رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بهترین بازی‌های کارتی

در این مقاله قصد داریم نگاهی بیندازیم به بازی‌های کارتی و ببینیم که چرا انقدر دوست داشتنی و به درد بخور هستند.


بازی‌های کارتی (card games) مدلی از بازی‌های رومیزی (Table Top Games) هستند که البته بر خلاف اسمشون میشه رومیز هم بازیشون نکرد. این بازی‌ها چندتا خصوصیت مهم دارند: اول اینکه نسبت به بازی‌های دیگه قابل حمل هستند و هرجایی می‌تونید ببرید و بازی کنید. دوم اینکه قوانین ساده‌ای دارند. این باعث میشه که به هر آدمی بتونید بازی رو یاد بدید و همچنین راحت‌تر هم‌بازی پیدا می‌کنید. سوم هم اینکه با وجود سادگی قوانین و مختصر بودن اجزاء بازی اما در لایه لایه‌های گیم‌پلی جذابیت‌هایی دارند که باعث میشه به همه خیلی خوش بگذره.

من در این مقاله چندتا از بهترین بازی‌های کارتی(ترجیحاً تولید داخل) که خودم تجربه کردم رو بهتون معرفی می‌کنم. اولویتی در ترتیب این بازی‌ها وجود نداره. همچنین یک ذره پام رو فراتر از بازی‌هایی که فقط کارت هستند گذاشتم و بازی‌های کارتی که در نهایت چندتا ژتون هم دارند رو به این دسته‌بندی اضافه کردم. مقابل اسم هر بازی هم داخل پرانتز اسم بازی اصلی که از روی اون اقتباس شده رو آوردم.

 

۱- گنج‌های پنهان لوتوس (Hanabi)

 یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین بازی‌ها برای من همیشه لوتوس یا هانابی بوده. این بازی دو تا پنج نفره که توسط نشر نهالک تولید و منتشر شده، شامل یک دسته کارت هست که در پنج رنگ و از هر رنگ از شماره یک تا پنج وجود داره. به اضافه هشت ژتون لوتوس و سه ژتون هما.

هدف در این بازی اینه که بازیکن‌ها با همکاری هم از بین کارت‌های توی دستشون از هر رنگ از عدد یک تا پنج رو به ترتیب در زمین بازی بچینند. ممکنه بگید خب اینکه کاری نداره! اما نکته اینجاست؛ که بازیکن‌ها کارت‌های توی دستشون رو به پشت می‌گیرند و خودشون نمی‌بینن چه کارت‌هایی دارند و فقط کارت‌های بقیه بازیکن‌ها رو می‌بینند.

حالا یه ذره گیم پلی جون گرفت نه؟! اما همش این نیست. نکته دیگه اینکه اگر یک بازیکن به هر دلیلی به اشتباه یک کارت رو بازی کنه (یعنی مثلاً اگر از کارت آبی هنوز عدد دو رو زمین نیست عدد سه رو بازی کنه و توالی رو بهم بزنه) یکی از ژتون‌های هما می‌سوزه. این ژتون‌ها در واقع میزان جون شما در بازی هست و اگر هر سه ژتون از بین بره تمام بازیکن‌ها می‌بازن و بازی به اتمام می‌رسه.


ویدیوی نقد و بررسی بازی لوتوس


اما شما یک فرصت راهنمایی هم دارید. بدین شکل که هر بازیکن تو نوبت خودش می‌تونه یا یک کارت از دستش رو بازی کنه یا به یه بازیکن دیگه راهنمایی بده. راهنمایی دادن هم به این شکل هستش که یا رنگ رو میگیم یا عدد و هرچقدر از اون انتخاب ما برای راهنمایی تو دست اون بازیکن هست رو کامل باید بگیم. مثلاً اگه انتخاب کردیم که عدد یک رو بگیم باید هرتعداد کارت یک اون بازیکن داره (از هر رنگی) بهش بگیم. با هربار راهنمایی یک ژتون لوتوس می‌سوزه و ما فقط هشت تا از این ژتون‌ها تو بازی داریم. اما یک کار هم هست که باعث میشه ژتون لوتوس برگرده و زنده بشه. اونم این که بازیکن در نوبت خودش میتونه یک کارت رو بسوزونه. از هر عددِ هر رنگ چندتا تکراری در بازی هست و ممکنه یکی از اون‌ها رو زمین باشه. بنابراین به بقیه‌اش دیگه نیازی نیست. اگر بازیکن بوسیله راهنمایی‌های دیگران تونست بفهمه که کارت تکراری تو دستش داره میتونه تو نوبتش یک کارت تکراری رو بسوزونه و یکی از ژتون‌های راهنمایی رو برگردونه.

