رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بردگیم Rising Sun

در این مقاله بردگیم Rising Sun را معرفی می‌کنیم که یکی از بازی‌هایی است که اخیرا محبوب شده و محصولی است از تیم طراحی و توسعه‌ی Blood Rage !


اگر وارگیم باز باشید، حتما نام بازی رومیزی Rising Sun به گوش شما خورده است. بازی دیگری از اریک لنگ Eric Lang ، و شرکت CMON (Cool Mini or Not) که در کمپین کیک‌استارتر توانست خوش بدرخشد و به جز نسخه‏‌های کیک‌استارتری، نسخه‌‏ی فروش عمده آن هم به بازار آمد. باز هم یک بازی با کلی مینیاتور جذاب (از اسم شرکت تولید کننده هم پیداست‌: یا مینیاتورهای جذاب یا اصلا هیچی!) و با تم نبرد و دیپلماسی در ژاپن فئودال. پس با ما همراه باشید تا ببینیم چطور می‌‏شود در هیاهوی نبرد و سیاست بازی و نیرنگ و خیانت، بر ژاپن سیطره پیدا کرد!

 

داستان بازی

وضعیت ژاپن وخیم شده‌است. حاکمان این سرزمین با بی کفایتی خود موجب خشم خدایان شده‌‏اند. حال خدایان ظهور کرده‏‌اند تا وضعیت ژاپن را سامان ببخشند و حکمرانی آن را به بهترین خاندان بسپارند. خاندان‌‏ها یکسال فرصت دارند تا لیاقت و شایستگی خود را به خدایان نشان دهند و در پایان سال، وقتی که زمستان رسید و برف همه جا را سفیدپوش کرد، شایسته‏‌ترین خاندان، مورد لطف خدایان قرار خواهد گرفت و حکمرانی ژاپن به آن واگذار خواهد شد و بار دیگر خدایان از نظرها پنهان خواهند شد تا زمانی که آن خاندان هم گند بزند!!

 

هدف بازی

هدف بازی کسب بیشترین امتیاز است. امتیازات از طرق مختلفی قابل حصول است، اما عمده امتیازات بازی از راه مبارزه و برتری در استان‏‌های مختلف به دست می‏آید که در یک جدول مشخص شده است. به عنوان مثال اگر تا پایان بازی ۳ یا ۴ استان مختلف را فتح کنید، ۱۰ امتیاز، اگر ۵ یا ۶ استان مختلف را فتح کنید ۲۰ امتیاز و اگر بیشتر از ۶ استان مختلف را فتح کنید، ۳۰ امتیاز در پایان بازی خواهید گرفت. همچنین هر استانی که فتح می‏‌کنید، بسته به فصلی که در آن مبارزه رخ داده، ۱ (بهار)، ۲ (تابستان) یا ۳ (پاییز) امتیاز دریافت خواهید کرد. امتیازات دیگر بازی، از طریق خودکشی نیروها در مبارزه، یا سرودن شعر حماسی برای کشته‏‌شدگان جنگ و  خریدن کارت‌‏های مختلف و انجام عملیات مرتبط به آن کارت‌‏ها، یا اجرای فرمان جمع‏‏‌آوری محصول و دارا بودن بیشترین نیرو در استان‏‌هایی است که محصول آن‏ها امتیاز است.

مکانیزم بازی

صفحه‏‌ی بازی، یک نقشه‏‌ی بسیار بزرگ است که در آن استان‏‌های مختلف ژاپن به تصویر کشیده شده است. هر استان با تعدادی استان همجوار و همسایه است و با برخی از طریق راه دریایی ارتباط دارد که باز هم مجاور یکدیگر در نظر گرفته می‏‌شوند.

هر خاندان دارای تعدادی مهره است، یک رئیس خاندان (Daimyo) که با پایه‌‏ی مشکی رنگ مشخص می‏‌شود، سه عدد زاهد (Shinto) که دارای پایه‏‌های سفید رنگ هستند و هم قادر به مبارزه و هم قادر به پرستش خدایان هستند و شش عدد نیروی مبارز (Bushi) که فقط قادر به مبارزه هستند. رئیس خاندان دارای این قابلیت است که نه می‏توان آن را گروگان گرفت و نه می‏توان در زمان خیانت آن را با مهره‏‌ی دیگری عوض کرد.

