رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نگاهی به موفقیت بردگیم Crusader Kings در کیک استارتر

شاهنشاها زمان موعود فرا رسیده است. آیا آماده‌اید تا نام خود را برای همیشه در تاریخ ثبت کنید؟

 

شنبه‌های بهاری به خودی خود فرسایشی هست؛ چه برسه به این که نیمی از روز رو هم در جلسه‌ای ملال آور شرکت کنی…

و ناگهان این وسط یه نوتیفیکیشن در مورد راه‌اندازی کمپین کیک استارتر بردگیم Crusader Kings روی گوشی‌ات پدیدار، و باعث میشه که هیجان‌زده از روی صندلی بلند بشی و در جواب نگاه متعجب حضار بگی که: “باید از گوگل متشکر باشیم که ما رو از خودمون بهتر می‌شناسه، یا این که باید از پیشرفت هوش مصنوعی در هراس باشیم؟!”

می‌پرسید که “حالا چرا انقدر هیجان‌زده؟” عارضم خدمتتون، این فقط من نیستم که از خبر تولید بردگیم بازی Crusader Kings به وجد اومدم، بلکه خود سازندگانش در شرکت «پارادوکس اینتراکتیو» هم حال من رو دارن! شک دارین؟ پس ویدیوی کوتاه زیر رو ببینید تا این امر بر شما هم مسجل شود:

 

«پارادوکس اینتراکتیو» دیگر کیست و ورود این شرکت به دنیای بردگیم چرا انقدر مهم است؟

پارادوکس اینتراکتیو یک شرکت سوئدیه و نزدیک ۲ دهه است که در زمینه تولید و انتشار بازی‌های استراتژی تاریخی مشغول به کاره. بازی‌هایی مثل Europa Universalis، Hearts of Iron یا همین Crusader Kings. معمولا بازی‌های پارادوکس در سبک «استراتژی کلان» (Grand Strategy) هستند. بازی‌هایی بر روی نقشه واقعی جهان در یک دوره تاریخی خاص با تمرکز بسیار بر دقت بالای تاریخی. شاید براتون سوال شده باشه که “خب، مثلا با بازی سیویلیزیشن (تمدن) چه فرقی داره؟» باید بگم که برای شروع، دقت تاریخی در بازی‌های سبک 4X مثل همین سیویلیزیشن خودمان از بازی‌های استراتژی کلان خیلی کمتره. این مسئله باعث میشه که بازی‌های استراتژی کلان برای عده‌ای جذاب‌تر باشن و در عین حال یادگیری اونا هم سخت‌تر باشه. راستش رو بخواهید خیلی سخت‌تر. اگه علاقه‌مند شدید در مورد این دست از بازی‌ها بیشتر بدونید و شاید یکیش رو که به سلیقه شما نزدیک‌تره امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنم مقاله مقدمه‌ای بر بازی‌های استراتژی کلان رو در سایت Niche Gamer بخونید.

از تاریخچه شرکت پارادوکس که بگذریم، نکته اصلی در باب اهمیت ورود این شرکت به حوزه طراحی و تولید بردگیم اینه که یکی از اولین بازی‌های پارادوکس اقتباسی است از بردگیم Europa Universalis و حالا با انتشار بردگیم Crusader Kings یه جورایی این دایره تکمیل شده یا به عبارت بهتر پارادوکس به ریشه‌های خودش بازگشته. دلیل ورود این شرکت به دنیای بردگیم هم اینه که بر اساس تحقیقاتی که توسط خود پارادوکس انجام شده، ۴۰% گیمرهایی که طرفدار بازی‌های این شرکت هستن، بردگیم‌باز از کار دراومدن. راستی این رو هم بگم که اصلا اصطلاح استراتژی کلان از دنیای بردگیم و بازی‌های رومیزی به دنیای ویدیوگیم وارد شده. از طرف دیگه عبارت استراتژی کلان و نام شرکت پارادوکس اینتراکتیو سال‌ها است که با هم عجین شدن.

