رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

۹ بازی مشابه کارکاسون - قسمت سوم

در این سری مقاله‌ها بردگیم‌هایی رو معرفی می‌کنیم که از نظر مکانیزم و حال و هوا به بازی محبوب کارکاسون شباهت دارن. در قسمت اول این مقاله به بازی‌های رومیزی با مکانیزم کاشی‌گذاری، و در قسمت دوم هم به بازی‌هایی که به ساختن و خلق کردن مربوط می‌شوند پرداختیم. حالا در قسمت سوم این مقاله به بازی‌هایی که مشابه کارکاسون به روش‌های مختلفی به بازیکن امتیاز می‌دهند می‌پردازیم.


در این مقاله می‌خوایم درباره بازی carcassonne صحبت کنیم. البته نه دقیقا خودش، بلکه بازی‌هایی که می‌تونن بهتون تجربه‌ی خوب و مشابهی مثل کارکاسون رو بدن. در ادامه‌ی این مقاله این‌بار سراغ بازی‌هایی رفتیم که مثل کارکاسون، به چندین روش به بازیکن امتیاز می‌دن!

اگر میخواین از چند طریق امتیاز بدست بیارین؛

کارکاسون از اون دسته بازی‌هاست که می‌تونین از راه‌های مختلفی داخلش امتیاز بدست بیارین. امتیازها از طریق مزرعه, شهر، و یا صومعه بدست میان. البته هر کسی بنابر سبک بازی و استراتژی خاص خودش بازی میکنه.

در ادامه می‌خواهیم ۳ بازی رو معرفی کنیم که از لحاظ بدست آوردن امتیاز در حین بازی، میتونن تجربه‌ای مشابه و حتی بهتر از کارکاسون رو بهتون بدن.

Viticulture

توی این بازی هر بازیکن یه تاکستان داره و کاری که قراره در کل بازی انجام بدین اینه درخت انگور بکارین، انگور برداشت کنین، نوشیدنی بسازین و اونا رو بفروشین. اولین باری که بازی رو بازی کردم فکر کردم اونی که بیشترین نوشیدنی رو بفروشه برنده است. در حالی که غیر از این شما میتونین بدون فروش حتی یه نوشیدنی بازی رو ببرین. شما می‌تونین در ازای خیلی چیزا امتیاز بدست بیارین:  گردشگری، فروش انگور، و قابلیت‌های خاصی که از طریق کارت‌های مختلفی که در طول بازی داده میشن رو هم شامل میشه.

برای آشنایی بیشتر با بازی ویتی‌کالچر این مقاله را بخوانید.

اگر ایده‌ی از چند طریق امتیاز گرفتن را دوست دارین و می خواین یه بازی که ذهنتون رو بیشتر از Carcassonne به چالش بکشه رو بازی کنین، یه نگاه به Viticulture بندازین که مطمئنم خوشتون میاد!

Wonders 7

این بازی یکی از بهترین بازی‌هایی هستش که میتونین داخلش از چند طریق امتیاز بدست بیارین.

وقتی بازی شروع میشه هر بازیکن ۷ کارت میگیره.هر کس یک کارت از کارت‌های دستش رو انتخاب میکنه وجلوی خودش میذاره وبعد همه همزمان کارتهاشون رو برمی‌گردونن. این اولین کارت تمدن اوناست. بعدش هر بازیکن کارت‌هایی رو که دستش مونده به نفر سمت چپی‌اش میده و همینطور ادامه پیدا میکنه. هر بازیکن کم کم تمدن خودش رو می‌سازه.

برای آشنایی بیشتر با بازی عجایب هفتگانه این مقاله را بخوانید!

بعد از این که سومین دسته کارت‌ها هم تموم شد، هر بازیکن تمدنی با ۲۱ کارت که جلوی خودش گذاشته داره… جالبیش اینجاست که هر بازیکن با توجه به اینکه چه کارتهایی جلوی خودش بازی کرده امتیاز بدست میاره که ممکنه با بقیه متفاوت باشه. یکسری کارت آبی هستش که بهش میگن کارت «فرهنگ» یا “culture” و روی اونها یه امتیازی نوشته شده که برای شما امتیاز یا Victory Point  حساب میشه. کارتهای «علوم» یا “Science” برای هر ست متفاوتی که از اونها دارید بهتون امتیاز میده. و یکسری کارت دیگه هم هستش که هر کدوم به یه روش خاصی بهتون امتیاز میده.

شاید آدم بعد از اینکه چند بار بازی رو بازی کنه فکر کنه یه روش مطمئن برای بردن وجود داره من که خیلی امتحان کردم ولی بعدش دیدم واقعا اینطوری نیستش. و یه ویژگی عالیه این بازی اینه که تا ۷ نفر هم می‌تونین بازی کنین که بازی هایی مثل Carcassonne این ویژگی رو ندارن.

Castles of Burgundy

کاملا رک بگم ، این بازی رو تا حالا افتخار نداشتم بازی کنم اما چون تاس داره، توی لیست بازی‌هایی که قراره بازی کنم قرارش دادم.

یکی از دلایل اصلی که این بازی رو دوست دارم اینه که از چند طریق می تونین امتیاز بدست بیارین.

برای آشنایی بیشتر با بازی قلعه‌های بورگاندی این مقاله را بخوانید!

در طول بازی به بازیکنان ویژگی‌هایی داده میشه که می‌تونن با اونها امتیاز کسب کنن.

از کامل کردن زمین‌ها ، پر کردن فضاها با رنگ خودتون یا فروش کالاها می‌تونین فرصت‌های زیادی برای امتیاز بدست آوردن داشته باشین.


از این که بازی Carcassonne را دوست دارین خیلی خوشحالم! و حتی خوشحال‌تر به دلیل اینکه به دنبال تنوع توی بازی‌هاتون هستین.

سعی کنین بازی‌های جدید رو تجربه کنین. اینکه توی چه لیستی باشن خیلی اهمیت نداره مهم اینه که بازی مورد علاقه‌تون رو پیدا کنین.

فرزاد خلخالی
فرزاد خلخالی

من هم همسفر شما هستم در این سفر شگفت‌انگیز به دنیای بازی‌های رومیزی!

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. habib گفته؛
    14:34 1397/11/15

    هیچکدوم اصلا شبیه کارکاسون هم نیستن اینطوری باید خیلی از بازی های دیگه هم تو مقالتون بود

    • فرزاد خلخالی گفته؛
      15:35 1397/11/15

      سلام دوست عزیز هر بازی یه تجربه خاص برای مخاطبش ایجاد میکنه حالا بخشی از تجربه کارکاسون بدست آوردن امتیاز از راه های مختلفه در این قسمت مقاله فقط همین مورد مدنظر بوده و درباره بازیهایی که از سایر جهات مثل مکانیزم تایل گذاری شبیه کارکاسون هستن در قسمت های قبل همین مقاله صحبت کردیم.
      بله قطعا خیلی از بازیهای دیگه هم میتونستن داخل این لیست باشن.

    • فرزاد خلخالی گفته؛
      13:42 1397/12/02

      سلام دوست عزیز درسته بازی Isle of Sky هم واقعا میتونه از بهترین گزینه ها برای این لیست باشه.
      مرسی بابت پیشنهادت

لینک کوتاه