزرگراه توکیو نیز شما دقیقا با همین مفهوم روبه‌رو هستید و باید شروع به ساخت بزرگراه‌هایی بالا و پایین بزرگراه‌های دیگر کنید.

در بازی Tokyo Highway بازیکنان وظیفه دارند که با استفاده از قطعاتی که در اختیارشان است شروع به ساخت بزرگراه کنند، بازی به شکلی پیش می‌رود که بزرگراه‌های هر بازیکن جدا قابل تشخیص می‌شوند.

هربازیکن تعدادی ماشین، تعدادی ستون و جاده در اختیار دارد که باید با آن‌ها بازی کند. وقتی نوبت به شما رسید باید شروع به ستون گذاری کنید که این ستون گذاری قوانین مختلفی دارد که باید رعایت شود به طور مثال باید به نسبت ستون قبلی یکی بیشتر یا کمتر باشد تا در جاده شیب تولید شود. هربار که بزرگراه شما از رو یا زیر بزرگراه بازیکن دیگر رد شد شما می‌توانید ماشین بر روی جاده خود قرار بدهید.

بازی زمانی به اتمام می‌رسد که بازیکنی تمام ماشین‌های خود را در مسیر قرار بدهد، اگر بازیکنی هنگام ساخت و ساز خود باعث فروریختن آیتم‌های بازیکن دیگر شود به همان تعداد آیتم باید از ستون‌های خود به رقیب بدهد و اگر ستون‌های یک بازیکن تمام بشود او از بازی خارج می‌شود.


این مقاله را آقای مهدی داوری نوشته و برای ما ارسال کرده‌اند.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. محمد گفته؛
    16:21 1398/06/17

    خیلی جالب بود، البته تیله بازی هم جز بازی های مهارتی دسته بندی میشن دیگه…خخخ

  2. فراز گفته؛
    00:05 1398/06/18

    سلام، فکر می‌کنم استفاده از «چشم‌بادامی» برای اشاره به ژاپنی‌ها خیلی موردقبول نباشه.

  3. محمد حسین گفته؛
    15:52 1398/06/23

    خواهش میکنم skull را آموزش بدین من خریدمش ولی هرجا میگردم آموزشش نیست الانم بلد نیستم لطفا

لینک کوتاه