رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

زیرگذر؛ بازی ARG ایرانی با فناوری واقعیت افزوده

اگر جزو طرفداران پر و پا قرص «هری پاتر» یا کتاب‌های «دارن شان» بودید (یا هنوز هم هستید!) بی‌شک یکی از عناصر مهم این داستان‌ها برای شما، پیوند آ‌ن‌ها با واقعیت است. تا جایی که مرز بین واقعیت و فانتزی در آن‌ها گم می‌شود و شما را ترغیب می‌کند تا به امید یافتن یک درگاه جادویی تا آن‌جا که می‌توانید بدون جلب توجه دیگران به دیوارهای ایستگاه‌های مترو تکیه‌دهید، و یا زیرچشمی نگاهی درون آبگیرهای شهری بیاندازید، بلکه بتوانید به‌طور گذری یک خون آشام زیرزمینی ببینید.

 

واقیت بدیل (ARG مخفف Alternate Reality Game) یک بازی سوار بر داستانی همچون داستان‌هایی است که به آن‌ها اشاره‌کردیم. ابتدا شما را از طریق یک «لانه خرگوش» (Rabbit Hole یا درگاهی که آلیس از طریق آن وارد سرزمین عجایب شد) به درون داستان کشیده و درگیر کاراکترها، دنباله‌ها و فضای کلی داستان می‌کند. این فرآیند که به نوعی گیمیفیکیشن نیز به حساب می‌آید، به دنبال ایجاد و حفظ هیجان در حین بازی، به‌وسیله‌ی خود داستان، برای بازیکنان است و سعی دارد که پارامترهای بازی‌های کلاسیک، مانند جایزه‌ی نهایی یک مسابقه را حذف کند.

پوستر زیرگذر

پوستر زیرگذر

 

زیرگذر دانشگاه تهران نمونه‌ای از فرآیند تعریف شده است که هدف آن تعامل بیشتر افراد بر پایه‌ی داستانی فانتزی با محیط روزمره‌ی آن‌ها بوده است. داستانی که یک سر آن در واقعیت بناها و تاریخچه‌ی دانشگاه تهران گره خورده است.

عُبیدِینوس که بود و در زیرگذر دانشگاه تهران چه می‌کرد؟

زیرگذر، پروژه‌ی یافتن سنگ مسروقه‌ی بانک بین‌ابعادی سویفتس است، که از طریق پلتفورم‌ های زیر رهبری و پیگیری می‌شود:

افراد از طریق درگاه‌های متفاوتی همچون QR Code موجود در پوستر (یا همان لانه خرگوش) وارد پروژه شدند. سپس برای شناخت دنیای سه بُعدی موازی با دنیای ما (دنیای زیررو ها / زیرزمین)، که از طریق گیت‌های بین‌ابعادی به زمین ما پیوند خورده‌اند و افرادی با عبور از آن‌ها در حال رفت و آمد میان روزمین و زیرزمین بوده‌اند، پیش از انتشار اطلاعات مربوط به پروژه‌ی سنگ مسروقه‌ی بین‌ابعادی سویفتس، از طریق ویکی زیرروها اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کرده و برای شروع پروژه آماده‌شدند.

 

پروژه‌ی زیرگذر در روز شنبه نهم تیر هزار و سیصد و نود و هفت به یکی از تاریخ‌های روزمینی آغاز شد و با وجود محدودیت زمانی پنج روزه برای این پروژه، افراد زمان بیشتری برای شروع و ادامه‌ی این جستجو درخواست کردند و انجمن زیر و رو، با استفاده از مواد کمیاب و قیمتی «بِندریسُس» اقدام به باز نگه‌داشتن پلتفورم‌های ارتباطی کرده و زمان اتمام آن را تا بیست و یکم تیر نود و هفت به تعویق انداخت. حدود ۳۶۰ نفر وارد این جستجو شده و تنها ۱۶ نفر از آن‌ها، به طور انفرادی یا در قالب تیم، توانستند محل اختفای سنگ مسروقه را یافته و بخشی از حقایق لایه‌ای مربوط به زیرزمین، هفت سنگ گرانشی، هویت دراگوآ وید و … را شناسایی کنند.

 

طی مراسمی تشریفاتی روز شنبه سی تیر هزار و سیصد و نود و هفت در عبیدیمپایر مرکزی، یکی از پایگاه‌های انجمن زیر و رو، به این افراد که بار دیگر شایستگی خود را در فرآیند ردیابی عبیدیمپایر مرکزی مجهز به زنگ هوایی به اثبات رساندند، نشان عبیدینوس اعطا شد. این نشان، سریع‌ترین راه انتقال اطلاعیه‌های پروژه‌ی زیرگذر بَعدی در ابعاد شهری خواهد‌بود.

پانوشت

پروژه‌های بعدی از طریق کانال تلگرام، صفحه اینستاگرام و نشان عبیدینوس اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. احمد گفته؛
    16:56 1397/05/08

    سلام و ممنون بابت متنتون واقعا من دنبال این بازی ها بودم تا الان نمونه arg داخل ایران ندیده بودم خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییی ممنون

لینک کوتاه