رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بازی رومیزی Targi

در این مقاله بردگیم Targi را معرفی می‌کنیم که چند سالی است به عنوان یکی از بهترین بازی‌های رومیزی دو نفره شناخته می‌شود و هر دست آن ترکیبی است از استراتژی، تاکتیک، پیش‌بینی، خرما و فلفل!!


حکایت آشنایی ما با هر بازی رومیزی، داستان جالبی دارد. چند وقت پیش بود که یکی از دوستانم در مورد بازی Targi از من سوال پرسید و خواست که نظرم را در مورد این بازی به او بگویم. چون آشنایی با این بازی نداشتم، از او مهلت خواستم تا کمی تحقیق کنم و نظرم را به او بگویم. بعد از کمی گشت و گذار اینترنتی، به او گفتم که فکر نمی‌کنم این بازی خیلی جذاب باشد و بهتر است پولش را برای خرید یک بازی دیگر هزینه کند. اما در جریان همان تحقیقات، در سایت بردگیم آرنا این بازی را به صورت مکاتبه‏‌ای (یکی دو حرکت در روز)، شروع کرده بودم. وقتی که چند روز این بازی را انجام دادم و بیشتر و بیشتر با آن آشنا شدم، فهمیدم که چه اشتباه بزرگی کرده بودم! این بازی بیشتر از آنچه که در نگاه اول به نظر می‌رسد خوب است! در واقع به حدی این بازی خوب بود که به هر وسیله‌‏ای شده یک نسخه از آن را پیدا کردم و بازی‏‌ای که قرار بود دوستم بخرد را من خریدم!! حالا می‌خواهم این بازی را به شما معرفی کنم، شاید شما هم مثل من شیفته‏‌ی این بازی شدید!

داستان و هدف بازی

Targi یک بازی دو نفره است. هر بازیکن در نقش رئیس یک قبیله‌‏ی صحرانشین است که باید قبیله‌‏ی خود را بسازد و سعی کند قبیله‏‌اش از قبیله‌‏ی حریف بهتر باشد. بهتر بودن به معنی داشتن امتیاز پیروزی بیشتر در پایان بازی است. هر بازیکن یک فضای ساخت قبیله در مقابل خودش ایجاد می‌کند که در واقع یک مستطیل با سه ردیف و چهار ستون است. پس هر بازیکن در طول بازی می‏‌تواند دوازده عدد کارت به دست بیاورد و با آن‏ها قبیله‌‏ی خودش را بسازد. هر کارتی که بازیکن به دست بیاورد علاوه بر امتیاز، معمولا یک قابلیت ویژه هم به بازیکن می‌‏دهد که تا پایان بازی می‏‌تواند از آن استفاده کند. مثلا بعضی‏ کارت‏‌ها خرید کارت‏‌های بعدی را ارزان‌‏تر می‏‌کنند و بعضی هم منابع بیشتری در زمان کسب منبع به شما می‏‌دهند. بعضی کارت‏‌ها در صورت چینش خاص و یا قرار گرفتن در منطقه خاصی از قبیله‏‌ی شما امتیاز ویژه‏‌ای نصیب شما می‏‌کنند. مثلا یک کارت هست که اگر در سمت راست‌ترین مکان یک ردیف قرار بگیرد دو امتیاز اضافی خواهد داشت، یا کارتی هست که در انتهای بازی به ازای هر دو کارت شتر سواری که دارید یک امتیاز اضافی نصیب شما کند.

علاوه بر به دست آوردن کارت‌‏ها، نحوه‌‏ی چینش آن‏ها هم مهم است. هر کارتی که شما خریداری می‏‌کنید باید در سمت چپ‏‌ترین فضای خالی یکی از سه ردیف شما قرار بگیرد. پنج نوع کارت در بازی وجود دارد: شتر سوار، نخلستان، ماهیگیر، خیمه و تارگی. اگر تمام کارت‌‏های یک ردیف شما از یک نوع باشند، در انتهای بازی چهار امتیاز اضافی دریافت می‏‌کنید. اگر تمام کارت‏‌های یک ردیف شما متفاوت باشند (از چهار نوع مختلف) دو امتیاز اضافی دریافت خواهید کرد. در غیر اینصورت هیچ امتیاز اضافی دریافت نمی‏‌کنید.

