رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بازی رومیزی Dinosaur Island

در این مقاله بردگیم جزیره‌ی دایناسورها یا Dinosaur Island را معرفی می‌کنیم که یکی از بازی‌های جذاب و داغ نمایشگاه اسن ۲۰۱۸ است و مناسبتی هم با فیلم اخیرا اکران شده‌ی «دنیای ژوراسیک» Jurassic World دارد. البته این بازی را قبلا دوست عزیزمان شهاب، اینجا معرفی کرده و فایل‌های چاپی آن را هم قرار داده که اگر علاقمند بودید می‌توانید دانلود کنید و پرینت کنید و ساعاتی را بین هیولاهای ماقبل تاریخی پرسه بزنید.


مقدمه

اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که به بازی‏های سبک کارگرگذاری (Worker Placement) علاقه دارید، در این مقاله می‏‌خواهیم یکی از بازی‏‌های جدید این دسته را به شما معرفی کنیم. در این بازی شما در نقش صاحبان پارک‏هایی هستید که در آن دایناسورهایی را قرار می‌‏دهید تا سطح هیجان پارک را بالا ببرید و بازدیدکنندگان بیشتری را به پارک خود بیاورید تا از این راه امتیاز و پول بیشتری کسب کنید. البته دایناسورها مثل شما فکر نمی‏‌کنند و از نظر آن‏ها بازدیدکنندگان یک لقمه چرب هستند! پس با ما همراه باشید تا این بازی جالب را به شما معرفی کنیم.

داستان بازی

در این بازی هر بازیکن صاحب یک پارک، یک کارگاه و یک آزمایشگاه است. هر بازیکن در طول بازی باید با به دست آوردن DNA های مختلف و ترکیب آن‏ها، دایناسورهایی را ایجاد و در پارک نگهداری کند. هر چه تعداد دایناسورهای یک پارک بیشتر باشد، بازدیدکنندگان بیشتری را جلب می‌‏کند و طبیعتا پول و امتیاز بیشتری نصیب بازیکن خواهد شد. اما کار به همین جا ختم نمی‏‌شود و در نقطه مقابل، با اضافه شدن هر دایناسور به پارک، سطح خطر پارک بالاتر می‏‌رود و چنانچه سطح امنیت پارک به اندازه سطح خطر آن نباشد، بازدیدکنندگان تبدیل به لقمه‏‌های چربی برای دایناسورها می‏‌شوند و بازیکن امتیاز از دست خواهد داد!

خلاصه گیم پلی بازی

این بازی از دسته بازی‏‌های کارگرگذاری (Worker Placement) است. در این نوع بازی‏‌ها بازیکنان یک سری کارگر در اختیار دارند که باید آن‏ها را به مناطق مختلفی بفرستند. هر منطقه دارای قابلیت خاصی است و بازیکنانی که کارگر خود را به آن منطقه فرستاده باشند از منافع آن منطقه بهره‏‌مند خواهند شد. در این بازی هر بازیکن دو نوع کارگر در اختیار دارد : کارگران پارک و محققین آزمایشگاه.

هر نوبت از بازی به چند فاز تقسیم می‏‌شود:

فاز اول

در فاز اول، بازیکنان باید تاس‏‌هایی را پرتاب کنند که بر روی وجه هرکدام DNA های مختلف یا منفعت دیگری وجود دارد. سپس بازیکنان به نوبت باید یکی از ۳ محققی که در اختیار دارند ( محقق سطح ۱ ، ۲ و ۳) را به مناطقی که در فاز اول مشخص شده است بفرستند. یکی از این مناطق منطقه‏‌ای است که تاس‏‌ها در آن قرار می‌گیرند. هر بازیکن می‏‌تواند با توجه به سطح محققی که برای به دست آوردن DNA فرستاده شده است، DNA دریافت کند. مثلا اگر بازیکنی محقق سطح ۲ خود را بر روی تاسی که دو DNA پیشرفته را نشان می‏‌دهد قرار دهد، به اندازه ۴ عدد DNA پیشرفته دریافت خواهد کرد. مکان‏‌های دیگر فاز اول، قابلیت افزایش ظرفیت DNA آزمایشگاه، خرید دستور ساخت انواع مختلف دایناسور و یا فرستادن محقق به عنوان کارگر به پارک برای فاز سوم است.

فاز دوم

در این فاز، بازیکنان می‏‌توانند خرید انجام دهند. مواردی که بازیکنان می‏‌توانند خریداری کنند عبارتند از:

  • خرید وسایل برای پارک، مثل ترن هوایی که برای درآمدزایی از بازدیدکنندگان مناسب هستند
  • خرید قابلیت برای کارگاه
  • قرارداد بستن با متخصصین مختلف که هر کدام منفعت خاصی برای پارک خواهند داشت ( هر بازیکن ظرفیت قرارداد بستن با حداکثر ۳ متخصص را داراست و اگر متخصص دیگری را استخدام کند باید یکی از متخصصین قبلی خود را اخراج کند)

 

فاز سوم

دو فاز قبلی به صورت نوبتی اجرا می‌‏شد و بازیکنان به نوبت کارگرگذاری یا خرید خود را انجام می‏‌دادند، اما فاز سوم را می‏‌توان به صورت همزمان بازی کرد. در این فاز هر بازیکن باید کارگرهای خود را به قابلیت‏‌های مختلفی که در کارگاه خود داراست اختصاص دهد. مثلا جهت افزایش ضریب امنیت پارک کارگرهایی را به این قسمت اختصاص دهد و یا جهت کسب پول کارگرهایی را در قسمت مربوطه قرار دهد. هر محققی که از فاز اول به این فاز آورده شده باشد را می‏‌توان به عنوان یک کارگر به کار گرفت. همچنین در این فاز می‏‌توان دایناسورهایی که دستور ساخت آن‏ها خریداری شده است را ایجاد کرد. هر دایناسور ایجاد شده، در قسمت مربوط به آن دایناسور در صفحه‌‏ای که نشانگر پارک هر بازیکن است قرار می‏گیرد. هر نوع دایناسور یک ضریب هیجان داراست که در واقع تعداد بازدیدکنندگانی که به یک پارک خواهند آمد برابر با ضریب هیجان آن پارک خواهد بود.

فاز چهارم

بعد از اینکه بازیکن‏‌ها در سه فاز قبلی پارک خود را مجهز کردند، نوبت به بازدید عموم از پارک آن‏هاست! هر بازیکن با توجه به سطح هیجان پارک خود، به همان تعداد بازدیدکننده از یک کیسه پارچه‏‌ای بیرون می‏کشد. بازدیدکنندگان دو نوع هستند: آدم‏‌های عادی و آدم‌‏های کله‌شق! آدم‌‏های عادی زرد رنگ هستند و آدم‌‏های کله شق و مردم‌آزار بنقش رنگ. البته تعداد آدمک‏‌های بنفش به مراتب کمتر از آدمک‏‌های زرد رنگ است. آدم‏‌های زرد رنگ پول بازدید خود را پرداخت می‌‏کنند اما آدم‏‌های مردم‌آزار پولی به شما نمی‌‏دهند و آرزو می‏‌کنید که توسط یکی از دایناسورهایتان خورده شوند!

در این مرحله بازیکنان باید بازدیدکنندگان را به مکان‏های مختلف پارک بفرستند. البته باید با آدم‏‌های مردم آزار شروع کنند! بازدید از دایناسورها برای بازیکنان امتیاز خواهد داشت.

چنانچه سطح امنیت پارک از سطح خطر پارک کمتر باشد، یک یا چند بازدیدکننده طعمه دایناسورها می‏‌شوند و بازیکن به ازای آن‏ها امتیاز از دست خواهد داد!

بازی به همین منوال ادامه پیدا می‏‌کند. البته تنها راه کسب امتیاز بازدید عموم نیست. در ابتدای بازی تعدادی کارت هدف رو می‌شود که مشخص می‌‏کنند به ازای چه کارهایی بازیکنان چه مقدار امتیاز دریافت خواهند کرد. مثلا گسترش ظرفیت آزمایشگاه به تعداد مشخص، یا نگهداری تعداد مشخصی دایناسور در پارک برای بازیکن امتیاز خواهد داشت. در واقع این کارت‌‏ها هستند که استراتژی بازیکنان را تعیین می‏‌کنند.

برای کسانی که طرفدار بازی‏‌های سبک کارگرگذاری هستند، این بازی یک تجربه جدید و جالب است. بر خلاف اکثر بازی‏‌های این سبک که تنها یک فاز کارگرگذاری و یک فاز کارگربرداری! دارند، در این بازی در چند فاز ما شاهد کارگرگذاری هستیم: فاز اول و انتصاب محققین، فاز سوم و انتصاب کارگران، فاز چهارم و انتصاب بازدیدکنندگان.

موضوع بازی موضوع جذابی است و قطعات بازی هم بسیار پر و پیمان و جالب طراحی شده‌‏اند. تکرارپذیری بازی بسیار بالاست و این تکرارپذیری را مدیون کارت‏‌های هدف و تاس‌‏های مختلفی است که در هر بازی مورد استفاده قرار می‏‌گیرند.

این بازی را می‏‌توان با ۲ تا ۴ بازیکن انجام داد و تقریبا بین ۱ تا ۲ ساعت به طول می‏‌انجامد. رده سنی بازی بالای ۱۰ سال اعلام شده است.

این بازی که حاصل طراحی Jonathan Gilmour  و Brian Lewis و تولید شرکت Pandasaurus Games می‏‌باشد، در نمایشگاه Spiel `18 حضور دارد.

نیما مسقدی
نیما مسقدی

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. رضا گفته؛
    00:46 1397/07/25

    ممنون و تبریک به آقا نیما برای پیوستن به آدم باحالا. نثرتون خوب بود. خیلی عادی و قابل فهم.

لینک کوتاه