رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شیرینی‌پزی با کارت‌های چاپی

با گرون شدن بازی‌های خارجی (که البته هیچ‌وقت هم ارزون نبودن) خیلی‌ها طرفدار بازی‌های چاپی یا نسخه‌های «چاپ کن، بازی کن» بازی‌های معروف شدن. اگه شما هم طرفدار این‌جور بازی‌ها هستین، بد نیست این یکی رو هم امتحان کنین: بازی Filler (به معنای همون محتویات وسط کیک و شیرینی) که در کیک‌استارتر موفق شد هزینه‌ی لازمش رو به دست بیاره. حالا نسخه‌ی چاپی رایگانش در اختیار شماست، با یه مقدار توضیح اولیه از طرف ما.

فیلم پیش‌نمایش (تیزر) این بازی در سایت کیک‌استارتر

بیایید شیرینی بپزیم

البته این تیتری که نوشتم خیلی هم درست نیست چون توی این بازی، شیرینی و کیک از قبل درست شدن و ما فقط می‌خوایم اون‌ها رو با یه چیزهایی پُر کنیم (مثلاً با شکلات یا از اون مرباهای خوشمزه‌ی توت‌فرنگی). بازی فقط با کارت انجام می‌شه برای همین چاپ کردنش زحمت زیادی نداره. کل اجزای بازی این‌ها است: ۱۵ کارت سرآشپز که شامل ۳ کارت برای هر بازیکن می‌شه، ۵۰ کارت دستور آشپزی و ۵ کارت راهنمای نمادهای به کار رفته در بازی.

تمام کارت‌های بازی یا در واقع تمام اجزای بازی (حداقل در نسخه‌ی چاپ‌شونده‌اش!)

 

اول بازی به هر بازیکن ۳ کارت سرآشپز هم‌رنگ (و هم‌عکس) داده می‌شه که شخصیت اون بازیکن رو نشون می‌ده. روی هر کارت یه عدد (در قالب ساعت و دقیقه) نوشته شده. هر بازیکن یکی از کارت‌هاش رو انتخاب می‌کنه و به‌پشت می‌ذاره روی زمین، بعد همه با هم کارت‌هاشون رو نشون می‌دن. کسی که عدد کارتش از همه کم‌تر باشه اون دور از بازی رو شروع می‌کنه و نوبت‌ها همین‌طور بر اساس افزایش زمان‌ها پیش می‌ره.

به ازای هر بازیکن، ۱۰ کارت از کارت‌های دستور پخت رو به‌طور تصادفی انتخاب می‌کنیم و بقیه‌ی کارت‌ها رو می‌ذاریم کنار (توی این بازی به کار نمی‌رن). از کارت‌هایی که سوا شدن، به تعداد بازیکن‌ها به‌علاوه‌ی یک کارت رو روی زمین به نمایش می‌ذاریم و بقیه‌ی کارت‌ها هم دسته‌شده کنارش می‌مونن. این می‌شه کتاب آشپزی بازیکن‌ها که باید از روش شیرینی‌شون رو با طعم‌های مختلف بسازن. روی این کارت‌ها نمادهایی برای نشون دادن مواد خوراکی (مثل توت‌فرنگی، وانیل و شکلات) لازم برای پر کردن یه شیرینی یا کیک خاص وجود داره. هر بازیکنی که بخواد توی نوبت خودش شیرینی درست کنه می‌تونه کارت یا کارت‌هایی که تمام اون مواد رو تأمین می‌کنند بسوزونه (توی دسته‌ی کارت‌های سوخته شده‌ی خودش) و اون کارت دستور پخت رو برداره. بعضی از کارت‌ها توانایی‌های خاصی هم دارن که علامتشون پایین کارت ثبت شده و به بازیکن امکان بیشتری می‌ده.

شمارش امتیاز و تعیین برنده

سه نوع امتیاز توی این بازی وجود داره با نمادهای ستاره، پول و کاپ یا جام که روی بعضی از کارت‌ها ثبت شده. هر کدوم از این علامت‌ها آخر بازی یک امتیاز محسوب می‌شه و به تعداد هر مجموعه‌ی سه‌تایی از امتیازهایی که بازیکن کسب کرده باشه ۲ امتیاز دیگه هم بهش اضافه می‌شه. اگه امتیازها مساوی شد، بازیکنی که بیشترین تعداد کارت رو جمع کرده باشه برنده می‌شه.

بازیکنی که این کارت‌ها رو در آخر بازی داره ۱۳ امتیاز می‌گیره: ۹ امتیاز برای تعداد علامت‌های پیروزی روی کارت‌هاش (جدا از این‌که از چه نوع هستند) و ۴ امتیاز برای این‌که ۲ مجموعه از هر سه نوع امتیازِ بُرد داره.

البته همون‌طور که حتماً حدس می‌زنین این چند سطری که نوشتم نمی‌تونه توضیح کامل بازی باشه، برای همین علاوه بر لینک دانلود کارت‌های بازی، لینک دانلود راهنمای بازی رو هم می‌ذارم که البته انگلیسیه اما خیلی راحت می‌شه یاد گرفت. در ضمن یه دفترچه راهنمای دیگه هم داره که برای بازی یک‌نفره به کار می‌ره و اگه هم‌بازی پیدا نکردین می‌تونین این راهنما رو بخونین و خودتون با خودتون بازی کنین. در ضمن ریزه‌کاری‌های درست کردن بازی‌های چاپی رو هم می‌تونین توی این مقاله بخونین.

دریافت فایل‌ها:

داده‌های مرتبط:

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ نفر (و امکان بازی یک‌نفره با قانون متفاوت)
  • مدت بازی: ۳۰-۲۰ دقیقه
  • طراح بازی: Jonathan Chaffer
  • طراح هنری: Claire Donaldson
  • ناشر: Green Couch Games

پیوند‌های مرتبط:

شهاب صقری
شهاب صقری

نفس کشیدن توی هوای بُردگیم شادم می‌کنه ... همیشه همین‌طور بوده

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه