رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فوتبال و بردگیم

جام جهانی شروع شد. بردگیم‌های من باید فعلاً صبر کنن. قراره به مدت چهار هفته فقط دیوانه فوتبال باشم. قراره چهار هفته برم مرخصی. نه استرسی درباره کار خواهم داشت، نه در مورد بردگیم جدیدم Detective، نه در مورد هیچ چیز دیگه. چهار هفته‌ای که تیم طراحی من متحیر و وحشت‌زده خواهند بود؛ چرا که رئیس‌شون شرکت رو ترک کرده و داره کارای عجیب و غریبی می‌کنه.

نمایی از بردگیم Subbuteo زیر نورافکن!

 

فکر کنم متوجه هستین که امروز باید در مورد فوتبال صحبت کنم. نگران نباشید، داستانی که خواهم گفت کمی به بردگیم هم مربوط خواهد بود، یک کم. امروز می‌خوایم در مورد به هم زدن بازی صحبت کنیم.

32 تیم در جام جهانی حضور دارن، در 8 گروه که هر گروه شامل 4 تیم هستش. از هر گروه دو تیم برتر به مرحله حذفی میرن. در مرحله حذفی یک بازی می‌کنی، یا میبری یا برمیگردی خونه، پایان داستان. تا این جا که مشکلی نیست؟

می‌تونید حدس بزنید که همه میخوان تیم‌های بزرگ، مثل برزیل، آلمان، انگلستان و آرژانتین رو در مرحله حذفی ببینن. چرا که اونا بهترین تیم‌ها هستن، و  شور و هیجان ایجاد خواهند کرد. در عین حال می‌تونید حدس بزنید که برای همه، حضور لهستان، عربستان یا ایران در مرحله حذفی چندان جذاب نیست.

سیستم به این صورته که فیفا برای خودش رنکینگ داره و به کمک این رنکینگ مطمئن میشه که بهترین تیم‌ها در همون مرحله گروهی با هم بازی نخواهند کرد. امکان نداره که همون بای بسم الله، برزیل روبروی آلمان، و آرژانتین رو در روی فرانسه قرار بگیره. مردم دوست ندارن که همون اول کار غول‌ها رو ببینن که دارن با هم گلاویز میشن، و سیستم رنکینگ هم جلوی این قضیه رو می‌گیره. قبل از جام جهانی قرعه‌کشی برای گروه‌ها برگزار میشه که هر تیمی در یک سید قرار داره. سیدی برای قوی‌ترین‌ها، بعد سیدی برای تیم‌های قوی، بعد تیم‌های متوسط و در نهایت تیم‌های ضعیف.

شما مطمئن خواهید بود که در یک گروه، تیم قدرتمندی مانند برزیل در کنار تیم ضعیفی مثل ژاپن خواهد بود، به همراه دو تیم دیگر در بین این دو.

هنوز حواستان به من هست؟ دارم به جاهای جذابش میرسم.

Weykick

 

لهستان در رنکینگ فیفا در رتبه هشتم قرار گرفته. بر اساس رنکینگ ما جزو 8 تیم برتر سیاره زمین هستیم (بله، نویسنده لهستانی است – مترجم) . بالاتر از اسپانیا و بالاتر از انگلیس. بالاتر از هلند، مکزیک، ایتالیا… خلاصه خیلی بالا.

رتبه هشتم یعنی این که پیش از قرعه کشی جام جهانی هم می‌دانستیم که در مرحله گروهی با برزیل، آلمان یا آرژانتین روبرو نخواهیم شد.

این یکی از بزرگترین کلک‌هایی بود که در تاریخ فوتبال زده شده و  در کمال تعجب، هیچ گونه فساد (از نوع فوتبالی) هم دخیل نبوده. همش این بوده که یک گیمر از قوانین بازی سوءاستفاده کرده! بذارید براتون توضیح بدم.

Tipp-Kick

 

(با توجه به هدف این مقاله، من همه قوانین رو توضیح نمیدم بلکه کلیتش رو میگم. این طوری فهمش هم ساده‌تر خواهد بود.)

فیفا تیم‌ها رو بر اساس ضریب بُردشون رتبه بندی می‌کنه. از اون جایی که بعضی بازی‌ها مهم‌تر هستند و برخی کم اهمیت‌تر، سیستم رنکینگ این طوری نیست که شما به سادگی به ازای هر برد 3 امتیاز در رنکینگ بگیرید. یه مقدار پیچیده‌تره. شما تیم ضعیف‌تر از خودتون رو می‌برید، امتیاز کمتری هم در رنکینگ می‌گیرید. شما یک بازی دوستانه انجام می‌دهید، امتیاز کمتری می‌گیرید. سیستم رنکینگ حسابی پیچیده است و طوری طراحی شده که به تیم‌هایی که بازی‌های حساس رو میبرن جایزه بده، نه یک بازی دوستانه ناچیز.

دو سال پیش سرمربی لهستان تصمیم گرفت که این سیستم رو هک کنه. چطور این کار رو کرد (اگه بخوایم خیلی مقدماتی توضیح بدیم)؟

  • شما یک بازی مهم رو میبرید، 3 امتیاز می‌گیرید.
  • شما یک بازی دوستانه آبکی رو میبرید، 2 امتیاز می‌گیرید.

 

  • شما 10 بازی مهم رو ببرید، میانگین امتیاز شما 3 است.
  • شما 5 بازی مهم و 5 بازی دوستانه رو بردید؟ میانگین امتیاز شما 2.5 است.

 

  • اسپانیا داشت تیم‌های ملی دیگه رو 10 به صفر، بلکه هم بیشتر، له و لورده می‌کرد.
  • لهستان هیچ بازی دوستانه‌ای انجام نمی‌داد.

 

  • میانگین امتیاز اسپانیا 2.4 است.
  • میانگین امتیاز لهستان 3 است.

 

  • اسپانیا در رنکینگ فیفا دهم است.
  • لهستان در رنکینگ فیفا هشتم است.

میانگین امتیاز ما (لهستان) عالی است، چرا که بازی نمی‌کنیم!

Soccero

 

جام جهانی شروع شد. اگه تیم ملی کشور شما به این تورنمنت نرسیده (مخاطب صحبتم شما جماعت آمریکایی است)، و در پی این هستید که امسال طرفدار چه تیمی باشید، به لهستان فکر کنید. تیم ما به اندازه اسپانیا یا انگلیس قوی نیست. ولی ما یه سرمربی گیمر داریم. یه خوره فوتبال که قوانین رو می‌خونه، و بعدش ثابت می‌کنه که هیچ‌کس قوانین رو پلی‌تست (بازی آزمایی) نکرده.

موخره مترجم

نویسنده این مقاله «ایگناسی تروویچک» (Ignacy Trzewiczek) جز این که یک لهستانی طرفدار دوآتشه فوتباله، طراح بازی هم هست. اتفاقاً همین اواخر در ایام تعطیلات عید مهم‌ترین بردگیمش «رابینسون کروزوئه» رو بازی کردم، و باید بگم که با این که بازی در سبک کوآپ (همکاری) بود – اگه من رو بشناسید، می‌دونید که کمترین علاقه‌ای به بازی‌های کوآپ ندارم – تجربه بازی عالی بود و من که به شخصه حظ وافر بردم. اما توضیحات بیشتر در مورد بردگیم «رابینسون کروزوئه» باشه برای یه وقت دیگه. در عین حال پیشنهاد می‌کنم اگه دوست دارید با بازی‌ها ایگناسی بیشتر آشنا بشید، ویدیویی که دایس تاور در مورد بازی‌های اون ساخته رو در این پیوند ببینید.

ایگناسی تروویچک

 

ایگناسی صاحب امتیاز نشر پورتال گیمز هم هست که یک ناشر بردگیم لهستانی است. تو صفحه «درباره ما» در سایت رسمی، ناشر خودش رو این طوری معرفی می‌کنه:

ما کرم کتاب و دیوانه سینما هستیم. نقش آفرینی بازی می‌کنیم و معتاد داستانیم.

اگه ویدیوگیم بازی می‌کنید احتمالاً شرکت سی‌دی پروجکت (CD Projekt) سازنده بازی ویچر (Witcher) رو می‌شناسید. شاید حتی بی‌صبرانه منتظر انتشار بازی سایبرپانک 2077 هم باشید. حالا چرا به سی‌دی پروجکت اشاره کردم؟ چون گزافه نیست اگه بگم که اهمیت پورتال گیمز در صنعت بردگیم مشابه اهمیت سی‌دی پروجکت در صنعت ویدیوگیم است. راستی شاید براتون جالب باشه بدونید که بردگیم اقتباسیِ بازی ویچر رو هم جناب ایگناسی طراحی کرده.

باکس کاور بردگیم ویچر؛ به طراحی ایگناسی تروویچک

 

جدای اینا ایگناسی سال‌ها است که در وبلاگ خودش با نام «بردگیم‌هایی که داستان می‌گویند» (Board games that tell stories) مقالاتی متنوع و جذاب درباره تجاربش می‌نویسه. مقاله‌ای که خواندید، از آخرین مطالب منتشر شده در همین وبلاگ هستش. اتفاقاً منتخبی از مقالات این وبلاگ به صورت کتاب هم منتشر شده. پیشنهاد می‌کنم حتماً یه سری به وبلاگ این بشر بزنید. اگه هم حرف من رو قبول ندارید، یه نگاهی به این مطلب در سایت Geek Dad بندازید: «چرا باید بردگیم‌هایی که داستان می‌گویند را بخوانید؟»

در نهایت این که، شما رو نمیدونم ولی بعد از خوندن مقاله ایگناسی، برای اولین بار در زندگیم علاقه‌مند شدم بازی تیم ملی لهستان رو تماشا کنم. فردا (سه شنبه 29 خرداد) لهستان در آخرین بازی از روز اول مسابقات، در اولین بازی خودش در جام جهانی به مصاف تیم ملی سنگال میره. از این مهم‌تر، امیدوارم همون طور که سرمربی لهستان تونست سیستم رنکینگ فیفا رو هک کنه و در رده‌بندی بالاتر از اسپانیا قرار بگیره، ما هم بتونیم خود اسپانیا رو به تعبیری هک کنیم و ازش امتیاز بگیریم.

 

پانوشت

تصاویر تزیینی که در متن دیدید مربوط میشه به بردگیم‌های فوتبالی. منم مثل شما دستم به هیچ‌کدوم نرسیده. ولی اگه دوست داشتید در موردشون بیشتر بدونید، در بخش نظرات بگید تا قبل از پایان جام جهانی فوتبال چند تا شون رو معرفی کنم.

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. A. H. Nobakht گفته؛
    22:45 1397/03/28

    اگر سرمربی لهستان از این کارا نمیکرد ما الان مجبور نبودیم هم با اسپانیا بازی کنیم هم با پرتغال ! خلاصه که به نفع ما نشد این قضیه…
    ولی هوشمندی جناب سرمربی جای تقدیر داره 😂
    شما هم یکی از همین بازی های فوتبالی خوب و احتمالا غیر قابل پیشبینی رو برامون معرفی کنید بشوره ببره
    چرا غیرقابل پیشبینی ؟ چون فوتبال اینطوره مس از بردگیم فوتبالی هم من این انتظارو دارم

لینک کوتاه