انقدر بازی می‌کنیم که یا ژتون‌های هما تموم بشه و ببازیم! یا بتونیم تمام پنج رنگ رو کامل کنیم (عمراً) و یا کارت‌های دسته وسط (بانک) به اتمام برسه.

لوتوس یکی از بهترین بازی‌های کارتی در سبک Co-Up یا همکاری هست و گیم پلی فوق‌العاده‌ای رو منتقل می‌کنه. پیشنهاد می‌کنم حتماً لوتوس رو تجربه کنید.

ناگفته نماند که لوتوس براساس بازی هانابی ساخته شده و فقط تم و تصویرسازی تغییر کرده. و واقعاً این محصول نمونه خوبی از هانابی هست.

 

۲- زیرخاکی (Dead Man’s Draw)

بازی دو تا چهار نفره زیرخاکی اوایل همین امسال توسط تیم رومیز طراحی و توسط تیم مستفیل تولید و منتشر شد. این بازی براساس Dead Man’s Draw ساخته شده و تم و گرافیک از نو طراحی شده. کل بازی زیرخاکی شامل یک دسته کارت زیرخاکی هست به اضافه کاشی(تایل)های انگشتری که روش دوم بازی هست و مثل یک اکسپنشن می‌تونید بعد از چند دست به بازی اضافه کنید.

سبک بازی Push Your Lock یا شانست رو امتحان کن و Take That یا تو پاچه کردن هست.

جریان از این قراره که کارت‌های زیرخاکی شامل ده مدل زیرخاکی هستند که از هرکدوم از عدد دو تا هفت وجود داره، به جز سکه که ارزش بالایی داره و از عدد چهار تا نُه ازش موجود هست. همچنین هر زیرخاکی یک قابلیت ویژه داره که در دو کارت راهنما توضیح داده شده. برای شروع پایین‌ترین عدد هر زیرخاکی رو جدا می‌کنیم و دسته کارت‌های سوخته رو تشکیل میدیم و به موازات دسته کارت‌های اصلی با فاصله قرار میدیم.


ویدیوی معرفی و آموزش بازی زیرخاکی


هر بازیکن در نوبت خودش از دسته کارت‌های اصلی شروع می‌کنه به کارت رو کردن. با رو شدن هر کارت، قابلیت اون زیرخاکی بلافاصله اجرا میشه و بعد میریم برای رو کردن کارت بعدی. به همین شکل تا جایی ادامه میدیم که یا یک زیرخاکی تکراری بیاد و کل کارت‌هایی که رو شده رو از دست بدیم و نوبتمون تموم بشه. و یا قبل از اینکه این اتفاق بیفته دیگه بیشتر از این ریسک نکنیم و بگیم که می‌خواهیم کارت‌ها رو جمع کنیم. در این صورت هرچی کارت رو کردیم رو برای خودمون جمع می‌کنیم.

این بازی دقیقاً تقابل حس ریسک پذیری با محافظه‌کاری شماست. اینکه چقدر حاضرید خطر کنید و کارت بیشتری جمع کنید، در حالیکه ممکنه با یک کارت تکراری همه‌اش از بین بره. انقدر این کار رو ادامه میدیم تا کارت‌های دسته اصلی تموم بشه. در نهایت بالاترین عدد از هر زیرخاکی که تونستیم جمع کنیم رو جمع می‌زنیم،بازیکنی که بیشترین امتیاز رو داره برنده است.

جذابیت گیم پلی این بازی به قابلیت زیرخاکی‌هاست. مثلاً شما می‌تونید یه کارت از زمین یه بازیکن دیگه بگیرید و بسوزونید یا کارت رویی دسته اصلی رو اول ببینید بعد اگر خواستید رو کنید یا یک کارت از زمین خودتون رو بازی کنید و باعث قابلیت بعدی بشید. همین قابلیت‌هاست که جریان بازی رو می‌سازه و در کنار اون استرس کارت رو کردن یا ریسک نکردن، زیرخاکی رو به یکی از جذاب‌ترین بازی‌های کارتی تبدیل می‌کنه. روند بازی به قدری سریع هست که می‌تونید خیلی سریع یک دست رو تموم کنید یا قبل از بازی اصلی برای دست گرمی بازی کنید. همچنین به خاطر بسته جمع و جوری که داره همه جا می‌تونید ببرید و برای هر جمع و هر سنی هم مناسبه.

 

۳- دژ (Citadeles)

شاید در نگاه اول بدلیل اندازه جعبه و محتوای بازی، به نظرتون به هیچ‌وجه دژ، یک بازی کارتی نباشه، اما باور کنید که هست!

بازی دو تا هفت نفره دژ براساس بازی محبوب Citadeles ساخته شده و توسط نشر هوپا تولید و منتشر شد. دژ شامل یک دسته کارت هست که تشکیل شده از کارت‌های نقش و کارت‌های سازه، همچنین یک مشت سکه و یک تاج.

سبک بازی تلفیق جذابی هست از نقش مخفی و ساخت ساز. فرض کنید بخواهید نکات مثبت دو بازی مافیا و اسپلندور رو باهم مخلوط کنید.

جریان از این قراره که در ابتدا به هر بازیکن چهار کارت سازه و دو عدد سکه میدیم. بعد از این هر بازیکن از بین کارت‌های نقش، یکی رو برای خودش مخفیانه انتخاب می‌کنه و بعد بازیکن تاج‌دار به ترتیب شماره نقش‌ها، اون‌ها رو فرا میخونه. بازیکنی که شماره نقشش میرسه کارت نقشش باید رو بشه و نوبتش شروع میشه. هر بازیکن در نوبتش سه تا کار هست که می‌تونه انجام بده که یکی از اون‌ها رو حتماً باید انجام بده اما انجام دادن دوتای دیگه اختیاری هست. همچنین ترتیبی تو انجام دادن این کارها وجود نداره و هر زمان هر کدوم رو میشه ترتیبش رو تغییر داد.


ویدیوی نقد و بررسی بازی دژ


اما اون سه تا کار که هر بازیکن در نوبتش میتونه انجام بده چی هستند؟!

اول برداشت از منابع بازی. این کار اجباری هست و باید حتماً انجام بشه. برای منابع هم میتونید یا سکه بردارید یا کارت سازه. اگر سکه می‌خواهید دو سکه دریافت می‌کنید و اگر می‌خواهید از کارت‌های سازه دریافت کنید، دو کارت از دسته کارت‌های سازه برمی‌دارید، یکی رو انتخاب می‌کنید و اون یکی رو زیر دسته کارت‌ها می‌گذارید.

دوم ساختن یک سازه از بین کارت‌های سازه توی دستتون. این کار اختیاری هست. برای این کار کارت سازه مورد نظرتون باید رو بشه و بعد به قیمتی که روی کارت زده شده، به بانک سکه پرداخت می‌کنید و شما اون سازه رو در شهر خودتون ساختید. دو تا نکته وجود داره، یک اینکه در هر نوبت فقط یک کارت سازه میتونید بسازید. و دوم اینکه تا انتهای بازی به هیچ وجه مجاز به ساختن سازه تکراری (از نظر عنوان سازه) نیستید.

سوم قابلیت نقش. این هم اختیاری هست. شما با اجرا کردن قابلیت نقشتون یک اتفاق ویژه رو در بازی رقم می‌زنید که جریان اصلی گیم‌پلی رو همین قابلیت‌ها می‌سازن.

بعد از اینکه تمام بازیکن‌ها نوبتشون رو بازی کردند اون دور بازی به پایان می‌رسه. کارت‌های نقش رو جمع می‌کنیم، بُر می‌زنیم و دور بعدی رو مشابه همین دور شروع می‌کنیم.

بازی تا جایی جلو میره که اولین بازیکن هفت تا کارت سازه مقابل خودش بسازه و بعد نوبت به امتیازشماری میرسه که قیمت هر سازه‌ای که ساختیم امتیاز ما در بازی هست. به جز این به چند روش دیگه هم امتیاز می‌گیریم و در نهایت بازیکنی که بیشترین امتیاز رو داره برنده بازی هست.

دژ یک بازی با کیفیت و حرفه‌ای هست که واقعاً فکرتون رو درگیر می‌کنه و ساعت‌ها از گیم‌پلی و جذابیت بازی لذت ‌خواهید برد.

۴- کاستل (Nox)

بازی جمع و جور و راحت‌الحمل (این کلمه رو از خودم درآوردم!) بعدی، بازی دو تا پنج نفره کاستل هست که شرکت افترفایوگیمز براساس بازی ناکس تولید کرده. این بازی هم جزو اون دسته بازی‌هاست که در عین سادگی خیلی جذاب و مناسب هر جمعی خواهد بود. کاستل فقط از یک دسته کارت تشکیل شده که شامل سه رنگ سفید، نارنجی و سبز هست که از هرکدوم از عدد یک تا پانزده وجود داره. بازی در سبک Take That یا تو پاچه کردن هست!

جریان از این قراره که هر بازیکن سه تا کارت همیشه در دستش داره و در نوبت خودش یک کارت رو بازی می‌کنه. بازی کردن کارت بدین شکل هست که کارت‌های با اعداد بالا رو جلوی خودمون بازی می‌کنیم و کارت‌های با اعداد پایین رو جلوی بقیه! یعنی سعی می‌کنیم امتیاز خودمون رو بالا ببریم و امتیاز بقیه رو بکشیم پایین! (روم به دیوار)


ویدیوی نقد و بررسی بازی کاستل


به همین سادگی در چندخط میشه کاستل رو برای همه توضیح داد. فقط کافیه امتیاز خودتون رو بالا ببرید و با گذاشتن کارت‌های با اعداد پایین امتیاز حریفانتون رو پایین بیارید. در آخر اولین کسی که شش دسته کارت کنار هم در زمینش داشته باشه بازی به اتمام میرسه و هر بازیکن اعداد کارت‌هایی که تو زمینش داره رو جمع میزنه و طبیعتاً بازیکنی که بیشترین امتیاز رو داره برنده بازی خواهد بود.

کاستل از اون گیم‌پلی های هیجانی و شلوغ هست. شما با کم کردن امتیاز بازیکن‌های دیگه حسابی حرصشون رو در میارید و البته همین کار رو هم اونها با شما می‌کنند. بازی‌ای که خیلی سریع انجام میشه و در زمان کم چندین دست بازی خواهید کرد. با یک بار تجربه قطعاً هر مهمونی یا مسافرت که برید کاستل همراهتون خواهد بود.

 

۵- نامه‌ای به گیلاس (Love Letter)

و در نهایت آخرین بازی کارتی که بهتون معرفی می‌کنم بازی نامه‌ای به گیلاس هست که براساس بازی مشهور نامه عاشقانه بازطراحی شده. این بازی دو تا چهار نفره مشابه زیرخاکی توسط تیم رومیز بازطراحی و توسط تیم مستفیل تولید و منتشر شد.

بازی در سبک نقش مخفی هست و بازیکن‌ها در هر دور سعی می‌کنند بوسیله قابلیت کارت‌های نقش، همدیگه رو از دور بازی خارج کنند و در آخر هر دور، آخرین بازیکنی که مونده باشه یک توکن عشق دریافت می‌کنه و میریم برای دور بعدی. در نهایت کسی که بیشترین توکن عشق رو داشته باشه برنده بازی هست.


ویدیوی معرفی و آموزش بازی نامه به گیلاس


راستش رو بخواهید شاید به ظاهرش نیاد، اما به شدت این بازی خوبه. فان خیلی خوبه رو به جمعتون تزریق می‌کنه، اونقدر ساده نیست که فکر کنید بچه بازیه و در عین حال اونقدر پیچیده نیست که هرکسی نتونه یاد بگیره. به معنای واقعی یک بازی کارتی. باید بتونید نقش‌خوانی کنید و از حافظه‌تون کمک بگیرید و اطلاعاتی راجع به کارت‌هایی که بازی شده به یاد بیارید و در نهایت بهترین کارت رو بازی کنید.

واقعاً نامه‌ای به گیلاس رو پیشنهاد می‌کنم. بازی جمع و جوری که همه جا می‌تونید ببرید و واقعاً هر آدمی ازش لذت خواهد برد.

[madamak]

و این هم پایان این مقاله که شاید زیادی از حد طولانی شد. اما تا همین‌جا هم خیلی از بازی‌ها رو نگفتم. ولی اگر طبق این لیست بازی‌هایی که گفتم رو تهیه کنید قطعاً مدت‌ها از دورهم بودن و بازی کردن لذت خواهید برد.

خریدن این بازی‌ها هم کار سختی نیست. هم قیمتشون خیلی مناسبه هم در تمام شهرکتاب‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی موجود هستن. فقط کافیه بخرید و معتاد این جریان بشید…

شما هم زیر همین پست بهترین بازی کارتی که بازی کردید رو معرفی کنید.
علی کیارشی
علی کیارشی

بردگیم‌ها برای من همون عاملی هستن که می‌تونم باهاش آدم‌ها رو دورهم جمع کنم. پس تا می‌تونم بازی می‌کنم و بقیه رو هم به بازی کردن وادار می‌کنم. هیچکس از این معرکه جون سالم به در نخواهد برد. حتی شما دوست عزیز!

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. محمدعلی یزدان‌پناه گفته؛
    13:25 1398/05/02

    سلام، وقت بخیر
    ممنون بابت این مقاله.
    بازی‌های کودتا، جالیز، اسمایل، اولون، ست، کُدنیمز هم میتونه جزء این مقاله باشه.
    برقرار باشید و سبز…

    • علی کیارشی گفته؛
      13:35 1398/05/02

      سلام
      تو بازی‌هایی که گفتی جالیز فکر نمی‌کنم کارتی محسوب بشه. چون صفحه داره.
      ولی قطعاً خیلی بازی‌های کارتی دیگه هست که تو این مقاله نگفتم. چون واقعاً طولانی می‌شد

      • مهدی عسکری گفته؛
        23:26 1399/01/02

        ساده ترین بازی کارتی که از همه ی این بازیها هم ارزونتر و هم جذابتر و هم بامزه تره رو ذکر نکردید .بازیه کارتی سوسکی

      • لیلا گفته؛
        23:07 1399/09/04

        سلام ممنون خیلی مفید بود و باعث شد برم ۳۰ تا معرفی بازی های دیگه رو هم ببینم اما تا الان بهترین بازی ای که خوشم اومد زیر خاکی بود اول بخاطر کارتی بودنش که خیلی بازی های کارتی رو دوست دارم و دوم بخاطر اینکه میشه تنها هم بازیش کرد . تو این ایام کرونا مخصوصا قرنطینه ، بازی هایی که بشه تک نفره هم بازی کرد رو ترجیح میدم . میشه چند نمونه بازی های مشابه دیگه رو هم معرفی کنید که هم کارتی باشن هم قابلیت تک نفره بازی کردن رو هم داشته باشن ؟
        بازم تشکر میکنم

  2. علی امامی گفته؛
    13:35 1398/05/02

    تشکررر از مقاله خیلی کاربردی تون..
    من ب این لیست lost cities و splendor و coup در لول پایینتر نیکیماک رو اضافه میکنم.
    در مورد بازی دژ و خیلی زیاد بازیش کردم و جذابیت بالای اولیه شو از دست داده برام چون انقد اتفاقات عجیب و شانسی توی بازی می افته ک استراتژی تو خیلی تحت تاثیر قرار میده .خصوصا بخاطر اینکه نقش های دژ خیلی کمتر از سیتادلز هست..
    بازی لوتوس ب هیچ عنوان ب درد هر جمعی نمیخوره و تقریبا 90 درصد جمع ها نظر منفی گرفتم از بازی باهاشون.. و قبل از خرید حتما یبار بازی کنید. ضمنا بازی ها با همبازیشون تجربه خوب یا بد رو به شما میدن و نگاه کنید عمدتا با کیا بازی میکنید و بعد انتخاب کنید. ضمنا بازی جالیز هم اگر زیر انداز داشته باشید انتخاب راحت و ماندگاریه

    • علی کیارشی گفته؛
      13:46 1398/05/02

      ممنون از نظرت
      راستش خودم دلم نیومد اسپلندور رو جزو بازی‌های کارتی به حساب بیارم.
      اصولاً بازی‌ای به شکوه و خفنی اسپلندور لقب بازی کارتی براش کم هست.
      ضمن اینکه خود سازنده پیشوندی که قبل از اسم بازی گذاشته card game نیست.
      اما با بقیه بازی‌هایی که گفتی موافقم
      راجع به دژ راستش هنوز برای من جذابیتش رو از دست نداده.
      لوتوس رو هم من با چند جمع مختلف امتحان کردم و واقعا فیدبک خوبی ازش گرفتم.

  3. Abolfazl گفته؛
    15:04 1398/05/02

    سلام
    علاوه بر بازی هایی که زحمت کشدید و معرفی کردید به نظر من اسم کارتیل هم میتونه خیلی از جمع ها رو سرگرم کنه.
    با تشکر از تیم رومیز

    • علی کیارشی گفته؛
      15:36 1398/05/02

      سلام
      درست میگی
      متاسفانه به خاطر طولانی شدن مقاله نشد همه بازی‌های کارتی که واقعاً خوب هستند رو بگم

  4. پوریا گفته؛
    02:32 1398/05/03

    سلام.
    ممنون از مقاله عالی تون.
    بازی کاستل واقعا بازی خوبی است ولی بعد از چند بار بازی کردن واقعا تکراری میشه.
    من از بازی زیر خاکی و نامه ای به گیلاس واقعا خوشم اومده و هر چقدر که بازی کردم تکراری یا خسته کننده نشده.
    باری دژ هم که فوق العادس ، گیم پلی جذاب ، طراحی عالی ، کارت های نقش و سازه متنوع و امکان بازی با هفت بازیکن واقعا بازی رو یک بازی محشر و تمام عیار میکنه.
    اما من با بازی هانابی یا لوتوس موافق نیستم چون تو اکثر جمع هایی که بازی کردم از بازی خوششون نیومده و براشون خسته کننده شده.
    به نظر من بازی پیشوم و اسم کارتیل و اسپایفال هم میتونست تو این مقاله باشه.

    • علی کیارشی گفته؛
      12:11 1398/05/03

      سلام
      مرسی که مقاله رو خوندی.
      مسلماً قبل از هرچیزی این نکته وجود داره که تمامی این بازی‌ها کاملاً به سلیقه آدم‌ها برمی‌گردن
      من صرفاً تجربیاتی که از این بازی‌ها گرفتم رو گفتم.

  5. زانا ناصری گفته؛
    16:14 1398/05/04

    باسلا مرسی برای مقالتون و خواهشن بازی فکری کلش رویال رو نقد و برسی کنید یا در موردش بنویسید باتشکر

  6. s.m.e.m گفته؛
    21:30 1398/05/27

    سلام.مقاله خوبی بود.فقط در مورد بازی نامه ای به گیلاس فکر نکنم بازی خوبی باشه چون اگه توش تقلب بشه اصلا جالب نمیشه! نمی دونم شایدم من دارم اشتباه می کنم.

    • علی کیارشی گفته؛
      11:25 1398/06/09

      سلام. مرسی که مقاله رو خوندی. این که میگی در مورد همه بازی‌ها صدق می‌کنه!!
      تو هر بازی اگه تقلب کنی خوب نمیشه 🙂

  7. لی لی سهم گفته؛
    04:30 1398/07/11

    سلام مرسی بابت مقاله خوبتون.من دقیقا با همین مواردی که تو لیست شما هستن اطرافیانم رو به بازی معتاد کردم 😼 فقط نمیفهمم چرا اکثر دور و بری های من نامه ای به گیلاس رو زیاد دوس ندارن.خودم خیلی دوسش دارم.دژ هم رسما عشق منه اما بقیه انگار اندازه من دوسش ندارن.هربار نظرشون رو میخوام یا میگن گوهرنشان(هرچند اون کارتی محض نیست) یا زیرخاکی..من جمله کارتی های مورد علاقه خودم البته بجز موارد لیست اینا هستن:جایپور،بیستی بار،نیکیماک،رام و دیس،سوسکی(سوسکی guilty pleasure منه 😅)،قلمرو ستارگان…ناشتایی،کوه نور و پنیک لب هم بد نبودن،مایند و کودتا رو هم من دوس دارم ولی همبازی پیدا نمیکنم بس که اطرافیانم دوس ندارن 🙁

  8. شایان گفته؛
    20:46 1398/08/26

    واقعا نمیدونم چرا بازی دژ طرفداره، به نظر من جزو ضعیفترین بازیهای کارتی دنیاست! حوصله سر بر، و کوتاه اصلا جالب نیست، بدون کوچکترین هیجان! خواهشا یه نقد وبررسی مفصل و حرفه ای از بازی های war of worlds و gloomheaven و game of throne و مقایسشون بزارید ممنون

  9. محمد گفته؛
    08:18 1399/01/15

    سلام اگر ما یه بازی ساخته باشیم چجوری میتونیم اون رو وایدش رو بفروشیم به این شرکت های بازی سازی فکری ؟ سایتهاشون رو هم حتی ندارم آیا باید ایمیل زد بهشون چجوریه ؟

  10. سید مجتبی هاشمی گفته؛
    02:31 1399/02/24

    سلام ببخشید من یه بازی بلدم ولی هیچ چاپی تا حالا نشده هر کسی میخاد بازی رو بهش نشون بدم تا چاپ بشه و اسم بازی هم( کارتی) هستش
    هر کسی این بازی رو انجام داده بازی مورد علاقش شده فقد قصد دارم بازی رو به همه نشون بدم
    بازی اینجوریه که هرکسی زود تر تونست کارت ها رو هم رنگ کنه برنده است و باید رمزی به دوستش بگه و دوستش اعلام کنه ما کارتا رو جمع کردیم

  11. منصور گفته؛
    15:56 1399/05/08

    سلام بازی های خوبی معرفی کردید ولی به نظرم بهتر از همه این ها گربه های انفجاری است

  12. سید ماهان باقی (مافیاباز) گفته؛
    21:29 1399/06/10

    سلام و خدا قوت.خدایی کودتا حقش نیست که در صدر این جدول باشه؟جالیز هم همینطور.کد نیمز پیکچرز هم خوبه ولی هیجانش پایینه.تازه اسپلندور چرا نه؟خب کارتیه دیگه.

  13. نیایش گفته؛
    23:15 1399/06/20

    سلام لطفا کامنت منو بزارید خواهشا من عاشق بازی مثل گربه های انفجاری مونوپولی وزیر خاکی هستم میشه بازی های بجز نامه ای به گیلاس بهم معرفی کنید ۵ تا بگید یه بازی دزد دریایی گنجی تو این مایع ها هم بگید ترو خدا کامنت منو بزارید ت سایت لطفا😭😭

    • ساید گفته؛
      01:59 1399/08/06

      سلام بازی با تم دزد دریایی پورت رویال و تورتوگا خیلی خوبن که من توتوگا رو خیلییی پیشنهاد میکنم بازی بسیار با کیفیتیه پیشنهادم اینا هستن مایند (the minde) اسم کارتیل اگه بازی کم قیمتم میخوای اونو ، نمیریه،سوسکی( البته با جمع پایه) اگرم میتونی بیشتر هزینه کنی ازول پچورک رو پیشنهاد میکنم

  14. عارف حبیب زاده گفته؛
    21:57 1399/10/27

    سلام من عارف حبیب زاده و سیزده سالمه ، میخواستم بگم ممنون از این مقاله ی عالی که گذاشتید من به شخصه عاشق بازی های بوردگیم و بازی های کارتی هستم و خیلی از بازی ها رو دارم ، ممنون از امیر سلامتی که بازی هارو به شکل کاملا واضح و شوخ طبعانه اموزش میده ، و کلا ممکن از شرکت رومیز عزیز

  15. اهورا گفته؛
    11:06 1399/11/06

    سلام من بازی کارتی uno رو پیشنهاد میکنم هم ارزان هست هم راحت میشه یاد گرفت هم خیلی بازی جذابی است

لینک کوتاه