رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی «عطرهای ماجراجویی»

در این مطلب محصول «عطرهای ماجراجویی» را معرفی می‌کنیم که یک محصول جانبی برای افزایش حس و حال و فضاسازی بهتر در بازی‌های نقش آفرینی است.


تصور کنید در یک جلسه‌ی نقش‌آفرینی دور میز نشسته‌اید و با چشمانی حیرت‌زده غرق لحظه‌ی حساسی هستید که گیم‌مستر مشغول توصیف آن است: «به سختی از صخره بالا می‌روید و خود را به بخش صافی در بلندای کوهستان می‌رسانید… در آستانه‌ی ورودی غار کمی توقف می‌کنید و شمشیر را در دستتان چرخانده و سپس با قدم‌هایی آرام و بی‌صدا وارد غار می‌شود…» در حین روایت است که بویی به مشامتان می‌رسد؛ بوی دود حاصل از سوختن مشعلی که در دست دارید به همراه بوی نم غار و جلبک‌های سبز نقش‌بسته روی صخره‌های تیره رنگ. کمی جلوتر و در اعماق نمور غار و درست قبل از پیچیدن از یک راهروی تنگ، ناگهان گیم‌مستر به شما اشاره می‌کند و می‌پرسد: «صبر کن! بویی احساس نمی‌کنی؟» چشمانت را می‌بندی تلاش می‌کنی تا روی بویی که آرام آرام راهش را به مجرای بینی‌ات باز می‌کند تمرکز کنی… تصویری از یک موجود با پوستی مانند مار در ذهنت شکل می‌گیرد. ناگهان چشمانت را باز می‌کنی و بلند می‌گویی:‌«اژدها!»

ایجاد اتمسفر و فضاسازی در بازی‌های نقش‌آفرینی یکی از تکنیک‌های گیم‌مسترها برای غرق کردن هرچه بیشتر بازیکنان در فضا و داستان بازی و چشاندن عمیق‌تر طعم ماجراجویی است. گاهی این فضاسازی توسط بازی بدن، گاهی توسط موسیقی و گاهی توسط اشیایی کمکی ایجاد می‌شود. اما حالا امکانی جدیدتر و بسیار تاثیرگذار به این مجموعه اضافه شده‌است: بو!

جنیفر هاولت Jennifer Howlett طراح ابزارهای کمک‌آموزشی، مجموعه‌ای از بوهای مختلف را در قالب قرص‌هایی طراحی کرده‌است به نام «عطرهای ماجراجویی» یا Adventure Scents. هر دانه از این قرص‌ها برای شبیه‌سازی شی یا مکان خاصی به کار می‌رود. از بوی یک کتابخانه باستانی گرفته تا اصطبل اسبان و سفینه‌ای در کهکشان و موتورخانه‌ای در یک فضای آخرالزمانی!

این قرص‌ها نه نیازی به حرارات دارند و نه آب! کافی است از بسته خارج شوند تا عطرشان در هوا پخش شود. این محصولات را به روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. گاهی گیم‌مستر حین روایت قرصی را روی میز می‌گذارد تا فضایی که توصیف می‌کند (مانند مثال غار و مشعل) به خوبی در کُنه مغز مخاطب جای گیرد و گاهی هم یواشکی قرصی را زیر میز (مانند مثال اژدها) در دست می‌گیرد تا قدرت تشخیص بازیکنان را به چالش بکشد.

البته طراح این محصول به قرص‌ها اکتفا نکرده و به تازگی گردن‌بند بودار را هم عرضه کرده که ایده‌ی بسیار جالبی دارد: تصور کنید در طی فرایند نقش‌آفرینی شخصیت شما ویژگی‌هایی یافته که قاعدتا بخشی از آن‌ها می‌تواند بودار باشد. مثلا اگر یک دورف ورزیده با توانایی نجاری هستید، هیچ بعید نیست که همیشه کمی بوی عرق و البته خاک اره بدهید! حالا می‌توانید در ابتدای هر جلسه‌ی بازی، گردن‌بندتان که حاوی بوهای شخصیت شما هستند را به گردن بیاندازید و غرق شخصیت خود شود (یا شاید هم از بدبویی شخصیت خود در نهایت خفه شوید!)

البته این محصول لزوما برای بازی‌های نقش‌آفرینی طراحی نشده، بلکه می‌تواند به عنوان ابزاری برای فضاسازی کنار بردگیم‌ها، کتاب‌ها و حتی آموزش در مدارس مورد استفاده قرار بگیرد. درحال حاضر این محصول در ۶۰ بوی مختلف طراحی و عرضه شده‌است که فهرست این عطرها را می‌توانید در این پیوند ببینید.

 

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. www.pnpgames.lxb.ir گفته؛
    23:43 1397/12/11

    لطفا یک مقاله آماده کنید که کلا تمام چیز های مربوط به بازی های نقش آفرینی مخصوصا سیاهچاله ها و اژدهایان رو به طور کامل توضیح بده. متاسفانه من هنوز بازی های نقش آفرینی رومیزی رو نمی تونم درک کنم.

    • امیر سلامتی گفته؛
      10:21 1397/12/12

      حتما. یکی از اساتید خوبش قول‌هایی برای تهیه محتوا داده که امیدوارم بزودی محقق بشه

  2. hamidreza safari گفته؛
    16:57 1397/12/22

    خیلی ایده این بازی خوبه و به صورت جذابی ساخته شده. خدا کنه تو ایران هم از این برد گیم ها بسازن

لینک کوتاه