در این مقاله بردگیم معماران پادشاهی غربی یا Architects of the West Kingdom را معرفی می‌کنیم که یکی از جدیدترین بازی‏های رومیزی امسال است که سر و صدای زیادی هم به پا کرد و سریعا در فهرست برترین‌های بسیاری از منتقدین و سایت‌ها قرار گرفت.


اگر از طرفداران سبک کارگرگذاری (worker placement) هستید، حتما به این بازی توجه ویژه‏ای داشته باشید، چون در این بازی از یک مکانیزم جالب و جدید در این سبک استفاده شده که همین باعث معروف شدن این بازی شد. پس با ما همراه باشید تا با هم به قرن نهم میلادی بریم و ببینیم کدوم از ما راه پرهیزگاری رو انتخاب میکنه و یک معمار با تقوا خواهد بود و کدوم از ما راه گناه کاری و دزدی و … رو انتخاب میکنه و در منجلاب گناهان غرق میشه به امید اینکه وقت برای توبه هست!

داستان بازی

داستان این بازی در قرن نهم میلادی اتفاق می‏افته. در این قرن کلیساها نقش مهمی در جامعه داشتن و هر چه فردی با تقواتر بود، در جامعه از ارج و قرب بالاتری برخوردار بود. در همین قرن، در یکی از شهرها پادشاهی بود که سرزمین‌گشایی کرده بود و می‏خواست سرزمین جدید خودش رو به بهترین شکل بسازه و به همین دلیل از بهترین معماران درخواست کرد که به اون شهر بیان و شروع کنن به ساخت و ساز. مهم‏‌ترین ساختمان شهر یک کلیسا بود که تمام معماران می‌‏تونستن در ساخت اون مشارکت کنن. البته هر معمار سازه‏‌های خاص خودش رو هم داشت که می‌‏تونست وقتش رو صرف ساختن اونها بکنه. در همین فضا، بازیکنان باید در نقش این معماران قرار بگیرن، کارآموز استخدام کنن، کارگرهاشون رو برای جمع‌‏آوری منابع بفرستن، کارگران بقیه بازیکنان رو دستگیر کنن! و تحویل زندان بدن و یا کارگران خودشون رو از زندان بیرون بکشن! در انتهای بازی کسی که بیشترین امتیاز پیروزی رو داشته باشه برنده است.

مکانیزم و گیم پلی بازی

مکانیزم بازی همون مکانیزم نام آشنای کارگرگذاری (worker placement) هست که کمابیش همه باهاش آشنا هستیم. در این مکانیزم هر بازیکن یه تعداد کارگر داره که اونها رو روی اکشن‏های مختلف بازی قرار میده تا بتونه اون اکشن رو انجام بده. بعد هم کارگرها برمی‏گردن و دوباره شما می‌‏تونید از اونها استفاده بکنید. اما نکته جالب این بازی اینه که یه مقدار این مکانیزم تغییر کرده. شما وقتی کارگری رو در جایی قرار بدید دیگه به این سادگی‌‏ها برنمی‏گرده خونه! هرچی هم قسمش بدی میگه نه آقا من از جام تکون نمی‏‌خورم! اونقدر اونجا وایمیسه تا دستگیر بشه و به زندان بیفته و بعد شما باید برید وثیقه بزارید درش بیارید! البته خودتونم می‏‌تونید قبل از دستگیر شدنش توسط بقیه بازیکن‏ها دستگیرش بکنید و با پس گردنی بیاریدش خونه!

حالا جالبی این مکانیزم در این هست که اولا هیچ محدودیتی در مورد تعداد کارگران موجود در یک منطقه وجود نداره (به غیر از بازار سیاه و شهرداری) و ثانیا هر چه تعداد کارگر شما در یک منطقه بیشتر بشه، منفعت شما از اون منطقه هم بیشتر میشه. مثلا اولین کارگری که شما در معدن سنگ بزارید فقط یک سنگ به شما میده. اما وقتی که دومین کارگر رو در نوبت‏های بعد در کنار کارگر اول در معدن سنگ قرار بدید، حالا ۲ سنگ دریافت می‏کنید و وقتی سومین کارگر رو بزارید ۳ تا سنگ دریافت می‏کنید. این باعث میشه هر چقدر تعداد کارگر شما در یک منطقه بیشتر بشه، حساسیت بقیه بازیکن‏ها نسبت به اون منطقه بیشتر بشه و احتمالا یکی از اون‏ها بره به مرکز شهر و آدم جمع بکنه و بیاد کارگرهای شما رو از اون منطقه دستگیر بکنه! حالا اون بازیکن می‏تونه کارگرها رو توی زیر زمین خونه خودش نگه‏داره تا شما مجبور بشید برای آزادیشون سفته بدید! (که اگر تسویه نشه آخر بازی امتیاز منفی داره)، یا بره به زندان تحویل بده و به ازای هر کارگر یه سکه دریافت بکنه.

مثل اکثر بازی‌‏های این سبک، چند تا مکان برای دریافت منابعی مثل سنگ و چوب و آجر و طلا وجود داره. توی این بازی یه منبع با ارزش دیگه هم وجود داره به اسم سنگ مرمر که جایی برای تولیدش وجود نداره و باید با داد و ستد به دستش آورد و یا رفت بازار سیاه و خریدش که البته این کار از تقوا به دوره!

گفتم تقوا، یکی از واحدهای مهم این بازی میزان تقوا یا پرهیزگاری بازیکنانه! یه تقواشُمار (!) توی بازی هست که از صفر تا پونزده میتونه تغییر بکنه. هرچقدر شما ادم با تقواتری باشی، در انتهای بازی امتیاز بیشتری نصیبت میشه اما در عوض نمی‌‏تونی از بازار سیاه استفاده بکنی! ولی هرچقدر آدم کثیف و رذلی باشی، در پایان بازی امتیازاتی از تو کم میشه اما در عوض میتونی از بازارسیاه استفاده بکنی و از زیر مالیات هم در بری ولی دیگه نمیتونی در ساخت کلیسا مشارکت کنی! همین باعث میشه که دو مسیر کاملا متفاوت برای بازی ایجاد بشه، بعضی‏ها برن سراغ کارهای خوبی مثل کمک به ساخت کلیسا و تقوا پیشه بشن و بعضی ها برن سراغ کارهای کثیفی مثل بازار سیاه و دزدی از خزانه مالیات شاه و …. به امید اینکه قبل از پایان بازی توبه کنن و با تقوا بشن!

همچنین بازیکنان می‏تونن یه سری کارآموز استخدام کنن که بهشون یه سری توانایی ویژه میده و همچنین هر کارآموز هم یکی از سه مهارت بازی که نجاری، بنایی و سفالگری هست رو داراست که شما برای ساخت سازه‌‏ها به یک یا تعداد بیشتری از این مهارت‏‌ها نیاز خواهید داشت. هر کارآموز ممکنه یه تاثیر آنی داشته باشه و یک تاثیر در زمانی که شما از اکشن خاصی استفاده می‌‏کنید. مثلا Swindler باعث میشه هر زمان که از بازارسیاه استفاده کنید دو آجر رایگان دریافت کنید و یا Merchant سمت چپ این تصویر باعث میشه در زمان مراجعه به انبار پادشاه با پرداخت یک سکه بتونید ۳ آجر دریافت کنید.

بازیکنان برای ساخت سازه یا کمک به ساخت کلیسا باید منابع مورد نیاز رو پرداخت کنن و علاوه بر اون یکی از کارگران خودشون رو به شهرداری بفرستن که تا ابد همونجا می‏مونه. این شهرداری جایی هست که پایان بازی رو مشخص میکنه. در بازی با هر تعداد بازیکن تعداد مشخصی از فضاهای مشخص شده در این مکان اگر با کارگر پر بشه بازی تموم میشه.

بازی بسیار سریع دنبال میشه چون هر بازیکن در نوبتش فقط یه کار میتونه بکنه: قرار دادن یک کارگر و انجام اکشن اون منطقه. اکشن‌‏ها هم اصلا پیچیده نیستن و خیلی سریع انجام میشن. به همین دلیل زمان انتظار بازیکنان برای رسیدن نوبتشون کمه. علاوه بر این تعامل میان بازیکنان وجود داره، همین قضیه دستگیر کردن کارگرها و توجه به کارهای بازیکنان دیگه خودش باعث میشه که همه در جریان بازی کاملا درگیر باشن.

طراحی گرافیکی بازی خیلی جالب و فانه و یه حس طنز جالبی در اون هست. طراحی شخصیت‏ها و کارآموزها هم همینطور. کارآموزهایی که باعث از دست دادن تقوای شما میشن و مربوط به اکشن‏‌های کثیف هستن یه قیافه خبیث جذابی دارن و کارآموزهای پاک! یه چهره نورانی و دلپذیر. آیکون‏‌های استفاده شده در کارت‌‏ها و روی صفحه‏‌ی بازی هم بسیار خوب هستند و شما در طول بازی نیاز خیلی کمی به مراجعه به دفترچه پیدا می‌‏کنید.

این واحد تقوا توی بازی نقش خیلی مهمی بازی میکنه و همین غرق شدن در کارهای کثیف به امید اینکه قبل از پایان بازی با انجام کارهای نیک توبه کنی و امتیاز از دست ندی به خودی خود خیلی فان و خنده داره و البته همیشه این استرس رو داری که نکنه کسی یهو بازی رو سریع تموم بکنه و تو نتونی توبه بکنی!

مکانیزم دستگیری کارگر ممکنه در نگاه اول عجیب به نظر بیاد و شما فکر کنید یه جوری بازی رو به یه بازی تو پاچه کردن (Take That) تبدیل میکنه، اما فقط کافیه یه دور بازی کنید تا بفهمید که اینطور نیست و اتفاقا این یه مکانیزم خیلی اساسی توی این بازیه که باعث ایجاد بالانس میشه. در واقع اگر شما همینطوری فقط کارگر دیگران رو دستگیر کنی حتی شاید خیلی وقت‌ها کمکشون کنی. چون هر چه بازیکنا کارگر توی زمین قرار بدن تعداد کارگرانشون کم میشه و کارهای کمتری میتونن بکنن. ولی وقتی شما یهو همه کارگرهاشون رو جمع میکنید وتحویل زندان میدید میتونن فقط با یه حرکت همه اونها رو مجانی پس بگیرن.

قابلیت‏‌های متفاوت کارآموزان و ساختمان‏‌ها باعث ایجاد کمبوهای جالبی میشه و کسی که بتونه موتورهای بهتری بسازه واقعا میتونه امتیازات بسیار خوبی جمع بکنه. یعنی فقط بازی در مورد جمع آوری منابع و ساخت ساختمان نیست، در واقع این ها ابزاری هستند برای ساخت موتور امتیازگیری!

photoطراح بازی در حین توبه!

این بازی در ادامه‏‌ی بازی موفق Shem Philips به نام  Raiders of the north sea به بازار اومد و سعی کرده با این مکانیزم جدید حال و هوای تازه‌‏ای به این سبک از بازی‏‌ها اضافه بکنه و واقعا هم این کار رو به خوبی انجام داده. این بازی در حال حاضر یکی از بازی‌‏های رده بالای بردگیم گیک هست و توجه زیادی رو به خودش جلب کرده.

بازی ۱ تا ۵ نفره هست (در حالت تک نفره شما با یه بات بازی می‏کنید که در بازی وجود داره و دو حالت سخت و آسون داره، البته میشه از بات برای بازی با تعداد بازیکن بالاتر هم استفاده کرد که در این حالت انگار یه بازیکن اضافه توی بازی هست) و مدت زمان بازی ۶۰ تا ۸۰ دقیقه. سن مناسب بازی ۱۲ سال به بالاست و درجه پیچیدگی اون ۲/۷۵ از ۵ هست.

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی