رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اگر Cuphead یک بازی رومیزی بود

در مقاله پیشین در مورد بازی «واقعیت بدیل» (ARG / Alternate Reality Game) «ماجرای مرموز ویلسون ولف» صحبت کردیم و گفتیم که در واقع، نسخه واقعیت بدیل برای تبلیغ و شناساندن نوع داستان گویی و معماهای نسخه رومیزی آن ساخته شده است. اگر هنوز مقاله قبلی را نخوانده‌اید، بعد یا بهتر از آن، قبل از خواندن مقاله کنونی، یک نگاهی بیندازید (پیوند). و اما بازی رومیزی «ماجرای مرموز ویلسون ولف»:

 

هر آنچه پس از باز کردن جعبه بازی خواهید یافت…

 

جعبه را که باز می‌کنید، با کوهی از آیتم‌های جذاب روبرو می‌شوید. از طلق انیمیشن و زوتروپ گرفته تا پازل سه بعدی. ولی چندی بعد، کمی که بیشتر دقت می‌کنید، متوجه سرنخ‌های مخفی‌ای می‌شوید. حال مجموعه‌ای از معماها در پیش روی شما است. معماهایی که با حل کردن آنها پرده از دسیسه‌ای شوم، که تمامی سیاره خاکی را فرا گرفته است، برخواهید داشت…

 

 

داستان بازی

پس از این که خاطرات یک انیماتور در یک جعبه پر از یادگاری‌های کارتون‌های قدیمی را پیدا کرده و می‌خوانید، متقاعد می‌شوید که کسی یا کسانی، پیام‌های مخفی در این کارتون‌ها جایگذاری می‌کرده‌اند. حالا شروع می‌کنید به خواندن نامه‌های قدیمی و بررسی اسباب بازی‌های آن دوران. حتی تمام اینترنت را جارو می‌کنید تا کارتون‌های عتیقه را یافته، تکه پاره کرده، شاید که پاسخ به این معما را یافتید. قبل از این که بفهمید چه شده، خود را غرق در روزهای ابتدایی پیدایش انیمیشن در بیش از هشتاد سال پیش خواهید یافت…

 

 

روند بازی

هر مدخل از خاطرات مربوط به یک یا چند شیء موجود در جعبه است. پس از خواندن آن بخش از خاطرات و بررسی اشیاء مربوطه، متوجه معمایی خواهید شد که می‌بایست آن را حل کنید. و با حل هر معما، بخش جدیدی از داستان به روی شما گشوده خواهد شد. آیا در نهایت می‌توانید بفهمید که دقیقاً چه اتفاقی در حال افتادن است؟

 

 

در نهایت این نکته را هم اضافه کنم که نمونه‌ای از معماها، نه در این معرفی و نه در کمپین بازی در سایت کیک استارتر، داده نشد. دلیل آن هم این است که سازندگان بازی (و احتمالا بازیکنان) ترجیح می‌دهند که هیچ بخش از داستان پیش از شروع به بازی، لو نرود. در عین حال، برای آشنایی بیشتر با معماها می‌توانید مقاله قبلی را خوانده، یا نسخه واقعیت بدیل (ARG) را بازی کنید.

راستی، معماهای بازی رومیزی به پیچیدگی برخی معماهای بازی واقعیت بدیل نخواهد بود (مثلاً معمای تخته سیاه). چرا که تعداد بازیکنانی که یک بازی واقعیت بدیل را همزمان و با همکاری هم بازی می‌کنند، بسیار بیشتر از تعداد بازیکنان یک بازی رومیزی است که در کنار هم بازی را تجربه می‌کنند (چند ده یا چند صد نفر در برابر یک الی معمولاً حداکثر چهار نفر).

 

ویلسون ولف و بازی‌های معمایی پیش از آن

طراح بازی در مقاله‌ای در سایت Best Play، درباره بازی‌های مورد علاقه‌اش، که ایده اولیه طراحی را به او دادند، نوشته است:

 

شرلوک هولمز؛ کارآگاه مشاور

در این بازی که بیش از سه دهه از عمر آن می‌گذرد، ولی همچنان بازی شده و همین اواخر خبر انتشار پرونده‌های جدید آن (بسته‌های الحاقی بازی) منتشر شد، شما پرده از رمز و راز سرقت‌ها و قتل‌ها برخواهید داشت. نکته اصلی این جا است: آیا می‌توانید پیش از شرلوک هولمز معما را حل کنید؟!

سایت رسمی بازی شرلوک هولمز؛ کارآگاه مشاور

 

سکه مربوط به سال 2016

MIT Mystery Hunt

شکار معما (puzzlehunt) در دانشگاه ام‌آی‌تی؛ یکی از قدیمی‌ترین و پیچیده‌ترین شکار معماهای جهان. هر ساله 60 تیم، در تیم‌های 5 الی 200 نفره! در این رقابت شرکت می‌کنند (کمابیش سالانه 2500 نفر). شرکت کنندگان معماهایی را حل کرده (بعضاً تا 160 معما)، به این امید که بتوانند سکه‌ای را که در محوطه دانشگاه مخفی شده است، پیش از دیگران پیدا کنند. طبق سنت هر ساله تیم برنده سال قبل، معماهای سال جدید را طرح خواهد کرد.

سایت رسمی MIT Mystery Hunt

 

کاپ هد، ویلسون ولف و ادای دین به انیمیشن کلاسیک

دوران کلاسیک انیمیشن؛ زمانی که هنوز کارتون‌ها رسانه سرگرمی کودک و نوجوان نیستند. بلکه فیلم‌های کوتاهی هستند که در سینماها پیش از اکران فیلم بلند اصلی، پخش می‌شوند و به پرده جان می‌بخشند. کارتون‌های این دوره پر از مضامین تیره و تار هستند که می‌بایست در رکود بزرگ (رکود گسترده اقتصادی جهان یک دهه پیش از شروع جنگ جهانی دوم) ریشه یابی کرد.

نگارنده ترجیح می‌دهد به جای اطاله کلام، از شما دعوت کند تا دو قسمت از این انیمیشن‌های کوتاه را تماشا کنید. تنها با ذکر این نکته که، دوستانی که بازی «کاپ هد» را تجربه کرده‌اند، تاثیر انیمیشن Swing You Sinners (محصول استودیو فلایشر) را در این بازی به وضوح خواهند دید. و دوستانی هم که ویدیوی مقاله پیشین (دانشمند دیوانه) را تماشا کرده‌اند، عناصر آشنای بسیاری در انیمیشن The Mad Doctor (محصول والت دیزنی)  خواهند یافت:

 

 

 

حرف آخر

بازی رومیزی «ماجرای مرموز ویلسون ولف» در زمان نوشتن این مقاله در سایت کیک استارتر به دنبال جذب سرمایه است (پیوند). و با این که هنوز 3 هفته تا پایان کمپین مهلت باقی است، سرمایه اولیه مورد نیاز خود را بدست آورده است و ژوئیه 2018 به دست حامیان خواهد رسید.

از طرفی اگر به انیمیشن کلاسیک علاقه‌مند شدید، پیشنهاد می‌کنم ویدیوی The Stylistic Influences of Cuphead (در باب تاثیرات این انیمیشن‌ها بر بازی کاپ هد) را در سایت یوتیوب تماشا کنید (پیوند).

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

    لینک کوتاه