در ابتدای بازی هر بازیکن رئیس خاندان و یک نیروی مبارز خود را در استان همرنگ مهره‌‏هایش قرار می‏دهد. همچنین هر بازیکن یک قلعه در این استان می‏‌گذارد.

همچنین ۴ تایل مربوط به خدایان به صورت تصادفی کشیده می‏شوند و در معابد قرار می‏‌گیرند. هر یک از خدایان پاداش خاصی به پرستش کننده‌‏ی برتر خود خواهد داد. پرستش خدایان از طریق قرار دادن زاهد در آن معابد امکان‏‌پذیر است.

بازی در ۳ فصل بهار، تابستان و پاییز برگزار می‌‏شود و زمانی که فصل زمستان برسد، امتیاز شماری انجام خواهد شد.

 

هر فصل از ۳ فاز تشکیل شده است.

فاز یک؛ مراسم چای

در ابتدای هر فصل، بازیکنان به عنوان رهبران خاندان‏‌ها، دور هم جمع می‏‌شوند و چای می‏‌نوشند و برای خود متحدی دست و پا می‌‏کنند. در این فاز، بازیکنان می‌‏توانند شرایط و برنامه‏‌های خود را برای بازیکنان دیگر شرح دهند و یا قول و قرارهایی با آن‏ها بگذارند تا با یکدیگر متحد شوند. مثلا شما می‌‏توانید به بازیکن دیگری قول بدهید که اگر با هم متحد شوید به فلان استان حمله نمی‏‌کنید یا فلان استان را برای آن‏ها خالی می‏‌کنید. البته هیچ کدام از این قول و قرارها اجباری برای شما ایجاد نمی‏‌کنند و کاملا می‌‏توانید با سیاست رفتار کنید و بعدا که خرتان از پل گذشت، زیر قول و قرار بزنید. البته اثر این کار شما این است که در مراسم چای بعدی، کسی روی حرف شما حساب باز نکند!

آیا این اتحاد یک فصل کامل دوام خواهد داشت؟

وقتی که بازیکنان متحد خود را شناختند، این فاز به پایان میرسد. برای نشان دادن اتحاد دو خاندان، توکن‏های اتحاد آن دو خاندان به یکدیگر متصل می‏‌شوند. ممکن است در این مرحله کسی مایل به اتحاد نباشد و یا متحدی پیدا نکند. امتیاز داشتن متحد این است که هر کدام از دستورات موجود در بازی، دارای یک قسمت مخصوص متحدین است که بازیکنانی که در یک اتحاد باشند از آن سود خواهند برد. همچنین دارا بودن متحد، باعث می‏شود حداقل خیال شما از اینکه در این فصل با آن‏ها سر جنگ ندارید راحت باشد.

در ابتدای هر فصل اتحادهای فصل قبل شکسته خواهند شد (اگر قبل از پایان فصل شکسته نشده باشند!) و ممکن است کسی که در فصل قبل متحد شما بود، اکنون دشمن درجه یک شما باشد.

فاز دو؛ دستورات سیاسی

در این مرحله، بازیکنان باید فرامین سیاسی خود را انتخاب و اجرا کنند. بازیکنان به ترتیبی که در افتخار شمار دارند، دور میز می‌‏نشینند و هر بازیکن در نوبت خود ۴ کارت فرمان سیاسی را از بالای دسته کارت‏های فرمان برمی‏‌دارد و یکی را انتخاب کرده و اجرا می‏کند و ۳ عدد بعدی را به بالای دسته بازمی‌گرداند. این فرمان برای تمام بازیکنان اجرا خواهد شد اما دارای یک قسمت است، که فقط برای خود بازیکن و متحد او اجرا خواهد شد.

فرامین موجود در بازی عبارتند از:

Marshal: حرکت دادن نیرو ها به استان‌‏های مجاور، و امکان ساخت قلعه با پرداخت ۳ سکه برای بازیکن فعلی و متحد او

Recruit: استخدام یک فیگور جدید در هر کدام از قلعه‏‌های هر بازیکن، بازیکن فعلی و متحد او یک فیگور بیشتر جذب می‏کنند. اگر فیگوری که استخدام می‏کنید زاهد باشد، می‏توانید به جای نقشه آن را به یکی از معابد بفرستید.

Train: خرید کارت، بازیکن فعلی و متحد او از تخفیف یک سکه‏‌ای بهره‌‏مند می‌‏شوند

Harvest: برداشت محصول، هر استان دارای محصولات متنوعی است که شامل امتیاز، سکه و سامورایی است، با انجام این فرمان، تمام بازیکنان یک سکه دریافت می‏‌کنند، سپس فقط بازیکن فعلی و متحد او، محصول هر استانی که در آن دارای بیشترین نیرو باشند را دریافت می‏‌کنند.

Betray: خیانت! بازیکنی که این فرمان را اجرا کند، در صورتی که در یک اتحاد باشد، آن اتحاد از هم می‌‏پاشد و آن بازیکن یک واحد افتخار از دست می‏‌دهد. همچنین این بازیکن می‏‌تواند دو فیگور متعلق به دو بازیکن مختلف را با فیگورهای متناظر از فیگورهای خودش جابجا کند، اما این فیگورها نباید زاهدهای موجود در معابد یا رئیس خاندان باشند.

در هر فصل، ۷ فرمان اجرا خواهد شد که بعد از فرمان سوم، پنجم و هفتم، فاز خدایان اجرا خواهد شد. در این فاز، به ترتیب از سمت چپ به راست، وضعیت معابد بررسی می‏شود و هر بازیکنی که بیشترین پرستش کننده را در آن معبد داشته باشد از امتیاز آن معبد استفاده خواهد کرد.

فاز سه؛ نبرد

در ابتدای هر فصل، تایل‏‌های مربوط به استان ها بُر می‏‌خورند و تعداد مشخصی از آن‏ها (با توجه به تعداد بازیکنان)، به صورت تصادفی انتخاب شده و در مکان‏های ۱، ۲ و …. استان‏‏‌های نبرد قرار می‏‌گیرند. استانی که تایل آن در مکان ۱ قرار گرفته باشد، اولین استانی است که در انتهای فصل، نبرد در آن رخ خواهد داد و به همین ترتیب دومین استان و … مشخص خواهند شد.

با شروع فاز نبرد، اگر بازیکنی کارتی خریداری کرده که در شروع نبرد به او قابلیتی می‏‌دهد، آن را اجرا می‏‌کند. سپس با شروع از استان اول در صف نبرد، نتیجه‏‌ی نبرد در هر استان مشخص خواهد شد. بازیکنان در این فاز، باید صفحه‏‌ی بازیکن خود را پشت و رو کنند تا به سمت امتیازهای نبرد قرار بگیرد و آن را در پشت محافظ خود پنهان کنند. هر بازیکن تعداد سکه‏‌ها و توکن سامورایی خود را قبل از نبرد اعلام می‏‌کند.

نتیجه‏‌ی نبرد به این ترتیب مشخص خواهد شد:

  • اگر در یک استان فقط نیروهای یک خاندان باشند، نبردی رخ نمی‏‌دهد و تایل آن استان به آن بازیکن داده می‏‌شود.
  • اگر در یک استان فقط نیروهای دو خاندان متحد قرار داشته باشند، نبردی رخ نخواهد داد، اما تایل آن استان یه خاندانی داده خواهد شد که بیشترین نیرو را در آن استان داشته باشد. اگر نیروها برابر بود، کسی که افتخار بیشتری داشته باشد، برنده است.
  • اگر در یک استان نیروهای حداقل دو خاندان غیر متحد باشند، نبرد رخ خواهد داد و تمام بازیکنانی که در آن استان نیرو دارند در آن نبرد شرکت می‏‌کنند. برنده‌‏ی نبرد کسی است که در پایان نبرد و قبل از سرودن شعر حماسی برای آن نبرد، بیشترین نیرو را در استان داشته باشد.