برای به دست آوردن کارت‏‌ها نیاز به منبع دارید. چهار نوع منبع در این بازی وجود دارد: خرما، نمک، فلفل و سکه. شما باید آن‏ها را جمع‏‌آوری کنید تا بتوانید کارت‌‏هایی که می‏‌خواهید را به دست بیاورید. البته اگر حریف شما زودتر آن را نقاپد!

مکانیزم بازی

بازی در سبک کارگرگذاری است. اما یک کارگرگذاری هوشمندانه و بسیار رقابتی. صفحه‌‏ی بازی یک شبکه‏‌ی پنج در پنج از کارت‌‏‏هاست که ۱۶ کارت بیرونی همیشه ثابت هستند( با شماره مشخص شده‏‌اند) اما ۹ عدد کارتی که درون این مستطیل قرار می‏‌گیرد مدام تغییر می‌‏کنند. کارت‌‏هایی که در خانه‏‌های وسط قرار می‌‏گیرد یا کارت‏ منبع یا کارت قبیله است. یک عدد مهره‏‌ی دزد هم در بازی وجود دارد که از کارت شماره ۱ شروع به حرکت می‏‌کند و در هر دور یک خانه جلو می‏‌رود تا زمانی که به خانه ۱۶ برسد. اگر تا قبل از آن هیچ بازیکنی ۱۲ کارت قبیله‌‏اش را کامل نکرده باشد، به محض رسیدن دزد به خانه ۱۶ بازی تمام می‌‏شود.

در هر دور از بازی، بازیکنان باید به نوبت، ۳ کارگر خود را در یکی از کارت‏‌های بیرونی مستطیل (کارت ۱ تا ۱۶) قرار دهند، به شرطی که :

  • در خانه‏‌ای که دزد در آن قرار دارد نباشد
  • روبروی یکی از کارگرهای حریف قرار نگیرد.
  • در خانه‌‏ای که قبلا در آن کارگر قرار گرفته نباشد.

وقتی که هر دو بازیکن ۳ کارگر خود را در خانه‏‌های بیرونی گذاشتند، دو عدد سیلندر خود را در مکان تلاقی کارگرهای خود در خانه‌‏های وسط گرید قرار می‌‏دهند! و همینجاست که هوشمندی این مکانیزم خودش را نشان می‏‌دهد. اگر به دنبال کارت خاصی هستید، باید کارگرهای خود را طوری قرار دهید که نقطه‏‌ی تلاقی آن‏ها بر روی کارت مد نظر شما باشد. اما اگر حریف شما را بلاک کند چه؟ شما کارگر خود را بر روی یک ستون قرار داده‌‏اید به این امید که حریف ردیف مورد نظر شما را اشغال نکند. اما حریف هم بیکار نمی‏‏‌نشیند و می‌‏تواند ردیف مد نظر شما را اشغال کند. البته ممکن است برای این کار مجبور باشد کارگر خود را جایی بگذارد که نفع چندانی برایش نداشته باشد و از برنامه‌‏های خودش عقب بی‏افتد. یعنی بلاک کردن بی‏‌هزینه نیست. علاوه بر این یک کارت به نام FATA MORGANA در بازی وجود دارد که اگر کارگر بازیکنی بر روی آن باشد، می‏تواند یکی از سیلندرهایش را جابجا کند و بر روی هر کارت خالی که در وسط گرید است قرار دهد. پس اگر واقعا به کارتی نیاز دارید و بلاک شده‏‌اید، می‏‌توانید از این کارت زودتر از حریف استفاده کنید و به کارت مورد علاقه خود برسید.