باکس کاور بدترکیب بردگیم Europa Universalis منتشر شده در سال ۱۹۹۳

 

 

و بازی Crusader Kings؟

در بازی CK اشخاص (نه امپراتوری‌ها) در کانون توجه هستند. شما نقش حکمرانان یک سلسله و در ادامه وارثان اونا رو در اوایل قرون وسطی دارید. تا حد خیلی زیادی اهداف‌تون در بازی رو خودتون مشخص می‌کنید. می‌خواهید به دشمنانتان قهوه قجری بدهید؟ برای ثروت و مال‌اندوزی یا شاید هم برای ایجاد روابط سیاسی ازدواج کنید؟ پیروان کیش خودتون رو در دنیا بیشتر کنید؟ شاید هم می‌خواهید تمام روزهای زندگی خودتون رو به اسب دوانی و شکار بگذرانید؟! اگر این توضیحات تا حدی شما رو به یاد «بازی تاج و تخت» (گیم آو ترونز) انداخته، باید بگم که زدید تو خال. البته دقت تاریخی را هم لحاظ کنید که در CK خبری از «وایت واکر»ها نیست.

البته کاملاً متوجه هستم کسانی که تجربه بازی CK رو داشتن، الان به فغان اومدن که این شرح بسیار ناقص و ابتدایی است و بلکه هم اصلاً شرح نیست! ولی چه کنم که هم وقت و هم حوصله خواننده تنگ است! در عوض از شما دعوت می‌کنم ویدیوی تریلر بردگیم CK در کیک استارتر رو تماشا کنید:

 

طراح، ناشر، پیچدگی، زمان و اجزای نسخه بردگیم؟

لا استرس! صد البته که زمان و پیچیدگی بردگیم CK به اندازه ویدیوگیم اون نیست. یک کمپین ویدیوگیم CK2 می‌تونه چند صد ساعت طول بکشه. این میزان صرف زمان در کنار پیچیدگی بازی اصلی اگه به بردگیم منتقل بشه، به اندازه اون جلسه کذایی که اول مطلب گفتم مهلک و به همون اندازه بیهوده است. سازندگان بازی مدعی هستن که عصاره تجربه بازی اصلی رو تونستن در ۲-۴ ساعت برای ۳-۵ نفر خلاصه کنن.بازی ۷۰ مینیاتور پلاستیکی هم خواهد داشت شامل سرباز پیاده، شوالیه و قلعه در ۵ طرح متفاوت. داستان به اینجا ختم نمیشه و در نسخه «سلطنتی» بازی (همون خفن ادیشن خودمون) مینیاتور کشتی‌های جنگی و جاسوس هم اضافه میشن.

 

طراحی بردگیم مستقیما زیر نظر Henrik Fåhraeus طراح اصلی هر دو نسخه ویدیوگیم CK صورت گرفته و ناشر بردگیمی که در طراحی، تولید و انتشار بازی با پارادوکس همکاری داشته، شرکت Free League Publishing هستش که اتفاقا اون هم سوئدی است. مهم‌‌ترین بازی رومیزی که توسط این ناشر روانه بازار شده، حداقل از دید نگارنده، بازی نقش آفرینی قلم کاغذی Tales from the Loop است. جالبه بدونید که بازی Tales از سریال «چیزهای عجیب» (Stranger Things) الهام گرفته و از طرف دیگه این سریال خودش از بازی نقش آفرینی دی اند دی (D&D / Dungeons & Dragons) الهام گرفته… که این خود مستلزم مقاله مفصل دیگری است…

 

در نهایت این که در زمان نوشتن این مقاله بردگیم CK فاند شده و  این در حالی است که همچنان چهار هفته دیگه برای جمع‌آوری سرمایه فرصت داره. بازی ماه نوامبر امسال (۲۰۱۸) به دست حامیان خودش خواهد رسید. راستی، در ادامه پارادوکس قراره نسخه بردگیم بازی‌های معروف دیگه‌اش Hearts of Iron و Europa Universalis رو هم منتشر کنه.

پیوندهای مرتبط

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه