رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی ویژگی جدید خلاقیت

در این ویدیو ویژگی جدید «خلاقیت» که از این به بعد در نقد و بررسی بردگیم‌های ایرانی لحاظ می‌کنیم، را معرفی می‌کنیم.

با توجه به افزایش تعداد بازی‌های تولید داخل و اینکه بخش زیادی از این بازی‌ها را کپی‌ها تشکیل می‌دهند، تصمیم گرفتیم تا به موارد زیبایی، کیفیت، و گیم‌پلی، مورد جدید خلاقیت را هم اضافه کنیم.

این ویژگی را به این دلیل اضافه کردیم که بین ناشرانی که بازی را عین به عین و اسکن‌شده، کپی می‌کنند و آنهایی که خلاقیت به خرج می‌دهند و تغییراتی (چه ظاهری و چه محتوایی) به بازی اعمال می‌کنند، مشخص باشد.

این ویژگی قرار نیست تنها یک عدد باشد، بلکه درخواست من از شما این است که به خلاقیت در بازی‌ها بها دهید و ناشرانی که تلاش می‌کنند خلاقانه محصولی درخور و شایسته تولید کنند را حمایت کنید.

دانلود از آپارات

نظر شما در این مورد چیست؟ چقدر به خلاقانه بودن محصولی که می‌خرید بها می‌دهید؟

 

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. دکتر بازی(ع.ا.ا) گفته؛
    17:15 1397/10/30

    سلام.
    تشکر از شما.
    امیدوارم با کمک، راهنمایی و حمایت های شما و دیگر دست اندرکاران این صنعت، روند رو به رشدی را شاهد باشیم.
    با آرزوی موفقیت برای تمام کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند.

  2. ASimorobot علیرضا زیدوند گفته؛
    18:17 1397/10/30

    خوب است ولی باید معیار اندازه گیری بالا برود چون بازی هایی چون دژ کپی اند و شما به ان رتبه عالی دادید پس خلاقیت رتبه اش را پایین می اورد

  3. محسن گفته؛
    20:18 1397/10/30

    سلام.
    آخه چرا باید یه محصول رو که بهترین نحو ساخته شده و خودش دارای حلاقیت هست رو تغییر بدیم؟
    بهتره خلاقیت واسه ساخت یه بازی جدید یا مشابه صورت بگیره تا این که یه بازی که قراره کپی بشه رو تغییر بدیم. چون مطمئنا نتیچه معکوس می گیره.
    به شدت با هر گونه تغییر بازی های خارچی که جواب پس دادند مخالفم.
    با تشکر

    • مهدی اسلامی گفته؛
      21:44 1397/10/30

      با سلام‌ خدمت شما دوست عزیز
      خلاقیت هر فرد منحصر به خودش است و نمیتوانیم بگوییم خلاقیت فلان شرکت آلمانی یا آمریکایی بهتر از فلان شرکت ایرانی است…
      مهم اینه که اون فرد چجوری خلاقیتش را نشان دهد و چقدر تخیل داشته باشه.
      مثلا بازی گلوکز ، دژ ، پایاپای‌ ، پاتک و.. هرکدام باز گردانی هایی زیبا و موفق از مشابهات خارجی خودشان بودند.
      امید است تا چشمانمان را بیشتر باز کنیم و به خودمون و خلاقیت هامون بیشتر اعتماد کنیم!!
      موفق باشید دوست عزیز

    • مهدی اسلامی گفته؛
      21:56 1397/10/30

      جمله یکی از بزرگان:
       اینکه احساس کنیم فاقد خلاقیت هستیم تنها یک باور اشتباه اما اصلاح پذیر است . فاجعه زمانی آغاز می شود که به این نتیجه برسیم بدون خلاقیت هم زندگی امکان پذیر است .

    • مهدی اسلامی گفته؛
      21:57 1397/10/30

      و جمله ای دیگر..

      قضاوت زودهنگام در مورد ایده‌های نو ، انتقادی بی موقع و سنجشی ناعادلانه است که خلاقیت را پژمرده می سازد .

  4. رضا زمانی گفته؛
    23:37 1397/10/30

    بنده اعتقاد دارم برای بازار نوپای ایران که تازه داره با این صنعت آشنا میشه و به دلیل مشکلات ارزی و اقتصادی عملاً امکان خرید و تجربه بازیهای معروف دنیا برای علاقه مندان وجود نداره، بهترین راه کپی صرف بازی های خارجیه. ما بعد از سال ها کپی کردن بعد شاید بتونیم خودمون طراحی کنیم.
    طراحی بی پشتوانه و بدون یادگرفتن از بقیه نتیجه ای نداره و ضمناً اصراری هم نیست که ما در هر زمینه ای تولید کننده باشیم. مثل اصرار بیهودمون برای ساخت هواپیما، خودرو و ماهواره. این همه کشور قدر تو دنیا وجود داره بین 10 تا 15 کشور شاید هواپیما تولید کنن اما ما اصرار داریم هواپیما تولید کنیم.
    بردگیم هم همینه. چرا باید اصرار داشته باشیم که بردگیم طراحی کنیم؟
    من تا جایی که ذهنم یاری میکنه و خیلی از عنوان های بازی رو دیدم اکثر طراحای بازی های معروف دنیا مربوط به چند کشور خاص بودن. دوستان امیدوارم اگه بیشتر آشنا هستن بگن. اونایی که من یادمه چک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا، فرانسه، سوئد، فنلاند، لهستان و هلند.
    اصرار برای تولید همه چی میشه فاجعه ای که تو سطح کلان داریم تو صنعت خودمون میبینیم.
    من شخصاً به عنوان علاقه مند این حوزه و یه مصرف کننده صرف، که نه طراحم نه منتشر کننده، بی نهایت از شرکت هایی که کپی صرف میکنم ممنونم. وقتی نمیتونم و توان مالی تهیه بازی های ارجینال رو ندارم حتی ترجیح میدم نه بومی سازی بشه نه تصویرسازی عوض بشه و نه قطعات. چرا که برای همه این ها فکر شده داخل نسخه اصلی.
    در رابطه با طراح های عزیز ایرانی هم یه خواهش دارم اگه قصد تولید بازی کاملا بر مبنای ایده خودشون رو دارن، حتما و حتما و حتما خیلی پلی تست رو جدی بگیرن. من سه عنوان بازی طراحی داخل که معروف تر از بقیه هستن رو بازی کردم و به شدت احساس کردم که طراح های محترم بیشتر برای ایده و اجزای بازی وقت گذاشتن و ایرادای گیم پلی بازی خیلی کم رفع شده. ایرادایی که با یه مقدار پلی تست های بیشتر میشد جلوشونو گرفت و اصلاحشون کرد.
    در آخر هم خیلی متشکرم از تیم رومیز و امیر سلامتی عزیز که خیلی دوست داشتنی و باحاله.

    • دکتر بازی(ع.ا.ا) گفته؛
      18:27 1397/11/01

      سلام
      اول پیشنهاد میکنم این چند جمله را بخوانید، جالب است:

      زمان شما محدود است، پس آن را به تقليد از زندگی ديگران هدر ندهيد. (استيو جابز)

      آنچه بين يک رهبر و يک پيرو تمايز ايجاد می کند، «خلاقيت و ابتکار» است. (استيو جابز)

      قدم تازه ای برداشتن… اين چيزی است که مردم بيشتر از آن ميترسند. (داستايوفسکی)

      اگر کشور هایی که در حال حاضر موفق با تولید هواپیما و ماشین و قطعات پیشرفته شده اند، مانند شما فکر میکردند، هرگز موفق نمی شدند.
      آنها نخواستند دیگران برایشان بسازند و استفاده کنند،
      آنها نخواستند پیرو و مصرف کننده باشند، بلکه خواستند رهبر و تولید کننده باشند.

      به نظر بزرگان افرادی که منتظر هستند تا دست رنج و ساخته دیگران را استفاده کنند و از خود هیچ خلاقیتی نشان نمی دهند و چیز تازه ای خلق نمی کنند، انسان هایی بی مصرف هستند که اجازه می دهند دیگران برایشان بسازند و تصمیم بگیرند و از خود هیچ اختیاری ندارند.
      من که خودم دوست ندارم جزو این افراد باشم و سعی میکنم خلق کنم…
      اما شاید بعضی ها عادت کرده و دوست دارند که از خلاقیت و ساخته های دیگران استفاده کنند و هیچ فشاری به مغز کوچک خود نیاورند.
      علت موفقیت شرکت های بزرگی مانند آمازون، اپل، ماکروسافت، مک دونالد و… همین قدرت خلاقیت آنها است.
      نام کسانی در تاریخ می ماند که خلق کرده اند، نه آنها که مصرف کرده اند.

      باتشکر

      • رضا زمانی گفته؛
        21:30 1397/11/01

        زمان شما محدود است و من کاملاً موافقم.
        یکی از شرکت هایی که شما اسم نبردی ایکئا تو سوئده. کاملاً موفقه. یکی دیگه زارا یک برند اسپانیایی. آمریکا رو فاکتور بگیرید. تمام کشورهای دنیا تو یک سری حوزه خاص موفق هستن. سوئیس رو با ساعتاش همه دنیا میشناسن اما شما یه خودروی سوئیسی میتونی نام ببری؟
        قرار نیست یک کشوری تو همه زمینه ها ادعای خلاقیت و تولید داشته باشه.
        بحث من حذف خلاقیت نیست. بحث من ایجاد خلاقیت در حوزه ای خاصه. تو این مورد بردگیم به نظر من وقتی یک نفر حداقل 200 تا عنوان بازی درجه یک رو بازی نکرده قطعا طراحیش ضعیف میشه.
        شما الان که اومدین تو این سایت کامت گذاشتین از خلاقیت افرادی داری استفاده میکنی که اینترنت رو به وجود آوردن. پس نگید که من دوست ندارم از ساخته های دیگران استفاده کنم.
        ارادی که مغز کوچک دارن اصرار دارن که همه چیزو باید خودشون درست کنن. الان دوره پارینه سنگی نیست. شما هم اگر یکبار یک کتاب درباره تلید میخوندین قطعا تو فصل اول میدیدن که در قرن 21، شما باید بررسی کنید که آیا کاری که قصد انجام آن را دارید در جای دیگری از دنیا بهتر انجام شده یا نه؟ اگر شده اون کار رو انجام ندید.
        من هم امیدوارم حرف و عمل شما یکی باشه و از فردا سعی کنید یک کامپیوتر شخصی برای خودتون طراحی کنید و یک شبکه جهانی وب هم مختص خودتون ایجاد کنید که از ساخته های دیگران استفاده نکرده و مغز برزگ خود را بکار بیاندازید.

        • دکتر بازی(ع.ا.ا) گفته؛
          12:59 1397/11/02

          سلام
          بله، درسته، قرار نیست یک کشور در همه زمینه ها بهترین باشه، مثلا آلمان تو ماشین سازی یک است و ایران در زعفران و آمریکا در اسلحه و…
          اما شما کشوری مانند امارات را در نظر بگیرید که کاملا وابسته به نفت است و بیش از 90 درصد کالاهایش وارداتی از بهترین شرکت ها است؛ از جوراب گرفته تا بهترین ماشین های روز دنیا.
          حال اگر روزی نفتش تمام شود و یا کشور های دیگر تصمیم بگیرند که کالا به این کشور ندهند، آنوقت چه میشود؟
          چون امارات یک کشور پیرو و مصرف کننده است قطعا بیش از چند ماه دوام نمی آورد.
          اما یک کشوری که اکثرا محصولاتش را تولید میکند(حتی ضعیف) اگر چنین اتفاقی برایش بیافتد میتواند به راه خود ادامه دهد و به محکوم به فنا نیست.

          و در مورد خلاقیت: خلاقیت شامل ساخت چیز جدید، ترکیب و تحول است
          در دنیا امروز کمتر میتوان چیزی نو و جدید ساخت یا خلق کرد؛ اما ترکیب و تحول بسیار است و میتوان از آنها استقاده کرد.
          برای مثال:
          تلفن اختراع و خلق کردن است اما تلفن بی سیم و جدید تحول است
          یا موبایل های هوشمند امروزی ترکیب است، ترکیبی از دوربین عکاسی و فیلمبرداری و تلفن و…
          در تعریف مراحل خلاقیت اینگونه آمده است:
          preparation
          incubation
          insight
          evaluation
          elaboration

  5. ABG گفته؛
    03:54 1397/11/02

    سلام آقای سلامتی
    یه سوالی داشتم خارج از این بحث. ببخشید که اینجا می پرسم. توی اینترنت به یه بازی کارتی به اسم Monster Trick از شرکت Ravensburger بر خوردم. می خواستم بدونم که شما تجربه بازیش رو داشتید؟ اگه داشتید، در کل چطور بوده؟! ارزش تهیه و خریدش رو داره یا بازی چندان جالبی نیست؟! یعنی آیا بازی ای هست که خودتون بپسندید؟ ممنون

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:47 1397/11/02

      سلام
      بازیش نکردم ولی دیده‌بودم. این سبک بازی‌ها به Trick Taking معروف هستند که در واقع همشون همون حکم هستند.
      یعنی معمولا درصد زیادی قوانین حکم دارند با یه سری تغییر.
      من خیلی علاقه ندارم. اگه از این سبک میخوای بخری به نظرم Fox in the Forest خیلی گزینه بهتریه.

      با سپاس

لینک کوتاه