در مرحله‌‏ی بعد، با شروع از بازیکنی که نشان شروع کننده را دارد، هر بازیکن، تمام کارگرها و سیلندرهایش را به هر ترتیبی که دوست دارد برمی‌‏دارد و اکشن کارت زیر آن کارگر یا سیلندر را اجرا می‏‌کند. کارت‌‏های بیرونی یا منابع به شما می‌‏دهند، یا کارت قبیله و منبع شانسی(از روی دسته کارت‏‌های هر نوع) یا امکان مبادله. مثلا در کارت Trade، شما م‌ی‏توانید به ازای سه عدد منبع یکسان یک سکه دریافت کنید و یا دو منبع یکسان بدهید و یک منبع دیگر بگیرید. و یا در Silversmith، شما می‏‌توانید در ازای دو/ چهار منبع یکسان یک / سه امتیاز کسب کنید و یا در ازای یک/دو سکه ، دو /چهار امتیاز کسب کنید. چهار عدد کارتی که در گوشه‏‌های گرید قرار می‏‌گیرند، قابل کارگرگذاری نیستند و در واقع زمانی که دزد به آنها برسد، غارت اتفاق می‏‌افتد و هر بازیکن باید تعدادی منبع یا امتیاز از دست بدهد، که هر چه بازی بیشتر طول بکشد، غارت‏‌ها شدیدتر می‌‏شوند.

کارت‌‏های وسط هم همانطور که ذکر شد، یا حاوی منبع هستند، یا کارت قبیله. اگر کارت منبع باشند، بازیکن منبع مورد نظر را دریافت می‏‌کند. اما اگر کارت قبیله باشد، بازیکن یا باید هزینه آن را پرداخت کند و در تابلوی خودش قرار دهد، یا آن را در دستش نگه دارد (به شرط اینکه قبلا کارتی در دستش نمانده باشد)، و یا آن را بسوزاند.

اگر کارتی که بازیکن از وسط برمیدارد، کارت منبع باشد، باید به جای آن یک کارت قبیله به پشت قرار بگیرد و اگر کارت قبیله باشد، یک کارت منبع به جای آن به پشت قرار بگیرد. این کارت‏‌ها در شروع راند بعد رو می‏‌شوند و دسته‌‏ی جدید کارت‌‏های وسط را تشکیل می‌‏دهند. پس اگر در این راند بازیکنان بیشتر منبع جمع کرده باشند، در راند بعد کارت‌‏‏های قبیله‏‌ی بیشتری در وسط خواهد بود و اگر بیشتر کارت قبیله خریده باشند، کارت منبع بیشتری در وسط قرار می‌‏گیرد (بسیار هوشمندانه !).

بازی تا زمانی ادامه پیدا می‏کند که یا بازیکنی دوازدهمین کارت خود را در قبیله‏اش قرار دهد (که آن دور، دور آخر بازی خواهد شد)، و یا دزد به خانه ۱۶ برسد.

تحلیل بازی

این بازی دارای دو مکانیزم بسیار معروف است:

  • کارگرگذاری (worker placement)
  • جمع‌‏آوری مجموعه (set collection)

شما باید کارگرهای خودتان را با هوشیاری در صفحه قرار دهید تا بیشترین منفعت را از هر دور از بازی ببرید. علاوه بر آن، نباید هر کارتی را خریداری کنید، بلکه باید با یک استراتژی درست به دنبال کارت‏‌هایی باشید که بیشترین سود را به شما برسانند و در صورت امکان بتوانید بیشترین امتیاز اضافی را از چینش آن‏ها کسب کنید. اگر بتوانید در هر ردیف چهار کارت از یک نوع داشته باشید، دوازده امتیاز اضافی دریافت خواهید کرد! اگر نشد، باید به دنبال چهار کارت متنوع در هر ردیف باشید. قرار گرفتن دو کارت از یک نوع در یک ردیف، امتیاز اضافی آن ردیف را نابود می‏کند! علاوه بر این باید چشمی هم بر حریف داشته باشید و ببینید به دنبال چه کارتی است و در صورت امکان او را بلاک کنید. البته این بلاک کردن اکثر اوقات هزینه دارد، و هزینه آن به هدر رفتن شانس شما برای کسب کارت‌‏های دیگر است.