نحوه‌‏ی انجام نبرد

در این بازی، از یک سیستم نبرد جالب بر مبنای مزایده استفاده شده است. هر بازیکن در شروع نبرد، می‌‏تواند با استفاده از سکه‏‌های خود و به صورت مخفیانه، بر روی هر کدام از ۴ امتیاز نبرد موجود مقداری سکه قرار دهد. وقتی که تمام بازیکنان این کار را کردند، همه با هم رو می‏‌کنند و هر بازیکنی که سکه بیشتری در هر امتیاز نبرد قرار داده باشد، از آن امتیاز استفاده می‏‌کند.

امتیازات نبرد عبارتند از:

  • خودکشی قهرمانانه (Seppuku): یا همان هاراکیری، که یک نوع خودکشی است که در آن شخص شمشیر سامورایی خود را در شکم مبارک فرو می‏کند و خودکشی می‏‌کند. به عبارتی کشته شدن به این شکل بهتر از کشته شدن به دست دشمن است. اگر بازیکنی در این امتیاز نبرد مزایده را ببرد، می‌‏تواند تمام نیروهای خودش در آن استان را بکشد و به ازای هر کدام یک امتیاز و یک واحد افتخار کسب کند. البته ممکن است شما برنده‏‌ی این مزایده شوید ولی فقط به این دلیل که دیگران را از آن محروم کنید و نیروی خودتان را نکشید.
  • گروگان‏گیری : بازیکنی که در این امتیاز مزایده را ببرد، می‏تواند یکی از فیگورهای بازیکنان حاضر در نبرد را که رئیس خاندان نباشد به عنوان گروگان از استان خارج کند و پیش خودش نگه دارد. همچنین از آن بازیکن یک امتیاز کم شده و به امتیاز بازیکن گروگان‏گیر اضافه می‏شود. مهره‌‏های گروگان گرفته شده در شروع فصل بعد به خاندان آنها پس داده می‌شود و یک سکه برای بازیکن به همراه دارد.
  • استخدام سامورایی: بازیکنی که این امتیاز نبرد را در مزایده ببرد، می‏تواند توکن‌‏های سامورایی خود را به جمع نیروهایش اضافه کند. بازیکن خاندان KOI در ابتدای فاز نبرد تمام توکن‏‌های سامورایی خودش را به سکه تبدیل می‏‌کند، و در نبرد هر سکه‌‏ای که استفاده نکرده باشد، سامورایی در نظر گرفته می‏‌شود.

در این مرحله، بازیکنی که بیشترین نیرو را در آن استان داشته باشد، برنده است و فیگورهای بقیه بازیکنان کشته خواهند شد و از استان خارج می‏‌شوند.

  • شعر حماسی: بازیکنی که این امتیاز نبرد را ببرد، به ازای هر فیگور کشته شده در نبرد، چه از طریق خودکشی و چه کشته شدن در نبرد، یک امتیاز کسب می‏‌کند.

پس از پایان نبرد، بازیکنان بازنده تمام سکه‏‌هایی که استفاده کرده‌اند را از بازی خارج می‏‌کنند، اما سکه‏‌های استفاده شده توسط فرد برنده، بین خاندان‏‌های بازنده، به صورت مساوی تقسیم خواهد شد. اگر سکه‏‌ای اضافه ماند، شخص برنده تصمیم می‌گیرد به کدام خاندان بدهد. به این ترتیب شما می‏‌توانید با شرکت در یک سری نبرد و بازنده شدن، سکه به دست بیاورید و در نبردهای اصلی خود استفاده کنید. در اینجاست که ترتیب استان‏‌ها در فاز نبرد مهم خواهد بود.

کارت‏‌ها

کارت‌‏هایی که بازیکنان می‌‏توانند خریداری کنند در چند دسته تقسیم می‌‏شوند.

  • کارت‌های نبرد: این کارت‌‏ها قرمز رنگ بوده و در ابتدای فاز نبرد منابع و امتیازاتی را برای بازیکن به همراه خواهند داشت.
  • کارت‏‌های غول‏‌ها: این کارت‏‌ها قهوه‌‏ای رنگ هستند و هر کدام مربوط به یکی از فیگورهای بزرگ غول هستند که بازیکن با خرید آن‏ها، غول مربوطه را دریافت می‌‏کند و تا انتهای بازی می‏‌تواند از آن به عنوان یک نیرو استفاده کند. هر غول قابلیت خاصی داراست.
  • کارت تقوا: این کارت‏‌ها آبی رنگ هستند و شرایطی را مشخص می‌‏کنند که در آن شرایط شما امتیازاتی را دریافت خواهید کرد.
  • کارت ارتقا: این کارت‏‌ها سبز رنگ هستند و قابلیت خاصی به فیگورها یا خاندان شما خواهند داد.
  • کارت امتیاز زمستانی: این کارت‏‌ها آبی کمرنگ هستند و در انتهای بازی امتیازاتی را بر اساس شرایط مطرح شده در کارت، برای بازیکنان خواهند داشت.

 

خاندان‏ها

در بازی اصلی، ۵ خاندان وجود دارد که در بسته‌‏های افزونه تعداد آن‏ها ممکن است به ۸ خاندان هم برسد! اما بازی در بسته‌‏ی اصلی ۵ نفره و با افزونه، ۶ نفره خواهد بود. هر خاندان قابلیت خاصی داراست که آن‏ها را در برخی زمینه‏‌ها قدرتمند و در برخی دیگر ضعیف می‏‌کند و همین نقاط ضعف و قدرت است که خاندان‌‏ها را از هم متمایز می‏‌کند و ضرورت اتحاد بستن با خاندان‏‌هایی که ضعف‌‏های شما را بپوشانند را بیشتر می‏‌کند.

خاندان KOI: موج‌‏های در جریان! این خاندان، بیشتر از هر خاندان دیگری می‌تواند سامورایی استخدام کند. در واقع در زمان نبرد، هر سکه‌‏ای که این خاندان استفاده نکند، به عنوان سامورایی در نظر گرفته خواهد شد.

خاندان Bonsai : آزادمنشان مقدس! همیشه در حال رشد و همیشه سبز، این خاندان همه چیز را به قیمت یک سکه می‏خرد، حتی اگر قیمت آن ۴ سکه باشد.

خاندان Dragonfly: سبک بالان! این خاندان قادر است نیروهای خود را به هر جای نقشه ببرد و یا در زمان استخدام نیرو، در هر استانی نیروهای خود را قرار دهد. در حالی که سایر خاندان‌‏ها فقط قادر به استخدام نیرو در استانی هستند که دارای قلعه در آن باشند، و برای حرکت دادن نیروها فقط می‏‌توانند آن‏ها را به استان‏های مجاور ببرند.

خاندان Turtle: پوسته‏‌ی ابدی! قلعه‌‏های این خاندان بر روی لاک یک لاکپشت بزرگ قرار گرفته‌‏اند، و به همین دلیل توانایی جابجایی دارند و به عنوان یک نیرو در نظر گرفته می‏‌شوند. در حالی که قلعه‌‏های سایر خاندان‏‌ها ایستا و ساکن هستند و هیچ نیرویی ندارند.

خاندان Lotus: دیکته‌کنندگان جریان! این خاندان قادر است هر فرمانی را مستقل از فرمان‏‌هایی که به دستش می‌‏رسد اجرا کند، در حالی که بقیه‏‌ی خاندان‌‏ها موظف هستند از ۴ فرمانی که به دست آن‏ها می‌رسد یکی را انتخاب و اجرا کنند.

