رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بردگیم Raiders of the North Sea

در این مقاله بردگیم Raiders of the North Sea را معرفی می‌کنیم که یک بازی رومیزی با تم وایکینگ‌هاست که نامزد بهترین بازی حرفه‌ای‌ سال ۲۰۱۷ در جوایز Spiel des Jahres هم بود.


اکثر ما در دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و یا شاید حتی میانسالی، تجربه جمع کردن قشون برای دعوا را داشته‌ایم. وقتی که یکی از ما به فامیل و بچه محل‌ها زنگ میزد و یک محل برای دعوا تعیین می‌کرد که همه می‌ریختند و حالا نزن کی بزن. حالا می‌خواهیم در یک بازی رومیزی همان حس و حال را تجربه کنیم. قشون جمع کنیم و حمله کنیم و بزن و بکش راه بی‏اندازیم و این وسط غنائم کسب کنیم! پس با ما همراه باشید!

اگر مقاله قبلی ما در مورد بازی معماران پادشاهی غربی را مطالعه کرده باشید، با Shem Philips آشنا هستید. طراحی که با نبوغ خودش مکانیزم کارگرگذاری را وارد مرحله جدیدی کرده و طرفداران زیادی هم پیدا کرده‌است. بازی مهاجمان دریای شمال قبل از بازی معماران پادشاهی غربی عرضه شد، و شاید یکی از دلایل توجه زیاد به بازی معماران، موفقیت چشم‏گیر بازی مهاجمان دریای شمال بود (مثل اینکه Shem علاقه خاصی به قطب نما دارد، در نام تمام بازی‌‏هایش یکی از جهت‏‌های جغرافیایی پیدا می‌‏شود!).

داستان بازی

در این بازی، شما در نقش وایکینگ‏‌هایی هستید که باید با استخدام وایکینگ‏‌های مختلف که هر کدام قابلیت و قدرت رزم‏آوری خاصی دارند، به سرزمین‏‌های آنسوی دریای شمال حمله کنید و غنائم کسب کنید. سپس این غنائم را برای کسب امتیاز، به دهکده هدیه کنید. مکان‏‌های مختلفی در آن سوی دریای شمال وجود دارد، که از لحاظ قدرت دفاعی و غنائم و امتیاز با هم فرق دارند، از بنادر بی دفاع گرفته تا کلیسا و قلعه و … .

در شروع بازی، در هر کدام از محل‏‌های صفحه‏‌ی بازی، به صورت تصادفی، و به تعداد مشخص شده در هر محل، از یک کیسه غنائم کشیده می‏‌شود و در آنها قرار می‌گیرد. منابع بازی شامل سنگ، طلا و گاو (چارپایان) هستند. البته سکه هم در بازی وجود دارد اما جزو غنائم نیست. علاوه بر غنائم، در هر محل ممکن است یک یا چند توکن مشکی قرار بگیرد که نشان دهنده‌ی تعداد تلفات نیروهای مهاجم در حمله به آن محل است. مثلا اگر در محلی ۲ توکن مشکی باشد، در صورت حمله به آنجا دو تن از وایکنیگ‌‏های جان بر کف خود را از دست می‌‏دهید.

همچنین در هر محل، یک آدمک قرار می‏‌گیرد که رنگ آن در صفحه مشخص شده است: سفید، خاکستری یا مشکی. هر آدمک در واقع در نقش یک کارگر است که شما می‌‏توانید از آن استفاده کنید. کارگرهای سفید از همه قوی‌تر هستند ولی بدست آوردن آن‏ها نیازمند حمله به مناطق پر خطر است. ادمک‌های مشکی کم‌قدرت‌ترین هستند و معمولا به درد کارهای موجود در روستا و آماده سازی مقدمات حمله می‏‌خورند. آدمک‌های خاکستری در رده متوسط قرار دارند و برخی کارها را بهتر از آدمک‏‌های مشکی انجام می‏‌دهند. مثلا برای به دست آوردن آذوقه آدمک مشکی ۱ و آدمک خاکستری ۲ آذوقه به شما خواهد داد.

در صورت حمله به یک محل و موفقیت آمیز بودن حمله، تمام غنائم آن محل به علاوه آدمک موجود در آن محل نصیب شما خواهد شد.

 

مکانیزم بازی

مکانیزم بازی شکل محیرالعقولی از کارگرگذاری است. بر خلاف بازی معماران که هر بازیکن ۲۰ کارگر دارد(!) در اینجا هر بازیکن در ابتدای بازی یک کارگر مشکی در اختیار دارد و در نوبت خودش ۲ حرکت می‌‏تواند انجام دهد:

  • قرار دادن کارگر در یک منطقه خالی و انجام اکشن مربوط به آن محل
  • برداشتن یک کارگر از یک محل متفاوت و انجام اکشن مربوط به آن محل

البته اگر نخواهید در روستا کار کنید و بخواهید حمله کنید، یک آدمک خود را در منطقه حمله قرار می‌‏دهید و پس از انجام حمله آدمک آن محل را برمی‌‏دارید. به این ترتیب شما همیشه در ابتدای نوبت خود ۱ کارگر در اختیار خواهید داشت.

محل‏‌های بازی به دو دسته تقسیم می‏شوند:

  • محل‌های روستا : که برای جمع‌آوری مقدمات حمله و نیرو گرفتن استفاده می‏‌شوند،
  • محل‌های آن سوی دریا : که شما باید به آنها حمله کنید!

محل‏‌های روستا عبارتند از:

  • دروازه ورودی: محلی برای به دست اوردن کارت‏‌های وایکینگ بیشتر
  • مرکز شهر: محلی برای بازی کردن یک کارت وایکنیگ و اعمال اثر آن کارت
  • سربازخانه: محلی برای استخدام یک کارت وایکنیگ برای ملحق شدن به گروه شما
  • آسیاب: محلی برای جمع آوری آذوقه یا گرفتن طلا در صورتی که یک کارگر سفید در آن قرار بگیرد
  • نقره‌سازی : محلی برای کسب سکه
  • اسلحه‌خانه: محلی برای ساخت تجهیزات و بالا بردن قدرت حمله گروه
  • خزانه‌داری: محلی برای به دست آوردن سکه یا طلا در ازای سوزاندن یک یا دو کارت وایکنیگ
  • ماوای همگانی: محلی برای کشتن گاو در ازای کسب ۲ آذوقه یا هدیه کردن غنائم و کسب امتیاز (حتما باید کارگر خاکستری یا سفید در این منطقه قرار بگیرد)

هر کدام از کارت‏‌های وایکنیگ دارای چند ویژگی هستند:

  • نام کارت
  • مقدار قدرت رزمی کارت (بخش قرمز رنگ بالای کارت)
  • هزینه استخدام (چند می‌گیری دعوا کنی؟)
  • تاثیر آن کارت در صورت موجود بودن در گروه (بخش کارت سیاه)
  • تاثیر آن کارت در صورت بازی شدن در مرکز شهر (بخش کارت آبی)

کشتی هر بازیکن حداکثر گنجایش ۵ وایکینگ را دارد و در صورتی که وایکینگ جدیدی را بخواهد به کشتی اضافه کند، باید یکی را به دریا بی‏اندازد!

برای حمله به هر محل، چند شرط ذکر شده است:

  • تعداد آذوقه مورد نیاز گروه
  • تعداد نفرات لازم برای حمله
  • مقدار نیروی رزمی لازم برای حمله موفقیت آمیز

در صورتی که بازیکن تمام شرایط را دارا باشد، می‏تواند در نوبت خود، به جای کار کردن در روستا، به یک محل حمله کند. برخی محل‌‏ها دارای علامت تاس هستند. در این صورت، بازیکن علاوه بر قدرت نیروهای خودش، یک تاس پرتاب می‌‏کند و عدد تاس را به قدرت نیروهایش اضافه می‏کند. برخی مکان‏‌ها مثل قلعه‏‌ها نیازمند پرتاب ۲ تاس هستند.

همچنین در برخی محل‌‏ها به ازای قدرت رزمی مختلف، امتیازهای مختلفی نصیب بازیکن خواهند کرد. مثلا اگر با ۱۸ قدرت حمله کنید ۹ امتیاز و اگر با ۲۵ قدرت حمله کنید ۱۴ امتیاز کسب می‌‏کنید.

اگر در محلی توکن مشکی باشد، شما باید بعد از حمله به آن، به تعداد توکن‏‌های مشکی از وایکینگ‌‏های خودتان حذف کنید. این وایکینگ‏‌های شجاع در جریان نبرد کشته شده‌‏اند و در عوض به ازای هر کدام در افتخار شمار بازی پیشروی می‏کنید که در انتهای بازی برای شما امتیاز خواهد داشت.

در قسمت ماوای همگانی یک تعداد تایل قرار دارد که بر روی هرکدام یک تعداد منبع و یک امتیاز درج شده است. بازیکنان می‏توانند با قرار دادن یک کارگر سفید یا خاکستری در این محل یا برداشتن یک کارگر سفید یا خاکستری از آن، منابع مورد نیاز را تقدیم کنند و تایل و امتیاز آن را کسب کنند. در این صورت تایل جدیدی رو می‌‏شود.

بازی زمانی تمام می‏‌شود که یا تایل‌‏های امتیاز تمام شوند، یا تمام قلعه‏‌ها به جز یکی فتح شوند یا تمام توکن‌‏های مشکی صفحه برداشته شوند. در این صورت تمام بازیکنان، از جمله بازیکنی که بازی را تمام کرده، یک دور دیگر بازی می‏کنند. در انتها بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده است.

متاسفانه این تبر در جعبه‌ی بازی نیست!

حال و هوای بازی

مکانیزم جالب بازی که فقط یک کارگر در اختیار شما قرار می‌‏دهد، به شکل بسیار جالبی عمل می‏‌کند و همواره شما را در تنگنای تصمیم‏‌گیری قرار می‏‌دهد. چون با قرار دادن یک کارگر در یک منطقه در واقع شما آن محل را برای یک بازیکن دیگر قابل دسترس می‏‌کنید. مثلا فرض کنید شما می‌‏دانید که بازیکن کناری شما نیاز مبرمی به برداشتن سکه و استخدام نیرو دارد، اما در حال حاضر کارگری در محل سربازخانه نیست. اگر شما در این نوبت نیرو استخدام کنید و محل نقره‌سازی خالی باشد او می‏تواند در ابتدا کارگرش را در نقره‌سازی بگذارد و سکه کسب کند و سپس کارگری که شما در سربازخانه قرار دادید را بردارد و نیرو استخدام کند. پس همیشه باید حواستان باشد و حرکات همه بازیکنان را زیر نظر داشته باشید. امتیازات در این بازی بسیار نزدیک دنبال می‌‏شوند و شما باید با انتخاب درست مکان‏‌های حمله و مکان‏‌های روستا، حتی یک حرکت را هم از دست ندهید.

قابلیت‏‌های جالب کارت‌‏های وایکینگ، روح اصلی این بازی را شکل می‌‏دهد. گاهی استخدام کردن یک نیرو بهتر از بازی کردن آن در مرکز شهر است اما گاهی واقعا بازی کردن آن بهتر است. برخی وایکنیگ‏‌ها برای حمله به قلعه مناسب هستند و برخی برای حمله به کلیسا. برخی به شما امتیازات زیادی بر اساس موارد مختلف در انتهای بازی می‌‏دهند. برخی قهرمان هستند و داشتن آن‏ها در گروه مزیت خواهد بود. برخی وایکینگ‌‏ها وقتی با هم عضو گروه باشند، کمبوهای جالبی به وجود می‏آورند.

طراحی گرافیکی بازی به قدری چشم‏نواز و زیباست و با تم بازی همخوانی دارد که گاهی محو تصاویر می‏‌شوید. وایکینگ‌‏های گردن کلفت، وایکینگ‌های چابک، وایکینگ‌‏های تاجر که قدرت رزمی خاصی ندارند اما برای پول درآوردن مناسب هستند، وایکینگ‌‏های بدجنس و … .  علامت‌‏های گرافیکی بازی فوق‏العاده هستند و کار هر محل مشخص است.

به جرات می‌‏توان گفت این بازی یکی از بهترین بردگیم‌ها با تم وایکینگی است. سادگی یکی از ویژگی‏های اصلی بازی‏های Shem Philips است. هم در بازی معماران و هم در بازی مهاجمان، شما با یک سری حرکات ساده در هر نوبت طرف هستید که برای یاد دادن بازی بسیار مناسب است. یک کارگر بگذار، یک کارگر بردار! همین!!

و در پایان…

برای این بازی ۲ بسته‌‏ی توسعه عرضه شده‌است که هر کدام موارد جدیدی را به آن اضافه می‌‏کند. بسته اول Hall Of Heros و بسته دوم Fields of Fame نام دارند. همچنین بسته Big Box این بازی هم وجود دارد که حاوی تمام بسته‏‌های توسعه است. علاوه براین یک بسته کارت بازی تک نفره هم برای این بازی عرضه شده که امکان بازی با یک بات بسیار قوی را فراهم می‏‌کند.

این بازی ۱ تا ۴ نفره ، مناسب سنین بالای ۱۲ سال و با مدت زمان ۶۰ تا ۸۰ دقیقه است.

 

 

نیما مسقدی
نیما مسقدی

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. BJiM گفته؛
    17:04 1397/12/18

    سلام دوست عزیز جناب مسقدی متن عالی نگارش جذاب و شیرینی بود که تا پایان باعث شد کلمه به کلمه متن رو بخونم. ممنون از مقاله …

    حاشیه : استاد امیر سلامتی عزیز خیلی گلی :)))

  2. علی امامی گفته؛
    22:50 1398/05/18

    امروز این بازی رو انجام دادم و بعدش زود اومدم سرچ کردم راجبش و باز هم اخر متن عالی نام نیمای عزییییز رو دیدم کارت فوق العادس و نوشته هات عالین.. از متن هم یاد گرفتم و هم لذت بردم خیلی

  3. alimola گفته؛
    20:48 1399/12/05

    سلام
    میخواستم بدونم آیا در برنامه رومیز هست که این 3 گانه رو یعنی ریدرز و پالادینز و آرشیتکت رو مثل بازی رکب یک باز طراحی کنن و در کشورمون منتشر کنن؟
    اگر در برنامتون نیست لطفا بهش فکر کنید مخصوصا برگردان بازی Raiders of The North Sea خیلی واجبه چون کارت ها نیاز به ترجمه دارن و نمیشه با رفقایی که زبانشون ضعیفه یا اصلا زبان بلد نیستن بازی کرد
    ممنون از متن

    • رومیز گفته؛
      11:24 1399/12/10

      سلام به شما
      خیر در برنامه‌ی ما نیست. تا جاییکه اطلاع داریم نسخه‌های تقلبی فارسی آن هم در بازار موجود است.

لینک کوتاه