نکته قابل توجه، امکاناتی است که هر کارت به شما می‏دهد که خیلی اوقات استراتژی شما برای ادامه‏‌ی بازی را تعیین می‏کند. امتیازات اضافی‌‏ای که هر کارت در پایان بازی به شما می‏‌دهد، نحوه چینش تابلوی شما را تعیین می‏‌کند. قابلیت‏‌های دیگری که به شما منبع بیشتری می‏‌دهند، مشخص می‌‏کنند که باید بیشتر به دنبال چه منبعی بروید و استراتژی کسب امتیاز از طریق تبدیل منبع به امتیاز را بر روی چه منبعی ببندید.

تنوع بسیار زیاد کارت‏‌های قبیله، قابلیت بازی مجدد زیادی به این بازی داده است. مطمئنا هر بار که این بازی را انجام دهید، باید حسابی فکر کنید و استراتژی خود را مشخص کنید و هیچ استراتژی برنده‌‏ای در این بازی وجود ندارد که همیشه آن را دنبال کنید.

تنش بازی بسیار بالاست و مدام این استرس را دارید که حریف کارگرش را در کجا قرار می‌‏دهد و شما را از چه چیزی محروم می‏کند. آیا باید حریف را بلاک کنید یا به دنبال نقشه خود بروید؟ اگر یک کارت شترسوار در ردیف سوم قرار دهید، آیا می‌‏توانید تا آخر بازی سه کارت شتر سوار دیگر کسب کنید؟ یا بهتر است روی چهار کارت متنوع سرمایه گذاری کنید؟ گاهی دو کارت شتر سوار دارید اما می‌‏بینید که یک کارت بسیار خوب ماهیگیر وجود دارد ولی اگر آن را بخرید مجبورید آن را در کنار شترسوارها قرار دهید و باید قید امتیاز اضافی آن ردیف را بزنید!

در یک جمع‌بندی، این بازی یک بازی دو نفره‏‌ی جاندار و پر مغز است که حدود یک ساعت هیجان، تفکر و سرگرمی برای شما به همراه دارد. حس خوب گرفتن امتیازات اضافی از طریق ایجاد یک موتور امتیازگیری و سپس استفاده حداکثری از آن بسیار لذت‌بخش است.

امتیازات نهایی معمولا به هم نزدیک است و همین امتیازات اضافی هستند که تکلیف برنده را مشخص می‏‌کنند و کسی که توانسته باشد با توجه به قابلیت کارت‌‏هایش بهترین چینش را انجام دهد برنده می‏‌شود.

انجام این بازی را به تمام کسانی که به دنبال یک بازی «صرفا دو نفره‌»ی خوب هستند توصیه می‏‌کنم.

و در انتها چند عکس ببینید از یک فرد خوش ذوق که برای این بازی چه مهره‌‏های جذاب و با نمکی درست کرده است:

 

 

نیما مسقدی
نیما مسقدی

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. علی امامی گفته؛
    21:27 1398/03/18

    نیما جاااان عالیییی بوددددد مثل همیشه محشر ایاشلا بزودی ویدئو تو با این بازی ببینمممممممم 😍😍😍😍😍

    • نیما مسقدی گفته؛
      16:17 1398/04/01

      سلام، متاسفانه فکر نمیکنم در حال حاضر فروشگاهی داشته باشه این بازی رو، بنده هم با خوش شانسی یک نسخه گیر آوردم، قیمتش صد درهم هست که به قیمت روز درهم حساب میشه

لینک کوتاه