تجربه‏‌ی بازی

این بازی فقط یک وارگیم نیست، بازی سیاست و مذاکره، خیانت و نارو زدن و ساخت موتور امتیازگیری است. همیشه لازم نیست در نبردها پیروز شوید، و اصلا منطقی هم نیست که در تمام نبردها بتوانید پیروز شوید، چون منابع شما محدود است. گاهی می‌‏توانید با شرکت در یک نبرد و انجام خودکشی امتیاز و افتخار کسب کنید. در کل بازی به جز فاز نبرد، بازیکنان می‌‏توانند به یکدیگر زیرمیزی بدهند و سبیل یکدیگر را چرب کنند. مثلا اگر بازیکنی می‏‌خواهد یک زاهد در معبدی بگذارد که شما در آن نیرو دارید، می‌‏توانید به او پیشنهاد سکه بدهید تا زاهد خود را در جای دیگری بگذارد، و یا در هنگام انجام عملیات Marshal، با بازیکنان زد و بند کنید تا وارد حریم شما نشوند. دارا بودن مهارت مذاکره و متقاعد کردن بقیه یکی از مهم‏ترین مهارت‌‏های مورد نیاز در این بازی است. اینکه بتوانید بقیه را با خود همراه کنید تا کاری که به نفع شماست انجام دهند.

نارو زدن و خیانت، بخش مهم دیگری از این بازی را تشکیل می‏‌دهد. شکستن قول و قرار، خیانت کردن و نارو زدن به بقیه، حسی از دنیای واقعی سیاست را به شما القا می‏کند. گاهی حتی از خودتان بدتان می‏آید و از اینکه می‌‏بینید گاهی چقدر خبیث می‌‏شوید تعجب می‏‌کنید.

سرتاسر بازی حاوی لحظات پر هیجان و پر استرس است. اینکه چه کسی نیرویش را به مصاف شما می‌‏آورد، چه کسی چه عملیاتی بازی می‏‌کند، چه کارتی می‌‏خرد و … همه باعث می‏‌شود در کل بازی حواس شما به کارهای بقیه افراد باشد.

فاز نبرد یکی از بهترین و هیجان‏‌انگیز ترین بخش‏‌های بازی است. سیستم مزایده، نیازمند هوشمندی خاصی است. شما نباید تمام سکه‌‏هایتان را در یک نبرد خرج کنید، چون در این صورت در نبردهای بعدی حرفی برای گفتن نخواهید داشت. از طرفی سکه‏‌های شما در صورت برنده شدن به فرد بازنده داده می‌‏شود و او می‏‌تواند در نبردهای بعدی از آن‏ها بر ضد شما استفاده کند. همه این‏ها، در کنار ذهن‌خوانی و بلوف زدن، لحظات بسیار پر التهابی را برای شما می‌‏سازند. حتی کسانی که در جنگ شما حضور ندارند هم کنجکاو هستند بدانند چه می‏‌کنید و حتی ممکن است به شما پیشنهاداتی بدهند چون برای آن‏ها هم مهم است که هر بازیکن چقدر سکه استفاده می‏‌کند.

غول‏‌های بازی که هرکدام دارای قابلیت منحصر به فردی هستند، یکی از جذابیت‌‏های این بازی به شمار می‏‌آیند. ورای ظاهر بسیار زیبا و پر از جزئیات آن‏ها که چشم هر بیننده‏‌ای را خیره می‌‏کند، قابلیت‏‌های جالب آن‏ها می‌‏تواند بسیار به شما کمک کند و حتی استراتژی شما را تعیین کند. مثلا اگر غولی را بخرید که در صورت کم بودن افتخار به شما امکانات خاصی بدهد، باید به روشی بازی کنید که افتخار شما از بقیه کمتر بماند.  یا مثلا بعضی کارت‏‌ها در صورتی به شما امتیاز می‏‌دهند که نیروهایتان در نبرد کشته شوند. خرید کارت‏‌هایی که به شما امکان کمبو زدن بدهند، یکی از نکاتی است که باید به خاطر داشته باشید.

در انتها باید گفت این بازی ترکیب بسیار جذابی از کنترل منطقه، ساخت موتور امتیاز‌گیری، مذاکره، سیاست و ذهن‏‌خوانی است. هر قبیله با توجه به قابلیت خود، نیازمند استراتژی خاصی است. کارت‏‌های موجود در بازی در چند دسته تقسیم می‌‏شوند که در هر بازی شما از یک دسته استفاده می‌‏‏کنید و هر دسته حال و هوای خاصی به بازی خواهد داد که با دسته کارت دیگر متفاوت است. برخی بازی را سیاسی و تاکتیکی، و برخی تهاجمی و نبردگرا می‏کنند.

بسته‏‌های افزونه زیادی برای این بازی وجود دارد. یک بسته خدایان را به شکل فیگور درآورده و وارد بازی می‏‌کند که با وارد شدن هر خدا در یک استان اتفاق خاصی خواهد افتاد. بسته‏‌ی دیگر تعدادی غول جدید به بازی اضافه می‏‌کند. بسته‌‏ی دیگری که دو خاندان ماه و خورشید (Moon , Sun) را به بازی اضافه خواهد کرد و …

به شدت بازی کردن این بازی را به تمام علاق‏مندان بردگیم، مخصوصا عاشقان وارگیم و کنترل منطقه (Area Control) پیشنهاد می‏‌کنم.

نیما مسقدی
نیما مسقدی

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. علی امامی گفته؛
    20:21 1398/02/09

    عالی بووددد نیما جان مثل همیشه قلم زیبا و بررسی فوق العاده عالی از شما و یه بازی معرکه…

  2. علی امامی گفته؛
    20:22 1398/02/09

    عالی بووددد نیما جان مثل همیشه قلم زیبا و بررسی فوق العاده عالی از شما و یه بازی معرکه…

  3. فریبرز عسگری گفته؛
    09:46 1398/02/10

    کاش میشد خریدش ، واقعا با این وضع ارز ساده ترین چیزا که حق هر آدمی هست و داریم از دست میدیم !!
    امیدوارم بتونم بگیرمشو بازی کنم ، انقد نشستم عکساشو ابنور اونور دیدم مردم 😂😂

    • نیما مسقدی گفته؛
      10:04 1398/02/10

      اره واقعا سخت شده خرید بازی، این بازی ها توی خارج از کشور به عنوان یک تفریح حساب میشن که تقریبا اکثریت افراد میتونن تهیه کنن، دوستم میگفت 40 یورو توی المان من باهاش میرم سینما و یه چیپس هم میخورم، بعد هزینه خرید مثلا اگریکولا همین 40 یورو بود ، دیروز دیدم طرف رفته بود خونه خاله ش چون بازی viticulture سنگین بود براش که ببره با خودش رفته بود سر راه یکی دیگه خریده بود که بزاره خونه ی خاله ش هر وقت رفت اونجا بازی کنه، تازه نوشته بود سه تا دیگه هم قبلا خریده داده به فک و فامیل که هر جا میره باشه بازی ، ولی توی ایران همین بازی رو بخوای بخری پول خون باید بدی

      • نیما مسقدی گفته؛
        10:07 1398/02/10

        حالا لازم هم نیست حتما خریداریش کنید، اگر توی تهران هستید و یا توی شهرتون کافه بازی هست میتونید برید اونجا بازی کنید، بازی بسیار سنگینی هست و چند ساعت طول میکشه، کاملا مناسب فضای کافه ست و ایونت های مختلف ، توی خونه به سختی میشه هم بازی گیر اورد که حوصله 5 یا 6 ساعت یه جا نشستن و بازی داشته باشه، مگر اینکه یک گروه بسیار خوره و حرفه ای داشته باشید

      • فریبرز عسگری گفته؛
        13:53 1398/02/10

        دقیقا همینطوره ، منم با یکی از دوستام تو ایران پارسال یه شرط بستیم ۲۰۰ هزار تومن ، بعد هی غصه داشتیم که ببازیم بدبخت میشیم 😂😂 بعد اون رفت آلمان چند ماه پیش ، و من بردم شرطو.به راحتی به یورو تبدیلش کرد و ۱۵ یورو داد بهم راحت.پول دو ساعت کارش !!
        حسرتم اینه دیر با این ورطه آشنا شدم ، اگه دو سه سال پیش آشنا میشدم راحت تر میخریدمشون.چون درآمد مت که زیاد فرقی نکرده ، هزینه هاس که خیلی بالا رفته

  4. pejmanmm گفته؛
    10:45 1398/02/10

    ممنون نیمای عزیز برای این مقاله عالی و کامل و جذاب، من به شخصه اینجور بازی های سنگین را دوست ندارم و همبازیش هم ندارم مگر اینکه توی کافه بازی کنم، همیشه مقالاتت را میخونم و واقعا کارت عالیه

    • نیما مسقدی گفته؛
      11:13 1398/02/10

      ممنونم از شما و نظر لطفتون پژمان جان، این بازی از لحاظ گیم پلی واقعا ساده ست و قوانین پیچیده ای نداره اصلا، ولی سنگینی بازی توی سیاست و اتحاد و مذاکراتش نهفته شده ، واقعا توی این بازی اگر یه نفر فقط بشینه یه گوشه و هیچی نگه و سرش رو بندازه پایین بازی بکنه میبازه، باید فعالانه صحبت کنی، اتحاد خوب ببندی، تهدید کنی بقیه رو حتی، بعضی وقت ها معامله کنی، یه چیزی بدی یه چیزی به جاش بگیری، نزاری بقیه معاملات خوبی بکنن ، یه جورایی مثل دنیای واقعی و سیاست مدارهاش باید باشی، یه چیزی بگی یه کار دیگه بکنی یهو ، حتی وقتی با کسی متحد هستی باید اون اتحاد رو سعی کنی به سمتی ببری که بیشترین نفع رو به خاندان خودت برسونی، چون در نهایت یک خاندان برنده میشه، واقعا این بازی چه از لحاظ گیم پلی و چه از لحاظ مهارت های اجتماعی و تجربه‏‏ ی جمعی عالیه، حتی مشاهده شده افراد بعد از بازی فهمیدن که با چه شخص خبیثی دارن زندگی میکنن و روی دیگه افراد رو شناختن، وقتی پای منفعت یک خاندان وسط باشه هیچکس حتی با همسر خودش هم شوخی نداره :)) حتما اگر رفتی کافه و تونستی هم بازی پایه گیر بیاری بازیش کن

    • نیما مسقدی گفته؛
      12:02 1398/03/18

      سلام، قیمت بازی ها با توجه به قیمت ارز روزانه در حال تغییره! قیمت بازی 482 درهم هست دیگه خودتون حساب کنید قیمت ریالیش چند میشه و فروشگاه های بازی رومیزی اکثرا توی پارت های وارداتی چند تا از این بازی دارند.

  5. شایان گفته؛
    01:25 1398/10/08

    این بازی رو هفته پیش خریدم، وحشتناک عالیه ! وحشتناک! گرافیک و کیفیت ساخت و شخصیتهای تریدی پرینت شده با جزیات خیره کننده کنار، گیم پلی چند فازی کنار! فاز جنگ هم کنار، بینظیره این بازی… تا بازی نکنید متوجه نمیشید چقدر تاکتیک توشه، انتخاب نژاد! سمت و سو دادن قلمرو… این بازی 3-5 نفرست بسته اکسپنش نژاد رو بگیرد میشه 7 نفره. بسته کیک استار رو بگیرید( که هرچی گشتم نیست و قیمتش 2000 درهمه !) یک نژاد دیگم اضافه میشه و بازی 8 نفره میشه !

  6. شایان گفته؛
    01:27 1398/10/08

    اینم بگم شخصیتهاشو ( تری دی پرینتها) میتونید با رنگ مخصوص رنگ امیزی کنید که آموزشش تو یوتوب هست و مهره ها رنگی میشن و جذابیت بازی چندبرابر میشه

لینک کوتاه